Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ELTompa för detta mycket intressanta schema!

När jag lusläser det ser jag tre mycket intressanta saker angående KD:
1) De seriekopplade kondensatorerna (C35 & C36) direkt efter de båda antiparallella dioderna går inte direkt till backe [utan via ännu en konding (C38) till backe], deras mittapp kan alltså gunga i takt med AF, antar jag.
2) Mittappen hos R20 & R21 går direkt till backe, teoretisk utsignal enligt skola är då över C38.
3) MEN utsignalen plockas ut via den kufiska S3 (som jag kallat den) och därefter LP-filtreras den och slutligen DC-blockeras den (av nån skum anledning för vi är ju på andra sidan en trafo).

Kul schema det här men såvärst mycket klokare blir jag tyvärr inte :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat mitt schema.

Jag har stannat vi ännu ett MF-steg, ser sen att HF-steget faktiskt kan göras enklare för som jag mätte det så fick jag ett Q på bara 4 för MF (T80-2) så det verkar inte vara nån risk att Q för HF blir för stort, sålänge jag har ett Q på mindre än 5 så är bandbredden större än 20MHz (108MHz-88MHz).

Så jag kommer nog göra om HF-biten också, nu vill jag mest visa hur jag realiserat FD och det nya MF-steget för nu jävlar ska väl ändå nivån ut från mixern räcka!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av ELTompa »

Jag surfade runt lite och fastnade för denna.
http://www.whelan.me.uk/radio/Osram912F ... etails.htm
Där finns bland annat en beskrivning av KD och dess spole
Du har säkert redan hittat denna, men utifall, kanske den kan ge lite tips.

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för detta schema, lite klokare har jag nog blivit.

Såhär tror jag annars jag ska göra.

Intressant ändå med resistorerna över LC för att minska ner Q, speciellt ditt första schema visar detta.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av ELTompa »

Spontan feedback på schemat utan att ha räknat något.
V2b skulle jag slopa. Nu ser det ut som mottagaren har en inbyggd antennförstärkare. Det brukar inte behövas.
V3a skulle jag också slopa och göra mixern tex genom katodinjektion av osc på V3b.
Sen skulle jag sätta en av de frigjorda trioderna i kaskaden i MFen så MFen blir med 3st rör.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack för dina ide'er!

Fast jag tror faktiskt jag ska köra såhär, jag behöver fila lite till på faktiska värden men det blir nog såhär.

Observera att rören redan är placerad i en fin rad varför det blir olämpligt att vid hög frekvens dra tåtar hur som helst, avståndet V2b och V5b är t.ex ganska stort.

Det jag hänger upp mig på är att du i alla fall inte dissar mitt schema som omöjligt, för det är egentligen bara det jag vill veta.

Men Flankdiskriminator (FD) blir det istället för Kvotdetektor (KD), mest för att få loss ett rör för mer MF-kräm men också för att jag älskar enkelheten med FD, den är ju ju så enkel att tom jag förstår den :D

Jag är emot att bygga saker med dellösningar jag inte förstår, därför ser radion ut lite som den gör dvs snyggt dissikerad i sina beståndsdelar utan komplikationer (som käcka Pentagrid-konverters mm).

MVH/Roger
PS
Fast det är tveksamt om jag skulle lyckas räkna fram frekvens (för att inte tala om amplitud!) hos min LO modell Hartley, och Mixern förstår jag bara väldigt teoretiskt dvs olinjär summering av strömmar är samma som multiplicering av strömmarna, man kan väl tänka sig nåt likt

\(A^{(x+y)}=A^x*A^y\)

:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har köpt lite tillbehör till mitt radiobygge som ska starta skarpt mycket snart, börjar med MF+FD.

Sen kör jag KD-testaren på det :)

Jag har köpt några asdyra trimmisar (35:-/st), denna gången 4st Grön (2-22pF) och 4st Brun (2-33pF), Gul sägs förresten vara på 2-10pF (uppmätt 2-13pF men där nere mäter inte APPA'n korrekt).

Sen köpte jag 10st BB405 (2-18pF)@(28-1Vr)

OCH så köpte jag dessa som han tyvärr bara hade 3st kvar av: BB809 (5-50pF)@(28-1Vr)

Användbar kapacitans (1-10V):
BB405: 16-4pF~15-5pF ["UHF Capacitance Diode"]
BB809: 43-13pF~50-10pF ["VHF Capacitance Diode"]

Nåt sånt iaf :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Åhh, lite riktiga HF-komponenter på lördagkvällen :tumupp: :mrgreen:
35kr/st låter rätt mycket för trimrar men jag vet inte om de nytillverkas längre.
De där har ju funnits rätt länge på marknaden, var vanliga på "hålmonterings-tiden".
Med 50pF på varicap så borde du få lite mer deviation på oscillatorn.
Sen kan du givetvis parallellkoppla varicap också för att få större kapacitansvariation.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack YD1150!

Dom gröna var förresten hans fyra sista.

Hade aldrig hört talas om bruna men iom att både gul, grön och brun börjar vid typ samma kapacitans (2pF) så tycker jag att brun egentligen täcker allt även om man ju många gånger inte vill ha för stora "steg" i trimningen.

Så jag är bestyckad för att börja bygga skarpt :)

Och trioder är ända ganska olika pentoder/JFET så vi får se vart detta leder.

Först ska jag nog dubbelkolla hörbarheten hos AF-steget för jag tycker att bara man kan skönja en ton så "räcker" det.

Tror att hörbarheten ligger på runt 10mVpp in.

Sen ska jag nog ställa ner PP-strömmen ännu mer (mha 2Rk=10k isf 4k7) för att ha en chans att kunna likrikta all matning med en ECC88:a, ren Klass B räcker nämligen på utgången.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ger nu upp hoppet om att kunna köra ECC88 som FW-likriktarrör (det blir två 1N4007 istället), jag gör det för att jag kommit på att jag kommer behöva lite mer "kräm".

ECC88 tappar snabbt i spänning, med ynka 3mA tappade jag typ 30V (runt 180V matning vid noll ström).

Det hade gått med ECC88 om jag inte kommit på att jag faktiskt vill dra lite ström, jag vill dra lite ström för jag vill nyttja min Vgs=0-bias för samtliga rör samtidigt som detta innebär att mängder med komponenter går bort (Rk//Ck...).

Jag har kommit på att det lämpligaste röret för MF-förstärkeriet (och kanske också FD-dioden) är ECC81.

ECC81 har följande data:
rp: 20k
my: 60
gm: inte aktuellt för trioder

Att jag vill ha ECC81 är för att jag vill försöka träffa den "fina" gain jag nu har med min JFET, OCH eftersom vi ju numera vet att Zo=6k så måste jag ha ett rör med rp nära Zo och med my som ger ett Av nära dom 25dB jag hade.

Förstärkningen med min LC-krets skulle då bli:

\(A_v=\frac{\mu Z_o}{r_p+Z_o}=\frac{60*6k}{20k+6k}=14\)

som är lika med 23dB, close enough :)

Grejen sen är att eftersom Vgk=0 så går maximalt med ström och låt oss räkna mer korrekt på strömmen hos ECC81@RL=15k

Titt i anoddiagrammet ger då att strömmen vid Vgs=0 och RL=15k, där RL alltså är resistansen hos matningsfiltret, blir 9mA(@100Vak).

ECC81 är ett ganska känsligt rör, det har inte jätte hög rp och funkar nog bra som FD-diod samtidigt som det har relativt hög my, det är dock ovanligt olinjärt så i AF-kretsar går det nästan bort (samtidigt som det kan driva kablar direkt vilket inte ECC83 kan).

Så jag har bestämt mig för:
1) Sista MF-förstärkaren och FD-dioden (V5a,b) byts mot ECC81, strömmen genom MF-förstärkaren beräknas bli runt 9mA
2) Näst sista MF-förstärkaren och LO (V4a,b) byts mot ECC81

Här tänker jag stanna i mitt bygge, om det inte vore för att LO ska ligga på runt 110MHz så skulle man tillfälligt kunna bygga en MF-oscillator av den, men det är ju det jag har KD-testaren till samtidigt som både induktanser och kondensatorer blir helt "sneda" dvs allt måste byggas om efteråt MEN det hade varit kul att få en triod att svänga modell Hartley, detta tål att tänkas på (toroid och kondingar kan man ju alltid byta).

Tror förresten att ECC81 definieras som en "Dual HF Triode", vad nu det innebär :D

MVH/Roger
PS
Eftersom jag ju har en kapacitansdiod i LO så kan jag ju faktiskt enkelt modulera den med min Funktionsgenerator (FG), jag skulle tom kunna trimma MF med hjälp av min FG's DC-offset.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på "Idss"-bias av ECC81 med endast 15k i matningsfiltret faktiskt inte går, vet Ni varför?

Det går inte för jag har redan monterat dit filtermotstånden som är på 15k............0,6W.

9mA genom 15k utvecklar 1,2W

Jag vägrar byta motstånden och då är enda möjligheten att dra ner på strömmen, dvs autobias.

Säg att vi accepterar 0,5W i 15k, då får inte strömmen vara högre än lite knappt 6mA säg 5mA.

5mA*15k=75V som alltså är vad jag tappar över 15k, men eftersom matningen är runt 180V så blir det c.a 100V över röret, jag tycker det känns bra.

Eftersom det nu går lite ström så kommer jag överge ECC88 som FW-likriktarrör och alltså byta mot 2st 1N4007 för först då kan jag räkna med runt 180V för måttliga strömmar.

Jobbigt att behöva införa Rk/Ck på alla rör för jag har nog bestämt mig för att köra ECC81 rätt igenom, eventuellt blir dock HF-steget att bestå av ECC82 ty detta stegets förstärkning har folk sagt inte behöver vara så stort samtidigt som min erfarenhet av resonanskretsar på MF-frekvenser tycks säga att strökapacitanser är betydande för Zo varför man kan förvänta sig ett lägre Zo för resonanskretsar på VHF-frekvenser och lägre Zo hanterar ECC82 bättre, jag är dock osäker här samtidigt som jag har några klassiska ECC85 som brukar sitta i HF-steget.

Vi tittar lite på ECC85 för skoj skull:
my: 57
rp: 10k
gm: 6mS

och jämför med ECC81:
my: 60
rp: 11k
gm: 6mS

Vi kollar lite andra kul parametrar också:
ECC81,
Cgk: 2,3pF
Cag: 1,6pF
Cak: 0,2pF

ECC85
Cgk: 3,0pF
Cag: 1,5pF
Cak: 0,18pF

Nej, jag kommer köra ECC81 hela vägen, speciellt som MF-förstärkare, FD-diod men i Mixern funkar den nästan ännu bättre pga av dess ganska kraftiga olinjäritet, borde underlätta nivån hos MF.

De enda undantagen från ECC81 blir förstärkarröret med splitter (ECC83) och PP-effektsteget (ECC82) i PA-steget, resten bestämmer jag nu blir ECC81 (eventuellt nyttjar jag ECC85 till HF-steget för då förbrukar jag inte alla mina rör samtidigt som det finns inbyggd skärm på nian (där standard ECC-rör har mittappad heater).

Ser nu att ECC85 har 6,3V heater, detta går att anpassa likt ECC88 som likriktarrör men det kräver ett motstånd på 12V-heatern vilket alltså är en komplikation jag inte vill ha, summa summarum blir att ECC85 går bort (dock bra mycket linjärare än ECC81 samtidigt som deras data är väldigt lika varandra, en annan nackdel med ECC85 är att den inte nytillverkas, såvitt jag vet).

Jag vet inte hur jag mäter eller räknar ibland men när jag nu kikar på anoddiagrammet för ECC81 och lägger linjalen på skärmen för 15k last så får jag 6mA, dvs 15k/0,6W klarar sig om än på pottkanten!

Nu tittar vi lite på nätdelen, jag nyttjar 2X15V och 10VA's trafo och paralellt över båda sekundärerna matar jag in 12VAC, Uo(sek)=18,6V=>n=230V/18,6=12,4, 12,4*12V*sqrt(2)=210V (noll last), Uo(sek, full last)=15V=>15/18,6*210=170V, dvs tillgänglig matning/B+ är emellan [170; 210V], innan överstyrning dvs Imax(ac)=10VA/230V=43mA, Idc~Iac/sqrt(2)=31mA.

Ser nu att strömbudgeten inte räcker ty (exklusive PA) dras det

V2a,b: 9+9
V3"a": 9
V4 a,b: 9+9
V5a: 9

dvs 54mA (57mA inklusive PA), detta är för långt ifrån ovanstående 31mA i strömbudget, jag måste således införa autobias (och dra ner alla strömmar med nära hälften).

Det som är turligt är att den här sidan av radion inte är gjord än, så autobias är faktiskt, till skillnad mot matningsfiltrena, väldigt lätt att införa.

MVH/Roger
PS
Lägger nu linjalen på anoddiagrammet och får runt -1V vid 5mA och 15k last, kommer köra med 270 Ohm parallellt med 10nF (checking: fo=60kHz).
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Det PC92 som jag använde ska vara just samma som ECC81 förutom glöden.
Så förstärkningen ska bli ungefär samma vid 10,7MHz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant information, tack!

MVH/Roger
PS
Jobbigt att jag måste biasera ner strömmen dock men jag har faktiskt inget val och detta både beroende på effekttåligheten hos de 15k som redan sitter där (som blir minst sagt bökiga att byta) i alla matningsfilter och strömbudgeten vad gäller trafon, detta komplicerar utseendet hos radion men jag har som sagt inget val.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Uppdaterat schemat med autobias inritad, jag har även uppdaterat kärnorna för de olika spolarna och skattat kapacitanser, generellt verkar man dock kunna säga att AL-värdena inte stämmer, dom tycks alltid vara något högre.

Detta börjar likna nåt :)

Nästa steg jag kommer ta är att bygga V5 dvs ett MF-steg plus FD, V5 blir ett ECC81.

Jag är osäker på bias-strömmen hos mixern, preliminärt ändrar jag inget men strömmen kan eventuellt bli för hög för 15k/0,6W-motståndet, samtidigt går strömmen genom 2rp så det kanske klarar sig, så mycket som 9mA blir det dock garanterat inte (ty 9mA är skattat mha anoddiagram för ensamt ECC81, 15k last och Vgk=0).

MVH/Roger
PS
Det fetstilta är nytt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Skriv svar