K8200 & Linux - den saknade manualen

Berätta om dina pågående projekt.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Jag tänkte starta en tråd för oss pingvinvänner som är ägare av en K8200 3-d skrivare. Manualen är inte till så stor hjälp när man skall få mjukvaran till att fungera, så därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Först vill jag poängtera att jag inte är någon riktig Linuxhacker, så det kan nog bli ett och annat fel som ni gärna får rätta.

K8200, RepetierHost och Linux
[uppdatering 2015-07-27]

Mindre bra nyheter... Repetier Host kör uruselt på nyare Linuxkärnor. Se här: http://www.repetier.com/downloads/. Skum attityd folket bakom Repetier har: "At some time newer kernels are expected to work again, when the problem in the kernel is solved." - det torde knappast vara vara en bug eller fel i kärnan som orsakar problemet :humm: ... Under alla omständigheter - glöm distributioner med nyare kärnor än 3.13.0-46 (såsom SUSE 13.2) om ni vill köra Repetier.

[uppdatering 2015-07-12]

Goda nyheter! Baudrate-hacken vilken jag postat här på forumet tidigare verkar ha blivit inlagd i de senaste versionerna av Mono-ramverket (från 4.0.0) ! Du behöver alltså inte själv patcha ramverket för att få K8200 att fungera i Linux :tumupp: . Dock är det inte alla distributioner som levereras med den nya Mono-versionen, så guiden är fortfarande till viss del nödvändig.
RepetierHost som Velleman rekommenderar att använda till K8200 är skrivet i .net som är Microsofts förhärskande programmeringsspråk. Det är i likhet med Java ett plattformsoberoende språk så teoretiskt sett fungerar det på alla operativsystem så länge det finns ett ramverk avsett för operativsystemet att köra programmet i. Av någon outgrundlig anledning har inte Microsoft gjort någon version för Linux, men det finns ett open-source alternativ - Mono http://www.mono-project.com/ . Detta fungerar utmärkt, men bara version 4.0.0 och senare stöder den baud rate (250000) som styrkortet arbetar med. Den senaste versionen av OpenSUSE (13.2) levereras med en äldre version vilket ger två alternativ - att programmera om mjukvaran i styrkortet så det ansluter med en annan baud rate eller ladda ned källkoden till Mono och kompilera själv. Jag har läst i vissa forum att risken för överföringsfel ökar om man väljer en annan baud rate - och det vill man ju absolut inte riskera i 3-d skrivarsammanhang.


Mono och OpenSuse 13.1 & (13.2 = rekommenderas inte)

Själv kör jag OpenSuse men med mindre modifikationer borde den fungera även för andra distributioner.
  • Installera följande bibliotek (gäller för OpenSuse):
    • gcc
    • gcc-c++
    • make
    • autoconf
    • libtool
    • libgdiplus-devel
    • glib2-devel
    • libzip-devel
    I bash gör du det genom att klistra in och köra följande rad:

    Kod: Markera allt

    sudo zypper in gcc gcc-c++ make autoconf libtool libgdiplus-devel glib2-devel libzip-devel
  • Hämta och packa upp Monoramverket till en temporär mapp:

    Kod: Markera allt

    mkdir ~/temp
    cd ~/temp
    wget http://download.mono-project.com/sources/mono/mono-4.0.2.5.tar.bz2
    tar -xf mono-4.0.2.5.tar.bz2
  • Så är det dags för den stora kompileringen :-) . Har din processor flera kärnor använd "make -j[antal kärnor]" för att skynda på kompileringen (i mitt fall "make -j8"):

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/mono-4.0.2/
    ./configure --prefix=/usr/local
    make
    Och om allt gick felfritt:

    Kod: Markera allt

    sudo make install
    En länkning blir fel (i varje fall på min installation) men kan avhjälpas med:

    Kod: Markera allt

    sudo ln -s /usr/local/lib64/libMonoPosixHelper.so /usr/local/lib/
  • Nu skall det modifierade Mono-ramverket vara installerat och fungera ihop med K8200. Gå vidare med att packa upp RepetierHost. Jag lade Repetiers filer under /opt/3d-printer/ :

    Kod: Markera allt

    sudo mkdir /opt/3d-printer/
    sudo chmod 775 /opt/3d-printer/
    sudo chown root:users /opt/3d-printer/
    tar -C /opt/3d-printer/ -xf repetierHostLinux_6.tgz 
  • Låt Repetier konfigurera sig och lägg till dig själv i gruppen "dialout" för att få access till USB-porten:

    Kod: Markera allt

    cd /opt/3d-printer/RepetierHost
    sudo ./configureFirst.sh
    sudo usermod -aG dialout [ditt användarnamn]
  • Klart! Kom ihåg att logga ut och in igen för att uppdatera din nya medlemsskap i gruppen "dialout". Kör Repetier med:

    Kod: Markera allt

    /opt/3d-printer/RepetierHost/repetierHost
Tja, inte bara att klicka på en knapp direkt, men när allt väl fungerar så kör Repetier felfritt. Om ni hittar några fel i texten eller något är oklart får ni rätta mig :-)

/jonas
Senast redigerad av piano_jonas 27 juli 2015, 03:26:49, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

Snyggt Jobb :tumupp: :tumupp:
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

OpenSUSE 13.1 / 13.2 / Leap 42.1 & Slic3r

Jag installerade OpenSUSE Leap 42.1 på min 3d-dator idag, och tänkte passa på och uppdatera denna tråd med installationen av Slic3r. Slic3r är färskvara så jag föredrar att köra med versionen från GIT-hub och kompilera själv. Slic3r är huvudsakligen skrivet i Perl och C och det är en hel del bibliotek som måste vara korrekt installerade innan man sätter igång. Jag började med att installera RepetierHost enligt ovan, så det kan tänkas att en del komponenter som installerades i samband med det används även vid Slic3rs kompilering (såsom troligtvis gcc). Åter igen vill jag varna för att det inte finns några garantier att allt är rätt och fungerade...

Del I - kompilera Slic3rs motor
  • Börja med att installera följande komponenter:
    • gcc
    • gcc-c++
    • make
    • autoconf
    • boost-devel
    • git
    • libnotify-devel
    • gtk2-devel
    • gstreamer-0_10-devel
    • gstreamer-0_10-plugins-base-devel
    • libglue-devel
    • libexpat-devel
    • libtiff-devel
    • libpng12-devel
    • libjpeg8-devel
    • cairo-devel
    • freeglut-devel
    • libXmu-devel
    • libwebkitgtk-devel
    • xorg-x11-devel
    Enklast gör man det från bash med:

    Kod: Markera allt

    sudo zypper in gcc gcc-c++ boost-devel make autoconf git libnotify-devel gtk2-devel gstreamer-0_10-devel gstreamer-0_10-plugins-base-devel libglue-devel libexpat-devel libtiff-devel libpng12-devel libjpeg8-devel cairo-devel freeglut-devel libXmu-devel libwebkitgtk-devel xorg-x11-devel
  • Sedan skapar du ett temporärt bibliotek i hemkatalogen (om du inte redan gjort det) och klonar hem Slic3r från GIT-hubben (tar några minuter):

    Kod: Markera allt

    mkdir ~/temp/
    cd ~/temp/
    git clone https://github.com/alexrj/Slic3r.git Slic3r
  • Nu behöver du installera cpanminus:

    Kod: Markera allt

    curl -L http://cpanmin.us | sudo perl - --sudo App::cpanminus
  • Nu är det tid för kompilering del 1. Byt till Slic3r-biblioteket och kör:

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/Slic3r
    sudo perl Build.PL
Kompileringen är tung och processorfläkten lär gå på högvarv en stund nu 8) . Om allt fungerat som tänkt skall du nu ha en rykande färsk version av Slic3r på datorn. Nästa steg bli att kompilera det grafiska gränssnittet av Slic3r.

Del II - kompilera Slic3rs GUI

Egentligen skall Slic3rs installationsprogram sköta allt själv, men tyvärr fungerar det inte riktigt som det skall enligt min erfarenhet.
  • Börja med att hämta hem och packa upp följande till din temp-katalog:

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp
    wget http://search.cpan.org/CPAN/authors/id/K/KA/KASEI/Class-Accessor-0.34.tar.gz && tar -xf Class-Accessor-0.34.tar.gz
    wget http://search.cpan.org/CPAN/authors/id/C/CH/CHM/OpenGL-0.6704.tar.gz && tar -xf OpenGL-0.6704.tar.gz
    wget http://search.cpan.org/CPAN/authors/id/M/MD/MDOOTSON/Alien-wxWidgets-0.67.tar.gz && tar -xf Alien-wxWidgets-0.67.tar.gz
    wget http://search.cpan.org/CPAN/authors/id/S/SI/SIMONW/Module-Pluggable-5.1.tar.gz && tar -xf Module-Pluggable-5.1.tar.gz
    wget http://search.cpan.org/CPAN/authors/id/M/MD/MDOOTSON/Wx-0.9927.tar.gz && tar -xf Wx-0.9927.tar.gz
    wget http://search.cpan.org/CPAN/authors/id/M/MB/MBARBON/Wx-GLCanvas-0.09.tar.gz && tar -xf Wx-GLCanvas-0.09.tar.gz
  • Kompilera och installera Wx::Class-Accessor:

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/Class-Accessor-0.34/
    perl Makefile.PL
    make
    sudo make install
  • Kompilera och installera Wx::OpenGL:

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/OpenGL-0.6704/
    perl Makefile.PL
    make
    sudo make install
  • Kompilera och installera Wx::AlienWidgets.
    VIKTIGT!
    • Svara 'yes' på frågan: "Do you want to fetch and build wxWidgets from sources?"
    • Skriv in 2.8.12 på frågan: "Which wxWidgets version? (2.8.10, 2.8.11, 2.8.12, 2.9.0, 2.9.1, 2.9.2, 2.9.3, 2.9.4, 3.0.0, 3.0.1, 3.0.2)"
    • Acceptera med enter: "Which archive type? [tar.bz2 ]"
    • Acceptera med enter: "Do you want to enable Unicode support [yes ]"
    • Svara 'yes' på frågan: "Do you want to include OpenGL support"

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/Alien-wxWidgets-0.67/
    perl Makefile.PL
    perl Build
    sudo perl Build install
  • Kompilera och installera Module::Pluggable :

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/Module-Pluggable-5.1/
    perl Build.PL
    ./Build
    sudo ./Build install
  • Kompilera och installera Wx:

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/Wx-0.9928
    perl Makefile.PL
    make
    sudo make install
  • Kompilera och installera Wx::GLCanvas:

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/Wx-GLCanvas-0.09
    perl Makefile.PL
    make
    sudo make install
  • Har allt gått vägen fram till nu, är det tid att kompiera Slic3rs GUI:

    Kod: Markera allt

    cd ~/temp/Slic3r
    sudo perl Build.PL --gui
  • Jag har själv kopierat över hela Slic3r till /opt/, raderat den version som medföljer Repetier och ersatt den med en mjuk länk till nya Slic3r-katalogen:

    Kod: Markera allt

    sudo cp -R ~/temp/Slic3r /opt/3d-printer/
    sudo rm -rf /opt/3d-printer/RepetierHost/Slic3r
    sudo chown root:users -R /opt/3d-printer/Slic3r
    sudo chmod 775 -R /opt/3d-printer/Slic3r
    ln -s /opt/3d-printer/Slic3r /opt/3d-printer/RepetierHost/
Ja, det var det hela. Hoppas jag fick med allt nu :humm:

/jonas
Senast redigerad av piano_jonas 6 februari 2016, 19:25:06, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av Retroperra »

Berömvärt tydligt!
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

OpenSUSE Leap 15.2 & FreeCAD

En guide för kompilering av FreeCAD på OpenSUSE när jag ändå är igång... FreeCAD förbättras hela tiden och därför föredrar jag att använda aktuell version från GIT-hub. Så här gör man för att kompilera:
  • FreeCAD behöver en hel del moduler för att kompilera (urgahh...):
    • gcc
    • cmake
    • gcc-c++
    • python3-devel
    • libboost_headers1_66_0-devel
    • libboost_filesystem1_66_0-devel
    • libboost_program_options1_66_0-devel
    • libboost_regex1_66_0-devel
    • libboost_signals1_66_0-devel
    • libboost_system1_66_0-devel
    • libboost_thread1_66_0-devel
    • libxerces-c-devel
    • zlib-devel
    • occt-devel-7.3.0-lp152.2.45.x86_64
    • vtk-devel
    • med-devel
    • eigen3-devel
    • swig
    • Coin-devel
    • libqt5-qtbase-devel
    • libqt5-qtsvg-devel
    • libqt5-qttools-devel
    • libqt5-qtxmlpatterns-devel
    • libshiboken-python3-devel
    • python3-pyside2-devel
    • python3-matplotlib
    • libboost_python-py3-1_66_0-devel
    • doxygen
    • libspnav-devel
    • openmpi-devel
    • glew-devel
    Allt kan lägga till med one-linern:

    Kod: Markera allt

    sudo zypper in gcc cmake gcc-c++ python3-devel libboost_headers1_66_0-devel libboost_filesystem1_66_0-devel libboost_program_options1_66_0-devel libboost_regex1_66_0-devel libboost_signals1_66_0-devel libboost_system1_66_0-devel libboost_thread1_66_0-devel libxerces-c-devel zlib-devel occt-devel-7.3.0-lp152.2.45.x86_64  vtk-devel med-devel eigen3-devel swig Coin-devel libqt5-qtbase-devel libqt5-qtsvg-devel libqt5-qttools-devel libqt5-qtxmlpatterns-devel libshiboken-python3-devel python3-pyside2-devel python3-matplotlib libboost_python-py3-1_66_0-devel doxygen libspnav-devel openmpi-devel glew-devel
    
  • Så är det bara (tar ett bra tag) att hämta hem FreeCAD från GIT-hubben och kompilera, förslagsvis med -j efter make eftersom det tar lååång tid ("make -j8" använder jag för min 8-kärniga AMD-processor):

    Kod: Markera allt

    mkdir ~/FreeCAD_git
    cd ~/FreeCAD_git
    git clone https://github.com/FreeCAD/FreeCAD_sf_master.git
    sudo mkdir /opt/FreeCAD
    sudo chown root:users /opt/FreeCAD
    sudo chmod 775 /opt/FreeCAD
    cd /opt/FreeCAD
    cmake --prefix=/opt/FreeCAD/ ~/FreeCAD_git/FreeCAD_sf_master -DBUILD_QT5=ON -DPYTHON_EXECUTABLE=/usr/bin/python3 -DCMAKE_BUILD_TYPE=Release
    make
    sudo make install
  • Nu går det att starta FreeCAD:

    Kod: Markera allt

    cd /opt/FreeCAD/bin
    ./FreeCAD
Busenkelt :wink: . Hoppas allt blev rätt och lycka till!

/jonas
Senast redigerad av piano_jonas 24 augusti 2020, 12:13:40, redigerad totalt 35 gånger.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

Cura :wink:
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Hmm... Har faktiskt inte provat det programmet. Verkar vara som Repetier och Slic3r kombinerat eller har jag helt fel?

/jonas
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

Jo.
den stora skillnaden ligger i att cura jobbar kanske 10ggr snabbare ibland.
En del grejjer slicar cura bättre än slic3r (och tvärt om) så att ha och prova båda är inte dumt.
Cura har lite mindre parametrar att pilla med också.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Aha, får se senare - just nu står programinstallation och kompilering mig upp över öronen :shock: . Men hoppas det kan vara till hjälp för någon mer OpenSUSE-hacker, jag verkar vara ganska ensam om att köra den distron i Ubuntu-Sverige?

/jonas
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

Jag körde SuSE och sedan OpenSuSE i många år innan jag gick över till fedora.
Vad det gäller kompileringen ska nog skillnaderna vara små mellan OpenSuSE och fedora (tror jag, får väll slå igång min VirtualBox)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

Om du kör repetier 1.0.6 så kör du curaengin som default.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Hacken för Mono-ramverket är nu uppdaterad och skall kompilera fint med mono-3.12.1 :tumupp:

/jonas
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

jag provade att bygga på fedora 20 igår och kom fram till en exekverbar som tyvärr traceback'ade
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av piano_jonas »

Jag har precis konstaterat att mono går som en potta skit på nyare kärnor :evil: - det verkar vara många som konstaterat just det. Håller i skrivande stund på att nedgradera till OpenSUSE 13.1 som kör 3.11 kärnan - den har fungerat mycket stabilt med mono för mig tidigare. Kanske bäst att lägga till en varning längst upp i tråden.

/jonas
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: K8200 & Linux - den saknade manualen

Inlägg av stenD »

jag märkte att då man körde configurefirst.sh så installerades mono 2.8 nånting säkert beroende på nån "require" grej.
Kanske något sådant som gör att det strular
Skriv svar