Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Electricguy »

Oskar skrev:Jag har redan en riktig IRC klient på den, och har den ansluten till internet med ISA nätverkskort :) Tips på kanaler?
Åhåå! Supernice! :D
Mjaa du kan ju alltid ära min kanal med ett besök.. :mrgreen:
#electricguy på irc.freenode.net
Kanalen är engelskspråkig.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

Åh, en "symaskin"! :tumupp: :tumupp:
Oskar skrev:Ytterligare en dag går och jag frågar runt mer på jobbet om gammeldatorerna. "Det kan finnas kvar disketter och manualer i arkivet nere i källaren" säger en av kollegorna. Blir eskorterad ner i arkivet efter dagens slut och visst, vi hittar disketter, DOS 3.30 manualer, manualer till grafikkortet i maskinerna mm, mm. Allt som följde med när datorerna var nya! Jag tar rubbet sa jag :)
Åtminstone för några år sen (där "några" nog är över 10...) så hade faktiskt Compaq just alla disketter till (vad jag kan förstå) alla gamla burkar för nedladdning på deras webbsite!

De 286:or som är så gamla att man måste köra setupprogrammet från diskett brukar för övrigt vara kompatibla med varandra så det funkar säkert hyggligt med en diskett från nån annan tillverkare.
Oskar skrev:Har provat läsa disketterna i min Win 2k dator, och det verkar gå bra att läsa 360kB floppys i den 1,2MB stationen i alla fall.
Såhär ligger det till med 1,2MB v.s. 360k:
En 1,2MB-diskdrive kan mycket riktigt läsa 360k-disketter. OS'et förstår att det är en 360k-diskett och skickar två stegpulser för varje spår, för att helt enkelt få 40 istället för 80 spår på disketten. Dessutom väljs givetvis DD istället för "1,2MB-HD" som datahastighet i floppykontrollern. (Sidospår: I princip kan man köra 1,2MB på 3,5"-HD-disketter och med viss dataförlustrisk kan man köra 1,44MB på 5,25"-HD-disketter).

En 1,2MB-diskdrive kan också skriva ett 360k-format som 1,2MB-diskdrives kan läsa. Däremot blir det problem om disketten någonsin varit skriven i något annat än en 1,2MB-diskdrive och man försöker läsa i en 360k-diskdrive. Eftersom huvudet i en 1,2MB-diskdrive är hälften så brett som i en 360k-diskdrive så kommer 360k-diskdriven dels läsa det 1,2MB-driven skrivit och dels rester av det en 360k-drive skrivit tidigare.

Jag tror att det fanns vissa 1,2MB-diskdrives som hade automagi som vid DD-hastighet växlade till ett bredare huvud eller nåt sånt. Jag kan ha fel.

En workaround är att avmagnetisera disketterna helt innan man skriver dem i en 1,2MB-diskdrive, då ska de gå att läsa i en 360k-diskdrive.
Oskar skrev:Hårddiskarna i de gamla Compaq Portable II är en lite underlig histora. HDD kontrollerkortet som sitter i en av de fyra ISA platserna är faktiskt IDE! Hårddisken har dock ST506/412 (MFM) interface, så under hårddisken sitter ytterligare ett kort som översätter IDE styrsignalerna till det äldre MFM som hårddisken förstår. Lite underligt upplägg.
Intressant! Så såg det ofta ut på riktigt gamla SASI/SCSI-burkar också, t.ex. hårddisk till ABC80/800, 3Com 3Server och liknande.

Jag har (då det inte var nåt samlarvärde på en sån burk) skrotat en Compaq Deskpro 386/20 (eller vad den heter, typ första 386-PC-modellen någonsin om jag minns rätt). I den satt det en 60MB IDE-hårddisk. Den rapporterade fel geometri via ATA-kommandot för att läsa diskstorlek, den sa att den hade en sektor för mycket! Det gjorde att Linux blev arg på disken
Oskar skrev:Efter några dagar börjar dock hårddisken krångla. Vill inte spinna upp. Jag måste skruva ur den ur datorn, knuffa runt motorn lite och sätta tillbaks den igen, då är den med. Börjar klura på ett sätt att överföra filer, är fortfarande vid det här laget säker på att det sitter 360kB floppyenheter i datorerna ..
Det var väl halvt standard att ha 1,2MB-diskdrives i 286:or och bättre, så länge man inte behövde 360k av kompabilitetsskäl?

För att överföra så ser jag ett par alternativ:

1: anslut IDE-MFM-interfacet till en modern dator, antingen till datorns eget IDE/PATA-interface eller till en USB/Firewireansluten IDE/PATA-disklåda. (Det brukar ofta funka att ansluta valfri typ av enhet till valfri sån låda, så om du har en som är avsedd för cd/dvd-enheter så kan du nog köra disken i den).

2: Kopiera filerna via nätverksklient

3: gör imagekopia via nätverksklient

Den här sidan är alldeles förträfflig:
http://www.jacco2.dds.nl/samba/dos.html
Sidan pratar visserligen om att köra mot Samba men klienterna funkar givetvis lika bra mot valfri windowsburk eller liknande.

Välj själv mellan MS Client och LanMan. Jag har i princip alltid kört MS Client. Enda anledningen att köra Lanman är om man vill köra TCP/IP och inte har minst en 286:a (men det har du ju), eller om man vill använda "net send". Tricket att lägga till serverfunktionalitet på MS Client funkar, jag har provat det några gånger.

Med klient installerad så är ju alternativ 2 lätt, bara att mappa upp nåt från en annan burk och köra XCOPY C:\ N:\sökväg\ /s /b
(tror det var /s /b man vill ha).

Men då blir inte kopian bootbar.

För att ordna alternativ 3 så verkar det väl enklast att åter igen mappa upp nåt från en annan burk och sen köra nåt imagekopieringsprogram som läser lokala disken spår för spår och skriver imagefil på nätverket. Det finns väl en liten risk att tempfiler från nätverksklienten eller liknande (osäker på om nätverksklienten har några sådana filer, tror inte det) blir dåliga på kopian, så det är nog en bra idé att köra chkdsk/scandisk eller motsvarande på kopian innan den används.

Ja, sen kan du ju såklart använda disketter... :)

4: Ytterligare ett alternativ är att stoppa in en till disk i datorn. Observera att på stenåldern var man tvungen att tala om för masterdisken att det fanns en slavdisk på samma IDE-kanal, och det var ändå inte helt säkert att det fungerade.

Sidospår: Om jag vore dig så skulle jag nog behålla IDE-MFM-disken och dess interface inne i maskinen, men koppla ur dem och ansluta en compactflash-IDE-adapter istället för att inte köra slut på disken. Fast det kanske är ännu sämre att låta den törnrosasova?
Om du kopplar bort orginalhårddisken så skulle du till och med kunna skruva ur den och montera en 3,5" 1,44MB-diskdrive på dess plats, så slipper du strula med de gamla trötta 5,25"-disketterna men ändå ha kvar retrokänslan :)
xxargs skrev:tyvärr har jag ett par gamla SCSI-diskar med samma problem men där spindelmotorn är inbyggd och oåtkommlig...
Jag har aldrig använt peta-igång-tricket men däremot har jag "vridit" igång hårddiskar. Tricket är att ha tillräckligt långa kablar och precis när man slår på strömmen så vrider man hela hårddisken fram och tillbaka snabbt kring skivornas axel. Massan i skivorna ger ofta tröghet nog att en snabb vridning fram och tillbaka ska få det fastnade att lossa.


P.S.
Jag tycker att det inte är fel att göra uppgraderingar som är tidstypiska på en sånhär maskin, så länge man inte gör något som inte går att ångra så att säga. Jag skulle inte dra mig för att skruva in ett 3c509-combokort, ett modernare multi-i/o-kort (med 2*16550 o.s.v.).

En lite mer känslig uppgraderingsmöjlighet är att byta CGA-grafiken mot EGA. Ett EGA-kort kan ge bättre bilder på en CGA-skärm än vad ett CGA-kort kan ge (16 färger 640x200 istället för 2 färger 640*200 och 4 färger 320*200 med hårdkodade paletter), men det finns också en risk att de riktiga EGA-lägena (med ca 22kHz synkfrekvens istället för 15kHz) gör dåliga saker med en CGA-monitor. En krets mellan grafikkort och skärm som känner av vilket läge som valts och bryter synkarna helt (eller lägger på en artificiell 15kHz-synk) vid EGA-lägen vore nog säkrast. En nackdel med att köra EGA-kort mot en CGA-skärm är att vissa program alltid väljer bästa valbart grafikläge och då får man ingen fungerande bild eftersom bästa EGA-lägena kräver EGA-skärm. Idag kan väl detta ändå nära på kvitta eftersom man knappast har en sånhär burk för att köra fräcka grafikapplikationer...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

MiaM:
Kanonbra sammanfattning på 360 / 1.2MB! Då förstår jag hur det ligger till :)
Det där med att det fungerar bra att läsa, men att man aldrig skall skriva en 360kB diskett i en 1.2MB station har jag läst också, men nu vet jag varför!

När jag kollade lite mer noggrant i Compaqs diagnostikprogram på en av disketterna, samt gjorde ett test att helt enkelt läsa en 1.2MB diskett i Compaqmaskinen, så upptäckte jag att det sitter faktiskt 1.2MB stationer i datorerna! Nu var det ju inga problem att föra över filer! Jag kunde använda Pentium III:an för att skriva 1.2MB floppys med det jag ville ha in på Compaqen.
Första som åkte in var KA9Q "Network operating system", som DOS entusiaster kompilerat om till ett renodlat FTP/http serverpaket och kallat eznos. Fanns länge "eznos.org", med guider hur man skulle sätta upp en DOS http / ftp server och jag har för mig att även källkoden de använt fanns tillgänglig. Detta eznos hade jag provat och använt sedan 2004 och det fungerar riktigt bra! Några år senare dök "eznos2", som killen bakom websidan "DOS-solutions" (defunct) kodat ihop. Han hade gjort små förbättringar här och var, men främst hade han förbättrat möjligheterna till schemalagda script. Har tidigare provat även den versionen av KA9Q NOS, och hade också tankat ner den versionen av källkoden.
2014-01-09 20.55.37.jpg
Nåväl, I med ett 3com 509 i maskinen och lite konfigurering senare så var Compaq datorn nåbar via FTP!
2014-01-06 20.15.16.jpg
Upptäckte hur smidigt Norton Commander (fanns på hårddisken) är när man skall jobba med DOS. Använde det dels för att kopiera filer, dels för att editera konfigurationsfiler och .bat filer.
2014-01-05 18.58.29.jpg
Första jag gjorde när jag hade datorn tillgänglig via FTP var att dra en kopia på hela hårddisken! Bytte sedan och satte in hårddiskarna från de andra två maskinerna jag hade, gjorde sedan om samma nätverkskonfigurering på alla och gjorde fullständiga kopior via FTP. Under denna procedur såg jag att en av hårddiskarna fungerade bra, den med servo för läs/skrivhuvudena. Det blev den som fick sitta permanent i den fungerade maskinen.

Att utforska innehållet på alla tre diskarna var ganska kul :) Hittade radarmätningar som var gjorda i diverse gruvor under åren 86 till 89, Stripa gruva bland annat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av tompa74 »

Kul tråd :)

Norton commander ja... Den har man knappat i x-antal timmar.

Använder fortfarande totalcommander pga av denna förlaga, mkt trevligt program.

Keep upp The Good work.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Tackar! :)

Något jag verkligen gillar med den här gamla datorn är att det enda man behöver för att skruva i den är Torx 10 och Torx 15!

Med en fungerande gammal Compaq var det dags att leka lite :) Grävde runt lite djupare i min ISA kort låda.
2014-01-06 20.17.21.jpg
Hittade ett kort med 16st reedreläer, ett Eagle Technology PC63C. Började fundera på att sno ihop en websida där man kunde styra reläerna. Att sätta status på reläerna är busenkelt, bara att skriva till rätt I/O register via "outp()".
2014-01-14 01.50.44.jpg
Tog en titt i källkoden till KA9Q NOS, och där finns ett rätt så klurigt stöd för "CGI" funktioner. Blev en ganska intressant djupdykning i C programmering :)
I källkoden för KA9Q NOS så kan man i filen http.c definiera in egna funktioner i en array, som anropas när namnet på funktionen matchar URL strängen efter /. Så här blev min funktion för att styra ett PC63 reedreläkort:

Kod: Markera allt

#ifdef CGI_PC63_IO
/*
 * A http control interface to a Eagle Technology PC63 reed relay board.
 *      Example 1, set bit 7:
 *      http://server.address/pc63_io?set 7 1
 *      Example 2, clear bit 7:
 *      http://server.address/pc63_io?set 7 0
 *      Example 3, clear all bits (relays):
 *      http://server.address/pc63_io&alloff
 *      Example 4, get the status of the bits:
 *      http://server.address/pc63_io&status
 *      Server answers with a status string which bits are active
 */
 
static int pc63_io(int s,struct reqInfo *rq)
{
	int				bit_id=0,state=0;
	int				test=0;
	unsigned char	reedpa=0,reedpb=0,mask=0;
	char			*cp;
    
	reedpa=inportb(ADDR_REEDPA);
	reedpb=inportb(ADDR_REEDPB);
    if(strstr(rq->query,"set")) {// request to set some bit, find out more..
		test=sscanf(rq->query,"set %d %d",&bit_id,&state);
		if(test==2){
			test=0;
			if(bit_id<=8&&bit_id>=1){
				bit_id=bit_id-1;
				mask = 1 << bit_id;
				if((reedpa&mask)>0&&state==0){// this bit is active!
					reedpa=reedpa-mask;
					outportb(ADDR_REEDPA,reedpa);
					test=1;
				}
				if((reedpa&mask)==0&&state==1){// this bit is not active!
					reedpa=reedpa+mask;
					outportb(ADDR_REEDPA,reedpa);
					test=1;
				}
			}
			else if(bit_id<=16&&bit_id>=9){
				bit_id=bit_id-9;
				mask = 1 << bit_id;
				if((reedpb&mask)>0&&state==0){// this bit is active!
					reedpb=reedpb-mask;
					outportb(ADDR_REEDPB,reedpb);
					test=1;
				}
				if((reedpb&mask)==0&&state==1){// this bit is not active!
					reedpb=reedpb+mask;
					outportb(ADDR_REEDPB,reedpb);
					test=1;
				}
			}
			else{
				Cgi_Error = "Incorrect parameter format for CGI PC63_IO!";
				return 1;
			}
			if(test==1){
				httpHeaders(s,RESP_200,rq);
				usprintf(s,"%s %s%s\n\n",wHdrs[HDR_TYPE],CTypes1[TYPE1_TEXT],HTTPtypes[T_html].type2);
				usputs(s,"<br>OK!\n");
			}
			else{
				httpHeaders(s,RESP_200,rq);
				usprintf(s,"%s %s%s\n\n",wHdrs[HDR_TYPE],CTypes1[TYPE1_TEXT],HTTPtypes[T_html].type2);
				usputs(s,"<br>Bit was not set!\n");
			}
		}
		else{
			Cgi_Error = "Incorrect number of parameters for CGI PC63_IO!";
			return 1;
		}
    }
    else if(strstr(rq->query,"status")){
		httpHeaders(s,RESP_200,rq);
		usprintf(s,"%s %s%s\n\n",wHdrs[HDR_TYPE],CTypes1[TYPE1_TEXT],HTTPtypes[T_html].type2);
		usprintf(s,"REEDPA register:%d<BR>\n",reedpa);
		usprintf(s,"REEDPB register:%d\n",reedpb);
	}
    else if(strstr(rq->query,"alloff")){
		outportb(ADDR_REEDPA,0);
		outportb(ADDR_REEDPB,0);
		httpHeaders(s,RESP_200,rq);
		usprintf(s,"%s %s%s\n\n",wHdrs[HDR_TYPE],CTypes1[TYPE1_TEXT],HTTPtypes[T_html].type2);
		usputs(s,"<br>OK!\n");
	}
	else{
		Cgi_Error = "Incorrect parameters for CGI PC63_IO!";
		return 1;
	}
	return 0;
}
#endif /* PC63C_IO */
In i DOSbox och installera Borland C 3.1, så kunde jag kompilera min egen version av KA9Q NOS.
compile_eznos.png
Numera är det smidigt att föra över filer, igång med NOS på Compaqen och sedan bara FTP:a över den kompilerade ".exe" filen. Voila:
2014-02-02 13.46.54.jpg.jpg
Gjorde en enkel websida som ser ut på detta vis:
io_controll_compaq.png
Det här med programmering i DOS är ganska kul, enkelt och utan lull-lull :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Electricguy »

Hehe, skitcoolt! :D
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Oskar skrev:Det här med programmering i DOS är ganska kul, enkelt och utan lull-lull :)
Instämer :tumupp:

Kan tipsa om att det finns NFS klient också så slipper du ens använda FTP kommandon..
(hette PCNFS?)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Electricguy »

På tal om FTP och DOS..
Vill du kika runt på min FTP server så finns det 8GB zippade DOS Spel, demos och annat DOS baserat :)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av MiaM »

Oskar skrev:MiaM:
Kanonbra sammanfattning på 360 / 1.2MB! Då förstår jag hur det ligger till :)
Gôtt!
Oskar skrev:Första som åkte in var KA9Q "Network operating system",
Hur är det, finns det något sätt att få t.ex. KA9Q att samarbeta med någon SMB-pratande mjukvara? Vad jag förstått förr så var det väl inte förrän i windows 3.1 som "alla" verkligen verkade vara överens om vilket api (winsock.dll) som skulle användas för TCP/IP, och tidigare var det så illa att olika grejer i bästa fall kunde köra olika protokoll på samma nätverkskort och i sämsta fall inte ens kunde dela nätverkskort.
Oskar skrev:Upptäckte hur smidigt Norton Commander (fanns på hårddisken) är när man skall jobba med DOS. Använde det dels för att kopiera filer, dels för att editera konfigurationsfiler och .bat filer.
Tips: Volkov Commander är en klon som är mycket snabbare på nästan alla grejer. Det Norton Commander är snabbare på är t.ex. att flytta filer (rename-move), men det mesta annat går snabbare med VC.
Oskar skrev:Första jag gjorde när jag hade datorn tillgänglig via FTP var att dra en kopia på hela hårddisken!
Kul! Tänk på att du inte får med bootsektorerna, så om du vill ta backup på exakt den dos-version du har på hårddiskarna så åker du på att formatera en diskett med "format a: /s" (utan citationstecken) och sen göra en spår-för-spår-kopia till imagefil.
Oskar skrev:Att utforska innehållet på alla tre diskarna var ganska kul :)
Man kan hitta mycket spännande på gamla datorer :)
Oskar skrev:Grävde runt lite djupare i min ISA kort låda.
Ingen dålig samling! Men jag ser att du verkar vara ungefär lika dålig som jag på att stoppa korten i ESD-påsar. Visserligen är korten som endast har TTL-kretsar nog rätt tåliga, men det är väl dumt att chansa och nog finns det väl en del MOS-grejer även på ISA-kort?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av anders_bzn »

En gammeldator tråd till! Trevligt!

Vi får snart första fram en egen avdelning i forumet för detta.

Jag har lite hatkärlek till gamla PC-maskiner, kanske för att man själv på allvar använde de på tiden det begav sig. Detta var en fin gammal Compaq och det är ju extra kul när man hittar original disketter och dylikt. Jag har aldrig känt mig nostalgisk not att släpa upp något sådant ur museet. Det får nog vänta några år... De gamla får gå först eller nåt...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Problemet är att ESD-påsar kostar en slant.

Saken med x86-PC är väl att de är rätt mycket industriprodukt och rätt tråkiga i jämförelse med vad som fanns då. När Amigan hade multitasking, stereo, färggrafik, animering, fönsterhantering osv. Så hade PC:n med sin monokroma video, beep ljud, centralstyrda bus, och en saftig prislapp för att IBM hade andats på den. Därför kanske de får en lite mer hårdhänt behandling än mer unika produkter.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Svarar på mobilen, så det blir lite kortfattat tyvärr...
anders_bzn mfl: jättekul att tråden uppskattades :-) Jag läser själv ivrigt gammeldatortrådarna på EF, så därför tänkte jag försöka bidraga lite själv!

Jo, PC burkarna är väl juniorvarianten när det gäller gammeldatormeckande. Har ändå sin tjusning tycker jag. Kompabiliteten med dagens maskiner är ju ändå lite imponerande .. eller skrämmande.
MiaM:
Nix, KA9Q har inget stöd för SMB. Jag har provat MS LAN klienten i DOS, men den går tuuuungt på en gammal maskin och slukar all RAM den kommer över. Jo ,jag borde ta hem lite ESD påsar från jobbet och styra upp den där lådan lite. Finns några sällsynta kort däri ..
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Oskar »

Försöker imponera på flickvännen och visa vad en gammal dator kan, provar att köra IRCjr och chatta med lite folk på "nätet" och visar stolt upp detta:
irc.jpg
WAF faktorn höjdes inte nämnvärt, så vi får se vart datorn hamnar i framtiden. Just nu står den inne i kontoret i huset. Kan hända den bli förpassad till hobbyrummet :)

Har också försökt få ordning på ett irriterande hängproblem. Datorn låser sig totalt, reagerar inte ens på tangentbordet. Verkar bara hända i IRCjr. Jag har en TSR "skärmsläckare" installerad, inget märkvärdigt, den gör bara skärmen svart. Trodde att det var den som bråkade med mig, men att ta bort den löser inte konsekvent problemet med att datorn hänger sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av blueint »

Visa grafik-ljud för att prova WAF faktorn? ;)
En klassiker var ju matrecept på dator i köket. Rätt passé antar jag i dagsläget.

För stabilitetsproblemet skulle jag kolla glättningskondensatorererna i nätdelen och avkoppling på kretskorten. Samt koll om nätdelen fungerar som den ska samt om det finns gegga eller skadade kretsbanor mm.

Stabilitet brukar väl bero en hel del på stabil elektricitet och signalintegritet.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Renovering och lektråd - Compaq Portable II

Inlägg av Electricguy »

Med en väldig massa tur kanske du kan spela lite gamla protrackers med MODplay Pro för att impa på tjejen? :D
http://www.awe.com/mark/dev/modplay.html
(Programmet stödjer 8-bit DAC på LPT porten) Typ en Covox Speech thing, eller aktiv DAC. Även "PC Speaker" fungerar.
Skriv svar