PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror det är åldern som tar ut sin rätt. Sen har de två PDP:erna som jag renoverat hittills varit förvarade lite fuktigt och kallt. Den första (PDP-8/L) var klart värst, men nu när jag kör den då och då fungerar den bara.

Jag får en känsla av att när man har kört ett tag så går det som är smådåligt sönder efter hand, sen lugnar det ner sig.

Stoppar man i nya okända kort kan allt hända!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

>Stoppar man i nya okända kort kan allt hända!

Gissa varför jag följer sådana här trådar med falkögon :mrgreen:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ok. Nu till vad detta egentligen handlar om. Jag hittade ett EAE set med kort på eBay hos en säljare som säljer reservdelar till gamla datorer och PLC system. Dessa är inte vanligt förekommande så jag tog chansen. Frakten var gratis i USA men ohemult dyr till Sverige ($200 per kort) men jag fick hjälp av en kille där att skicka dem till mig. Korten kom dessutom med 6 månaders garanti.
EAE-cards.jpg
Korten är EAE "Extended arithmetic element" gör att man kan räkna snabbare och med 24-bitars precision. Man får hårdvarustöd för multiplikation och division.
M8340.jpg
Det är två kort, det ena är M8340
M8341.jpg
Och det andra kortet M8341. De kopplas ihop i framkant, dessutom så ska de kopplas ihop med var sitt kort som hör till CPU:n.
card-cage.jpg
Här är innanmätet i PDP-8A, det börjar fullt nu. Bara en plats kvar i bakplanet. Jag har flera kort kvar i högen så jag får se vad jag ska sätta i där. Notera att om man räknar EAE till CPU:n så är det översta och de fem understa korten CPU-kort.

Efter att jag satt i korten så var det dags att testa vad som hände. Maskinen startade och bootade som innan. Sen ville jag köra testerna för EAE på korten för att se om de fungerade. Det är två tester "KE8E (EAE) INSTRUCTION TEST 1" och "KE8E (EAE) INSTRUCTION TEST 2". Det första fungerade precis om jag trodde. Det andra stannade och direkt. Eftersom jag inte har dokumentationen så visste jag inte vad detta betydde. Men normal när testerna stannar är det inte bra. Jag testade dock att starta testet ifrån där det stannade och då snurrade det på. Senare körde jag samma test i simh (simulator som man kan köra pdp8 kod i) och det fungerade exakt likadant så det fungerar säkert!
papertape.jpg
Sen fick jag en liten donation med remsor och dokumentation av Mattis tack vare Pontus som var där och sorterade i dubbletter! Tack för det!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

:tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Success: Spacewar!

https://en.wikipedia.org/wiki/Spacewar!

Lite intressant, först fick jag inte programmet att fungera. Det låg i en loop och snurrade, men inget hände. Kollade i koden och såg att man hoppade ur loopen om en flagga var satt. Denna sattes i interrupt rutinen. Insåg att man borde få timerinterrupt ca 30ggr/sekund. Koden som sätter upp timern är skriven med IFDEF:ar så man kan välja vilken timerhårdvara man har. För min hårdvara sattes allt upp nästan korrekt, men man slog inte på interruptet.

Det känns konstigt att det skulle vara fel i 40år gammal kod, antingen så jag får känslan av att jag inte förstår eller att hårdvaran är kass.

EDIT: Fixade wiki-länken till Spacewar!
Senast redigerad av anders_bzn 24 augusti 2016, 21:43:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Hurra!! Jag tror jag sagt att jag ska komma ner när spacewars funkar. Så nu får jag väl lov att göra det :)

Jag har ett lite större X/Y-skåp som borde kunna funka.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:Jag hittade ett EAE set med kort på eBay hos en säljare som säljer reservdelar till gamla datorer och PLC system.
Är korten nya?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nej, det är begagnade men sålda som fungerade och testade reservdelar med garanti.
pbgp skrev:Hurra!! Jag tror jag sagt att jag ska komma ner när spacewars funkar. Så nu får jag väl lov att göra det :)

Jag har ett lite större X/Y-skåp som borde kunna funka.
Pontus, javisst du är välkommen. Jag är skyldig frukost och sängplats.

Jag vill också ha en bättre "skärm". Får se vad som kan dyka upp. En sak måste dock fixas för att det ska gå att spela. Jag tror att man manövrerar spelet med switchregistret (knappraden på PDP:er med blinkenlights). Tyvärr så har PDP-8A en knappsats där man matar in siffrorna oktalt på ett tangentbord. Det gör det lite svårt att använda det som spelkontroll.

Så jag får nog bygga egna spelkontroller, som jag förstår ska ha fyra knappar. Listigt nog så har Option #1 DKC8AA 12 bitars parallell IO som man lätt kan använda. Man borde dessutom bara byta en instruktion emot en annan på två ställen i koden för att läsa in IO porten istället för switchregistret (med reservation för att jag inte läst på tillräckligt).
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Success: Spacewar!
Härligt! Bra jobbat!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har samlat kraft ett tag nu, men tillslut så blev det dags att bygga handkontroller till Spacewar! Jag funderade på hur dessa skulle se ut och hur många knappar de borde ha. Jag tänkte fyra, men så hittade jag en video där Steve Russell som implementerade den första versionen av Spacewars! på PDP-1 1961-62. Där flimrar kontrollerna förbi i bild, dessa är byggda i spånskiva. Jag vet faktiskt inte om PDP-8 versionen har alla dessa, men jag tyckte nog att det såg snyggt ut.
pdp-1-controller.png
Original kontrollerna (möjligen, eller i alla fall som de kan ha sett ut).
new-controller.png
Jag lät mig inspireras och ritade upp ett hålmönster.
undrilled.jpg
Tejpade borrmallar på lådorna.
drill-in-a-box.jpg
Brukar borra i en låda, de mesta av spånen hamnar i lådan.
work-bench.jpg
Det är bra när arbetsbänken ser ut så här!
drilled.jpg
Hammondlådor med borrade hål.
partly-mounted.jpg
Och med arkadinspirerade knappar monterade.

Nu har jag lite ångest om hur jag ska låta finishen bli. Man kan låta dem vara såhär, ganska ruggade. Men jag lurar på att måla dem svarta och låta någon printa ett par vinyldekaler men snygg text. Det finns ju några här på forumet som är duktiga på sådant. Nästa steg blir att koppla ihop det elektriska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Riktigt nice! :tumupp: Personligen tycker jag du ska behålla finishen som den är, kanske en textrad "Spacewar" eller nåt sånt!

Är X-Y display ett krav för att kunna spela Spacewar eller går det via terminal också?

Vad är kortracket till vänster i bild till?
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Stiligt! Får vi se detta på RG :) ?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Platis skrev:Riktigt nice! :tumupp: Personligen tycker jag du ska behålla finishen som den är, kanske en textrad "Spacewar" eller nåt sånt!
Tack! Ja, jag bygger ihop utan att måla. Får se sen.
Platis skrev: Är X-Y display ett krav för att kunna spela Spacewar eller går det via terminal också?
X-Y display är ett krav, det är ett ganska enkelt grafikkort. Två 12-bitars latchade D/A omvandlare och en signal som man kan slå av och på strålen med.
Platis skrev: Vad är kortracket till vänster i bild till?
De är precis ett sådant som du efterlyser i köp/sälj. Jag köpte två på ETA auktionen för en tjuga styck. Det gick att bygga ett av två, jag ska bygga ett monster till linjärt nätaggregat i det. Men det blir inte blir någon tråd om det, elektroniken är klar sedan länge. Ska bara orka bygga det färdigt...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

pbgp skrev:Stiligt! Får vi se detta på RG :) ?
Tack. Vet inte om den och jag kommer.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag hoppas jag hinner få ihop den till Retrogathering i Västerås.

Har satt fast frontpanelen för första gången. Siffrorna multiplexas och jag hade tydligen för kort slutartid.
8A-frontpanel-small.png
Så har jag kopplat in den ena (och enda färdiga kontrollen). Kortet med jackbar plint beställde jag i höstas. Jag är ganska nöjd med den tillfälliga dragavlastningen.
test-koppling.jpg
Och sen testade jag den med ett litet program som tar digital input på KC8-A kortet och lägger i accumulatorn:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar