Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 04.58 2017-10-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 00.53 2013-02-27 

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Kan man gjuta metall innuti en gipsform?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 02.22 2013-02-27 

Blev medlem: 21.26 2006-03-26
Inlägg: 2834
Ort: Smedjebacken
Finns det restriktioner för temperatur och tid när det gäller smältningen så inte råvaran degraderas?
Kan niktersättning användas för att slippa ha sönder formen och sedan återanvända den när man använder vattenglas?
Jag är lite sugen på att gjuta upp ett lager med alu-tackor i brist på något roligt att gjuta (och som övning), kommer aluminiumet att försämras av den extra smältningen?
Stämmer det att stränggjuten aluminium inte lämpar sig för omgjutning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 02.56 2013-02-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 11912
Ort: Säter
svanted skrev:
det var säkerligen vattenglas i sanden för gasolbrännaren avger koldioxid som får natriukslikatet att härda...
Nej, det var inte CO2-härdande sand.
Sanden, som var kolsvart, hämtades från en "mixer".
Jag antar att härdaren blandades direkt i munstycket.
Samma sand till både kärnor och "bulle".

Att man värmde kärnorna, var bara för att vi hade bråttom.
Vi ville plocka i sex kärnor i formen, för att påvisa och disskutera en kärnförskjutning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 09.10 2013-02-27 

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
@Johanb, Det finns väl risk att metallen bildar förening med luftens syre eller kväve?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 13.51 2013-02-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.37 2009-09-07
Inlägg: 1210
Ort: Göteborg
blueint skrev:
Kan man gjuta metall innuti en gipsform?

Så gjorde jag mina tennsoldater när jag var liten! Så det kan man absolut.
Frågan är om man kan det med andra metaller? Lite osäker på vad gips tål för temperatur. En sak jag har fått förklarad är iaf att när man gjuter mer seriöst (läs, allt annat än tennsoldater typ) så vill man gärna ha en form av sand för att det kommer lite gaser från metallen som gärna ska läcka ut genom sanden (annars riskerar de att leda till bubblor och ojämnheter i godset). Dessutom vill man att det ska vara lagom mycket lera i sanden så att den är formbar utan att rasa ihop när den torkar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 15.17 2013-02-27 

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Tja kanske skulle säga att det vart aluminium och järn som avsågs ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 18.16 2013-02-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.32 2006-09-10
Inlägg: 14889
Ort: Någonstans i Sverige.
Järn, Nej. Almninium, troligen. (om inte annat så finns det gipstyper som tål aluminium men jag tror vanli9g går om man torkar den noga först, helst i ugnen).

Vad gäller temperatur som finns det min och max span för olika metaller (exakt var det ligger måste man kolla upp för respektive legering man använder) som man bör hålla sig inom för bäst resultat, tex är mässing väldigt känslig för för stark överhettning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 19.57 2013-02-27 

Blev medlem: 14.40 2013-01-04
Inlägg: 207
Ort: Tenhult
Kolla in http://mobackenracing.se/page/6/

De killarna har hållit på lite med alu gjutning o provat olika typer av gjutmetoder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 20.38 2013-02-27 

Blev medlem: 18.26 2006-07-04
Inlägg: 23239
Kanske man skulle bygga ett vakuumrum där man kan gjuta utan luft.

Eller med robotarm..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 07.43 2013-02-28 

Blev medlem: 16.18 2011-10-21
Inlägg: 280
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*
blueint skrev:
Kan man gjuta metall innuti en gipsform?

Oh ja: Allmänna metallgjuteri-resurstråden. (bygge, förfarande etc).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 08.59 2013-02-28 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2530
det svåra är nog avgasningen, senaste gjutningen blev lite porig, säkert vätgas som ju är ett problem med smält aluminium....
ska göra en labbsmältning och prova blåsa genom koldioxid, som jag har gott om...
för att se om det blir bättre...

man kan göra formar av gips, har aldrig provat...
men den måste torkas i ugn och gärna gjuta i formen direkt från ugnen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 12.49 2013-02-28 

Blev medlem: 16.18 2011-10-21
Inlägg: 280
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*
Avgasning och avgasning, men prova ett flux, Bikarbonat (NaHCO3). (Källa)
Vanligt bakpulver är som bekant rätt utspätt dock. Avgasning görs med kväve genom grafit/rostfritt rör eller vanligt stål om man inte bryr sig om järn föroreningen.

Mmm.. ångexplosioner...
Man kan ju förvärma både gjutform och ev. hälldegeln vid ut-hålet på locket. Inte alls bra att chocka verktyg/formar, livslängden ökar markant om man förbereder lite. Hellre för stort hål i locket än för litet, det går alltid att täppa igen/täcka för.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 08.27 2017-08-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.37 2009-09-07
Inlägg: 1210
Ort: Göteborg
En aning gammal tråd. Men har en relevant uppdatering. Det verkar finnas gips som ska tåla 1400 grader som går att använda till både silver och brons.
http://kinn.com/product.html/gips-for-gjutning---varmetalig-upp-till-1400-grader


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 19.21 2017-08-28 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3572
Ort: Jämtland
Även jag har prövat på lite aluminiumgjutning!
Här är huset till en växellåda som ska sitta på en trimmad elrullstol.

Bilaga:
20170724_181105.jpg

Bilaga:
20170726_124233.jpg

Bilaga:
20170726_201607.jpg

Bilaga:
20170802_184508.jpg

Bilaga:
20170802_202025.jpg

Bilaga:
20170804_022811.jpg

Bilaga:
20170804_121951.jpg

Bilaga:
20170805_004322.jpg

Bilaga:
20170805_004342.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aluminiumgjutning.....
InläggPostat: 20.19 2017-08-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.57 2006-03-15
Inlägg: 7586
Ort: Gävle/Valbo
Häftigt, nu blir man ju sugen att börja titta på detta igen... Har länge velat prova men precis som andra här inte kommit till skott än, mest för att jag har så många andra saker som har högre prioritet :vissla:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sudden555, Yahoo [Bot] och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010