Renovering av rörradio Westinghouse H-125

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Renovering av rörradio Westinghouse H-125

Inlägg av Mickecarlsson »

Hej,
Visserligen ett tag sedan jag fixade till denna, men den kanske inspirerar någon annan så här är den:
(samma text och bilder finns på radiohistoriska.se)
Jag tänkte här visa vad som kan inträffa när man renoverar gamla radioapparater.
Allt är inte som man förväntar sig. och man ska inte inbilla sig att det är enkelt.

Innan ni överhuvudtaget börjar en renovering av en radio så ta bilder på den, en massa bilder.
Ta gärna bilder på varje sockel så man ser anslutningarna.
Jag tog 23 bilder på denna radio, tack vare dom kunde jag få igång radion.

Jag plockade ut alla rören, (tips: ett i taget, detta för att kontrollera att rätt rör sitter i rätt sockel) och testade i min I-177B rörtprovare.
35L6 och 12SA7 hade avbrutna glödtrådar, 12SJ7 testades i stort sett dött och 35Z5 fick fel på två av testerna i rörprovaren.
Nya rör införskaffades (tack Johan).

Här är en av bilderna på radion innan jag började bytet av kondensatorer, notera att radion har gått varm, MYCKET varm, då i stort sett alla kondensatorerna var smälta:
Bild
Alla kondensatorerna byttes, en efter en. Tips: Sätt en klämma vid varje punkt där ni löder/klipper av den gamla kondensatorn, då finns det inga tvivel på var den satt:
Bild
Här är en annan bild på smälta kondensatorer:
Bild
Efter att kondensatorerna och rören hade bytts startade jag upp radion med en variac.
Radion var totalt död, inte ens glödspänning fanns. Efter en snabb kontroll av schemat visade det sig att skallampan måste vara hel för att glödspänningen ska finnas.
Min skallampa var givetvis kass. Efter byte av den startade radion upp. Men den var i stort sett tyst.
När jag skruvade upp radion på max kunde jag höra ett svagt sus i högtalaren.

Jag kopplade upp en tongeneratorer och skickade in signalen på gallret på förstärkarröret och konstaterade att slutsteget fungerade.
Jag började sedan med intrimningen, det gick ganska snabbt och jag fick in en massa stationer. Radion verkade vara mycket känslig.

Men.....

Ljudet var mycket dåligt, jag kollade mina lödningar mot bilderna (här kommer fotona ni tagit tidigare lämpligt till hands). Allt såg ut att stämma.
Ljudet var fortfarande extremt dåligt.
Fram med oscilloskopet, jag konstaterade snabbt att röret 12SJ7 (AF) dämpade signalen i stället för att förstärka den. Röret testades på nytt. Det var helt perfekt.
Hmm, OK, vad nu?
Det blev till att kontrollera kabeldragningen mot schemat, det tog en stund, men vad f*n, detta kan inte vara rätt????
Fram med bilderna på radion:
Bild
Här syns tydligt en lödbubbla, från fabriken, den ligger prydligt mellan ben 5 och 6 på 12SJ7.
Tittar jag på schemat ska den inte vara där, här är schemat på denna del med lödbubblan inritad i rött:
Bild
Hur denna radio kunnat passera kvalitetskontrollen är för mig en gåta, kunden som fått radion måste ha varit otroligt besviken.

Efter att ha lödat bort denna bubbla startade jag radion igen.
Och NU, nu fungerade den perfekt. Vilket ljud, och vilken mottagning.
Radion har inbyggd ramantenn och tar in svaga stationer mycket bra.
En rolig radio som kommer att användas.

Så, när ni renoverar en radio, ge inte upp, det kan faktiskt vara så att felet fanns från fabriken.

Slutresultatet:
Bild
Den finns en video på YouTube där jag visar att den faktiskt fungerar:
https://youtu.be/NHd9TyjbW84
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Westinghouse H-125

Inlägg av hcb »

Tack för att du delar med dig av detta.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av rörradio Westinghouse H-125

Inlägg av Oskar »

Mycket tjusig radio, har sett modellen förr och det är ju en riktigt rolig design. Som ett gammeldags kylskåp. Vart fick du tag på den?
Bra gjort med renoveringen, kul läsning!

Är det en allströmsradio?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Westinghouse H-125

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag fick radion till skänks av Pierre Ågårdh, son till Göran Ågårdh, känd som världen största radiosamlare, Göran var med i Guinness rekordbok.
Höljet var trasigt, någon hade tappat radion i backen och bakeliten sprack i minst 6 delar.
Efter att ha gjutit ihop delarna med epoxilim och förstärkt det hela med epoxi och glasfiberväv fick jag ihop lådan igen. Lite spackling med plastic padding på utsidan fick göras så ytan blev slät.
Färgen är signalröd, lådan fick lackas om från den lite trista dovt blåa nyans den hade innan.
Resultatet blev hellyckat :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio Westinghouse H-125

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jösses vilken skönhet!! :)
Skriv svar