Strömmätning till bil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Strömmätning till bil

Inlägg av kankki »

Jahapp, då var mitt slutarbete 'färdigt' och presenterat.

Det är ett system baserat på en 100A hall-effektsensor, atMega328 /m Arduino bootloader och en 16x2 display för att visa allt.

Schema:
9.png
Strömsensorn (HASS 100-S) ger ut en spänning på 2,5 vid ingen ström genom den. Varierar då positivt och negativt i relation till strömmen genom den. Spänningen varierar dock mycket lite, även vid max belastning. (Fanns nog en formel någonstans för att räkna ut spänningen, men hittar den inte nu) Det måste ju fixas så man får vettig upplösning på AVR:ens 10bitars ADC.

Det åtgärdade jag med först en differential förstärkare som klipper bort allt onödigt offset. Sedan en vanlig icke inverterande stärk med ett gain på ~4. Sen ställer man CAL_POT1 så man får 2,5v ut igen, eller 512 på ADCn. Vipps, 4 gånger större område!

Spänningsmätningen är bara simpel spänningsdelare som man kalibrerar med en pot. Körde med ett simpelt RC-filter där, borde klara sig. Tänkte köra 4wire mätning, men ganska onödigt tyckte jag, eftersom spänningsfallet på matningstråden är ganska lågt, och stabilt (dvs, kan kompenseras för i mjukvaran, om det behövs).

Matningsfiltreringen, regulatorn är inte med på det där schemat. Men det är bara ett par låg-esr kondingar, någon keramisk, och genom en 470uH induktor och en diod till först. Också en 16V varistor parallelt med matningen. Panelmonterad säkring och strömbrytare utanför kortet.

Menyerna sköter man med en rotationsenkoder med inbyggd knapp.

Körde blandat SMD och hålat, tycker det är snyggast :D Och op-förstärkaren fanns bara i DIP vid Vasa elektronikcenter. Körde också med IDC kontakter och flatkabel. Ångrar det lite eftersom trådarna går av mycket lätt, vid lödningarna.
11.JPG
15.JPG
LCDn är bara en billig en från eBay, vade en med orange text eftersom den passar färddatorn i Saab 900.

Kabeln som går till motorrummet är bara en TP kabel med 4 par. Ansluter till kortet med en DB9. Så här ser båda ändorna ut:
5.JPG
Tog även en liten video av när jag hade allt tillfälligt inkopplat och testade det i bilen: (ja, engelska menyer ser mera proffsigt ut 8))



Koden kan jag lägga upp om någon är intresserad.

Och, ja vet, jag är så dålig på att strukturera och presentera projekt :p

Nu återstår det väl bara att lägga in det i bilen på något sätt… återkommer :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av Electricguy »

Coolt! riktigt snyggt jobbat! :P
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av Danny »

Trevligt projekt :tumupp:
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av gOry »

Förpacka de snyggt, och sälja till bilstereotokar, sen gör du en version som passar fritidsbåtar som även håller koll på septitank och färskvatten.
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av thepirateboy »

Riktigt nice och proffsigt, bra jobbat! :tumupp:
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av kankki »

Tack!

@g0ry

Bra ide :) Då får de testa sina farads kondensatorer...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av säter »

Det var mycket prylar på det där kortet.
Men, utför det något annat än att ersätta en vanlig Volt- och Ampere-meter?
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av kankki »

Visar effekt… :foliehatt:

Tja, värdena läses ju av en mikrokontroller, så möjligheterna är ju ganska stora. :) Dock har jag ju inte gjort någon utgång till minne eller PC så loggning av strömmen blir det väl inte...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av Andy »

Kanske V2.0: :)
En sak som borde gå ganska enkelt att lägga till är att få en presentation av batteriets kondition. Spänningsfallet och strömmen (+temp) vid start ger en bild av batteriets inre resistans och ur detta kan man få någon form av CCA värde. Data lagras i EPROM och varnar när det är tid att rekond-ladda eller helt enkelt byta batteri. En OW tempgivare på batteriet och lite kod är väl allt som fattas.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av kankki »

^ Bra idé! Med nuvarande kort borde man ju kunna 'nolla' spänningen av batteriet vid 0A, och sedan räkna ut resistansen med ohms lag- smart!
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av DeVille »

Jag skulle vara intresserad av en sån där om du fixar så att man kan se förbrukade Ah.
Skulle passa bra både i båten och husbilen.

Antar att du inte beställde bara en PCB? :)

/DeVille?
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av kankki »

Amperetimmar vore ju en ide. Kanske med ett timer interrupt, men det fångar ju inte peakar så värst bra (eller, alls). Ett PCB och part list kan du få, men löda ihop det får du nog göra själv. ;)
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av Johanb »

Fler PCB tillgängliga? Pris? :)
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av kankki »

Jovars, jag har 7 kretskort kvar. Måste fixa lite mer dokumentation bara :) 5 €/st inkl. frakt?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strömmätning till bil

Inlägg av gOry »

Har liknande hemmabyggd pryl i vår segelbåt, Den använder sig av ett shuntmotstånd finns de några fördelar med det?
Antar att hall-effektsensor är betydligt lättare att koppla in.
Skriv svar