Renovering av NAD 3020 steroförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Renovering av NAD 3020 steroförstärkare

Inlägg av olalofberg »

Jag har en 3020 som fungerar fint. Men rätt var det är så måste man väl in och rota i den..

Följer...
Användarvisningsbild
manw
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 november 2005, 11:16:17
Ort: Södermalm

Re: Renovering av NAD 3020 steroförstärkare

Inlägg av manw »

davidi skrev:Ungefär vilken storlek rörde det sig om för den inre resistansen?
Förstår inte riktigt frågan, inreresistansen i vad? Den dynamiska resistansen i emittern är i huvudsak olinjär, minskar med ökande ström, och minskar vid ökande temperatur. Kanske några milliohm i bondtrådar etc. men ej angivet i databladet ens.

Sitter Motorola transistorer i mitt exemplar av förstärkaren. http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... N3055.html i Figur 3 kan man se att "emitterresistansen" är kraftigt olinjär, om man tittar i området transistorn är bottnad.
Användarvisningsbild
manw
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 november 2005, 11:16:17
Ort: Södermalm

Re: Renovering av NAD 3020 steroförstärkare

Inlägg av manw »

olalofberg skrev:Jag har en 3020 som fungerar fint. Men rätt var det är så måste man väl in och rota i den..

Följer...
Jo min fungerade också, men lät ganska illa faktiskt, så hoppas att den låter bättre med korekt biasering av utgångstransistorerna. Det är ju heller inte säkert att det är lika illa ställt på alla producerade förstärkare, såsom det var på min.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Renovering av NAD 3020 steroförstärkare

Inlägg av olalofberg »

Har även radiodelen, men använder den inte för att den driver på kanalinställningen...
vet inte hur jag ska fixa, vet inte heller om jag vill göra mig av med den.
Användarvisningsbild
manw
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 november 2005, 11:16:17
Ort: Södermalm

Re: Renovering av NAD 3020 steroförstärkare

Inlägg av manw »

Delarna i påsen "Power supply". De två största kondingarna och de 4 större
dioderna är till effektförstärkaren :
[img]psu_pre_amp_komp.jpg[/img]
Jag undrar vad den blå lysdioden gör där bland komponenterna? Den röda lysdioden som sitter i spänningsstabben är en del i kretsen, och om man byter ut den mot en blå kommer det att påverka dess utspänning ett par volt i vart fall. Kanske finns nån tanke med det som jag inte känner till, men bra att veta att det påverkas i vart fall.
leifsundstrom
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 augusti 2017, 10:28:58

Re: Renovering av NAD 3020 steroförstärkare

Inlägg av leifsundstrom »

En gammal-gammal tråd ser jag. Har en 'tidig' 3020 utan brum och rök, den låter lika bra som när jag köpte den (än så länge). Enda problemet är att någon av ungarna norpade en av de fyrkantiga knapparna för en evighet sedan, har ersatt den med 'något' ur skrotlådan. Visserligen fungerande, men inte så vacker. På ebay kan man köpa en knapp för lite drygt 250:-, någon som har förslag på en billigare lösning?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Renovering av NAD 3020 steroförstärkare

Inlägg av sodjan »

Jag fixa en för 250:- jämt... :-)

Sen så verkar det i och för sig vara lite drygt 150:- med frakt:
http://www.ebay.com/itm/NAD-3020-Functi ... 2407917357.

Hm, kanske skulle sälja knapparna på eBay... Har två 3020 med de flesta knapparna kvar... :humm:
Skriv svar