PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:
MattisLind skrev:Det ser fint ut! Har du plats för RK05 någonstans? De vill man ju helst inte lyfta speciellt mycket alls. Ska du plocka ut en RL02a, kanske?

Du skulle nästan behöva ett rack till för att få in allt. Du har ju det fina rackmonterade skopet också.
Jo man kanske skulle plocka ur en RL-drive, det har jag inte tänkt på. Jag har mest funderat på hur jag ska få in ett rack till, det hade varit skönt att få bort lite från labbänken. Sen vill jag racka upp 8L igen. Så har jag ju dessutom ett par TU55:or och en TC09 som skulle behöva sitta i ett rack. Så det är ju redan mer än fult. VAX:en måste nog bort...
Det finns/fanns ju också halvrack, ifall det kan underlätta nåt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo, halvrack, det är kass. Så höga som möjligt så man får ut maximalt med PDP-volym på så liten golvyta som möjligt :D

VAX:en står i ett halvrack, där är staplat en halv VAX-CPU och en TU55:a (bandstation) på toppen men det är ändå volym kvar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ok, det är inte kul att skriva om sina nederlag. Jag borde läst på bättre innan jag monterade expansionschassiet över CPU-chassiet. Som det sitter nu kommer det inte att fungera verkar det som. Det finns ett bra dokument som jag borde ha läst mycket noggrannare först: The PDP-8 configuration guide

Om man ska sätta expansionen överst som jag gjort så måste minnena sitta i denna. Men i mitt fall är det omöjligt, expansionschassiet har inte den femte raden med kontakter som behövs för att kärnminnena ska kunna få alla sina matningsspänningar. Jag saknar också nätaggregat för dessa spänningar, men det hade ju gått att lösa. Visst jag har två 4k MOS minnen som skulle fungera, men hur roligt är det?

Så expansionen måste sitta underst, vilket betyder att jag måste byta plats på lådorna vilken inte är snabbt och lätt gjort. 8A lådan med 20-slotars bakplanet väger 53kg tomt så den är inte lätt att flytta. Sen är allt kablage buntat snyggt och prydligt vilket måste klippas upp och göras om. Ett annat alternativ är att kasta ut den ena RL01-driven. Det är lättare men är inte kul. En fördel med det är att jag får plats med RK05 där expansionen sitter nu.

Jag struntar i detta just nu, det känns inte kul så jag lägger detta med expansionen på is ett tag. Bjuder på ett par bilder så länge.
DSC_2206_00001.jpg
DSC_2205_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Lite tungt det där! :wink: Surt när det inte går som man vill! :(
Är diskdrivarna på nåt sätt kompatibla med IBM eller är det helt eget utvecklat av DEC och man använder bara deras diskpackar? :humm:
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Om man ska sätta expansionen överst som jag gjort så måste minnena sitta i denna. Men i mitt fall är det omöjligt, expansionschassiet har inte den femte raden med kontakter som behövs för att kärnminnena ska kunna få alla sina matningsspänningar. Jag saknar också nätaggregat för dessa spänningar, men det hade ju gått att lösa. Visst jag har två 4k MOS minnen som skulle fungera, men hur roligt är det?
Det är väldigt många "must" i det där configurationsdokumentet, men inga bra förklaringar på varför.

Det enda jag känner mig helt övertygad om är att M8320 ska sitta så långt från de övriga processormodulerna. Omnibusen är ju en helt rak bus utan krussiduller. Det nämns regler att Quad kotet MÅSTE sitta direkt efter varandra. Varför? Men Hex kort behöver inte göra det. Varför?

Att minneskort ska hållas en bit ifrån övriga kort kan ju bero på att de tenderar att störa. Det finns sådana här RFI shield som man ska stoppa i för att hindra störningar. Vissa konfigurationer kanske ger mer störningar medan andra är något bättre. Och det är klart att om systemet styr en CNC maskin 24/7 så vill man ju inte att det ska krascha varannan dag. Men du kör ju högst något timme i sträck och en krasch är ju inte direkt livsavgörande...

Har du testat att det inte fungerar? Jag tycker reglerna känns mer som best practice så att alla mer eller mindre klyftiga DEC service tekniker inte klantar till det.

Vad händer om du sätter sätter CPU i expansionschassit och M8320 i BA8-C chassit. Minnen sitter naturligtvis kvar i BA8-C chassit. Låt M8136 och M8317 sitta kvar där men sätt övriga kort i expansionschassit.

Jag kan inte riktigt begripa vad som gör att det inte skulle fungera.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

En kvalificerad gissning är väl att det borde funka om allt monteras tvärt-om, ifall det nu alla platser i bakplanet är likvärdiga i "huvudbaljan". Alltså korten som normalt sitter överst sätts längst ned och vice versa.

Fast det är kanske skillnad på andra grejer?

Sen kan det väl vara sånt som att med Digitals originalprylar så passar inte monteringsgrejer, kabellängder och liknande bra om man inte följer guiden, men elektriskt kanske det funkar ändå.

Det känns för övrigt att ni nu är två som skulle behöva nån slags lyftverktyg. I ditt fall Anders så vore det väl faktiskt rätt klockrent med en balk längs hela taket och en lyftgrej som löper på hjul längs balken, och som därmed kan lyfta varje grej som är centrerad i rummet, vilket väl dessa saker tenderar att bli när de kommer ut ur racket?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av GFEF »

En lyftvagn ?

https://www.industritorget.se/objekt/SA ... ord/27683/

Ställ racks skåpen på fötter så stödhjulen går under.

Finns många typer......

https://www.google.com/search?client=fi ... flIUVdcwbI
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Platis skrev: Är diskdrivarna på nåt sätt kompatibla med IBM eller är det helt eget utvecklat av DEC och man använder bara deras diskpackar? :humm:
DEC återanvände själva cartridge konstruktionen från IBM för både RL0x (IBM 5440) och RK05 (IBM 2315). Men drivarna är egen konstruktion. DEC har köpt in drivar också, RM02/RM03/RM05 är från CDC och RP06 och RP07 är någon stor tillberkare. Memorex?

Tror att de flesta av DECs tapedrivar är ombrandade drivar. Såg någon lista någon gång med "översättning".
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

På tal om tapedrivar, har ni hört talas om minidek? Har kassetter som påminner om fidelipac/stereo 8 och har tydligen använts/funnits till PDP-8!

http://bitsavers.org/pdf/tennecomp/broc ... e_Unit.pdf
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:
anders_bzn skrev:Om man ska sätta expansionen överst som jag gjort så måste minnena sitta i denna. Men i mitt fall är det omöjligt, expansionschassiet har inte den femte raden med kontakter som behövs för att kärnminnena ska kunna få alla sina matningsspänningar. Jag saknar också nätaggregat för dessa spänningar, men det hade ju gått att lösa. Visst jag har två 4k MOS minnen som skulle fungera, men hur roligt är det?
Det är väldigt många "must" i det där configurationsdokumentet, men inga bra förklaringar på varför.

Det enda jag känner mig helt övertygad om är att M8320 ska sitta så långt från de övriga processormodulerna. Omnibusen är ju en helt rak bus utan krussiduller. Det nämns regler att Quad kotet MÅSTE sitta direkt efter varandra. Varför? Men Hex kort behöver inte göra det. Varför?

Att minneskort ska hållas en bit ifrån övriga kort kan ju bero på att de tenderar att störa. Det finns sådana här RFI shield som man ska stoppa i för att hindra störningar. Vissa konfigurationer kanske ger mer störningar medan andra är något bättre. Och det är klart att om systemet styr en CNC maskin 24/7 så vill man ju inte att det ska krascha varannan dag. Men du kör ju högst något timme i sträck och en krasch är ju inte direkt livsavgörande...
Det stämmer som du skriver, som man kan se på en av mina bilder så kan man se att min hex-RL8A kontroller sitter mitt i quad korten. Det fungerar. Frågan är om de tänkt på kylning eller mekanisk stress? Annars är det väldigt få kort som måste sitta på rätt plats, men det är ju för att vissa signaler är special där.
MattisLind skrev: Har du testat att det inte fungerar? Jag tycker reglerna känns mer som best practice så att alla mer eller mindre klyftiga DEC service tekniker inte klantar till det.
Ja jag har testat, det fungerar inte. Bland annat verkar power-sequencen bli fel (jag gissar har inte mätt). Jag misstänker att expansionschassiet spänning kommer upp betydligt senare än main-chassiet vilket gör att signalerna i bakplanet blir konstiga eftersom busload kortet inte fungerar.

Sen verkar MD2-bitens pullup inte fungera helt rätt eftersom biten i registret sitter fast till "1". Notera att 0V är en etta, aktiv låg logik här. Det fungerar när kortet sitter i main-chassiet. Det är ju aktiv pull up så timing kan spela roll.
MattisLind skrev: Vad händer om du sätter sätter CPU i expansionschassit och M8320 i BA8-C chassit. Minnen sitter naturligtvis kvar i BA8-C chassit. Låt M8136 och M8317 sitta kvar där men sätt övriga kort i expansionschassit.

Jag kan inte riktigt begripa vad som gör att det inte skulle fungera.
Inte jag heller...

MiaM skrev:En kvalificerad gissning är väl att det borde funka om allt monteras tvärt-om, ifall det nu alla platser i bakplanet är likvärdiga i "huvudbaljan". Alltså korten som normalt sitter överst sätts längst ned och vice versa.
Fungerar nästan att göra så, men vissa kort måste sitta på rätt plats.
MiaM skrev: Det känns för övrigt att ni nu är två som skulle behöva nån slags lyftverktyg. I ditt fall Anders så vore det väl faktiskt rätt klockrent med en balk längs hela taket och en lyftgrej som löper på hjul längs balken, och som därmed kan lyfta varje grej som är centrerad i rummet, vilket väl dessa saker tenderar att bli när de kommer ut ur racket?
När jag byggde mitt lilla lab så planerade jag för detta, därför finns det en extra 270mm regel ovanför gipset i innertaket. Men mer än så har det inte blivit ännu. Bonusbild som förklarar varför andra lyftanordningar är diskvalificerade:
DSC_2202_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Bland annat verkar power-sequencen bli fel (jag gissar har inte mätt).
Hmm. Hur fungerar "Power Good" i Omnibus? I Unibus så wire-ORas DC LO L signaler från varje PSU i respektive chassi. Ett chassi som är av och man har DC LO L aktiv vilket ger att maskinen inte startar. Alla chassin och kontrollers på Omnibusen måste vara igång för att den ska starta.

Har du "Power Good" i ditt expansionchassi?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Power good är rak i hela bakplanet. I BA8C så skapas signalen på power distribution board som är gemensamt för de båda regulatorkorten. Vet inte om den är open collector. Ska kolla det i morgon. Borde vara rimligt att expansionschassiet kan hålla ner den.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Du har förstås redan testat med minimalt antal kort i? CPU, minneskort, bus loads och M8316?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nej, jag orkade inte. Jag gav upp.

Men, ikväll så fick jag ny energi! Jag funderade på vad som kunde vara fel med MD2 och tänkte att det kan vara dioderna på bus-load kortet. Alltså M8320 som jag tagit ur main-chassiet och satt högst upp i expansionschassiet. Nu råkar jag ha ett extra, så jag mätte först upp alla dioderna på det, sen testade jag det på sin vanliga plats. Eftersom det fungerade så satte jag det i expansionschassiet och testade. NU fungerade det!!!

Sen beter sig maskinen märkligt vid spänningstillslag. Jag har kollat hur powergood generas. På sidan 557 i Miniprocessor users manual kan man se att det är en trissa som drar ner 50 Ohm till jord innan spänningen är bra. Det finns också en jumper som ska bort om chassiet används som expansion, det räcker tydligen med 50 Ohm pull up...

Så jag tänkte att jag måste hålla powergood låg på någon listigt sätt. Så jag kom upp med detta:
DSC_0812.JPG
Ett relä som kortsluter powergood till jord innan det är draget. Det dras av 5V matningen, finessen är att reläet är ganska långsamt vilket är bra. Jag får nog bygga något snyggare sen, men som prototyp var detta klockrent och fungerar dessutom som tänkt! Det är så att expansionschassiet startar mycket långsammare, datorn får spänning väldigt snabbt men expansionen startas genom att den är kopplad till powerkontrollerns utag som är styrda av datorn. Uttagen är kopplad genom en kontaktor som ska hinna dra, sen ska powersupplyerna i expansionen starta. Då har datorn redan fått för sig att det ska boota eftersom boot-linan är låg. Det är den för att pullup:erna på busload kortet inte har fått någon 5V som håller upp signalen ännu. Powergood signalen däremot går hög eftersom den pullup:en sitter i power-delen på main-chassiet.

Nästa sak att göra är att köra lite MAINDEC's för att kolla så maskinen går stabilt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Bra jobbat. :tumupp:

Det först M8320 är alltså inte helt friskt?
Skriv svar