Strömsnål AM-mottagare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Värst vad du var negativ då ;)

Jag har redan verifierat att summern bara behöver <5uW vid 5kHz för att låta tillräckligt högt.

Du menar alltså att 5uW inte går att snappa upp ur luften även med en måttlig sändare på 5 meters avstånd?

Jag ska bygga denna tingest och låta min kollegas amatörradio excitera den.

Sen får vi se vem som har rätt.

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av metric »

Ok
Vilken effekt på sändaren kom du fram till då?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag reserverar mig för dom där typerna av beräkningar helt enkelt för att jag inte förstår dom.

Kan inte antenner ordentligt även om P/r^2 är ett vedertaget begrepp även inom andra områden.

Men min rörförstärkare piper i högtalarna när GSM-telefonen ringer och det är på typ 3 meters avstånd samtidigt som E Kaufman ovan har lärt mig att mobiltelefoner sänder med endast 1W (vanligtvis vid 900MHz dock, tror jag).

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av metric »

Piper din förstärkare när den är avstängd?
Man brukar kalla det för LF-detektering.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jesus vad du är negativ :D

Jag kan berätta för dig att spänningsförstärkningen hos detta slutsteg är endast 50ggr (typ 34dB).

Och vad som snappar upp sändningen vet jag inte men om man antar ingångsrören så är "antennlängden" där mindre än 3cm.

Säg 1GHz, våglängden är då 0,3m och lambda/4 är 7,5cm.

3cm eller lambda/10 är således ingen ideal längd (dock >>lambda/40) men uppenbarligen ger 1W hörbart ljud i högtalarna när det förstärks 34dB.

Fast nu har jag varit stygg mot mig själv för den hörbara störningen kan lika gärna utgöras av att den snappats upp av slutrören som har en mer ideal antennlängd dvs lambda/4 ganska så precis.

Och där är förstärkningen maximalt 3 gånger eller 10dB...

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av metric »

Det du möjligtvis skulle kunna lyckas med är om du mha en diod detektor kan ladda upp en konensator
med några volt . Sen låta en tyristor ladda ur den genom din summer. Du kommer i bästa fall höra ett tickande ljud som ökar i frekvens när du närmar dig mottagaren. Problemet blir att kunna få resonans kretsen att generera tillräckligt hög spänning för att trigga tyristorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Även om min piezo vid 5kHz bara har en impedans om 500 Ohm så inbillar jag mig att L2 kan hjälpa upp den impedansen.

Jag menar att 500 ohm bara är en impedans vid "mekanisk" resonans och inte en resistans.

Alltså får man ett mycket högre Q-värde när man inför L2 än utan.

Q-värdet kommer sedan bestämmas av T's Rds(off) eller kanske snarare Rds(on) fast då vid viss nivå (garanterat >1V).

Och skulle inte signalnivån räcka kan man alltid addera en CW-generator tills det faktiskt räcker.

Så om jag bara får in en liten signal skillt från brus, så kan jag passivt förstärka den tills T leder.

Min stora osäkerhet nu är hur man räknar på antenner och den insignal-nivå en lambda/40-antenn kan ge samt den impedans en sådan antenn har.

Samtidigt har jag inte glömt konceptet ferrit-antenn även om jag tycks förstå att ferriter är tämligen snäva i frekvensområde.

Lekmannamässigt tycker jag mig dock förstå att då

\(B=\mu H\)

så är my en förstärkningsfaktor vad gäller magnetisk intensitet, H.

Det är alltså H man kan snappa upp ur luften då en antennsignal har en Pointing-vektor bestående av ortogonala E & H-fält.

Alternativt kan man förstärka det i en kärna modell ferrit eller järn.

Är kärnan sedan en öppen stav, så borde man kunna förstärka inkommande H nästan godtyckligt (REM relativ permeabilitet).

MVH/Roger
PS
Egentligen borde ekvationen för B skrivas

\(B=\mu_r \mu_0 H\)

där

\(\mu_r\)

är den relativa permeabiliteten

och

\(\mu_0\)

permeabiliteten i vakuum.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

metric skrev:Det du möjligtvis skulle kunna lyckas med är om du mha en diod detektor kan ladda upp en konensator
med några volt . Sen låta en tyristor ladda ur den genom din summer. Du kommer i bästa fall höra ett tickande ljud som ökar i frekvens när du närmar dig mottagaren. Problemet blir att kunna få resonans kretsen att generera tillräckligt hög spänning för att trigga tyristorn.
Men vad trevligt!

Du har tom tagit dig tid att rita upp ett schema åt mig.

Jag tackar och bugar!

Thyristor-varianten var innovativ och mycket intressant!

Om du följt tråden har du säkert sett Wikipedias ritning på en CW-generator (som jag även nämner alldeles ovan).

Dvs spänningsnivå är inga problem, det är effekt in som kan vara ett problem.

I mitt fall handlar det alltså om ynka 5uW och spänningen in är alltså inget problem.

Så tack för ditt tips!

Det skall noga övervägas!

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8, din signatur är: "Varför komplicera saker om det inte behövs". Detta är ditt mål som jag uppfattat det:
Tanken är att man ska kunna fästa den på ett kärt objekt modell mobilen (för många) eller annat viktigt man inte vill ska försvinna spårlöst.
Jag påminde dig om att det finns redan en utmärkt lösning som fungerar, nämligen Keyfinder och liknande produkter. Du visslar efter dina nycklar eller vad det nu är och dom svarar med ett tydligt hörbart pipande. Det lilla knappbatteriet räcker i flera år.

Den lösning som du stirrar dig blind på är att bära med sig en sändare i fickan (batterdriven?) som är kraftfull nog att sända ut en radiosignal som har så hög utsändningseffekt så att du kan få en mottagare som saknar egen strömkälla för att förstärka signalen att ge ifrån sig ett ljud, kraftigt nog för att du skall hitta ditt borttappade objekt.

Hmm. Till att börja med tycker jag du skall ändra din signatur, den stämmer ju inte riktigt in på vad du försöker göra. Du har redan snuddat vid att det behövs ett liiitet batteri även för din lösning. Jaa, då är du där. Fast du behöver ju inte bara ett litet batteri, nej du behöver även släpa med dig en radiosändare med ett stadigt batteri i byxfickan. En tanke som slår mig då, är ju, hur sjutton gör du när du förlagt din radiosändare. Jo, jag har ett förslag, förse den med en Keyfinder. :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av grym »

ok, funderade på en helt annan lösning på det hela

tänk hörsalstrådslingor
tänk ett paraply med både normal paraplyfunktion, och även en sändrare med hygglig pulseffekt och antenn i yttervarvet på paraplyet

och sedan en mottagare med bara loopspole och pezoelemnt, där man anpassar allt till max verkningsgrad, ex 5khz, eller med dubbla piezoelement ännu lägre frekvens
och skippar hela hfbiten
i huset kan man ju ha en permanent slinga :badgrin:

kan inte låte bli att min hjärna inte är normal, men det är kul att spåna på dumheter :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:rogerk8, din signatur är: "Varför komplicera saker om det inte behövs". Detta är ditt mål som jag uppfattat det:
Tanken är att man ska kunna fästa den på ett kärt objekt modell mobilen (för många) eller annat viktigt man inte vill ska försvinna spårlöst.
Jag påminde dig om att det finns redan en utmärkt lösning som fungerar, nämligen Keyfinder och liknande produkter. Du visslar efter dina nycklar eller vad det nu är och dom svarar med ett tydligt hörbart pipande. Det lilla knappbatteriet räcker i flera år.

Den lösning som du stirrar dig blind på är att bära med sig en sändare i fickan (batterdriven?) som är kraftfull nog att sända ut en radiosignal som har så hög utsändningseffekt så att du kan få en mottagare som saknar egen strömkälla för att förstärka signalen att ge ifrån sig ett ljud, kraftigt nog för att du skall hitta ditt borttappade objekt.

Hmm. Till att börja med tycker jag du skall ändra din signatur, den stämmer ju inte riktigt in på vad du försöker göra. Du har redan snuddat vid att det behövs ett liiitet batteri även för din lösning. Jaa, då är du där. Fast du behöver ju inte bara ett litet batteri, nej du behöver även släpa med dig en radiosändare med ett stadigt batteri i byxfickan. En tanke som slår mig då, är ju, hur sjutton gör du när du förlagt din radiosändare. Jo, jag har ett förslag, förse den med en Keyfinder. :D
Jaja, jag vet nu att det finns redan.

Säg nåt som inte finns redan?

Och vad lär man sig på det?

Jo, gå och köp det så slipper du bry dig.

Men om du försöker, likt jag, lösa problemet SJÄLV.

Vad händer då?

Jo, du LÄR dig nånting!

Jag är så jävla trött på den här västerlänska mentaliteten att man bara ska köpa sig till "lycka".

Man lär ju sig inte ett jävla skit på det och hur roligt är det på en skala?!

Eller kanske jag skulle KÖPA den där jävla Keyfinder och sätta mig och glo på den där hjärndöda och kretivitetshämmande TV:n istället?

Är det så livet för oss ofrivilliga singlar ska se ut, tycker du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

grym skrev:ok, funderade på en helt annan lösning på det hela

tänk hörsalstrådslingor
tänk ett paraply med både normal paraplyfunktion, och även en sändrare med hygglig pulseffekt och antenn i yttervarvet på paraplyet

och sedan en mottagare med bara loopspole och pezoelemnt, där man anpassar allt till max verkningsgrad, ex 5khz, eller med dubbla piezoelement ännu lägre frekvens
och skippar hela hfbiten
i huset kan man ju ha en permanent slinga :badgrin:

kan inte låte bli att min hjärna inte är normal, men det är kul att spåna på dumheter :vissla:
Jag fattar inte ett jota av det här.

Förklara gärna så att en idiot som jag förstår.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev: Jaja, jag vet nu att det finns redan.

Säg nåt som inte finns redan?

Och vad lär man sig på det?

Jo, gå och köp det så slipper du bry dig.

Men om du försöker, likt jag, lösa problemet SJÄLV.

Vad händer då?

Jo, du LÄR dig nånting!

Jag är så jävla trött på den här västerlänska mentaliteten att man bara ska köpa sig till "lycka".

Man lär ju sig inte ett jävla skit på det och hur roligt är det på en skala?!

Eller kanske jag skulle KÖPA den där jävla Keyfinder och sätta mig och glo på den där hjärndöda och kretivitetshämmande TV:n istället?

Är det så livet för oss ofrivilliga singlar ska se ut, tycker du?

MVH/Roger
Oj då, ber om ursäkt för mitt brutala påhopp om att du inte lever som du lär:

"Varför komplicera saker om det inte behövs"

Det var inte meningen att förarga en ofrivillig singel.

Jag kan själv tycka det är kul att komplicera saker om det inte behövs, men oftast så försöker jag att komplicera saker som behövs, men det är ju jag det och det är ju tur att inte alla är stöpta i samma form, då stannade världen. Men du kan väl i alla fall hålla med om att det uppstår problem om du förlägger din sändare. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack så jättemycket för det mycket snälla svaret på mitt påhopp :)

Jag blev mycket glad!

Jag var ärligt talat rädd för att läsa ditt svar idag (då jag är nykter ;) ).

Inte för att man kan bli direkt full på lättöl :D

Min devis kvarstår dock för utifrån min synpunkt så är det en mycket enkel krets jag försöker bygga.

Komplicerandet består mest i "varför bygga när man kan köpa" och det kommer jag aldrig skriva under på.

Främst för att man då inte lär sig nåt.

När det sedan gäller din anmärkning om förlustrisken av sändaren så är det mycket lättlöst: spika fast den på väggen :D

Hur komplicerat var det ;)

Sköt om dig!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Strömsnål AM-mottagare

Inlägg av hcb »

rogerk8: spikar du fast både sändare och det du vill hitta på väggen så spelar det inge större roll hur effektivt du får överföringen att funka :)
Skriv svar