Sida 3 av 3

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 19 juli 2017, 08:52:20
av l2t
Nu bör filmen vara tillgänglig, hade glömt och "publicera" den :doh:

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 20 juli 2017, 01:06:16
av l2t
Har beställt en hög med LM1815 kretsar som VR-pickupen kopplas till.
Datablad LM1815

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 23 juli 2017, 16:00:33
av l2t
Ett annat litet problem som behöver lösas, Det här gäller min kompis hoj, han har köpt ett färdigt cdi system som inte fungerar med
nuvarande pickup som ger för låg spänning.

Spänningen som behöver förstärkas är nog runt ca 50 mv ac eller däromkring, 0-200 hz.
Förstärkning ca 2-3 gånger, pickupen har 2 kablar, signal och jord.

Min op amp kunskap är lite dålig men skulle väl fungera med i princip vilken op amp som helst nästan?
Enkel eller dubbel matning?

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 23 juli 2017, 16:32:41
av Icecap
Nära nog vilken som helst fungerar.

Såklart enkel matning, att skapa ett virtuellt mittpunkt är definitivt det minste problem (2 st motstånd).

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 23 juli 2017, 17:53:26
av l2t
Ok. Får koppla upp och testa lite. Har ju min egen svänghjuls/pickup krets att experimentera på.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 3 september 2017, 19:19:02
av l2t
Efter att ha fått hem en signalgenerator från kina så kunde jag äntligen börja testa lite med LM1815N.
Sinus in ger en fin puls ut.
20170903_184414.jpg
20170903_184431.jpg

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 5 maj 2019, 20:28:04
av l2t
Dags och slutföra detta projektet kanske :humm:
Denna versionen är byggd med LM1815 som reluctanspickup förstärkare och som innan med Avr Mega8
där tändkurvan ligger.

Testad på labb bänk med signalgenerator och fungerar som tänkt. Saknas en del komponenter att monterar på
kortet. Blir ett riktigt kort vid senare tillfälle.

Ska monteras på min helrenoverade Yamaha RD350 inom kort.
ignition_RD350.jpg

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 6 februari 2020, 21:10:34
av l2t
Med förnyade krafter så kanske jag slutför projektet detta året :D
Lite ändringar, istället för att köra som original med dubbel tändspole blir det 2 separata tändspolar
och därmed inget waste/spark system.

Blir separata system till vardera cylinder till att börja med.
Effekt delen kommer oxå att ligga i separata boxar, blir lite speciell. betydligt mer gnistenergi än original.

Konceptet med separat styrning till vardera cylinder är testat och fungerar, gjorde en test för en väldig massa år sedan
men kom inte längre då. Den gången använde jag bara en optokopplare från pickupen till mikrokontrollern istället för LM1815
som det blir nu.

Länk till testet
RZ350-CDI.jpg

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 7 februari 2020, 08:41:57
av Glenn
Kör RD350 wastespark alltså ? ..det brukar man ju undvika på tvåtaktare, Suzuki kör ju tex dubbla tändspolar på tvåtaktstwinnarna men wastespark på fyrtaktarna.


Kommer du att beställa riktiga PCB när allt fungerar eller köra med verokorten ?

(Jag menar inte att det är fel att köra med verokort..)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 7 februari 2020, 11:01:37
av Oskar
Stort tummen upp, både till att du fått till en fungerande tändning, samt till RD350:an. Vore riktigt kul att ha en sådan hoj!

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 7 februari 2020, 22:05:04
av l2t
Japp. RD350 och även RD500 har waste/spark systemet.
Blir troligtsvis ett riktigt PCB när allt fungerar som tänkt.

Eftersom jag har 2st 350 och 2st RD500 som oxå ska få nya tändsystem så
får det bli riktiga PCB.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 februari 2020, 22:29:28
av Glenn
Kul, jag ångrar fortfarande att jag inte köpte RD500'an jag provkörde för ca 15 år sen, 15k skulle han ha för den inkl extramotor med skurna cylindrar, det tror jag inte man får en för idag.

Jag har aldrig kört ett fordon med så mycket ketchupeffekt som den :) först snäll som en 125'a tills varvräknarnålen passerade nån gräns, då var det som en hästspark.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 8 mars 2020, 12:58:57
av l2t
Är nästan klar med styrenheterna och effektdelarna oxå.
Återstår lite och sen ska jag göra lite ändringar i programvaran.
DSC_0048.JPG

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 10 mars 2020, 08:27:21
av cittra49
Suveränt :tumupp: , alltid lika kul att läsa om sådana projekt. Något avis på dina kunskaper då jag har en yamaha fyrhjuling med kass cdi box som inte går att köpa längre. Bevakning på ebay men hittils inget. Har du tips på nån bra sida där man kan läsa på om cdi boxar? Enda jag vet om min är att det är en AC och har 7 trådar till den. Kanske går att köpa nån kines cdi och koppla in? Detta är en barnfyrhjuling 4 takt som används för de små barnen att skumpa omkring på i trändgården.

Re: Programmerbar cdi tändning.

Postat: 10 mars 2020, 18:06:58
av l2t
cittra49: Jo jag är ganska nöjd själv med att ha lyckats med detta långdragna projekt.
Började fundera på detta för många år sedan.

Har inhämtat kunskap på nätet under lång tid innan jag lyckades bygga ett fungerande system.

Det bästa är nog om du startar en projekttråd om din fyrhjuling så kan det kanske få en lösning.