Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Berätta om dina pågående projekt.
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av Wackt »

Då var det dax, jag och "Sapel" har börjat arbetet med att få fräsen körbar. Efter en 12 timmars resa så var fräsen hemma.
Sajo Fräs-1.jpg
Sajo Fräs-2.jpg

Tänkta börja med att lägga upp ett antal bilder på hur fräsen ser ut i dagsläget.
Sajo Fräs-3.jpg
Sajo Fräs-4.jpg
Sajo Fräs-8.jpg
Sajo Fräs-5.jpg
Sajo Fräs-6.jpg
Sajo Fräs-20.jpg
Här är en bild på typskylten på stegmotorerna
Sajo Fräs-7.jpg
Lite otydligt kanske. Dom heter Slosyn HS1500-1001 Storlek: 1500 oz/in Max ström: 18 Amp Spänning: 2,25 Volt

Här är det gamla styrskåpet
Sajo Fräs-14.jpg
Sajo Fräs-9.jpg
Den gamla drivaren
Sajo Fräs-13.jpg
Sajo Fräs-10.jpg
Nuvarande Styrsystem Cemek.
Sajo Fräs-15.jpg
Sajo Fräs-16.jpg
Sajo Fräs-11.jpg
Sajo Fräs-12.jpg
Dagsläget:

Styrsystemet ger lite livstecken från sig. Lampor lyser men skärmen bara flimrar. Inga stegmotorer rör på sig. Spindeln funkade en stund. Vi körde på lägre växlar och det gick bra men när vi ökade till 2000 varv gick den 5 sek sedan stannade den. Verkar som om manöverströmmen försvann i hela maskinen.

Nästa steg:

Kolla in stegmotorerna på drivaren (G540) till mitt plasmabord och se om dom rör på sig. De ger ju bara 3,5 Amp och dom här motorerna vill ha 18 Amp, men lite borde dom väl röra sig i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 12 mars 2013, 01:50:45, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av säter »

Ok, Slosyn-systemet är alltså utrivet och ersatt med ett Cemek CNC?

"Makino" har väl flera Cemek-system, som är på utgång?
Du kanske skulle "lägga rabarber" på dessa, om du har för avsikt att köra med nuvarande system.

På platsen där jag köpte en NC-svarv för några år sedan, stod en likadan maskin med defekt Slosyn-system.
Det kanske kan vara idé att kolla upp, för eventuella reservdelar?
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av Wackt »

Ja Original Slosyn systemet är utbytt mot ett Cemek. Original drivarna sitter kvar. Tanken är väl att få fräsen att prata med Mach3 så vi lägger ingen större energi på Cemek systemet. När det plockas ur så ska det skickas tillbaka till Makino så han kan ha det till sina andra fräsar.

Frågan är om det är någon ide att försöka laga originaldrivarna eller om det är bättre att byta dom? Det verkar inte jätte många drivare som klarar av att leverera 18 Amp. Men först måste vi se att stegmotorerna är ok.

Någon som har ett elchema till en manuel Sajo VF54 ? Behövs för att kunna hitta varför spindeln stannande.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av MiaM »

Wackt skrev:Bild
Sajo Fräs-11.jpg
Stabilt med ojordat vägguttag där...

Flimrande skärm kan ju vara synkproblem i själva CRT-monitorn.

Laga eller byta ut beror väl på hur det står till med t.ex. effekttrissor och tillgång på ersättare?
Senast redigerad av blueint 12 mars 2013, 01:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: fixade bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av säter »

Har du någon aning om vilken typ av signal SloSyn-drivarna vill ha på ingången?
Jag tänkte, om en av de tre drivarna fungerar, gick det ju prova motorerna med denna.

Hur är det el-dokumentation, saknar du ritningarna till maskinen?

Hursomhelst, kul projekt!
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av Wackt »

Nej vi vet inte vad Slosyn drivaren vill ha för insignal men vi misstänker Step/Dir. På Cemek panelen finns två lysdioder per axel som sitter precis innan kablarna går ner till drivaren. Försöker man jogga så blinkar dessa. Den ena blinkar till när man trycker på knappen och den andra pulsar. I alla fall när man drar upp jog hastigheten, försöker man köra långsammare så ser det lite annorlunda ut. En axel gick en liten stund nere hos makino när vi hämtade den, sen gav den upp.

Ja jag har ingen dokumentation alls till maskinen. Han som byggde Cemek systemen var visst inte så mycket för sånt där med dokumentation, han visste ju hur det fungerade.... :D Så där finns nog inget att hämta, men till fräsen borde det gå att få tag på någonstans. Det är ju bara en manuell som man har konverterat med hjälp av Slosyn systemet. Så dokumentationen borde vara den samma som till en manuell. Sen har jag jagat runt på nätet för att hitta lite dokumentation på slosynsystemet men har inte hittat något.

Så är det någon som vet om någon Sajo VF54 eller någon annan maskin med slosyn som man kan kopiera dokumentationen från vore det jätte bra ! :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av säter »

"Det är ju bara en manuell som man har konverterat med hjälp av Slosyn systemet."
Är du verkligen säker på det?
Jag tycker inte maskinen ser ut som en vanlig VF-54.
Jag tror snarare att det är en VF-54NC, som hade bla SloSyn orginalmonterat.

Möjligtvis kan du hanka dig fram med elritningar från en maskin med Data-Saab styrning.
Jag inbillar mig att dessa var vanligare.
Dock har dessa riktiga DC-servon.

Kan ju även vara värt att kolla maskinen jag träffade på.
Där kanske det finns elritningar?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av persa »

Wackt skrev:Sen har jag jagat runt på nätet för att hitta lite dokumentation på slosynsystemet men har inte hittat något.
Har ett Sajo maskinprospekt med 2 sidor om den styrda VF54NC inkl. specifikation på Slo-Syn. PM:a över din E-mailadress så kan jag scanna och skicka över sidorna imorgon kväll eller på tisdag
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av Wackt »

Persa:

PM skickat! Tack :tumupp:

Säter:

Nej fräsen är nog inte samma som en manuell. Den benämns Sajo VF54 SloSyn på typskyltarna. Men tittar man på dragningen i elskåpet tex. så tycker jag mig se att man utgått från ett elskåp från en manuell och sen slängt in det som behövs för slosyn systemet efter. Alla kopplingsplintar till till stegmotorer tex sitter på gavlarna lite slarvigt monterat. Alla relä som styr spindel och knä sitter prydligt i skåpet med kabelsamlare. Vad tycker du säter skiljer den mot en manuell ? Vad är det för fräs du träffade på ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av säter »

Jag tycker vertikalhuvudet ser lite annorlunda ut. mot på en manuell maskin.
Det är förmodligen för att pinolen är NC-styrd.

Antagligen är delar av elsystemet lika som på en manuell, men vissa saker måste skilja.
Tex har du start av spindel, kylvätska, mm från NC-systemet.
Dessutom brukar det finnas gränsläges- och nödstopps-kedjor kopplade till NC-systemet.

Den maskin jag såg när jag hämtade svarven, var lik din, med Slo-syn styrning.
Det är väl tveksamt om den står kvar fortfarande.

Vad är det för nummer på Slo-syn drivarna?
Skulle vara kul att se om man kan finna dokumentation på nätet.

Är det inte någon här på forumet som har en likadan maskin?
Konverterad från Data-Saab till Mach3.
Där kanske det finns elritningar, bättre än inget i alla fall.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av säter »

Här är den andra tråden jag tänkte på.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0042&start
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av Wackt »

Lägger upp databladen som Persa så snällt skickade över, Tack !
Sajo VF54NC 1.jpg
Sajo VF54NC 2.jpg
Mycket intressant läsning, tex så kan man tydligen styra knäet med M-koder i 75 mm steg. :shock: :tumupp: Här står det också att det skiljer en del på NC-maskinerna mot en manuell. Men det ska inte skilja något mellan grundmaskinen beroende på vilket styrsystem man valde antingen DataSaab eller Slosyn m.m.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av Wackt »

Det är kallt i kväll..... men det hindrar inte lite fräs meck.

Ikväll har vi provkört alla axlarna. Vi kopplade in stegmotorerna till Geckodrivaren på plasman. Och hör och häpna dom funkade alla tre. Pinnande på rätt bra trots att drivaren bara kan leverera 3,5 Amp. Y-axeln har ett metalliskt ljud som inte låter så bra så det måste kollas upp. X och Z gick riktigt fint.

Nu när vi vet att stegmotorerna är ok så måste vi gå vidare och bestämma hur vi ska driva dom. Att få igång dom gamla slosyn drivarna verkar lönlöst. Går inte hitta någon dokumentation och transistorerna är också svåra att hitta. Så vi lutar åt att sätta dit nya moderna drivare. Frågan är bara vad man ska ha, här behöver vi lite hjälp.

Stegmotorerna är specade:

18 Amp ( Måste va angivet för motorn kopplad som unipolär, borde bli 18/roten(2)= 12,7 Amp när man kopplar den bipolärt i Serie.

2,25 Volt

1500 Oz/in ( ca 10 Nm) Borde också va angivet för motorn unipolärt kopplat, blir knappt det dubbla (säg 19 Nm) när man kör den bipolärt om jag förstått det rätt.)

Då är ju frågan, vad för drivare ska man satsa på ? Hur kraftfulla drivare behövs igentligen ? Funkar det så att för att få 10 Nm när man kör den med bipolär drivare med våran motor, räcker det med ca halva max strömen ? Så att 6 Amp skulle räcka. Jag menar fräsen är ju designad att klara sig med 10 Nm. (Sitter kulskruvar med 5 mm stigning.) Hur påverkas moment/hastighetskruvan för en stegmotor när den körs unipolärt vs bipolärt ?

Jag har försökt att läsa lite på den här sidan för att förstå hur unipolärt vs bipolärt fungerar:

http://www.drivteknik.nu/skolan/servo/d ... -stegmotor
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Sajo VF54 Slosyn

Inlägg av Meduza »

Ja ska du driva bipolärt 12,7A så blir det inga billiga drivare...

Anaheim har en som kan fungera:
http://www.anaheimautomation.com/manual ... 0Guide.pdf

Men dom ska nog ha närmare 1000$ per axel för dom :)

Om bara Granite Devices börjar stödja stegmotorer så hade dom varit en ide (det har pratats om det i flera år och det är bara mjukvaran som ska fixas), dom klarar strömmarna utan problem...
Robotservice.se tex som är återförsäljare i sverige säger dock på sin hemsida att det går, kanske ringa och kollla?
Wackt
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 november 2010, 12:25:20
Ort: Jönköping

Re: Sajo VF54 Slosyn (CNC fräs)

Inlägg av Wackt »

Ja det är ju det som är problemet. Så stora drivare verkar det inte finns något jätteutbud på, speciellt inte till humant pris. Så vi funderar på om man kan nöja sig med ett lite mindre drivsteg istället. Frågan är hur litet man kan ha?
Skriv svar