Börjar med själva cykeln, där det inte finns så mkt att säga egentligen. Det var mest att montera alla grejer som ingick i kittet och gömma kablarna lite snyggt. Jag köpte en pakethållare som sitter fast i sadelstolpen, vilket jag tyckte var både snyggt, smidigt och inte spec uppseendeväckande. Styr- och kraftelektroniken sitter skruvad under denna och batteripaketet spänns fast ovanpå den.

Batteriet var inte helt färdigt här

Desto mer pulande var det med batteriet. Det består utav 6 st 4Ah 3 cell 11.1V lipo batterier från Hobbyking. Tillverkaren än Turnigy. Beställde dessa två och två och klarade mig pss undan tull och moms på altihop. Varje paket kom som en liten låda som vägde strax under 1kg. Batterierna är ihopkopplade som 9s2p, om jag förstått den terminologin rätt. Alla balanseringskontakter är kortslutna mot varann samt utladdningskablarna vid det totala bateriets plus- och minuspoler. Det var hyffsat nervöst att koppla ihop allt då man sett vad ett falerande lipo kan ställa till med. Men jag laddade ur varje cell så att jag inte längre kunde mäta skillnaden i spänning mellan dom (3 siffror), och balanseringsontakterna blev aldrig varma. Samma kontakter blev klart varma av att laddas med 1C=4A, så strömmen vid ihopkoppling var på det säkra. Ganska mycket sladdar blev det, så allt göms i en snygg liten väska tänkt för kameror.
Batterierna ligger dessutom inpackade i katrong och bubbelplast för att kunna spännas mot pakethållaren utan risk för deformation samt att eventuellt kunna "andas" lite i storlek som jag läst att lipo ibland kan få för sig att göra under laddcyklerna.
8Ah, eller 0.3kWh låter inte som så mycket. Men beroende på hur mycket jag trampar, terräng, väder och vind mm kommer jag mellan 3-4.5mil på en full laddcykel. Nu brukar jag inte ladda fullt iofs, försöker låta bli de sista 10%-enheterna uppe och nere för att få ut fler cykler innan batteriet har gjort sitt. Detta är mer än tillräckligt för mina behov. Skulle det sen ta slut, tja så gör det ju inte så mycket. Bara fortsätta lite långsammare framåt.

Laddaren. Jag behövde en portabel laddare för att kunna ladda upp batteriet borta ifrån mitt labbagg, som jag tycker är snabbast och smidigast hemma. Jag hade inte spec mycket kraftiga nätdelar hemma, så den jag valde blev den 12V10A nätdelen som också kom från stora kinabeställningen. En boost converter trycker sen upp dess spänning till 37.5V tomgångsspänning, och ett shuntmotstånd läser av strömmen så att denna aldrig går över ca 2A. Allt styrs av en AVR Attiny25. Lite extra filtrering behövdes märkte jag senare, då kina-nätdelen ger ifrån sig ett brus med spikar på över 2V... Inte alls imponerande. Lärde mig att ett 3e ordningens lågpassfilter efter boost convertern var guld värt för att jämna ut bruset efter allt switchande. Bruset på laddpolerna är nu inte värre än på många laddare från kina, så jag känner mig nöjd där. Laddar för det mesta med labbagget ändå (också det från kinabeställningen, vad gjorde man innan den..) som ju är lineärt och därför saknar spikar. Inga rigningar heller vad jag kunnat se.
Alltihop hamnade i en glassburk med hyffsat luftflöde igenom. To-220:orna blir max 35grader varma och den lilla toroiden ca 55. Nätdelen klarar sig också fint då luften tvingas över ovankanten på denna, mellan korten. Inget oroväckande där alltså. I början luktade det dessutom varm choklad när jag laddade

För att garantera att ingen cell över eller underladdas mäter jag varje cellpar efter ca var 10-20e laddning, både tom och full på samma cykel. Och än så länge har det sett fint ut. Iom att jag bara laddar varje cell till ca 90%, eller 4.15V så har jag en buffert upp till de rekommenderade 4.20V, vilket i sin tur har en buffert till det teoretiska maxet på 4.235V. Tycker att de borde klara sig utan problem, och än så länge funkar det så också.