Enbitsminne

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag avslutar nu det här projektet modell att jag har nåt som fungerar (men som behöver optimeras).

Projektet kan optimeras på två sätt där det ena är en legering med högre remanens än min trådspik och det andra innebär helt enkelt ännu fler varv (så att +/-5V räcker, tänker jag).

När det redan finns bistabila relä'n så är min ide' inte så revolutionerande MEN en patetisk fördel kan vara att den är helt tyst, den största nackdelen som jag ser det är att det läcker magnetfält vid omkopplingarna samtidigt som det finns my-metall man kan kapsla in den i.

Jag bifogar aktuellt schema samt ett schema på en eventuell vidareutveckling där jag infört hysteres hos OP ty det verkar behövas (läs, att det behövs alltid för komparatorer men om så lite som 2X3mV hysteres gör nån nytta...).

Nåväl, detta blir mitt sista inlägg i den här tråden, projektet enbitsminne (KHM) läggs således till handlingarna, nästa projekt av dom dryga 50 jag har skapat blir åtminstone ett mindre :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enbitsminne

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här har du något klart och fixt och färdigt: https://blog.hackster.io/a-core-memory- ... 54b9183972
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

:doh:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enbitsminne

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förutsätter att du är som alla andra här på forumet. Du har dina projekt och vi andra har våra projekt. Oavsett om man då "copy-catar" från nätet eller tidning eller annan källa eller kör något helt efter egna idéer, är det väl så himla självklart att man gärna spanar liknande projekt, anting för att tycka att man är smartast själv eller tyckar att andra löser problemen bättre eller bara noterar - DET DÄR var himla intressant.

Om jag tyckte att du var annorlunda än oss andra, skulle jag vara ute och vädra min TYR-flagga .... :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:...så himla självklart att man gärna spanar liknande projekt...
Varför är det så självklart?

Att sedan "trumfa" en persons ansträngningar/projekt med att det finns andra projekt som du dessutom verkar mena är bättre projekt gör mig både ledsen och förbannad.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enbitsminne

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag menar bara en sak. FEL! Två saker:

Om jag snöat in mig på DIY-syntar och bestämt mig för att bygga varenda modul som finns från Ken Stone (CGS) och MusicFromOuterSpace (MFOS) blir jag ändå blöt i brallan när folk hänvisar mig till andra syntprojekt. Kul att ha att jämföra med, är mina moduler bättre, sämre, rligare, tråkigare .... OK, en referens: så gjorde de, aha, intressant.

Jag menar för guds skull inte att du ska köpa den där grunkan till en Arduino och jag VET eftersom jag har lite kläm på vad dina trådar handlar om att du labbar med ett kärnminne, så varför inte hinta dig om det här; kolla lite och avfärda som strunt, eller inse att det man gjort är ganska coolt, men jag vill ändå köra mitt projekt till slut. Jag skickade INTE länken till dig för att du skulle byta spår eller, än mindre kränka dig, bara visa att du inte är ensam i kärnminnesvärlden.

Och så sak två: Jag tycker att du är lite fyrkantig ibland, men du har ju ändå koll på läget (och behöver inte en 4-sidors instruktion om elementär ellära) och, även om du inte alltid når hela vägen fram (liksom många av oss andra) och det hade emellanåt varit himla roligt att se dig engagera dig aldrig så lite i andras projekt. Jag tror du har djäkligt mycket att komma med.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Jag tror du har djäkligt mycket att komma med.
Den här kommentaren var fin och jag tackar dig för den.

Dock har jag faktiskt försökt hjälpa folk härinne ett par gånger men min osäkerhet på området har gjort att i det ena fallet så fick personen en hel transformatorpark för jag kunde inte konsten att räkna på trafos till rörförstärkare (nättrafos), i andra fallet är jag osäker på vad som hände men jag skickade honom nån diod och nån obskyr trissa till min mikrofonförstärkare som han ville bygga men han återkom aldrig så jag misstänker att skräpet inte fungerade.

Jag vill med andra ord inte se till så att fler misslyckas med deras ide'er och projekt pga att jag faktiskt är ganska inkompetent inom elektronik, vilket är ett sätt att säga att jag förstår att det finns mängder mer att lära som också är kul.

Så att försöka vara behjälplig samtidigt som man är osäker funkar inte för mig.

Samtidigt kan jag ärligt talat säga att jag helt enkelt inte hinner, mina dryga 50 projekt slukar all min tid.

MVH/Roger
PS
Du och jag är som hund och katt när det gäller tänket och jag gillar därför inte dig så mycket MEN du har dina schyssta stunder som det jag citerar i detta inlägg (samtidigt som jag ingalunda behöver strykas medhårs).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enbitsminne

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Samtidigt kan jag ärligt talat säga att jag helt enkelt inte hinner, mina dryga 50 projekt slukar all min tid.
Du vinner ....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enbitsminne

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

Äntligen fick jag sista ordet ;)

MVH/Roger
Skriv svar