Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Berätta om dina pågående projekt.
tesladude
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 oktober 2010, 16:02:35

Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av tesladude »

Hej hopp.

Kollat runt här ett tag men inte blivit medlem förrän nu.
Tycker det är lite klent med svenska teslaspolar på webben så tänkte jag skulle visa mitt bygge här.

Det är min första men den har tagit långt tid att bygga då jag ville göra den fin och inte bara funktionell ;)
Mer info kommer senare men här är lite till att börja med. Det mesta är klart men ska montera ihop allt och göra kabelanslutningar etc.

Lägger till mer info men här kommer en del av "kretsen" i teslaspolen. Den innehåller en kondensator, lågpassfilter / säkerhetsfilter (tror jag det kallas ?) och ett vanligt gnistgap med volfram-elektroder.

Lite bilder till att börja med. Kommer mer bilder senare med specifikationer etc.

Bild

Bild

*ändrade* bildlänkar.
Senast redigerad av tesladude 10 oktober 2010, 09:09:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Walle »

Intressant! :)

Håller själv på och projekterar en medelstor teslaspole! Min blir dock inte med gnistgap, utan sannolikt en dual resonant solid state tesla coil.

Tycker du har fått till drivenheten snyggt! Jag undrar dock, var är teslaspolen! :D DU kan ju inte lägga upp en bild där spolen inte är med förstår du väl! ;)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Andy »

Riktigt snyggt! :bravo:
tesladude
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 oktober 2010, 16:02:35

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av tesladude »

Tack :)

Walle, häftigt att du bygger en DRSSTC. Mycket mer möjligheter med en sån fast dom kräver mer elektronikkunskaper helt klart.
Kanske bygger en sån nån gång dock, vanliga SGTC:s känns lite gammalmodiga nuförtiden hehe.

Ska ta bild av spolen, den ligger nermonterad men ska ställa upp upp den och ta bild idag.

Här kommer specifikationerna. Neontransformatorn är en F.A.R.T och kondensatorn är en Maxwell pulskondensator (500pps) på 35Kv och 30nF. Inte helt optimal enligt programmet men den duger. Kommer koppla in kraftigare transformator senare men denna får duga så länge. Vill ha input på runt 1-1,5Kw sen.

Bild
tesladude
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 oktober 2010, 16:02:35

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av tesladude »

Teslaspolen.

Tänkte ha "drivenheten" under teslaspolen men är rädd att fläktarna ska paja när dom är så nära primära spolen så skippar det tillsvidare.
Klicka för att zooma in.

Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Walle »

Förbaskat snyggt!

Hur har du ordnat toroiden?
tesladude
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 oktober 2010, 16:02:35

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av tesladude »

Tack :)

Den köpte jag från utlandet av en viss "John Freau" för ganska många år sen. Projektet har stått i garaget ett bra tag.
Jag kan dock rekommendera Alan som har http://stores.ebay.com/TeslaStuff och http://www.teslastuff.com/

Mycket trevlig person som skickar till Sverige till bra pris. Köpte filterkomponenterna och lite andra grejor av honom.
Han bygger Teslaspolar och säljer komponenter som man annars måste köpa i mycket store volymer etc. Svåra att få tag i etc.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av hubben »

Ruskigt snyggt måste jag säga!

Teslaspolar är coola, men finns det någon praktiskt nytta av dem, annat än att ha gnistspridare i vardagsrummet? Jo, jag vet att man kan spela musik på dem, men??
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Paxmax »

Den e så ... vacker! :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Electricguy »

hubben skrev:Ruskigt snyggt måste jag säga!

Teslaspolar är coola, men finns det någon praktiskt nytta av dem, annat än att ha gnistspridare i vardagsrummet? Jo, jag vet att man kan spela musik på dem, men??
Den primära användningen var en gång att försöka skicka elektricitet trådlöst genom luften. Det var på den tiden ström inte var farligt och cigaratter var nyttigt! :D
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av hubben »

Så mycket vet jag med, men det är alltså en lattjo pryl man bygger. =)
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

(en lång historia kort, jag tesladude råka låsa mig ut ur mitt eget konto då jag bytte till fel email. PM:at moderator men vet inte om det går att fixa.)

Iaf jag har alltid gillar blixtar och högspänning så när jag såg en teslaspole på nätet för många år sen ville jag bygga en egen. Den är inte nyttig på något sätt, faktiskt ganska ohälsosam då den generar ozon som är giftigt, hög ljudnivå som är dåligt för öronen och starkt UV ljus från gnistgapet som kan skada ögonen ;)

Sen kan man bli elektricifierad om man petar på fel saker hehe. Typ om kondingen inte är urladdad. Ska sätta dit ett par resistorer så det blöder ut.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Walle »

Japp, det är väl i princip endast för att det är kul :)

På köpet är det ju dock också verkligen lärorikt, man lär sig mycket som kan appliceras på andra områden. Dessutom kan man ju alltid ställa sig så man träffas av urladdningarna, så får man lära sig vad RF-bränna är ;)
voltmannen
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 oktober 2010, 15:30:31

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av voltmannen »

Man får ett bra säkerhetstänk också, man kan få ganska fina stötar annars som sagt.
Eftersom jag bor i lägenhet har jag min tesla hos mina föräldrar som bor i villa men dom är lite nojjiga så jag kommer köra min tesla från en generator ståendes utanför.
Har ett RFI filter men aja :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Medelstor teslaspole (med gnistgap)

Inlägg av Walle »

När min är färdig planerar jag på att släpa ner den här på torget i Hökarängen :D
Undrar om man måste ha tillstånd :vissla:

Finns väl en risk att man får en kramasigsjälvtröja annars kanske :vissla:

Nej det lär väl få bli på faderns gård man får "använda" den :)
Skriv svar