GSM start av Webasto bensinvärmare

Berätta om dina pågående projekt.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av Båtdoktorn »

Ja ännu en Fjärrstart för bensinvärmare.
Denna gång byggd på en Ericsson 688

Bild
De har varit så snälla att de gjort en lite löd ö vid "mute" utgången som skickar ut 3.2v när det ringer i telefonen.

Bild
Använder mig av ett Foto-MOS-relä (Elfa 37-433-90). Som fick plats i telefonen

Bild
Kollar så allt får plats innan jag fixerade grejerna med lite smält lim.

Nu är det bara att koppla in sig på klockan.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av beavy-o »

fränt!
Sugen på att göra något liknande ibland, men skippar nog då min bil troligtvis blir uppgraderad till sommarbil efter vintern :D

Har telefonen någon slags nummerspärr för att förhindra att telefonförsäljare aktiverar den? :P
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av Båtdoktorn »

Nä ingen nummer spärr. oregistrerat nummer hoppas att det inte ringer så många då.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av Båtdoktorn »

Bild

Bild

Då var det kopplat klart. Funkar men batteriet verkar inte vara okej så telefonen stängs av när det blir kallt. Fast jag laddar batteriet hela tiden.
Så det blir kanske att ta bort batteriet och köra matningen direkt. Har nått batteri till att prova först.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av Micke_s »

Nyare sonyericsson har i alla fall samtalsspärr att bara folk på listan(telefonboken) kan ringa in, det kanske finns i äldre telefoner också.
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av DjAlbert »

Måste vara enklaste sättet att få till GSM-styrning.
De flesta äldre nokia och även samsung tror ja har samma funktion för samtalsspärr.
T.om min Siemens från -00 har det.

Fin Pasat för övrigt ;)
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av Båtdoktorn »

Hittade en manual till GH688 men hittar ingen funktion som bara tilllåter vissa nummer. Men jag bara snabb läste..

Manual

Men GH688 måste va från typ 97 eller nått

Nästan det är en Skoda
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av Båtdoktorn »

Har inget batteri som fungerar när det blir kallt.

Batteriet är på 4,5volt om jag minns rätt och laddaren på 7,*v


Hur känsligt tror ni det är. Kan jag köra 7 volt direkt eller ska jag monter en spännings regulator "7805"
MiaM
Inlägg: 9982
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av MiaM »

Jag skulle INTE mata in 7V rakt på den där...

5V är nog däremot alldeles utmärkt.

Tänk på att stabbar som 7805 drar viss tomgångsström, jag minns dock inte hur mycket/lite. Googla på det först så att du inte får en överraskning. Jag tror dock det bara är några milliampere, så i en bil är det kanske inte så farligt.

Om batteriet inte vill när det är kallt så kan det kanske hjälpa att sätta en lagom fet elektrolytkonding paralellt med batteriet och köra laddaren som vanligt.

Jag minns inte vad för standby-tid en såndär telefon har, men det är väl nära på att det finns risk att den drar ur bilbatteriet om den är igång ett par veckor, så jag skulle nog ha satt en switch för laddningen (telefonen går inte att stänga av helt när laddaren är inkopplad, telefonens processor används för att styra laddningen).

Jag minns inte hur det är med just GH688, men de flesta av de äldre Ericsson-telefonerna skickar seriedata i kontakten... Den där (och 788, 888, T10, T18) har med 99% säkerhet 3.3V-nivåer (Hej MAX3232!), medan de äldre GH388, 337 o.s.v. har 5V-nivåer. Om du inte lyckas klura ut nåt av seriedatan så skulle du annars kunna göra så att ringsignalen ger en kort tryckning på "yes" och sen detekterar du ljudsignalerna om du nu skulle vilja kunna skydda mot felringningar.

Tänk förresten på att du har rätt mycket RF-strålning sådär nära antennen, jag hade nog valt att löda på "tangentbord-sidan" och dessutom monterat grejerna längre från antennen. Fast funkar det så funkar det :)

Testa gärna nån stans där det är dålig täckning, teoretiskt skulle "synka upp med GSM-nätet"-pratet som sker då och då kunna felaktigt starta värmen... obra.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av Båtdoktorn »

Provade att sätta in en 7805 i ett batteri "skal" och två kablar ut.Som jag anslöt till org laddaren. Men efter en ringning så varnade telefonen för att batteriet är slut eller så stängdes telefonen av. Fortsatte att varna efter jag lagt på också.

Provade då med en 12v>9v som man sätter i ciggutaget.Med 7805 fortfarande kvar.Samma resultat.(Min tanke var att org laddaren inte levererade tillräckligt med mA)

Provade sedan med org laddaren direkt. Telefonen visade inte inte ens full laddat. Samma skit.

Körde då 12v>9v omvandlaren direkt då visade telefonen full laddat och har inte stängt av sig.
När jag mätte var det 7.* volt ur 12v>9v omvandlaren så det är ingen bra grej.Men det funkar iaf.

Vet inte om telefonen är 100% okej låg i en bra att ha skrot låda. Så det kan vara nått fel på den.

Har inte haft några problem med att den har "tjuv startat" vid dålig mottagning. Angående placeringen så tänkte jag först monter allt utanför telefonen men kunde inte hålla mig från att öppna den.
Och såg då att det fanns plats inuti så jag provade. Är en "tätnings list" som ligger på bakstycket och följer de grövre jord banorna på kortet.
Användarvisningsbild
digitaliz
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 oktober 2003, 21:27:38
Ort: Stockholm, Sverige

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av digitaliz »

Ett M2M-nummer skulle nog minimera risken att någon ringer av misstag :) 14 siffror långa nummer :)
Vet dock inte hur man får tag på sådana nummer.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av Micke_s »

MiaM
Inlägg: 9982
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av MiaM »

En vanlig 7805 är nog för klen. Jag minns inte hur mycket ström de där drar, men gissar att man behöver minst 2A toppström. Det skulle kunna funka med en tillräckligt stor elektrolyt (kanske 470-2200uF nånstans) på 5V-sidan.
MiaM
Inlägg: 9982
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av MiaM »


... och korkat nog verkar priserna högre än för kontantkort. Smart jobbat...
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: GSM start av Webasto bensinvärmare

Inlägg av SeniorLemuren »

MiaM skrev:En vanlig 7805 är nog för klen. Jag minns inte hur mycket ström de där drar, men gissar att man behöver minst 2A toppström. Det skulle kunna funka med en tillräckligt stor elektrolyt (kanske 470-2200uF nånstans) på 5V-sidan.
Glöm inte att en vanlig 7805 har en drop out spänning på runt 7 volt vid full belastning.
Skriv svar