Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=65281

Författare:  Meduza [ 00.00 2013-04-03 ]
Inläggsrubrik:  Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Jag insåg för ett tag sedan att jag har alldeles för mycket prylar som laddas via USB, och att ha alla dessa små laddare som aldrig är där man behöver dom och sitter i alla uttag runt om i huset irriterade mig rätt rejält och började därför rita på en laddare som ska klara ett gäng prylar.

Kraven såg ut som följer:
5-10 uttag
Externt färdigköpt 230v->5v nätagg (inget nätagg på kretskortet)
Slimmad konstruktion
Klara av att ladda upp Androidmobiler till 2A
Individuellt avsäkrade kanaler
I övrigt följa USB-speccarna

Och jag började fundera på hur det skulle kunna se ut och för ett par veckor sedan caddade jag ihop ett kretskort (mitt första riktigt caddade någonsin):
Bilaga:
ScreenShot072.jpg

Efter ett par revisioner så såg det jag i slutändan valde att beställa ut såhär:
Bilaga:
ScreenShot083.jpg

I 3D:
Bilaga:
ScreenShot086.jpg

Bilaga:
ScreenShot087.jpg

Och efter ca 17-18 dagar så dök dessa kretskort upp i brevlådan från Seeedstudio, som ni ser med fyra kort per panel för att få ut maximalt för pengarna :)
Bilaga:
2013-03-28 14.34.21.jpg

Bilaga:
2013-03-28 14.34.11.jpg

Häromdagen dök ett 100-pack 2A polyfuses upp från en eBay-säljare, i dag fick jag leverans på ett gäng USB-kontakter, ett paket 3mm lysdioder, motstånd till dessa och kondningarna är påväg :)
Bilaga:
2013-04-02 20.11.15.jpg

I dag fräste jag ut en fixtur för att hålla korten i en ikea-skärbräda och sedan fräste jag isär alla korten till individuella kort i lillasyrran
Bilaga:
2013-03-31 21.57.34.jpg

Det blev ju ett par stycken...
Bilaga:
2013-04-02 20.10.13.jpg

Och jag kunde ju inte låta bli att prova att allt fungerade som det ska, så jag lödde ihop ett kort och fräste ut passande hål i en elektroniklåda jag hade liggande, och jajamensan, den laddar min Galaxy S3 utmärkt i kombination med en 5V 4A väggvårta från Nordic Power iaf :)
Bilaga:
2013-04-02 23.31.03.jpg

Har beställt ett par mer passande slimmade elektronikboxar att montera dom i också som borde dyka upp vilken dag som helst, ska åka och handla elytar och monteringsdistanser på elfa i veckan :)

Författare:  arvidb [ 00.25 2013-04-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Meduzas Multi-USB-Laddare

Snyggt!

En sådan där skulle passa utmärkt till min trampgenerator. Jag har redan en DC/DC-omvandlare 5 V ut som är tänkt just för USB-laddning, men har inte haft tid & ork att ordna med själva USB-uttagen.

Säg till om du vill sälja en (hel eller i byggsats)!

Författare:  Supersnigel [ 08.23 2013-04-03 ]

Kan också tänka mig att köpa en eller två, komplett eller i byggsats.

Författare:  Electricguy [ 09.08 2013-04-03 ]

Nej men se där! Jag har planerat att bygga exakt en sån! :D
Hur mycket vill du ha för en?

Författare:  Stolleman [ 09.56 2013-04-03 ]

Jag är intresserad också :-)

Författare:  ekman [ 12.19 2013-04-03 ]

Snyggt blev det! :tumupp:

Författare:  zealotry [ 12.36 2013-04-03 ]

Tjusigt! Vad har du caddat/routat i för program?

Författare:  kankki [ 12.38 2013-04-03 ]

Proffsigt! Bara att ha en 16A nätdel då också ;)

Hur tänkte du sälja dem? I kit-form?

Författare:  Meduza [ 12.54 2013-04-03 ]

zealotry: Den är caddad i DipTrace, mycket trevligt program måste jag säga.

För er som är intresserade, visst skulle jag kunna tänka mig att sälja, har några kompisar som har frågat samma sak redan, måste bara räkna på vad alla ingående delar kostar så jag kan ge ett vettigt pris :)

kankki: Säljer helst i kitform det tar en stund att sitta och löda, men kan säkert göra något undantag för den som absolut inte klarar SMD :)

Jag tänker jag mig att det nog blir komplett med en kompakt apparatlåda (en mer slimmad än prototypen) med cnc-fräst front, kretskort, alla komponenter, alla distanser osv, dvs bara att löda och skruva ihop, men inget 5v nätagg medföljande.

Skulle även kunna erbjuda apparatlåda i stil med den som prototypen sitter i med utfrästa hål för dubbla kretskort (16st usb-uttag) då jag har ett gäng av den typen av låda, alternativt exakt som prototypen om man bara gillar att den står stadigt på bordet :)

Anledningen till inget nätagg är dels att det beror såpass mycket på vad man vill ha för kapacitet, ett 5V 16A behövs om man tänker sig ladda 8st prylar som klarar ladda med 2A samtidigt, men å andra sidan så laddar nästan inga prylar såpass fort, så i realiteten klarar man sig nog alltid med ett 5V 10A, och dels så känner jag helt enkelt inte för att vara kinaimportör av billiga nätagg utan det får ni klara själva :)

Spontant så rekommenderar jag en dylik:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1815

Mer bilder kommer när mina slimmade apparatlådor har dykt upp så att jag kan visa hur det är tänkt att den ska se ut :)

Har även en plan på att fräsa ett par snygga alufronter och montera kretskortet nedsänkt i mina IKEA Lack sängbord ;)

Någon som har något bra tips på var man köper helst svarta torx eller insex M3*16mm i stockholm billigt, helst lösvikt eller typ 100-pack?

Författare:  tecno [ 13.25 2013-04-03 ]

Citera:
var man köper

Företag eller privat?
Billigt = du får vad du betalar för! Swedol har 'billigt' kina stål.

Som företagare går du in på Flinks och ansöker om konto, där handlar du till hyfsade priser kvalitets skruv.

Författare:  Meduza [ 14.34 2013-04-03 ]

Företag eller privat spelar ingen större roll, har förvisso inget eget men typ hela släkten är företagare... får åka förbi Flinks och kolla vad dom har för pris :)

Vill mest inte betala massvis för inplastade 10-pack i detaljhandeln.

Författare:  Melkutt [ 21.49 2013-04-03 ]

Kan nog ordna skruv till riktigt bra pris.
Skicka pm om det är intressant

Författare:  Korken [ 22.18 2013-04-03 ]

Snyggt! :tumupp:
I vilket bibliotek hittade du USB kontakten? Jag har letat efter en sån ganska länge själv!

Författare:  Meduza [ 22.27 2013-04-03 ]

Footprinten är från Diptrace-biblioteket "USB" och heter "1734366-1", 3d-modellen är från någon kontakttillverkare, importerad via freecad->wings3d->diptrace och lite skalning i diptrace då det blev ett mm/tum-fel i skalan kombinerat :)

Författare:  arvidb [ 23.22 2013-04-03 ]

Meduza skrev:
Någon som har något bra tips på var man köper helst svarta torx eller insex M3*16mm i stockholm billigt, helst lösvikt eller typ 100-pack?

Svarta torx i lösvikt finns nog garanterat hos Sifvert skruv vid Thorildsplan i Stockholm. Billigt vet jag dock inte, men ska du ha 100 st så kanske det går att få ett bra pris...

Författare:  Meduza [ 23.29 2013-04-03 ]

Känner till Sifvert, dom brukar dock inte vara så billiga, om än bättre än småpack på classe, men siktar nog på att hinna förbi både Flinks och Sifvert och Elfa under morgondagen :)

Författare:  X-IL [ 06.46 2013-04-04 ]

tecno skrev:
Citera:
var man köper

Företag eller privat?
Billigt = du får vad du betalar för! Swedol har 'billigt' kina stål.

Som företagare går du in på Flinks och ansöker om konto, där handlar du till hyfsade priser kvalitets skruv.

Ursäkta OffTopic, men Swedols lösvikt är väl knappast Kinastål. Inte i Västerås åtminstone.

Edit: Dröjde ett tag innan jag lyckades googla fram vad det var för skruv de har, Arvid Nilsson

Författare:  Meduza [ 01.22 2013-04-05 ]

Har nog fått tag på skruv och lådorna dyker förhoppningsvis upp under morgondagen :)

Ett kit med alla delar som behövs inklusive utfräst låda skulle jag kunna sälja för drygt 200kr, låter det rimligt?

Författare:  arvidb [ 16.15 2013-04-05 ]

Drygt 200:- är okej för mig iaf!

Författare:  Electricguy [ 16.30 2013-04-05 ]

Hmm nja, då backar jag. För det priset kan jag köpa en färdig 10-ports hubb. :)

Författare:  Meduza [ 16.48 2013-04-05 ]

Som klarar att ladda med 2A alla 10 kanaler?

Problemet med USB-hubbar brukar vara att dom är väldigt dåliga på att laddda prylar, nätaggen är ofta lågt dimensionerade och likväl komponenterna innuti, samt att mobiler inte identifierar dom som laddare och alltså laddar sjukt långsamt (min S3a laddar med runt 2-300mA om den tycker att den är ansluten till dator...)

Hade jag kunna köpa en färdig 8-portars laddningshubb för 200kr som levererade 1A+ per kanal hade jag garanterat inte lagt klart mer pengar och tid på att bygga dessa till mig själv, jag letade innan jag ritade denna och hittade inget under flera tusenlappar som kunde leverera över 500mA per port om man använde alla portar samtidigt (specialbyggda ipad-laddningsstationer för skolor var närmaste jag hittade).

Ska dock se om jag kan få det lägre, väntar fortfarande på pris på några prylar som kan gå att lösa billigare,
men tror inte jag kommer få ner det så extremt mycket lägre...

Ska få svar nu under kvällen så kommer nog upp ett exakt pris snart :)

Författare:  Electricguy [ 17.08 2013-04-05 ]

Tja, man kan köpa en billig hubb och modda den internt. :)

Dock, om du kan få ner priset till typ 100kr så kan jag vara med på att köpa en.

Författare:  Meduza [ 18.00 2013-04-05 ]

Kommer inte få ner det till 100 kr komplett med case, då måste jag nästan subventionera dom och jobba gratis kan jag säga, så varsågod att modda en hubb i så fall, kan eventuellt få "drygt 200" till "knappt 200" men det är ungefär den skillnaden :)

Komponenterna kostar förvånansvärt mycket även i bulk även om det är ruggigt billigt jämfört med tex på ELFA...

Författare:  Electricguy [ 18.34 2013-04-05 ]

Tja, jag skulle nöja mig med endast ett kort med komponenter till. behövs inte låda.

Författare:  Meduza [ 02.32 2013-04-07 ]

Nu har jag fått hem ett par lådor och testfräst, är själv riktigt nöjd :)
Bilaga:
laddare.jpg

Ett par svarta skruvar bara så blir det riktigt fint :)

Författare:  kankki [ 08.56 2013-04-07 ]

Riktigt elegant!

Författare:  Supersnigel [ 07.52 2013-04-08 ]

200:- för byggsats liknande senaste bilden funkar för mig.

Författare:  arvidb [ 19.34 2013-04-22 ]

Hur går det med projektet? När kan man få köpa en byggsats? :)

Författare:  Meduza [ 23.40 2013-04-22 ]

Det kommer gå snart, just nu har jag problemet att kondningarna visst inte alls var 10,5mm höga som jag tänkte i mitt huvud utan 11,5mm, och usb-kontakterna hamnar i lagom höjd med 11mm distanser, med 12mm distanser blir det inte alls snyggt... så antingen får man hitta en lägre kondning eller så får man montera den nuvarande med längre ben och lägga den ner?
Vad tror ni blir bäst?

I övrigt har jag fått hem alla delar, ska bara ställa mig och fräsa ut locken till lådorna så är jag klar att börja sälja kit.

Författare:  arvidb [ 23.53 2013-04-22 ]

Det funkar väl fint att lägga dem ner, så länge de får plats!

De kvadratiska viorna med hål på var sida om kondingen blir inte blockerade eller så (eller det kanske inte gör något - jag antar att de används för att stödja kortet i lådan)?

Författare:  Meduza [ 07.23 2013-04-23 ]

Dom kvadratiska hålen används som lödpunkter för att ansluta matningskablarna, men ja dom borde fungera, ska prova att montera en liggande i eftermiddag.

Författare:  Meduza [ 07.41 2013-04-23 ]

Kunde inte hålla mig utan monterade en efter frukosten :)

Författare:  MadModder [ 18.00 2013-04-23 ]

Inte för att vara sån, men utan spänningsdelaren till datapinnarna går det inte att ladda apples mojänger med mer än typ 100mA.
Det går ju såklart att göra en liten "förlängningsplugg" att sätta mellan kabel och uttag som fixar detta. :)
Undrar om det finns såna pluggar? Annars är ju en idé att sälja såna också! :D

Författare:  arvidb [ 19.07 2013-04-23 ]

Inte för att vara sån, men har man köpt en apple-pryl så är man väl i någon av följande situationer:

1) Man visste om att apple inte följer standarder och att man alltså måste köpa märkesladdare för 10x pengarna, men bryr sig inte, eller
2) Man får lämna tillbaka prylen eftersom den är felkonstruerad.

;)

Eller, om man nu är både apple-fan och EF:are, så kan man ju hacka standardsaker så att de funkar med apple. Kolla på bilderna i första inlägget. Det bör gå att skära av banan som kortsluter de två datapinnarna. Sätt ett ytmonterat motstånd mellan minus-banan till höger och varje datapinne. "Fulmontera" sedan ett hålmonterat motstånd från varje datapinne till plus. På så sätt borde man väl kunna ordna några special-apple-laddportar?

Författare:  MadModder [ 15.33 2013-04-24 ]

Eller 3) Firman bestämde att det skulle vara en sån som jobbnalle.

Tänkte bara att ytmonterade motstånd är ju inte direkt dyra, och en multiladdare av idag som inte tar allt... Kanske till nästa version? ;)
Sitter såna motstånd även i en sony-laddare och en nokia-laddare jag har, så det är inte bara 10x så dyra apple-laddare man måste ha.
Men jag kan såklart löda fast motstånd där jag vill ha dem.
Lådan i fråga klarar ju allt annat och är liten och smidig. Det är ju bra. :D

Författare:  Meduza [ 20.55 2013-04-24 ]

Å andra sidan så laddar inte många andra enheter som faktiskt följer standarden med full fart med just Apple-spänningsdelare på plats, så att sätta dit dom bryter faktiskt kompatiblitet med en del enheter, och då följer jag hellre standarden då jag inte äger någon iphone och mina androidenheter alla laddar fint med denna variant ;)

Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt ritat en version med 10st kontakter i stället för 8 och alla dessa spänningsdelare, men största anledningen att det blev denna i slutändan är att jag är så grymt osugen på att löda 64 (80 på den med 10 kontakter) lödpunkter extra på varje kretskort bara för att ladda i-enheter och att det inte gick att fräsa lika snygg låda med 10 kontakter :)

Författare:  MadModder [ 15.41 2013-04-25 ]

Just den jag länkade till gör så i-grejerna laddar med 1A. Gör man så det är 2,0V på båda datapinnar istället för 2,0 på ena och 2,8 på andra blir det 500mA. Det finns säkert nån hemlig kombo som tillåter 2A... Har inte hittat den dock. :D

Författare:  BJ [ 15.56 2013-04-25 ]

Var kommer spänningsnivåerna ifrån?
Är det inte så att en enhet får dra 100 mA
som vanligt, eller 500 mA om den förhandlar
med datorn? Jag tror att jag läste det någonstans.
Eller hur fungerar det?

Tillägg: Båda sätten används tydligen.
Länk

Författare:  MadModder [ 16.32 2013-04-25 ]

Spänningsnivåerna och motståndsvärdena kommer från folk som mätt upp datapinnarna på adaptrar som kan ge 500mA resp 1A.

[edit]
2,0 och 2,7 ska det visst vara enligt detta datablad från TI:
http://www.ti.com/lit/ds/slvsba6/slvsba6.pdf

Har man alltså 2,7V/2,0V på D+/D- så kommer alltså apple-enheten man kopplar in att försöka dra 2A.

Författare:  ekman [ 16.18 2013-04-27 ]

Vad händer ifall man sätter Datapinnarna så att Apple produkten att försöka dra 2A. Men man kopplar in källa som inte kan ge mer än, säg 500mA ?

Kan man inte ha så att Apple produkten alltid försöker dra 2A? Varför vill man begränsa strömmen beroende på källa?

Författare:  Meduza [ 17.55 2013-04-27 ]

Då drar du säkringen i den laddaren du kopplar in, det finns alltså en anledning :)

Författare:  Meduza [ 22.27 2013-05-20 ]

Det har visat sig att plasten var lite mer svårfräst än jag trodde i lådorna jag har köpt till det här projektet (tenderar att smälta väldigt lätt), så jag kommer inte orka ta tag i det föränn tidigast om två-tre veckor (då mina tentor är över), men behöver ha in lite pengar till ett annat projekt så tänkte göra så att jag lägger ut tio kit till salu för 170kr/st men då utan case, och då kan jag skicka dom omedelbart, eller att förhandsbeställa en med en fräst låda för 210kr/st, men då vara beredd på att det kan ta en månad innan jag skickar dom.

Du kan köpa båda kiten här: http://meduza.tictail.com/products/multi-usb

Bilaga:
2013-05-20 22.53.40.jpg

Bilaga:
2013-05-20 22.57.35.jpg

Jag passar även på att tipsa om att jag fortfarande har kvar hårdmetall-borr-kit att sälja och att det går utmärkt att samfrakta dessa :)

Författare:  PoorCadaver [ 08.06 2013-05-21 ]

Citera:
Jag passar även på att tipsa om att jag fortfarande har kvar hårdmetall-borr-kit att sälja

Vad är detta? Låter roligt!

Författare:  Meduza [ 08.53 2013-05-21 ]

PoorCadaver: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=54345

Författare:  -andreas- [ 00.07 2013-05-22 ]

Hej,

Jag är rätt ny här. Håller till i Stockholm och är intresserad av både Multi-USB-Laddare och hårdmetallborrar om du har kvar.
Jag har precis gått med i Makerspace och har tänkt titta förbi, men inte fått tid ännu pga för mycket jobb. Vi kanske kan lösa allt där vid tillfälle, så slipper du packa och skicka?

/Andreas

Författare:  Meduza [ 15.15 2013-05-22 ]

Tjena Andreas

Visst kan vi ordna överlämnande inne på Wallingatan i stället för med posten, skicka mig ett PM eller mail med vad du vill ha så plockar jag ihop det och ser till att ta med det in någon lämlig dag :)

Författare:  Meduza [ 04.26 2013-09-12 ]

Nu är en ny version pågång, den här gången lite mindre, denna gång blir det en mer flexibel lösning, som grund är det 4st uttag, med option för att inte fräsa isär panelerna och på det sättet skapa ett större kort med 4, 8, 12, 16, eller 32 laddportar på samma kort.

En annan nyhet på denna version är att den kommer sköta datapinnarna fullt automatiskt med hjälp av en MAX41667

Ur databladet på MAX41667 som det hela bygger på:
Citera:
The MAX14667 supports USB Battery
Charger (BC) revision 1.2 specification compliant devices,
including all major brand USB devices from Samsung,
Nokia, Blackberry, LG, Apple devices, and Samsung
Galaxy devices in autodetection 1A or autodetection 2A
modes

Dvs, den laddar numera lite vad fan som helst.

Det kommer bli 2,5A Polyfuses på varje kanal, en lite större keramisk 1206-kondning per kanal, och statuslysdioden kan man numera antingen montera som en 3mm hålmonterad eller en 0805 ytad (eller inte alls såklart)

Sen rent estetiskt så är numera USB-kontakterna centrerade på båda ledderna där det gamla kortet har dom lite förskjutna, detta leder då till lite sämre ledarbredd på den positiva sidan, men jag har förstärkt kraftledarna med en skog av vior och grova ledare på båda sidor av kortet.

Här är första utkastet:
Bilaga:
undersida.png

Bilaga:
ovansida.png

Storleken på kortet är ~49*24mm

Nackdelen då?
Ja det är trängre att löda, och vissa banor suger rätt rejält med värme att löda samt att vi är nere på SOT23-8, 2.9mm x 1.6mm, 8-Pinnars paket, som minsta sak att löda, vilket är klart mindre än ett par enstaka 0805-kondensatorer som var det minsta på det gamla kortet, så behöver du inte den nya funktionaliteten så kan det gamla kortet vara bättre då det går fortare och lättare att montera :)

Vill du ha ett av dom gamla korten (som fortfarande är lika bra sålänge du inte kör apple-grejs eller samsung-tablets) så får du gärna köpa dom och på det sättet finansiera min utveckling av detta kort, http://meduza.tictail.com :)

Jag har även sänkt priset på både kit och frästa lådor:
http://meduza.tictail.com/product/multi ... sb-diy-kit
http://meduza.tictail.com/product/multi ... usb-chassi

Författare:  MadModder [ 16.52 2013-09-12 ]

Intressant... Jag hakar nog på nya versionen. :)

Författare:  Meduza [ 16.59 2013-09-12 ]

Är det något annat jag borde försöka få in på denna version som ni tycker jag har missat?

Det går att sätta kretsen till att identifiera sig som en 1A respektive 2A laddare mot bland annat Apple-grejor, i denna revision har jag bundit dom "hårt" till att identifiera sig som 2A, finns det någon anledning att försöka klämma in en lödbrygga för att ändra det?

EDIT: Insåg just att det var en jättenkel funktion att implementera, så nu finns det två ställen där man kan brygga, där den ena ger 1A och den andra ger 2A på det kontaktparet kretsen är ansluten till :)

Författare:  Agwan [ 17.56 2013-09-12 ]

Räcker det inte med en resistor mellan USB-data-ledarna för att den skall identifieras som USB-port med högre krafttillgång? Påminner mig om att en kollega på jobbet köpte en fulladdare till sin iPhone och det fungerade den till, men inte iPad. Då googlade han lite och hittade någon beskrivning på att man kunde sätta en resistor på nått sätt på USB-data-ledarna så att den skulle identifiera sig som något som ger mer kraft. Och det funkade. Det är något med vilken spänningsnivå dataledarna ligger på innan datat börjar skickas.

Fast den där Max-kretsen kostar inte mer än en tia typ, så det är väl inte så mycket att spara på det heller nu när du väl gjort din design.

Författare:  Micke_s [ 17.59 2013-09-12 ]

Apple/sony kör med skicka ut en spänning genom en spänningsdelare. På så sätt kan de veta hur mycket de får dra ur laddaren.
USB specen säger max 500mA, ipad laddaren kör 2A.

Författare:  MadModder [ 20.36 2013-09-12 ]

Alla tillverkare har olika varianter av hur maxströmmen läsas av. Gör man så Apple-grejer funkar, så funkar det mindre bra med andra istället.

Författare:  Klas-Kenny [ 20.37 2013-09-12 ]

Om någon sen vill testa hur hög ström mobilen sedan väl laddar med kan jag rekommendera viewtopic.php?p=984592#p984592 ;)

Författare:  Meduza [ 22.06 2013-09-12 ]

Som MadModder säger så kör olika tillverkare på olika varianter och anpassar man för en så fungerar en annan sämre, det här chippet ser till att autodetecta och se till att den stora majoriteten av alla enheter laddar med sin maximalt möjliga ström.

Den förra varianten kör på det som är standard enligt USB BC1.2, kortslutna datapinnar.

Klas-Kenny, gissa varför jag har beställt en ;)

Författare:  limpan4all [ 08.53 2013-09-13 ]

Beställde en av din först generation så att du kan göra Gen 2. Vilken jag nog kommer att handla några stycken av...

Författare:  Meduza [ 02.22 2013-09-28 ]

Har beställt kretskort till Generation 2 nu :)

Bilaga:
2013-09-28 03_20_35-3D Preview.png
Bilaga:
2013-09-28 03_20_51-3D Preview.png

Författare:  Meduza [ 13.31 2013-11-16 ]

I bland tar det lite tid, I detta fall då jag hade gjort några misstag i gerberfilerna som Seeedstudio påpekade varpå jag fick skicka in rättningar :)

Däremot verkar det ha blivit något annat fel, för nu saknar en del till synes slumpmässiga vias lödmask :/

Författare:  X-IL [ 15.02 2013-11-16 ]

Hmmm, en sån här ska jag nog ha, inväntar version 2 då vi kör Apple och Samsung och Google Nexus här hemma.

Författare:  l2t [ 15.49 2013-11-16 ]

Hadde samma tanke att bygga en multi-usb-laddare, skönt o slippa det då :)
Finns det några version 1 kit kvar?

Författare:  Meduza [ 17.22 2013-11-16 ]

Det finns ett gäng V1-kit kvar l2t

Författare:  Meduza [ 22.36 2013-11-16 ]

l2t, jag kan inte svara på ditt PM eftersom du har inaktiverat PM-funktionen och email-funktionen (intressant att man kan skicka men inte ta emot om man inaktiverar PM...) men du kan beställa V1-kittet här: http://meduza.tictail.com/product/multi ... sb-diy-kit , jag har försökt sluta ta emot beställningar i PM så långt det bara går för att bättre kunna hålla ordning på det hela.

Författare:  l2t [ 22.46 2013-11-16 ]

Hmmm, tror jag inaktiverade det i ett svagt ögonblick :? Det är aktiverat igen i alla fall.
Ok jag beställer på hemsidan inga problem.

Författare:  Meduza [ 00.12 2013-11-17 ]

Sådär då har lillasyrran fått jobba lite med att fräsa isär den första panelen
Bilaga:
2013-11-16 23.15.23.jpg

Och här är den första prototypen ihoplödd, än så länge otestad :)

Saknade ett 1k 0805-motstånd hemma så jag tog ett 1210 av samma typ som sitter på V1 och lödde dit lite snett längst ner vid status-lysdioden.
Bilaga:
2013-11-17 00.04.37.jpg

Bilaga:
2013-11-17 00.04.45.jpg

l2t, jag har fått din beställning och skickar troligtvis under morgondagen! :)

Författare:  Meduza [ 02.18 2013-11-19 ]

Och här har vi första prototypen i ett 3D-printat case, behöver lite finjusteringar för att bli perfekt ;)

Anledningen till den lite dåliga finishen är att Zeus hade kört lite stresstester på makerspace's ultimaker och den därför var utrustad med en gigantisk 0.7mm nozzle :)

Författare:  zeus [ 12.57 2013-11-19 ]

Skyll på mig du, men mina inställningar var på gamla cura. ;)

Och ligger ny nozzle bredvid som jag fixat. Bara skruva i. 0,4 och några till.
Originalnozzlen var det någon som fyllde med ABS :D

Författare:  Meduza [ 15.29 2013-11-19 ]

Haha, men då måste man orka byta nozzle ju ;)

Författare:  saxofon [ 13.46 2013-11-23 ]

Ser mycket trevligt ut! Snygg butiksida också, Meduza! :tumupp:

För nästa version, får man föreslå den görs kompatibel med "bil/båt"-spänning?
Typ att den klarar av 9-16V inspänning eller nåt sådant.

Då anskaffar jag två 4-portars sådana direkt! ;-)

Författare:  l2t [ 14.37 2013-11-23 ]

Den sidan fick jag oxå upp ögonen för! Verkar väldigt smidig om man har delar att sälja.
/Lasse

Författare:  Meduza [ 15.50 2013-11-23 ]

Saxofon:
Jag har medvetet valt att inte inkludera strömförsörjning på korten, men jag kommer själv montera denna nya variant både i min bil och i vår segelbåt, men jag kommer använda såna här step-down regulatorer:
http://ebay.com/itm/290987189965

L2t:
Tictail är väldigt bra, speciellt om man som jag lätt läser PM med beställningar och glömmer bort dom eller glömmer att stämma av bankkonto osv, det är super att ha ett system för att organisera det hela.

Jag tänkte att jag inte tänkte printar case till denna variant till salu utan bara ritar ett och delar med mig av STL-filen, är det en bra idé?

Författare:  l2t [ 20.38 2013-12-10 ]

Version 1 lödad och testad, trots förstagångs ytmontering så fungerade den på första försöket :) (ja ja, förvisso var komponenterna bautastora men ändå :mrgreen: )

Författare:  Meduza [ 23.29 2013-12-10 ]

Ja det minsta av allt är ju 0805-kondningarna, och dom gör inte så mycket för huruvida det fungerar eller inte, i övrigt är det ju 1210 eller större, så japp rätt gigantiska saker ;)

Författare:  xevz [ 02.52 2013-12-28 ]

Oj, ett gen2-kitt lät ju faktiskt ganska lockande. Håller ett öga på detta. :)

Författare:  ensten [ 20.06 2013-12-29 ]

Inte för att stressa, men när kommer man att kunna beställa kit av v2? Har både Apple & Samsung i huset, så en v2 är väl det jag behöver ...

Författare:  Extreeem [ 10.40 2014-07-23 ]

Meduza skrev:
Sådär då har lillasyrran fått jobba lite med att fräsa isär den första panelen

Och här är den första prototypen ihoplödd, än så länge otestad :)

...

Hej Meduza!

Det var ett tag sedan det var någon aktivitet i den här tråden...

Har du hunnit testa den nya varianten av detta kort ordentligt nu? Jag är sugen på att köpa ett par av denna, känns om en riktigt genomtänkt och simpel design som lämpar sig bra till båt och bil, men även i labbet.

Har du tänkt beställa mönsterkort och sedan sälja dessa löst? Om inte; vill du dela med dig av underlagen så att man kan beställa dessa på egen hand?

Ta det lugnt i värmen! :)

Författare:  ecenier [ 20.48 2014-07-23 ]

Jag är intresserad av ett kit V.2 om den fungerar både till ipad, iPhone och galaxy s3.
Eventuellt två kit.

Författare:  Meduza [ 21.24 2014-07-25 ]

V2 hade några layoutfel som gjorde kretskorten i princip oanvändbara (hade lyckats förväxla pinnarna på ICn), det i kombination med en motivationsbrist när jag insåg att det inte fanns någon distrubutör som sålde kretsarna utan att antingen kräva att man köpte 3000st eller att ta 150-200$ frakt för ett par IC-kretsar gjorde att arbetet avstannade på den versionen.

Detta i kombination med att jag sedemera insåg några designproblem med själva formfaktorn ledde till att jag numera jobbar på en V3 baserad på en krets från TI i stället (TPS2513)

Eftersom såpass många här har uttryckt intresse så har jag tagit upp arbetet med denna och tänkte sitta och Cadda en stund i natt på den :)

Författare:  limpan4all [ 10.23 2014-07-26 ]

Jag vill egentligen inte downa din tråd men tiden verkar vara förbi lite, säg till om du vill att jag skall radera detta inlägg
Titta på denna http://www.deltaco.se/products/items/it ... index.aspx pris under 500:- till slutkund...
Eller denna som borde säljas för en hundring mindre http://www.deltaco.se/products/items/it ... index.aspx

Författare:  Bosen [ 11.29 2014-07-26 ]

Jag belönar hellre Meduzas arbete :)

Författare:  saxofon [ 11.32 2014-07-26 ]

limpan4all: De du hänvisade till, hur kopplar jag in dem i bil/båt/husvagn mm? Kan tänka mig de kommer med en adapter 220VAC till xVDC. Då går det ju iofs att göra en "oren skitig bil/båt/husvagn mm"-spänning till xVDC och sedan skaffa likadan kontakt som till dem...
(vilket vi iofs ju än så länge måste göra till TS varianter också, då till 5VDC)

Kanske denna är mer reell konkurrent till TS laddare?

http://www.ebay.com/itm/12V-to-5V-3A-15 ... 20d9c02734

Riktiga usb laddare för snyggt montage i bil/båt/husvagn mm är det fortfarande fattigt med så än är tiden inte förbi!! ;-)

Författare:  Meduza [ 12.47 2014-07-26 ]

Spelar ärligt sagt ingen roll för mig huruvida produkten finns eller inte, jag ser det lika mycket som en läroprocess som något annat, och sen så vill jag själv ha den nördiga möjligheten att göra mina egna 3D-printade eller frästa cases för att montera snyggt i bil/båt/sängbord/skrivbord osv, vilket jag inte har med dom färdiga :)

Om det är någon som har önskemål på vad jag ska tänka på i denna version, släng ur er det så kanske det kommer med :)

Författare:  saxofon [ 12.56 2014-07-26 ]

Önskemål begärdes, önskemål kommer :D

Integrera en wide input regulator (säg 11-30 Vdc eller så).
Det ska också finnas brytare före regulator så man slipper tomgång ström när laddaren inte används.
Lysdiod för att veta när laddaren är på.
Det räcker med två portar, köper hellre fler laddare (typ en till framsätena och en till baksätena).

Författare:  Meduza [ 15.01 2014-07-26 ]

Nja, det kommer nog inte hända i denna rev, DC-DC step-downs är såpass billiga att köpa färdiga kretskort på eBay, möjligtvis att jag gör anslutningar för att kunna piggybacka ett sådant färdigt kort på mina.

Författare:  ecenier [ 16.13 2014-07-26 ]

För min del så är 4 portar idealiskt. Två till mobilerna och två till våra ipads.

Författare:  Meduza [ 21.03 2014-07-26 ]

Finns det möjligtvis någon här som har en sån här: http://www.ebay.com/itm/321470296383 som dom kan tänka sig att sälja eller donera till mig, så jag kan mäta hål osv för att matcha in designen?

Även intresserad av en av dessa (även om dom är lite klena) http://www.ebay.com/itm/201084486537

Författare:  Micke_s [ 21.09 2014-07-26 ]

Jag har 3Ampere varianten i alla fall..

Författare:  saxofon [ 21.13 2014-07-26 ]

Hur länge kommer de säljas? Kanske enklare med en kontakt istället så får man ha "PSU" bredvid istället som först var tänkt? (ifall man nu inte ska integrera dem...)

Författare:  Meduza [ 21.24 2014-07-26 ]

Tanken är inte att göra dom beroende av dessa moduler, dom kommer fortfarande ha separat ingång för en psu eftersom man vill kunna använda dom med separata nätadaptrar i hemmet, det är bara tänkt som en extra option :)

Författare:  Meduza [ 22.47 2014-07-26 ]

En annan fråga, skulle det vara intressant att sätta någon form av skruvplint på kortet i stället för att vara tvungen att löda kablar, personligen så lutar jag åt nej pga att det tar en del plats, men det kanske finns andra åsikter?

Skulle ev kunna göra monteringspaddar för 2 poler Wago 2060 kanske? http://www.wago.com/infomaterial/pdf/51284479.pdf

Författare:  MadModder [ 23.00 2014-07-26 ]

Nog för att plintar är trevliga i allmänhet, och just de där i synnerhet, men det känns inte motiverat att löda dit en plint bara för att sätta dit kablarna en gång, stänga lådan och sen aldrig öppna mer.

Författare:  xrayspex [ 14.54 2014-07-27 ]

För min del är storleken viktigast d.v.s. så liten som möjligt.
Jag kan klara mig utan LED också :)

Författare:  Extreeem [ 08.04 2014-07-28 ]

Oj vad det rasslade till i den här tråden, kul att jag lyckades väcka liv i den igen :)

Meduza skrev:
V2 hade några layoutfel som gjorde kretskorten i princip oanvändbara (hade lyckats förväxla pinnarna på ICn), det i kombination med en motivationsbrist när jag insåg att det inte fanns någon distrubutör som sålde kretsarna utan att antingen kräva att man köpte 3000st eller att ta 150-200$ frakt för ett par IC-kretsar gjorde att arbetet avstannade på den versionen.

Detta i kombination med att jag sedemera insåg några designproblem med själva formfaktorn ledde till att jag numera jobbar på en V3 baserad på en krets från TI i stället (TPS2513)

Eftersom såpass många här har uttryckt intresse så har jag tagit upp arbetet med denna och tänkte sitta och Cadda en stund i natt på den :)

Jag förstår, det finns ofta många projekt som vill stjäla ens fokus, kul att du kan tänka dig att ta upp arbetet med denna igen! Man kan inte alltid lyckas på första (andra) försöket :wink:
En krets från Texas känns som ett bra val!

Meduza skrev:
Finns det möjligtvis någon här som har en sån här: http://www.ebay.com/itm/321470296383 som dom kan tänka sig att sälja eller donera till mig, så jag kan mäta hål osv för att matcha in designen?

Även intresserad av en av dessa (även om dom är lite klena) http://www.ebay.com/itm/201084486537

Jag beställde för någon vecka sedan 5st av den klenare varianten (3A LM2596S), kan sända över en när jag får dem om det kan vara intressant...?

Meduza skrev:
En annan fråga, skulle det vara intressant att sätta någon form av skruvplint på kortet i stället för att vara tvungen att löda kablar, personligen så lutar jag åt nej pga att det tar en del plats, men det kanske finns andra åsikter?

Skulle ev kunna göra monteringspaddar för 2 poler Wago 2060 kanske? http://www.wago.com/infomaterial/pdf/51284479.pdf

Om det går att få in möjligheten att sätta dit en plint utan att det tar upp allt för mycket plats på kortet, så är jag absolut för! Det är inte alltid man har tillgång till lödkolven i bilen/båten när man skall koppla in dem.
Plinten du har länkat ser väldigt trevlig ut, men den tar ganska mycket plats på kortet...

Jag röstar även för möjligheten att montera en lysdiod, precis som du gjort på V2 av kortet.

Keep up the good work! Ser fram emot att få följa detta vidare!

Författare:  Mattias Hellore [ 08.20 2014-07-28 ]

Jag är klart intresserad.

Författare:  Meduza [ 16.38 2014-07-28 ]

Är en 3mm lysdiod önskvärt, eller går det bra med en 0805 på kortet?

Har ett par 3A step-down på väg från Micke_s.

Just nu ser utkastet ut såhär, tanken har varit
1.) så kompakt som möjligt,
2.) rejäla banor för strömmen,
3.) baskort på 4 kontakter som går att klippa isär till 2st kort á 2 kontakter
4.) 0805 lysdiod på framsidan

kortet på bilden är 36*23,5mm, obs detta är ett tidigt utkast, lär se helt annorlunda ut i slutändan, ge gärna feedback/konstruktiv kritik på layouten :)

Författare:  Micke_s [ 17.44 2014-07-28 ]

Postade igår, så de lär dyka upp imorgon

Författare:  ecenier [ 20.13 2014-07-28 ]

Ser helt ok ut vid en snabbtitt. Kompakt och bra. Smd-led föredrar jag. Helst inte blå.

Saknas inte monteringshål om man vill montera kortet i en låda?

Författare:  saxofon [ 07.20 2014-07-29 ]

Ser ju jättefint ut! När de kommer i produktion (och fungerar ;-) ) så införskaffar jag också några! :-)

Hmm... om min syn inte sviker mig syns det fyra tydliga monteringshål per par... :roll:

Författare:  Meduza [ 11.26 2014-07-29 ]

Nej det stämmer mycket riktigt att det inte finns några monteringshål för att fästa i låda inritade ännu, dom större hålen (som de facto bara är 2,3mm hål) är för att löda chassit till USB-kontakten :)

Författare:  saxofon [ 17.33 2014-07-29 ]

Ajajaj så fel man kan se :shock: :D
Isåfall vore det ju najs med monteringshål...

Författare:  xrayspex [ 20.32 2014-07-29 ]

ser ju kalas ut :)

Författare:  Extreeem [ 11.23 2014-08-01 ]

Meduza skrev:
Är en 3mm lysdiod önskvärt, eller går det bra med en 0805 på kortet?

Har ett par 3A step-down på väg från Micke_s.

Just nu ser utkastet ut såhär, tanken har varit
1.) så kompakt som möjligt,
2.) rejäla banor för strömmen,
3.) baskort på 4 kontakter som går att klippa isär till 2st kort á 2 kontakter
4.) 0805 lysdiod på framsidan

kortet på bilden är 36*23,5mm, obs detta är ett tidigt utkast, lär se helt annorlunda ut i slutändan, ge gärna feedback/konstruktiv kritik på layouten :)

Ser genomtänkt och bra ut!

Jag skulle gärna se möjlighet för att montera en 3mm lysdiod också, eller har ni några andra tankar på hur man skall få den att synas på ett snyggt sätt vid panelmontage? Ljusledare känns lite överdrivet?

Författare:  sonnyboy [ 21.22 2014-08-10 ]

Hur har det gått med denna? Är väldigt intresserad att köpa en av dig. :)

Författare:  Repaterion [ 10.18 2014-08-12 ]

Har frågan varit uppe innan så ber jag om ursäkt.

Men när det kommer till att ladda från en +5v källa som i detta fall är en USB laddare, hur fungerar laddningen?
Är det telefonen, handkontrollen, kameran som styr laddströmmen eller hur fungerar detta?

Har funderat länge på att montera in ett par USB kontakter i båda bilarna för att kunna ladda, och slippa de dät värdelösa glappande skituttagen som har funnits i bilar sedan T-Forden.

Men inte vågat än iom detta... :roll:

Författare:  Meduza [ 15.04 2014-08-12 ]

Repaterion: Det är den enheten du kopplar in (telefon, surfplatta osv) som väljer vilken laddström den ska ladda med, det finns ingen strömbegränsning i laddaren, däremot så sker en identifiering av vilken typ av port du har kopplat in din enhet i, så att den ska veta hur mycket ström det finns att tillgå, och beroende på detta väljer den laddströmmen.

Sen är det så tråkigt att alla tillverkare tycker det där med att följa standarder är något bra, så tex Apple har sin egen standard, och det är därför som min nya version är baserad på en krets som sköter alla de vanligaste varianterna av identifiering medans min gamla följer standarden BC 1.2 som 95% av alla Android-enheter följer iaf, men då laddar inte fruktgrejor med någon hastighet.

sonnyboy: Det är på gång, håller som du ser på förra sidan på att rita på en ny version nu, men det är nog ett gäng veckor kvar innan jag har färdiga kretskort i handen :)

Författare:  sonnyboy [ 20.12 2014-08-12 ]

Då väntar jag. Jag har tröttnat på att det ligger plattor och telefoner här och där.....

Författare:  Meduza [ 01.13 2014-08-14 ]

Nu har jag ritat om litegrann och försöker lägga in monteringshål, men fy vad stora M3 monteringshål är när man har suttit en lång stund och flyttat saker tiondelar av mm för att få allt så tight som möjligt :p

Är det någon som har erfarenhet av att göra såna här kort som man ska kunna dela om man vill, och hur man gör det på bäst sätt, fungerar det att klippa efter en rad med tight placerade viahål tex?

Författare:  Meduza [ 03.33 2014-08-14 ]

Såhär ser det ut just nu, blev helt omöjligt att få det kompakt om varje del á 2 uttag ska ha ett vettigt monteringshål... nu är kortet 86x24mm för 8 uttag, men jag funderar på om man ska förlänga det ytterligare och få in ett dubbelpar monteringshål i mitten och dela kortet mellan dom så man får symmetriska kort om fyra med monteringshål i alla hörn.... kommentarer?

Skissade också på en variant med 3 hål per kort, men den kommer ta minst lika mycket kortyta, så vettefan om det är någon vits med den.... det är viktigt för mig att dom två sub-korten blir symmetriska i funktion, allt annat känns ju rätt B...

Kommer om det blir en sån här design att flytta ut smd-lysdioden och även sätta paddar för 3mm hålmonterad mellan de yttre monteringshålen

Författare:  MiaM [ 18.43 2014-08-14 ]

Ett förslag:

Om lådan ändå 3D-printas så kan man kanske låta det vara en rätt så solid plastmassa på framsidan framför skruvhålen, och så kanske man kan både skruva ihop lådan och fästa bakstycket med försänkta skruvar som självgängar i plasten?

Fast då ser det så proffsigt ut att självbyggare kan få svårt att övertyga sina bekanta att det faktiskt är ett hembygge och inte bara nåt färdigköpt.

Eller är plasttypen man 3D-printar med för klen för att göra så?

(OBS, jag har ingen direkt plan på att skaffa en sånhär, så det här är bara förslag från publiken snarare än från kundkretsen så att säga).

Om man vill vara extremt overkillmässig så skulle bilutförandet kunna ha en extra ingång för LED-matningen, som då det över huvud taget finns spänning där matar LED'en. Om det INTE finns spänning där så matas LED'en från 5V'en. (Om man har säg 1-2k mellan denna ingång och LED'en så kan man nog anse att det som ansluts på ledningen är tillräcklig pulldown för att kunna detektera avsaknad av spänning på denna ledning trots att det ändå löper en backström genom motståndet på 1-2k då LED'en drivs från +5V). Den här funktionen finns/fanns på vissa bilstereos. När instrumentpanelbelysningen är avstängd (t.ex. bilen avstängd eller i något dagsljusläge) så lyser LED'en med full styrka, medan när instrumentpanelbelysningen är igång så tonas LED'ens styrka synkat till ljusstyrkeinställningen på instrumentpanelen ned till någon lämplig lägre gräns. :)

Författare:  Extreeem [ 06.28 2014-08-15 ]

Ser ju fantastiskt proffsigt ut med dessa 3D-renderingar :)

Kortet ser riktigt trevligt ut överlag. Jag skulle nog satsat på att göra kortet något längre och försöka få in dubbla par monteringshål i mitten. Är tanken att man klipper längs hålen i mitten annars? Känns lite vanskligt att montera 4-portars varianten med "halva hål" på ena sidan i så fall.

Paddar för 3mm lysdiod låter bra, det uppskattar jag!

MiaM: Smart tanke med kapslingen, om det går att genomföra utan att plasten spricker eller liknande!

Meduza: Keep it up! :)

Författare:  Meduza [ 02.01 2014-08-17 ]

Här kommer dagens (nattens...) revision, nu blir 4-korten ca 46x24mm och lite drygt det dubbla för ett 8-kort, dom små är symmetriska mot varandra när man delar på det stora kortet, och alla har fyra riktiga monteringshål.

MiaM: Det går i sig absolut att göra, iaf om man har skruv anpassad för det, annars så är det bäst att dra ett par varv med gängtappen innan :)

Pad för 3mm-lysdiod är tillagd

Det är också tillagt två stycken paddar på 17mm C-C så att man ska kunna löda en sån här: http://www.ebay.com/itm/400601232780 direkt med stift rygg-mot-rygg på baksidan av detta kort och få en modul med 4st usb-uttag och en 5A step-down i ett kompakt paket.

Författare:  mippen [ 06.34 2014-08-17 ]

Snyggt kort.
Finns det ngn tanke med att + planet är förlängt på båda sidor om jumpern?
hade det inte varit bättre med att hälla ut gnd?
Skulle man även få bort de smala gnd ledningarna till usb kontaktens ena sida.

Författare:  ecenier [ 07.11 2014-08-17 ]

Det börjar se bra ut nu. Bra jobbat!
Var hade du tänkt beställa korten? Jag har nämligen för mig att många av tillverkarna inte godkänner en lång rad med små hål för att lätt kunna göra en delning. Det är nog v-score som gäller då.

Författare:  Meduza [ 12.13 2014-08-17 ]

mippen skrev:
Snyggt kort.
Finns det ngn tanke med att + planet är förlängt på båda sidor om jumpern?
hade det inte varit bättre med att hälla ut gnd?
Skulle man även få bort de smala gnd ledningarna till usb kontaktens ena sida.

Nu vet jag inte exakt var du menar med jumpern, men huvudanledningen till att +planet ligger dubbelsidigt och rätt brett är att öka strömkapaciteten eftersom det kan bli upp till 8A genom banan, när jag designade den delen så designade jag för än mer eftersom jag då hade tänkt mata korten från ena änden i stället för mitten, sen används en av dom små öarna för att spänningsmata ena ICn, det var nog tanken?

Skulle nog egentligen kunna skita i dom tunna banorna till usb-kontaktens ena sida, eftersom höljet kommer vara anslutet på den andra sidan oavsett....

ecenier skrev:
Det börjar se bra ut nu. Bra jobbat!
Var hade du tänkt beställa korten? Jag har nämligen för mig att många av tillverkarna inte godkänner en lång rad med små hål för att lätt kunna göra en delning. Det är nog v-score som gäller då.

Har inte riktigt bestämt mig för det, funderar på att prova http://dirtypcbs.com/ men annars blir det någon av dom vanliga kineserna, vet att många inte godkänner drill line, men hoppas kunna komma undan med det eftersom den inte är rakt över kortet utan har ett uppehåll för banorna, V-score skulle liksom förstöra den modulära iden med kortet lite eftersom den bryter banorna som kopplar ihop korten...

Författare:  mippen [ 12.51 2014-08-17 ]

Hur är LED:en kopplad?
Förkopplingsmotstånd?
Har svårt att följa ledningarna, ser bara + sidan till LED..

Författare:  Meduza [ 13.07 2014-08-17 ]

Ja jag ser att trådarna där är lite svårföljda, men på den högra bilden ("ovansidan") så ser du smd-lysdioderna, sen på undersidan har du ett 0805-motstånd som genom vian matar lysdioden.

Ser dock ut som att jag har kopplat ena ledaren till 3mm-lysdioden fel, den borde varit dragen på andra sidan, ordnar det :)

Författare:  Meduza [ 14.23 2014-08-17 ]

Fixat

Författare:  Extreeem [ 16.33 2014-08-17 ]

Mycket stiligt! Börjar bli dags för att beställa några prototyper snart känns det som? :)

Författare:  Meduza [ 17.49 2014-08-17 ]

Ja det börjar kännas som att det rör sig mot en vettig layout nu, men tar gärna emot önskemål och konstruktiv feedback på designen :)

Ska innan jag beställer kort se till att binda ihop planen med lite fler vias på ställena där det går några mängder ström, men det väntar jag nog med till sista stund för att slippa ha så mycket att flytta på när man ändra på saker.

Författare:  lgrfbs [ 21.33 2014-08-17 ]

Om du ska gissa, vad kommer ett kit att kosta?

Författare:  Meduza [ 23.11 2014-08-17 ]

Bra fråga, har inte räknat ännu vad den kostar i delar, får ta och göra det.

Insåg just att jag nog ska spaca ut den lite, har gått runt och mätt på usb-kablar och insett att standard verkar vara 8mm breda kontakter på kablarna, och jag har bara 7.46mm mellan kontakterna, så får spaca ut dom drygt en halv mm så det blir typ 8.1mm, sen så ska det nog in en 0.1µF kondning vid in-pinnen på TPS2513 om man ska göra det snyggt.

Författare:  MiaM [ 02.15 2014-08-21 ]

Fortfarande bara en kommentar från någon som troligtvis inte kommer köpa/bygga något:

Är det ens någon mening med förbindelsen mellan de två 4-halvorna när USB-kontakterna blir spegelvända på ena respektive andra halvan? Den som vill ha åtta uttag lär väl ändå dela kortet och montera båda delarna så att USB-kontakterna vänds åt samma håll? Om man gör så så vill man kanske ha dubbel uppsättning lödhål för matningen på korten.

Om man ändå löder in inkommande matning så kan väl inlödningen ske nära mitten av respektive 4-halva istället för i ena änden? Fast banornas storlek lär väl ändå utan problem orka strömmen.

Författare:  Meduza [ 02.50 2014-08-21 ]

Tja, om man väljer att inte dela på korten så slipper man ha åtta fästskruvar för åtta uttag, kan vara praktiskt om man tex ska fästa den bakom tex en utfräst plåt, eller är det bara jag som inte känner att USB-portarnas håll är något jätteproblem? Visst det skulle vara snyggare med dom åt samma håll, men då blir ju å andra sidan 4-korten helt efterblivna att montera...

Lödhål i mitten av varje 4-kort för matningen skulle tvinga mig att trycka isär 4-korten till "2 grupper om 2 kontakter" och göra kortet längre, alternativ bredda det rejält för att få plats, och 50mm kretskortsbana klarar absolut strömmen, det är jag inte orolig för

Såhär ser kortet ut just nu (eller ja, nästan, jag har minskat antalet vias runt polyfusepaddarna till 5 istf 7 efter bilderna togs)

Författare:  Extreeem [ 08.13 2014-08-21 ]
Inläggsrubrik:  Meduzas Multi-USB-Laddare

Hmm... Intressant tanke!
Jag har inte ens reflekterat över att USB-kontakterna blir spegelvända vid användning av 8st. Det är nog egentligen önskvärt att alla hamnar åt samma håll.

Kanske kan man vända på halva kortet i designen och försöka få banorna att smyga förbi lysdioderna? I värsta fall skippa lysdioderna helt?
Visst, korten blir inte exakt identiska om man gör på detta viset, men det är ju endast marginell skillnad.

Vad säger Meduza? :)

Edit: Såg inte att Meduza redan svarat när jag skrev mitt inlägg, men jag står fortfarande fast vid kommentaren ovan! :)

Författare:  Borre [ 11.58 2014-08-21 ]

Vill du ha förslag på layouten så kommer några småförslag här.

Istället för att ha jord- och spänningsplanen delade och lika stor som du har dem nu, så dra jordplanet in mot mitten av kortet istället, mot spänningsplanet. Du får bättre jordplan och bättre kontakt mot den lilla kondensatorn som sitter vid varje kontakt.
Flyttar du även in viorna på ledarna som går från kretsarna till datapinnarna på kontakterna till mitten ovanför kretsarna och drar ledarna intill varandra får du mycket bättre täckning av jordplanet på undersidan av kortet.

Kondensatorerna sitter lite väl långt ifrån kontakterna och på för tunna ledare, gör du som ovan och sätter kondensatorn närmare plusmatningen på kontakten istället gör den bättre nytta.

Ta bort den där stora vian, eller vad det är, som sitter på varje plan in mot mitten av kortet, där plus och minustecknen i silkscreenen är ritade. Den gör nog med ont än nytta då den skär sönder planen så pass mycket i den "smala" passagen.

Symmetri i all ära, men i kretskortslayout är det inte alltid det bästa. :)

Författare:  Meduza [ 13.14 2014-08-21 ]

Extreeem skrev:
Kanske kan man vända på halva kortet i designen och försöka få banorna att smyga förbi lysdioderna? I värsta fall skippa lysdioderna helt?

Blir lite tunna ledare om jag ska smyga förbi lysdioden och man ska kunna mata 8 kontakter (max 16A), dessutom kan jag bara ansluta den på ena sidan eftersom nedersta polyfusen ligger så nära monteringshålet som det bara går.

Borre skrev:
Istället för att ha jord- och spänningsplanen delade och lika stor som du har dem nu, så dra jordplanet in mot mitten av kortet istället, mot spänningsplanet

Anledningen till att det ser ut som det gör är väl huvudsakligen rent estetisk och att det blev väldigt lättöverskådligt i mitten av kortet, men ok jag gör ett test.

Borre skrev:
Flyttar du även in viorna på ledarna som går från kretsarna till datapinnarna på kontakterna till mitten ovanför kretsarna och drar ledarna intill varandra får du mycket bättre täckning av jordplanet på undersidan av kortet.

Förstår din första del, men sen hur får jag ledarna förbi USB-kontaktens pinnar "tillsammans"? Är det bara jag som är mesig och tycker att det är lite väl att dra två ledare plus clearenceavstånd på 0,9mm bredd (0,4 mellan mittenpinnarna)?

Borre skrev:
Kondensatorerna sitter lite väl långt ifrån kontakterna och på för tunna ledare, gör du som ovan och sätter kondensatorn närmare plusmatningen på kontakten istället gör den bättre nytta.
Dom satt onekligen 3,5mm från paddarna, det kan jag ju flytta lite närmare och göra grövre ledare, men jag vill å andra sidan inte lägga allt för tätt och göra det jobbigare att montera, men ok jag flyttar och gör grövre ledare.

Borre skrev:
Ta bort den där stora vian, eller vad det är, som sitter på varje plan in mot mitten av kortet, där plus och minustecknen i silkscreenen är ritade. Den gör nog med ont än nytta då den skär sönder planen så pass mycket i den "smala" passagen.

Anslutningspaddar för att kunna löda fast en DC-DC stepdown piggyback på kortet, står någon sida bakåt i tråden, har dock funderat på att ta bort den oavsett eftersom att korten inte hamnar rakt under varandra utan dc-dc modulen kommer sticka ut förbi lysdiodssidan på kortet.

Borre skrev:
Symmetri i all ära, men i kretskortslayout är det inte alltid det bästa. :)

Men det är ju så snyggt ;)

Borre: Bättre såhär? (kan ha missat något, gjorde bara ett snabbt utkast) Känns som att kortet inte alls blev lika snyggt och lättöverskådligt dock...

Författare:  Borre [ 15.43 2014-08-21 ]

En bra layout är snyggare ;) Jag är lite allergisk mot designer där snygghet går före "funktion", men jag må vara lite skadad av att jag för det mesta designar switchade saker och där går det inte att layouta för att det ska vara snyggt om det ska fungera bra. Så kanske är jag lite petigare än vad som behövs, så ta det för vad det är. :)

Angående ledarna så tänkte jag inte att bägge skulle mellan två av pinnarna, men från kretsen och fram till pinnarna där de får dela på sig kan det gott vara bredvid varandra, då slipper du ön mellan dem också. Öar ska dessutom alltid vara ansluten på minst två punkter, annars blir det i princip en antenn där istället.

Tycker faktiskt att den där layouten ser bättre ut, både design och layoutmässigt.
När du väl har kortet i handen har jag svårt att tror att du tycker den ser icke lättöverskådligt ut. På bilderna nu så kanske planen och allt ser så stort och blaffigt ut, men när du har lödmask och paddarna är förtennade osv så kommer de få komponenterna synas tydligare och planen mer eller mindre smälta in i kortet.

Författare:  MadModder [ 18.02 2014-08-21 ]

Skulle det inte gå att byta plats på ic-kretsarna och kondingarna så man slipper ledarna som smiter mellan benen på nästa kontakt?
Fast då blir man nästan tvungen att sätta lysdioden vid inkommande matning för att inte göra kortet längre, eftersom det hamnar en konding på utsidan av kontakten.
Eller...? kondingen och motståndet borde få plats bredvid varandra.

Författare:  MiaM [ 00.23 2014-08-22 ]

Lysdiodens motstånd kan ju sitta i stort sett var som helst, det är ju en helt statisk likström som går där, så banan mellan motstånd och lysdiod kan i princip vara 5cm lång och runda ytterkanten på kortet, eller vad man nu vill. :)

Författare:  Meduza [ 01.58 2014-08-29 ]

MadModder skrev:
Skulle det inte gå att byta plats på ic-kretsarna och kondingarna så man slipper ledarna som smiter mellan benen på nästa kontakt?
Fast då blir man nästan tvungen att sätta lysdioden vid inkommande matning för att inte göra kortet längre, eftersom det hamnar en konding på utsidan av kontakten.
Eller...? kondingen och motståndet borde få plats bredvid varandra.

Jag testade lite, och det går om man placerar motståndet för 0805-lysdioden utanför 3mm-lysdioden vid kanten av kortet, ska prova rita om det i början av nästa vecka på det sättet då det onekligen borde bli mer cleant.

Författare:  Meduza [ 02.55 2014-09-15 ]

Okej, gärna lite mer feedback och ta en närmare titt på layouten nu, om ingen har någon mer kommentar så går dom på prototyptillverkning av pcb :)

Som ni ser så har jag flyttat kretsarna för en enklare layout, och kortat av avstånden till andra saker ytterligare.

Författare:  Meduza [ 15.13 2014-09-25 ]

Då var en uppsättning prototypkort beställda då :)

Författare:  Korken [ 15.46 2014-09-25 ]

Ingen nedre tooling strip? :humm:
Eller ska de inte monteras i PCBA?

Författare:  Meduza [ 15.51 2014-09-25 ]

Nej det kommer att monteras helt för hand, enda anledningen till tooling stripen i ovankant är att det ska bli ett sammanhängande kort som man kan beställa på DirtyPCB's 10x10cm-service (dom godkänner valfritt antal kort inom den storleken så länge dom sitter ihop, 4st med strip blev nu 99x100mm), och att underlätta lite vid montering :)

Författare:  Korken [ 15.53 2014-09-25 ]

Ahh! :tumupp:

Författare:  MadModder [ 16.24 2014-09-25 ]

Sådär ja! Det blev ju helt klart en enklare layout. Tårta till mitt förslag :tårta: :D

Författare:  Meduza [ 19.14 2014-09-25 ]

Ja det blev onekligen mycket enklare när man slapp dra ledare mellan kontakternas paddar :)

EDIT: Nu fick jag mail från DirtyPCB att orderstatusen är uppdaterad til "At board house"

Författare:  gunne [ 15.08 2014-09-26 ]

Kool!

Jag skulle kunna tänka mig 2 st att ha i segelbåtarna. Finns nån lista man kan skriva upp sig på för att köpa?

Författare:  anojak [ 17.23 2014-09-26 ]

Tar också 2 till segelbåten om det går för sig!

Författare:  Extreeem [ 19.14 2014-09-26 ]

Grymt!
Jag är också intresserad av minst två stycken, men jag tror att Meduza vill ta hem några första prototyper att testa själv innan försäljningen drar igång? :)

Håll oss uppdaterade!

Författare:  Meduza [ 19.31 2014-09-26 ]

Jag kommer inte att ta upp några beställningar alls före jag har fått hem korten och testat att allt fungerar som det ska, men så fort jag har sett att allt fungerar och jag är nöjd med korten så tänkte jag ta upp ett par förhandsbeställningar lagom till att jag beställer storpack av alla komponenter som behövs.

Men som sagt, inte före jag är nöjd med dom :)

Har själv plan på att både ha såna här i båten och bilen, och kommer nog bygga en laddstation för många mobiler också (kom hem ett MeanWell 5V 60A agg i går...)

Författare:  Akzid [ 19.34 2014-09-26 ]

Hur jäkla många mobiler har du hemma? :p

Författare:  Extreeem [ 19.39 2014-09-26 ]

Meduza: Låter spännande, jag går i samma tankar med en stor laddstation hemma, lägg gärna upp bilder och info när det väl blir dags!

Akzid: Vi har åtminstone 2 telefoner + 2 plattor + ett antal batteripack som behöver laddas i mitt hushåll.

Författare:  Meduza [ 19.47 2014-09-26 ]

Akzid: Inte sååå många faktiskt, den med 60A-agg och 30-40 kontakter kommer sitta i ett case för att ha med på olika event och liknande, kommer säkert upp en projekttråd här i sinom tid :)

Extreeem: Tja det finns nog en fyra telefoner, två surfplattor, två blåtands-headset, tre batteripack och lite sånt här i hushållet, men hemma funderar jag på att designa en snygg fräst frontplåt så att man enkelt kan fälla in laddare med fyra eller åtta kontakter på fler ställen, tex i nattygsbordet, skrivbordet osv, och en 3D-printad låda till ställena där det inte lämpar sig med infällning!

Författare:  Akzid [ 19.48 2014-09-26 ]

Men 60A är en del telefoner ;) fast jag är också intresserad av ett par kort sen..

Författare:  Extreeem [ 19.49 2014-09-26 ]

Äh, man behöver lite att växa i! :)

Författare:  Meduza [ 10.38 2014-09-28 ]

Nu är ett gäng samples påväg från TI också från usa, dom kom till finland i natt så dom lär väl vara här i morgon :)

Räcker till att bygga en prototyp och testa att den fungerar iaf.

EDIT: Nu fick jag mail om att korten är klara och skickade från DirtyPCB

Författare:  Meduza [ 03.00 2014-10-09 ]

Ja, det här med "klara och skickade" var visst lite godtyckligt, enligt DHL tracking så plockade dom upp paketet i går (8/10), 10 dygn efter jag fick mailet om att korten var "shipped" och i dag har korten sorterats i Shenzhen... :/

Författare:  Meduza [ 14.01 2014-10-14 ]

Och nu dök dom upp på riktigt :)

Författare:  makan1975 [ 19.17 2014-10-14 ]

Snyggt. :tumupp:

Författare:  Extreeem [ 19.52 2014-10-14 ]

Stiligt! :)

Författare:  adent [ 20.03 2014-10-14 ]

Även jag vill ha till segelbåt och hemma tror jag bestämt :)

Men jag får väl helt enkelt återkommer som TS sagt.

MVH: Mikael

Författare:  Meduza [ 22.36 2014-10-14 ]

It's alive! (iaf med min Galaxy S3,ska prova med en iPad när jag kommer hem) :)

Författare:  Meduza [ 01.02 2014-10-15 ]

Och jajamensan, det fungerar bra även med en iPad 2, den laddade med 1,75A direkt från att jag stoppade i usb-kontakten :)

Författare:  Meduza [ 03.59 2014-10-15 ]

Då har jag hunnit sätta mig och räkna på priser, det blir ju en del pengar att köpa komponenter till en hel hög kort och mitt hobbykonto är rätt hårt ansatt för tillfället...

Därför har jag bestämt mig för att öppna förhandsbeställning på 20st för att finansiera inköp av de komponenter jag inte redan har hemma. Beställ på länken nedan!

FörhandsBeställning MultiUSB V3

Författare:  X-IL [ 06.24 2014-10-15 ]

Klart och betalt!

Det är alltså 5VDC som gäller in i dessa fortfarande? Bara så man vet vad för nätaggregat man ska gräva fram.

Författare:  Meduza [ 09.19 2014-10-15 ]

Ja det är 5vdc som gäller, gärna aningen högre på ~5.2v för att delvis kompensera för spänningsfall i usb-kablarna.

Författare:  Extreeem [ 11.49 2014-10-15 ]

2st beställda! :)

Författare:  adent [ 11.59 2014-10-15 ]

En beställd! Gäller att hitta kraftig 12V -> 5V DCDC då bara så de kan bo i båten :)

Författare:  Meduza [ 15.47 2014-10-15 ]

Jag har själv beställt en sån här DC-DC step-down på 5V 15A till bilen/båten: http://www.ebay.com/itm/390505227387 men har inte hunnit med att testa den ännu :)

Författare:  Meduza [ 18.06 2014-10-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Meduzas Multi-USB-Laddare [Pre-order av V3 på Sida 11]

Nu är lite drygt hälften av de första 20st beställda och jag har lagt en order på ~400€ från Mouser Electronics på resterande komponenter :)

Har också börjat packa ihop kit av de komponenter jag redan har hemma och kretskorten:
Bilaga:
2014-10-15 19.00.21-2.jpg

Även börjat skissa på ett 3D-printat Case
Bilaga:
2014-10-15 19_09_29-MultiUSB-Case.skp - SketchUp Pro.png

Författare:  Meduza [ 03.00 2014-10-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Meduzas Multi-USB-Laddare [Pre-order av V3 på Sida 11]

Och i dag kom komponenterna från Mouser och jag har packat ihop alla förhandsbeställda kit och de första 6 paketen är färdiga att lägga på lådan, sen fick jag slut på bubbelplastkuvert, så det blir en vända förbi classe i morgon :)

Förutom de jag själv tänkte använda så har jag i dagsläget 15 kit kvar som går att beställa direkt på http://meduza.tictail.com/product/best% ... ultiusb-v3

Författare:  Extreeem [ 13.13 2014-10-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Meduzas Multi-USB-Laddare [V3 går nu att beställa, Sida

Wow, det gick snabbt! Ser fram emot att få dem i handen! :)
Snyggt jobbat Meduza!

Författare:  Meduza [ 20.58 2014-10-22 ]

Alla kiten som var förhandsbeställda gick iväg med dagens postgång, så förhoppningsvis har de flesta kommit fram till helgen :)

EDIT: Nu på kvällen har jag satt mig och lött ihop ett par stycken till mig själv, och sen var jag och hämtade ett 5V 26A MeanWell-agg på ICA.

Författare:  MadModder [ 15.13 2014-10-23 ]

Helgen? Jag har redan brevet i handen. ;)

Författare:  frownlayer [ 21.45 2014-10-23 ]

Hade vart trevligt med en sån här i husvagnen. jag har för mig att det finns finfina 12 till 5v adaptrar att köpa. isåfall hade man kunnat ladda allt om man bara haft med sig ett gäng usb-kablar.

men som vanligt är det ju i ebb i kassan. :(
får hoppas att du har några kit kvar till våren, då ska ändå husvagns-elen rustas upp och göras om.

Författare:  adent [ 22.50 2014-10-23 ]

Min damp oxo ner idag. Lyckades på nått magiskt sätt nog missa att det var en byggsats, men det blev nästan bara roligare så :)

Visst inte att det fanns speciella kretsar för just USB-"laddning", har bara läst om motstånd och grejjer. Men det kan nog förklara en del.
Min Motorola Droid4 är väldigt kinkig med laddare, ska bli spännande att testa den.

Författare:  Meduza [ 07.14 2014-10-24 ]

Det finns flera metoder för att initiera usb-laddning med lite högre ström, enligt USB-specarna så är kortslutna datapinnar det "korrekta" sättet, Apple vill ha vissa spänningsnivåer på pinnarna i stället och sen finns det ett par till tillverkarspecifika varianter på hur det skall göras.

Det TPS2513 gör är att den försöker identifiera vad den inkopplade enheten vill ha av de vanligaste metoderna och anpassar sig därefter.

Ska bli kul att höra om era erfarenheter :)

Författare:  nsbvzy [ 09.58 2014-10-24 ]

Jag har beställt ett kitt i dag och det är tydligen redan skickat!

Författare:  Meduza [ 10.11 2014-10-24 ]

Stämmer bra, jag såg att du hade beställt precis när jag skulle åka till jobbet så jag slängde fort som attan ner det i ett kuvert och postade det på väg till jobbet :)

Författare:  xrayspex [ 19.32 2014-10-24 ]

Är det bara jag som inte fått min? :cry:

Författare:  X-IL [ 19.56 2014-10-24 ]

Nu har min dykt upp också, största utmaningen blir att löda ytmonterat...

Författare:  Bosen [ 20.10 2014-10-24 ]

Nä xrayspex, posten är sega att leverera till mig också :(

Författare:  adent [ 23.04 2014-10-24 ]

Hopalödda och funkar fint med motorolan! :)

Författare:  Chaf [ 09.51 2014-10-25 ]

Hej :D
Fått min gjort bort mej,för smått för mej att lödda ihop.
Någon kanske kan hjälpa mej gärna i Stockholm för en peng.
M.v.h
Chaf

Författare:  adent [ 21.34 2014-10-25 ]

Hemligheten är (ganska) stadig hand, en liten pincett, flussmedel och en bra lupp, så går det som en dans!

Just flussmedlet är the shit. Sen när man vänjer sig lite så klarar man sig utan det också :)

Författare:  MadModder [ 23.14 2014-10-25 ]

Med rikligt med fluss går det (med lite övning) att dra en förhållandevis stor lödspets rakt över pinnarna (släplödning) på kretsar även utan konkav spets. :)

Författare:  Meduza [ 15.23 2014-10-26 ]

Chaf: Jag kan hjälpa dig att få ihop det pilligaste, du har mail :)

Jag har insett att jag ska göra avståndet mellan polyfusen och +5V pinnen på USB-kontakten, eftersom jag har haft problem på några kort med lite att lödmasken är nära icke existerande och lödtennet från den relativt stora padden för polyfusen sugs ner och blockerar hålet...

Författare:  MadModder [ 17.31 2014-10-26 ]

Aha, bra du sa det. Då ska jag nog sätta fast kontakterna först. :D
När jag får tid. :p

Författare:  saxofon [ 17.40 2014-10-26 ]

Tack Meduza! Pryttlarna låg därhemma och väntade som lovat. Nu ska det bli roligt att löda ytmonterat för första gången. :)

Författare:  simply [ 22.01 2014-10-27 ]

Första gången jag lödde ytmonterat, men med förstoringsglas och lite jävlar anamma gick det faktiskt riktigt bra ;)

nu skal jag bara hitta någon bra strömförsörjning!

tack för grymt kit, äntligen kan jag slippa springa runt och leta efter laddare!

//

Författare:  Meduza [ 23.08 2014-10-27 ]

:bravo: Kul att höra, vill gärna se lite bilder på var dom hamnar framöver!

Lött ihop några av mina egna, men nu har jag fått slut på USB-kontakter (vill inte ta från de kit jag har packat, det finns fortfarande ett tiotal kit kvar i min "till salu" låda), beställde mer kontakter häromdagen så hoppas dom kommer snart :)

Författare:  simply [ 23.31 2014-10-27 ]

kunde inte hålla mig. letade upp ett halvt slaktat ATX-agg och provkörde, funkade finfint! ;)

klart det blir lite bilder... skall bara rita något schysst chassi att printa ut!

//

Författare:  Meduza [ 05.46 2014-10-28 ]

Jag har funderat lite på att 3D-printa en desktop - laddstation med ett sånt här agg: http://se.mouser.com/Search/m_ProductDe ... c7GbIDqA==
då det är typ det kompaktaste 5v 10A+ agget jag hittat än så länge på 100*50*29mm

Författare:  Extreeem [ 12.22 2014-10-28 ]

Även mitt paket har nu kommit fram med snigelposten. Nu skall man bara hitta tid att sätta sig och löda ihop det också :)

Författare:  Chaf [ 20.28 2014-10-29 ]

Hej :D
Fick hjälp att löda ihop av Meduza.
Tack för hjälpen :tumupp: :tumupp:
M.v.h
Chaf

Författare:  sonnyboy [ 22.48 2014-11-02 ]

Måste nog krypa till korset jag med. Finns det någon i Västerås trakten som vill hjälpa mig löda dessa pyttesmå prylar?

Författare:  simply [ 13.05 2014-11-11 ]

Jag visste ju det var skillnad på laddare och laddare, men att det hängde mycket på sladden trodde jag inte...

Multi-USB-Laddare matad med 5.3v från Labbagg (max ström satt till 3A)

Testobjekt:
Enhet: Nexus 7 (v1)
Sladd 1, Originalsladd från någon telefon el. platta hemma, ~70cm
Sladd 2, Nonamesladd, ~50cm
Sladd 3, Deltaco spiral-sladd, >70cm uttdragen

Sladd 1: 818mA
Sladd 2: 303mA
Sladd 3: 432mA

Får ta och testa alla mina kablar samt slänga de sämsta! ;)

Får iaf tacka för en bra laddare. Skall bara bestämma mig hur jag skall ha dem och printa lite lådor... skall bara... skall bara...

//

Författare:  Meduza [ 04.46 2015-01-03 ]

Sådär, då har jag äntligen kommit lite längre i mina skisser på ett case tänkt att skrivas ut:

Författare:  sonnyboy [ 14.27 2015-01-06 ]

Klart intresserad av ett case om du tänkte sälja.

Författare:  Meduza [ 17.10 2015-01-06 ]

I första hand har jag väl inte tänkt mig sälja cases, tar sån tid att skriva ut om man vill att dom ska vara riktigt snygga att jag inte vet om det är värt jobbet, men däremot så har jag tänkt mig göra STL-filerna fritt tillgängliga så att en kan få skriva ut sitt eget case (eller få en kompis att skriva ut ett åt sig).

Har för övrigt skrivit ut en prototyp som fungerar helt OK men inte är jättesnygg utvändigt, och just nu sitter jag och ritar en ny version, fast denna gång i Fusion 360 som jag håller på att lära mig i stället för Sketchup som är mitt vanliga Go-to verktyg :)

Författare:  Meduza [ 21.07 2015-01-06 ]

Och nu har jag lyckats rita upp den i Fusion 360, det tar lite tid att komma in i CAD-tänket när man är van vid SketchUp... men det gick tillslut ;)

Ska printa ut och se att den passar, sen så kommer jag lägga upp modellen om jag är nöjd!
Bilaga:
2015-01-06 21_04_54-Autodesk Fusion 360 Ultimate.png

Bilaga:
2015-01-06 21_05_56-Autodesk Fusion 360 Ultimate.png

EDIT: Och precis när jag lagt upp bilderna fick jag en till idé och modifierade ritningen med en variant på inbyggd dragavlastning som klämmer fast sladdarna när en skruvar igen lådan :)
Bilaga:
2015-01-06 22_18_46-Autodesk Fusion 360 Ultimate.png

EDIT2: Och så här ser den varianten ut i Cura
Bilaga:
2015-01-06 22_31_05-Cura - 15.01-RC5.png

Författare:  zekkexavior [ 12.20 2015-01-07 ]

Börjar ju se riktigt bra ut det här! Dragavlastning är ju underbart, speciellt när det inte kräver några extra delar

Författare:  Meduza [ 12.34 2015-01-07 ]

Blev precis en modell i halvformat också för en modul om 4 uttag :)

Författare:  ensten [ 17.33 2015-01-07 ]

Sitter å försöker hitta den vita pricken på de ytte pytte små IC-kretsarna, men hur mycket jag än försöker så ser jag ingen. Hjälp!

Edit> Fick dit dom rätt till slut. Hade så klart vänt dom fel :wall: :doh: :doh:

Naturligtvis så knäckte jag ett ben på en av TPS2513. Var får jag tag på en ersättare? Gick att beställa på TI för drygt en dollar + 14 dollar för "Handling and shipping".

Billigare att köpa ett helt nytt kit då juh!
Annars tycker jag att det gick bra att löda ytmonterat, det var första gången.

Författare:  Meduza [ 02.32 2015-01-08 ]

Sådär, sånär som på ett litet slarvfel så blev den helt utmärkt, och dragavlastningen fungerade perfekt då sladdarna sitter som berget,
ska dock minska trycket en aning på den då det nu känns som jag böjer plasten en aning när jag drar åt maximalt :)
Bilaga:
2015-01-08 02.29.41.jpg

EDIT: Ja såhär ser sladdarna ut, backar av med 0.2mm till nästa version :)
Bilaga:
2015-01-08 02.55.16.jpg

EDIT2: ensten: Jag har själv inte så många extra, men du kan sampla upp till 4st från TI gratis kan jag tipsa om ;)

Författare:  ensten [ 07.33 2015-01-08 ]

Provade att sampla men det stod att jag bara kunde sampla noll stycken och det blir typ 1 för lite :-P

Citera:
You are only allowed to order up to 0 silicon line items per order, you have 2. Please remove the highlighted devices, or, purchase these parts in order to checkout.

Författare:  sonnyboy [ 21.45 2015-01-08 ]

Det blir riktigt snyggt :)

Författare:  Meduza [ 22.41 2015-01-09 ]

Skrev ut de nya casen i dag, och eftersom jag är riktigt nöjd med dessa så har jag även bifogat en .zip med STL-filerna så ni som redan har era egna laddare kan skriva ut egna :)

Författare:  frownlayer [ 23.28 2015-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Meduzas Multi-USB-Laddare [V3 sid 11, STL till cases sid

Om du gör detta till något storartat, och börjar sälja massa laddare, då skulle du haft ett plastverktyg stället ;) :D

Författare:  Meduza [ 23.40 2015-01-09 ]

Haha, jag har inga planer på det i dagsläget då själva grejen för mig är att kunna göra speciallösingar för olika ställen, egentligen är det här chassit bara gjort för att kunna ha någon enstaka fristående, sen kommer jag att använda samma grund (dvs samma mått) för att göra varianter att montera i båten, bilen, i sängbordet, på väggen, med och utan nätagg osv, och då blir det väldans dyrt med plastverktyg ;)

Författare:  )ExecutoR( [ 11.19 2015-01-10 ]

www.aliexpress.com/item/DC-10-40V-12V-2 ... 63777.html

Hittade denna som borde vara lagom till att driva fyra uttag. Någon som vet om specarna på utströmmen är bra nog? (Förutsatt att de stämmer).

Författare:  Meduza [ 11.40 2015-01-10 ]

Ser ut att vara bra nog, du får gärna testa och tipsa oss andra ;)

Dom här jag har tittat på men inte provat, men jag tycker att 8A vore perfekt för att driva en 4-uttags modul:
http://www.ebay.com/itm/351279176128

Och sedan denna på 15A för en full modul på 8 uttag:
http://www.ebay.com/itm/140795453617

Författare:  )ExecutoR( [ 13.00 2015-01-10 ]

8A är ju perfekt! hittade bara 3, 6 eller 15A när jag sökte runt.

Författare:  Meduza [ 00.52 2015-01-18 ]

Nu har jag gjort en panelmonterad version, i huvudsak för att montera i mina sängbord, tanken är att limma eller tejpa fast den med hårdhäftande tejp så att det inte blir några synliga skruvar, har bifogat STL-filer i en Zip-fil.

Dom ser lite dåliga ut på toppen, men dom är precis avtagna från skrivaren och det är mest rester från limstiftet jag använde för extra vidhäftning till bädden, så det kommer se bättre ut efter att tvättats av med vatten.

Författare:  MiaM [ 04.36 2015-01-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Meduzas Multi-USB-Laddare [Nytt panelmonterat case på s.

Om du ska försänka den i panel (=sänbordet t.ex.) så kan du låsa fast den med något som skruvas fast på baksidan av burken och som trycker mot insidan av panelen. Jämför delvis klorna på (äldre) infällda 230V-uttag/strömbrytare.

Författare:  Meduza [ 04.40 2015-01-18 ]

Ja det är ju faktiskt en variant det också... hmm... ska fundera på om jag kan rita ihop något som passar lite olika tjocklekar :)

Sängborden är dock i detta fall ikea-hyllor av denna modell: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79929647/ avsågade till 40cm längd med konsolerna skruvade direkt i sängstommen, så det får gärna inte sticka ut under i onödan.

Författare:  Meduza [ 23.15 2015-01-18 ]

Gjorde ett test med en extra del med klämma man monterar underst i stacken (med samma skruvar) :)

Den fungerar dock bara med ~29mm tjocka skivor.

Författare:  Zkronk [ 23.56 2015-01-18 ]

Trevligt!
Jag har tänkt montera en sån där i sambons sängbord när hon fyller år :)

Författare:  )ExecutoR( [ 15.30 2015-01-19 ]

Har nu fått ihop mitt kit och alla åtta portar testade och fungerar. Lite feedback:
Instruktionen får gärna uppdateras lite. Det är kanske självklart för de flesta men är man inte så hajj på pyttesmå komponenter är det inte självklart vad som är vad. En liten bild på vilka komponenter som är vilka skulle vara trevligt. Nu var allt i olika storlekar eller antal, så det var inte så svårt att räkna ut vad som var vad. Enda problemet var själva TPS2513 -kretsen. Enligt databladet på Texas ska den ha en liten grop för att man ska kunna orientera sig till pin 1. Detta var helt omöjligt att se, jag vågar till och med påstå att det inte finns på kretsen. Hittade ingenstans i tråden hur det skulle vara så jag gick på det jag tyckte var logiskt och det visade sig som tur är vara rätt. Lägger upp en bild så framtida byggare slipper löda den jobbigaste kretsen två gånger.
Bilaga:
4764195.jpg

Nu inväntar jag mina 5V PSU:er så de kan monteras i bilen.

Kommentaren från en bekant på mina lödningsskills: "Som i en billig kinafabrik fast mycket långsammare."

Bilaga:
WP_20150117_004.jpg

Bilaga:
WP_20150117_003.jpg

Författare:  MadModder [ 21.24 2015-01-19 ]

Vadå, det är väl inget fel på det där? Det sitter ihop och fungerar. Det är mer än vad man kan säga om saker från billiga Kina-fabriker. :p

Författare:  Meduza [ 23.50 2015-01-19 ]

MadModder, )ExecutoR(: Jag skulle ju dock rekommendera att löda fast även chassit på USB-kontakterna ;)

)ExecutoR(: Jag får väl ta och se om jag kan göra en lite mer pedagogisk instruktion, jag hör gärna fler tankar om hur den bör se ut.

Angående pin1 så går jag på strecket längs kanten
Bilaga:
tps2513.jpg

Har nu bara ett fåtal kit kvar hemma, men eftersom det verkar finnas intrese så har jag lagt en ny beställning mönsterkort som kommer om ett par veckor.

Författare:  )ExecutoR( [ 13.14 2015-01-20 ]

Chassit på USB-kontakterna är fastlött, har bara inte fyllt hela de stora hålen med tenn.

När det kommer till Guiden så hade en bra bild på kretskortets baksida med alla komponenter monterade gjort mycket för att man snabbt ska förstå vad som är vad och hur det ska sitta. Nu finns det ju mer information i tråden också än nyss när jag själv gick igenom alla sidor och det enda jag hittade var från ensten som också letat efter markering utan att hitta, och först monterat dem fel, men inte uppdaterat med hur de skulle orienteras för att hamna rätt. Man kanske kan tejpa fast remsorna med komponenter på ett papper som visar vad som är vad?

Jag är i övrigt riktigt nöjd med kittet. Det var riktigt kul att löda ytmonterat och det är kanske dags att köpa en ny spets till lödkolven (om den fortfarande går att lossa).

Författare:  ensten [ 14.33 2015-01-20 ]

)ExecutoR( skrev:
Har nu fått ihop mitt kit och alla åtta portar testade och fungerar. Lite feedback:
Instruktionen får gärna uppdateras lite. Det är kanske självklart för de flesta men är man inte så hajj på pyttesmå komponenter är det inte självklart vad som är vad. En liten bild på vilka komponenter som är vilka skulle vara trevligt. Nu var allt i olika storlekar eller antal, så det var inte så svårt att räkna ut vad som var vad. Enda problemet var själva TPS2513 -kretsen. Enligt databladet på Texas ska den ha en liten grop för att man ska kunna orientera sig till pin 1. Detta var helt omöjligt att se, jag vågar till och med påstå att det inte finns på kretsen. Hittade ingenstans i tråden hur det skulle vara så jag gick på det jag tyckte var logiskt och det visade sig som tur är vara rätt. Lägger upp en bild så framtida byggare slipper löda den jobbigaste kretsen två gånger.

Jag hade samma problem och lyckades skada en av chippen när den skulle lödas bort. Annars tyckte jag att det var rätt lätt att löda ytmonterat för första gången.

Författare:  Zkronk [ 18.48 2015-01-30 ]

Meduza skrev:
Nu har jag gjort en panelmonterad version, i huvudsak för att montera i mina sängbord, tanken är att limma eller tejpa fast den med hårdhäftande tejp så att det inte blir några synliga skruvar, har bifogat STL-filer i en Zip-fil.

Jag laddade ner zip-filen nu men den innehåller enbart en 3D-modell, bara själva panelen och inte det som ska sitta på baksidan..
Skulle man kunna få ta del av alla tre bitarna som behövs för montering i sängbord? :)

Författare:  Meduza [ 19.07 2015-01-30 ]

Yes, jag kan lägga upp alla bitar strax :)

Författare:  Zkronk [ 23.59 2015-01-30 ]

Kanon!
Det blev lite lagom fredags-pyssel här hemma ikväll, skrev ut första delen till monteringspanelen och lödde ihop de båda usb-korten och testade dem, funkade perfekt! :)

Författare:  Meduza [ 00.43 2015-01-31 ]

Då ligger alla delarna till det caset uppe på YouMagine:
https://youmagine.com/designs/multiusb-case-panelmount

EDIT: Och nu ligger de andra två casen också uppe:
https://youmagine.com/designs/multiusb- ... one-8-port
https://youmagine.com/designs/multiusb- ... one-4-port

Författare:  sonnyboy [ 13.54 2015-02-27 ]

Har nu kört med denna ett tag och är supernöjd. Tack meduza för du delade med dig.

Författare:  Meduza [ 23.32 2015-04-17 ]

I dag dök det upp en ny batch mönsterkort, nu i röd färg :)

Författare:  Fröding [ 10.22 2015-05-07 ]

Vad är det för komponenter som saknas för att det ska bli ett komplett kit? Såg på tictail att v3 var out of stock...

Författare:  Meduza [ 10.44 2015-05-07 ]

Jag ska bara få tummen ur och beställa fler TPS2513 och polyfuses, har haft fullt upp senaste veckorna och inte prioriterat detta.

Författare:  ensten [ 10.47 2015-05-07 ]

Skulle man kunna beställa ett par stycken? Pajade en när jag inte hittade markeringen för pin 1.

Författare:  Meduza [ 10.51 2015-05-07 ]

Jo jag skulle kunna beställa ett par extra så att det finns ett par till dig.

Författare:  Fröding [ 11.16 2015-05-07 ]

Okej, ja Menade verkligen inte att stressa, bara nyfiken :tumupp:

Författare:  ensten [ 12.23 2015-05-07 ]

Meduza skrev:

Det vore hyggligt! Betalar givetvis vad det kostar med frakt osv.

Författare:  Meduza [ 12.53 2015-05-07 ]

Har btw uppdaterat min Youmagine-sida med ännu en variant av caset, nu med skruvöron, då det ska monteras ett par i båten inför sommaren :)

https://www.youmagine.com/designs/multi ... screwmount

Författare:  Platis [ 15.14 2015-05-07 ]

Snyggt! :)
Var hittar ni usb-kontakter som är rated för 2A, hittar bara 1A?

Författare:  gunne [ 15.02 2015-05-08 ]

@Meduza: Jag köpte ju ett kit av dig för länge sen. Men obefintligt med tid samt avsaknad av lödstation har gjort att det ligger kvar i sitt kuvert. Kan du tänka dig att sälja en hel monterad enhet som i bilden ovan? Ska oxå ha den till segelbåten :)

Författare:  Meduza [ 15.50 2015-05-08 ]

Har gått igenom vad jag har liggande, och jag har 3st färdiglödda 4-kontakters med ovanstående 3D-printade case som jag inte själv behöver just nu, så jag har lagt upp dom till salu här, så du är välkommen att knipa en av dom @gunne: http://meduza.tictail.com/product/multi ... dul-i-case

EDIT: 1st kvar

Författare:  MiaM [ 01.28 2015-05-09 ]

Platis skrev:
Snyggt! :)
Var hittar ni usb-kontakter som är rated för 2A, hittar bara 1A?
Nu är jag säkert jättedum - men jag skulle kört 2A även om en kontakt bara var specad för 1A. Det är ju trots allt klart grövre kontaktbleck i en USB-A-kontakt än i de små blecken i en mikro-USB-kontakt där man kör just 2A...

Författare:  Platis [ 15.03 2015-05-09 ]

Det är imponerande att man kan kräma ur 2A genom en micro-USB kontinuerligt! En kontakt som man ska kunna ryka in och ut i produkten kanske 1 gång om dan i flera år!? Måste vara bra tillverkningsstandard på dom.

Har beställt en sån här Multi-USB-Laddare av Meduza! :)

Författare:  littos [ 21.02 2015-05-20 ]

Ah, vad snyggt det blev! Jag hade inte sett den här tråden på länge men jag gillar det jag ser! Hoppas du får hem grejjor snart så jag kan köpa några kit, de behövs nu när hela familjen vill ladda prylar...

Författare:  mippen [ 21.31 2015-06-09 ]

En tråd man med glädje bevakar.
Är det några kit påväg in?
låter som vi är flera som önskar ett par kort.
Eller ligger fler satser på is?

Författare:  Meduza [ 14.30 2015-06-13 ]

Nu har det äntligen börjat lugna ner sig, och jag la i går en beställning från Mouser på komponenter för lite drygt 40 kit, så strax efter midsommar kan jag nog ha lyckats packa ihop nya kit! :)

Författare:  ensten [ 14.24 2015-06-20 ]

Meduza skrev:

Finns det händelsevis ett par kretsar till mig?

Författare:  Meduza [ 14.26 2015-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Meduzas Multi-USB-Laddare [Nya kit påväg!]

Japp, tog hem ett tjugotal extra kretsar :)

Författare:  Meduza [ 16.44 2015-06-30 ]

Då ligger dom uppe till salu igen!

http://meduza.tictail.com/products/multi-usb

Författare:  Meduza [ 14.40 2015-07-01 ]

Har lagt till en handfull färdiglödda moduler också, eftersom jag fick fråga på PM om jag kunde löda ihop ett par.

Författare:  ensten [ 18.37 2015-07-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Orkar du skicka ett par IC-kretsar? Vore jättesnällt i så fall så kan jag få igång den andra laddaren.

Författare:  Meduza [ 01.55 2015-07-02 ]

Absolut, skicka ett PM med din adress och hur många du behöver så löser jag det!

Författare:  mippen [ 18.28 2016-07-16 ]

Hittade ett kit som jag tänkte löda ihop.
Lyckas dock inte hitta några instruktioner :humm:

Kan någon hjälpa mig med länk till en sådan :vissla:

Författare:  mippen [ 19.05 2016-07-16 ]

Lyckades få ihop den efter lite pyssel.
Laddar ialla fall på alla portar nu :tumupp:

Någon som har tipps om någon bra Buck-Boos regulator till denna tingest?
Skulle vilja bygga en 3 cell lipo baserad PowerBrick som har klarar av att ladda luren mer än 1 gång 8)

Författare:  )ExecutoR( [ 21.22 2016-07-16 ]

Jag har gjort just så, har ett 12P3C pack på 20Ah jag byggde av mitt gamla elcykel-batteri. Laddar allas telefoner och paddor en hel helg om man är ute och campar. :)

Jag använder en sån här:
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter ... mQ09wh4XEg

Inte köpt av just den säljaren, men ser precis likadan ut.

Författare:  mippen [ 21.47 2016-07-16 ]

Tack för tippset.
Får bli något sådant..
Kanske inte hinner fram för årets semester men får bli för nästa resa.

Författare:  slo [ 17.47 2016-07-25 ]

@Meduza har du möjlighet att skicka ett kit till Finland? Tictailbutiken sade stopp.

Författare:  Meduza [ 23.41 2016-07-25 ]

@slo: Visst går det att lösa, skicka ett PM med din adress så ska jag ta fram fraktpris och så :-)

Författare:  ecenier [ 10.31 2016-08-20 ]
Inläggsrubrik:  Meduzas Multi-USB-Laddare [Nu i lager, se sid 16!]

Meduza@
Jag beställde en multiladdare v3 kit 25:e juli, men jag har inte fått något än. Kan den ha försvunnit i posten?

Författare:  Meduza [ 10.38 2016-08-20 ]

ecinier: kan du skicka ett pm med vad du heter i verkligheten så ska jag ta en titt!

Författare:  ecenier [ 11.49 2016-08-20 ]

Tack för snabbt svar! PM skickat.

Ingen fara på taket eftersom jag själv varit på semester tills nu.

Författare:  IceBear [ 21.33 2016-09-29 ]

Verkar inte som Tictail fungerar, hur kan jag beställa ?

Författare:  Meduza [ 06.16 2016-09-30 ]

Nej jag stängde ner den efter deras larv att vilja inkludera mig i deras "market" där dom tycker det är en bra idé att ta 20% av pengarna utan möjlighet att opt-out om man en gång accepterar en order från deras market... Sen har jag inte orkat ta tag i det.

Skicka ett pm så löser jag det.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme