Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 juni 2010, 12:55:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av ConnyWesth »

Jag har tagit upp tråden med att försöka skapa en Loop Interface Box för AMB/MyLaps.

Lite andra som är inne på samma spår:

http://www.oople.com/forums/showthread.php?t=42081

Har skissat lite på ett kretsschema men har inet koll på detta så jag hoppas någon med bättre elktronikkunskaper än mig kan komma med synpunkter på min lilla skiss. Jag har använd Wolfgangs schema (http://www.qsl.net/dl4yhf/vlf_rdf/vlf_s ... n_loop.htm) som utgångspunkt och lagt till Loop Antenn och R5, samt att JP1 ska vara på 75 Ohm, inte 70 som Wolfgang använder.

Avståndet mellan L1 och R5 är minst 10 meter i verkligheten.

Om jag har fattat galoppen så ska jorden anslutas till coaxens ytterhölje/skärmen.

Det finns en "phantom powersupply" på +5V i kretsschemat men det är helt enkelt ett "spök-kraft-aggeragat" för kretsen klarar sig utan extern strömförsörjning. Man kan se potentialen +5V getemot jord på en viss punkt i schemat men man behöver inte ansluta något till denna.

Induktorn (L1, 560 µH, microHenry) är i detta schema lindad med 2 varv primärlindning och 95 varv sekundärlindning. Det kanske måste ändras. Wolfgangs loop var en aluminiumantenn med 60 cm i diameter utan resistor, medan vi har en trådloop med en 470 Ohms resistor placerad 10 meter in på en 20 meters slinga. Ändarna på slingan ska kopplas ihop med ändarna på den primära lindningen och ger då vid en transponderpassage genom induktionen ström i sekundärlindningen, som sedan vidarebefordras in till coaxen och RC3:an.

Jag gissar att JP1 har spänningen 5 V, 75 Ohm eftersom det är avd som anges i spec för RC3-systemet.

Däremot måste man räkna om så komponenterna får rätt värden för vår AMB/MyLaps utrustning, för orgiginalet är avsett för amatörradio på VLF- och LF-bandet.

Jag har tänkt att lägga upp schemat i PSPICE (http://en.wikipedia.org/wiki/PSpice) så jag kan göra en simulering hur schemat funkar innan jag går över till fysiska tester.

Jag har skissen i Visio format om någon vill skissa vidare. Bifogar den i en pdf och zip:
LoopInterfaceBox(2011-06-16cw).pdf
LoopInterfaceBox(2011-06-16cw).zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ConnyWesth 17 juni 2011, 12:37:16, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av blueint »

Underlättar nog om du förklarar vad AMB/MyLaps är ..
Användarvisningsbild
Mr. Pink
Inlägg: 109
Blev medlem: 18 april 2008, 14:49:44
Ort: Belmont, Kalifornien, USA

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av Mr. Pink »

AMB/Mylaps gör varvräkningssystem till racing. Inom radiostyrd racing som jag pysslar med så har mylaps nästintill monopol på all form av varvräkningsutrustning som används på tävlingar.

http://www.mylaps.com/index.php/uk_eng/ ... out_mylaps

I bilarna sitter det transpondrar som via en loop-slinga/antenn under banan på mållinjen kommunicerar med en dator som håller koll på allt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av blueint »

Modellbilar eller sådana med tvåbenta förare i?
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 juni 2010, 12:55:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av ConnyWesth »

Tillverkaren AMB/Mylaps har monopol på alla former av varvräkning/tidtagning som omfattas av Svenska Bilsportförbundets regler. Det är Svenska Bilsportförbundet som ska godkänna alla varvräkningssystem och det finns bara en typ av system från MyLaps (det finns olika modeller för olika tävlingsformer dock). Det är olika prestandakrav på systemen beroende på om det är Formel 1 elelr Radiostyrda modeller som används. det system som jag använder heter MyLaps RC3 (finns en progranmvaruuppgradering till RC4).

Så det gäller både modellbilar och bilar med tvåbenta förare. Men jag håller bara på med modellbilar.

Varje transponder har ett unikt ID samt lite data från motortemperatur som skickas över slingan vid passage.

Systemet klarar av att transpondern passerar slingan i högst 120 km/h men oftast ligger den verkliga maxhastigheten på ca 70 km/h (pga av bana och bilars konstruktion) och vi brukar lägga slingan i långsamma partier av banan så passagen kommer ner till 30-40 km/h.

Transpondern skickar konstant ut ett "paket" med info och som uppfattas av slingan vid passage. Slingtråden ligger nedgrävd (ca 5 cm) med 40 cemtimeters mellanrum tvärs över banan. Under en normal passage kan systemet uppfatta mellan 30-130 paket vid en passage, minimum är ett paket för att systemet ska uppfatta att transpondern har passerat slingan.

Loop Interface Boxen ligger bredvid banan precis där slingan kommer ut från banan och omvandlar signalen till coaxialkabeln. På slingans ändar sitter varsin banankontakt och i Loop Interface Boxen sitter motsvarande chassikontakter för banankontakten att passa i. Utgång är en BNC-chassikontakt.

Jag har förstått genom tester att Loop Interface Boxen har tre funktioner:

- Den hanterar en viss reducering av störningar
- Den omvandlar slingans banankontakter till en BNC-kontakt som passar till Coaxialkabeln
- Jag vet inte om den gör någon förändring av själva signalnivån men tror inte det
- Den begränsar "stoppar" avkänningen så passager av transpondern uppfattas av slingan men inte av koaxialkabeln.

Tar jag bort Loop Interface Boxen och använder en ren kotaktomvandlare så kommer även coaxialkabeln att fungera som en sliga och fånga alla passager av transpondrar i depåområdet, vilket inte är en önskad effekt.

Jag är ganska så novis på detta med elektronik så jag uppskattar synpunkter på kopplingsschemat. Jag tror/gissar att jag är något på spåren/på rätt väg men värden på komponenterna behöver nog justeras en del då originalslingan som Wolfgang konstruerat är avsedd för amatörradio inom frekvensbandet VLF/LF.

Jag känner inte till frekvensområdet för transpondrarna men jag är ganska övertygad om att de arbetar med ganska låga radiofrekvenser då vi använder en Loop Interface Box för det gamla AMB20 systemet från början av 1980-talet till vårt nya RC3/RC4 ystem och det funkar klockrent bra.

Syftet är att jag dels vill lära mig hur det fungerra och dels vill jag kunna bygga fler Loop Interface Boxar så vi kan ha dem som "slit-och-släg-produkter" och permanent lägga dem utomhus och inte behöva oroa oss för stöld/sabotage/slitage/väderförhållanden. Om en box pajar så bygger jag en ny för en billig peng, det är tanken. Vi har dessutom flera banor som vi vill ha denna permanenta lösning för.

Givetvis har jag gjort omfattande google-sökningar och förfrågningar bland bekanta under de senaste två åren men inte hittat en lösning. Jag är som sagt Novis på detta område och vill lära mig lite hur det funkar.

Vi har även förlängt slingan så den går över båda våra banor och är 20 meter på båda banorna så systemet verkar ha bra toleranser för förlängning. Vi kör bara så under träning och kopplar in den kortare varianten under våra mer officiella "race".
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 juni 2010, 12:55:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av ConnyWesth »

Jag skulle uppskatta om någon med mer kunskaper inom RF-elektronik än mig själv, kan sätta namn på vad det är jag gör så jag kan söka lite mer aktivt.

Jag har planerat detta projekt i ca två år nu och är riktgt sugen på att få börja löda men jag vet att jag måste ändra värden på några resistorer och kondingar innan så kretsen blir stabil.

Givetvis ska ingen göra mitt jobb med detta men jag är novis och behöver mer kunskap.
wrep
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 oktober 2010, 01:46:12

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av wrep »

Hej!

Jag har också ett AMB rc -system. Precis som du vill jag kunna bygga min egen box. Men tyvärr är inte jag heller duktig på elektronik :(

Det enda jag hittat är ambs felsökningsmanual som finns här Electrical_test_passive_detection_loop_v1.pdf

Sen har jag hittat en kille i Australien som säljer boxar för runt 100 Aus dollar..... det är ju i alla fall billigare än AMB:s egen slinga. www.transponderservices.com
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 juni 2010, 12:55:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av ConnyWesth »

Tack för tipset om www.transponderservices.com, min klubb köpte 2 såna Loop Interface Boxar från Autstralien, som vi använt nu i flera år med hyfsat resultat.

Vi har lite problem med störningsnivån ibland, men ibland så landar den så lågt som 16-20 och signalnivån ligger normalt på 120 (skillnaden mellansignal och störningsnivån ska vara minst 60 för att systemet ska fungera bra och alla transponderpassager ska detekteras utan problem).

I vissa fall har vi dock extremt mycket störningar, och vi har inte riktigt hittat varför det kan vara så.

Vi hade tidigae upptäckt att alla TP-kaplar i varvräkningsskåpet måste vara skärmade (FTP eller STP), men det är läst för flera år sedan.

Av felsökningsmanualen från MyLaps framgår att resistansen i Coaxialkabeln (mätt mellan kärnan JP1 och Skärmen i kabeln) ska vara 100 kOhm, annars ska man åtgärda detta.

Jag har inte jobbat vidare med detta projekt på flera år nu, men nu börjar det kittla i magen att komma igång igen. Så jag är fortfarande i sökstadiet efter tips om hur jag ska tänka eller om det finns begrepp som jag kan söka efter på internet för att hitta hur jag kan räkna ut vilka komponenter jag ska använda och vilka värden jag kan experimentera med.

Jag hittade någon specifikation från någon som hade analysinstrument och mätt signalen från Transpondrarna för RC3 från MyLaps och MRT. Men har tappat bort länken nu, ska leta vidare.

Kul om någon mer är intresserad att söka fram mer info.
wrep
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 oktober 2010, 01:46:12

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av wrep »

Jag har sålt min varräkning nu. Men jag hörde att någon rysk kille hade löst det där och att det fanns en ritning på något forum eller om det var på Facebook.

Gäller väl bara att räkna ut vad man skall googla efter ☺
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 juni 2010, 12:55:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av ConnyWesth »

Det vore kul att hitta ryssen och kika på hans ritning, jag har sökt efter en lösning i många år, men inte hittat den.

Jag skulle kanske söka på "Circuit scema loop interface box" eller nåt i den stilen, kanske mer behövs....
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 juni 2010, 12:55:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av ConnyWesth »

Attans, jag hittade ett kretsschema (http://ftp.blackbox.com/manuals/C/CL1060A.pdf ) där 470 Ohm förekommer så det borde kanske kunna avara nåt att kika vidare på....

Avsnitt 1.3, sidan 6....
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 juni 2010, 12:55:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av ConnyWesth »

Hittade en mycket intressant tråd på RCTech (http://www.rctech.net/forum/radio-elect ... coder.html ) där en användare har byggt en egen decoder, som han kallar The Cano Decoder.

Mycket tekniska diskussioner och en lång intressant tråd....
Användarvisningsbild
ConnyWesth
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 juni 2010, 12:55:38
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av ConnyWesth »

wrep skrev:Jag har sålt min varräkning nu. Men jag hörde att någon rysk kille hade löst det där och att det fanns en ritning på något forum eller om det var på Facebook.

Gäller väl bara att räkna ut vad man skall googla efter ☺
Jag tror jag hittade Ryssen du nämnde, han heter Payalneg och är aktiv på RcTech.net i den här tråden: http://www.rctech.net/forum/radio-elect ... er-14.html

Det är oxo Howard Cano som är mycket aktiv i tråden.

Själv har jag varit mest aktiv på HobbyTalk (http://www.hobbytalk.com/bbs1/12-genera ... col-5.html )
Grusse
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 mars 2018, 15:39:06

Re: Loop Interface Box för AMB/MyLaps

Inlägg av Grusse »

Hur har det gått för dig med detta projekt, har du påbörjat byggande?

Jag har precis börjat kolla om det är möjligt att bygga en egen decoder till AMB/MyLaps, och har möjlighet att utföra lite mätningar/tester på en AMB mx3 decoder. Gjorde några försökt ta reda på vilken frekvens som systemet sänder via, men oscilloscopet känner inte av någon signal ut från AMB decodern. Jag har även skannat radiosignalen från transpondern utan framgång, är det ingen som vet vilket frekvensområde jag ska rikta in mig på?

Har även lyssnat på serioporten, vilken data som skickas ut från decodern. Och där är nog största framstegen gjorda, var 5:e sekund så pingar decodern ut brusnivån (ser ut så här: #1234). Och vid transponderpassering ser det ut så här; $12348D568A000153FD6F8500. Koden sänder transpondernummer, antal träffar från transpondern, signalstyrka, tid.
Skriv svar