Så det vart att använda 2 kanaler en för rullgardin upp och en för ner.

Här är den isär plockad och strippad på allt lull lull så som nätdel för 220 VAC, den nöjer sig alldeles utmärkt med 24 volt DC så den där gula kondingen och relät plockade också bort.
Fjärrbrytaren från anslut har en knapp som man använder för att programera den samt att slå på och av relät i den med. Efter som jag vill ha en kort puls från fjärrbrytaren när en knapp trycks ner så kunde jag åter koppla signalen som driver relät till att driva en optokopplare som i sin tur simulerar att knappen blir nertryckt. Dvs att den blir resettad så fort den blir satt. Och det är inte allt för snabba grejjor så pulsen varar kanske i 0.5 sek vilket är fullt tillräckligt för att elektroniken i styrningen i rullgardinen.
Jag bygge en liten krets som känner av signalen till relät och gör om det till en kort puls till optokopplaren, kanske inte den lättaste lösningen men den funkar fint. Och det var inte många komponenter typ 6st per kanal.
För håller man optokopplaren hög längre en 3 sekunder eller nått så tror fjärrbrytaren att det är dags för skolbänken och den är redo att lära sig vilken knapp den ska reagera på från sändaren.
Fjärrbrytaren är köpte på Jula för 99 kr klart prisvärt då den var så lätt att modifiera funktionen. Hmmm ......