Är sedan länge mätgalning och har en drös 1-wire givare i huset, inklusive huvudelmätaren.
Såg att conrad hade prisvärda trådlösa elmätare: voltcraft energy count 3000.
Vart mycket nöjd med dessa och undrade såklart hur man skulle kunna få in detta i datorn. Klart det finns färdiga system baserat på t.ex zigbee men i en helt annan prisklass. Så, har sökt och sökt på nätet och inte hittat särskilt mycket information om varesig exakt frekvens eller protokoll, inte ens usb-mottagare verkar finnas.
Så, då återstår bara reverse engineering, va ? (:
Plockade isär mottagaren och kunde ganska snabbt konstatera att det är två feta mås-skitar på den, där den ena verkar vara radiomottagare och den andra ordnar resten.

Sagt och gjort, lödde fast tunna trådar på de fem ledningsbanor som inte var spänningsmatning till den mindre måsskiten och kopplade upp den till min Saleae logic.
En hel drös data uppenbarade sig, zoomade in och det såg minsann ut som SPI, sånär som på nån extra ledning som såg helt galen ut

två byte skärmdump.
Mycket mer än så hann jag inte igår. Hann mest spekulera i enable signalen som verkade vara aktiv för två byte i stöten, vilket borde tala för 16bit överföringar av något slag.
Tanken var att i slutändan koppla in en atmega som fick sniffa lämpliga ledningar och spotta ut vettig data över seriesnöre som man får in i datorn för loggning till sql eller liknande. Det är dock en herrejösses massa data som måste tolkas och avkodas innan det kan bli verklighet.
Har en backup plan på det hela, det sitter en SO8 bredvid den större måsskiten som jag misstänker är eeprom för lagring av config+data (icke flyktig data, man kan slita ut batterierna och den glömmer inget). Så om radiodatan är allt för kryptisk så borde man ju kunna sniffa det den sparar i prommen istället. Har inte hunnit logga den trafiken än men det dröjer nog inte så länge.
Större bilder och diverse data och anteckningar finns på: http://www.kng.se/voltcraft/
All info och feedback tas gladeligen emot (: