Min elcykel

Berätta om dina pågående projekt.
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Min elcykel

Inlägg av övrigt »

Jag tänkte att det kunde vara dags med en tråd om min elcykel, baserad på elcykelkittet 36V700W från stora kinabeställningen. Cykeln är färdig, så detta blir mest en presentation. Hoppas på att inspirera fler till detta, då det är ett mycket smidigt och roligt fordon.

Börjar med själva cykeln, där det inte finns så mkt att säga egentligen. Det var mest att montera alla grejer som ingick i kittet och gömma kablarna lite snyggt. Jag köpte en pakethållare som sitter fast i sadelstolpen, vilket jag tyckte var både snyggt, smidigt och inte spec uppseendeväckande. Styr- och kraftelektroniken sitter skruvad under denna och batteripaketet spänns fast ovanpå den.

Bild
Batteriet var inte helt färdigt här
Bild

Desto mer pulande var det med batteriet. Det består utav 6 st 4Ah 3 cell 11.1V lipo batterier från Hobbyking. Tillverkaren än Turnigy. Beställde dessa två och två och klarade mig pss undan tull och moms på altihop. Varje paket kom som en liten låda som vägde strax under 1kg. Batterierna är ihopkopplade som 9s2p, om jag förstått den terminologin rätt. Alla balanseringskontakter är kortslutna mot varann samt utladdningskablarna vid det totala bateriets plus- och minuspoler. Det var hyffsat nervöst att koppla ihop allt då man sett vad ett falerande lipo kan ställa till med. Men jag laddade ur varje cell så att jag inte längre kunde mäta skillnaden i spänning mellan dom (3 siffror), och balanseringsontakterna blev aldrig varma. Samma kontakter blev klart varma av att laddas med 1C=4A, så strömmen vid ihopkoppling var på det säkra. Ganska mycket sladdar blev det, så allt göms i en snygg liten väska tänkt för kameror.
Batterierna ligger dessutom inpackade i katrong och bubbelplast för att kunna spännas mot pakethållaren utan risk för deformation samt att eventuellt kunna "andas" lite i storlek som jag läst att lipo ibland kan få för sig att göra under laddcyklerna.
8Ah, eller 0.3kWh låter inte som så mycket. Men beroende på hur mycket jag trampar, terräng, väder och vind mm kommer jag mellan 3-4.5mil på en full laddcykel. Nu brukar jag inte ladda fullt iofs, försöker låta bli de sista 10%-enheterna uppe och nere för att få ut fler cykler innan batteriet har gjort sitt. Detta är mer än tillräckligt för mina behov. Skulle det sen ta slut, tja så gör det ju inte så mycket. Bara fortsätta lite långsammare framåt.

Bild
Bild
Bild

Laddaren. Jag behövde en portabel laddare för att kunna ladda upp batteriet borta ifrån mitt labbagg, som jag tycker är snabbast och smidigast hemma. Jag hade inte spec mycket kraftiga nätdelar hemma, så den jag valde blev den 12V10A nätdelen som också kom från stora kinabeställningen. En boost converter trycker sen upp dess spänning till 37.5V tomgångsspänning, och ett shuntmotstånd läser av strömmen så att denna aldrig går över ca 2A. Allt styrs av en AVR Attiny25. Lite extra filtrering behövdes märkte jag senare, då kina-nätdelen ger ifrån sig ett brus med spikar på över 2V... Inte alls imponerande. Lärde mig att ett 3e ordningens lågpassfilter efter boost convertern var guld värt för att jämna ut bruset efter allt switchande. Bruset på laddpolerna är nu inte värre än på många laddare från kina, så jag känner mig nöjd där. Laddar för det mesta med labbagget ändå (också det från kinabeställningen, vad gjorde man innan den..) som ju är lineärt och därför saknar spikar. Inga rigningar heller vad jag kunnat se.
Alltihop hamnade i en glassburk med hyffsat luftflöde igenom. To-220:orna blir max 35grader varma och den lilla toroiden ca 55. Nätdelen klarar sig också fint då luften tvingas över ovankanten på denna, mellan korten. Inget oroväckande där alltså. I början luktade det dessutom varm choklad när jag laddade :)
För att garantera att ingen cell över eller underladdas mäter jag varje cellpar efter ca var 10-20e laddning, både tom och full på samma cykel. Och än så länge har det sett fint ut. Iom att jag bara laddar varje cell till ca 90%, eller 4.15V så har jag en buffert upp till de rekommenderade 4.20V, vilket i sin tur har en buffert till det teoretiska maxet på 4.235V. Tycker att de borde klara sig utan problem, och än så länge funkar det så också.

Bild
Bild
Mindmapper
Inlägg: 7056
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Min elcykel

Inlägg av Mindmapper »

Portabelt lättviktsutförande, snyggt jobbat. :bravo: :tumupp:

Skulle gärna vilja få en beskrivning av hur bra drag det är i den.
Om du ville avslöja lite mer om hur tiny25 jobbar vore det intressant att höra.

Sitter själv på ett 350W/12V hjul. Ska jaga en lämplig ram idag, få se om jag hittar något vetttigt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Min elcykel

Inlägg av Fagge »

Najsigt!. :tumupp:
Var hamnar topphastigheten på med den motorn?.
Är det risk för framhjuls spinn på rullgrus?.
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Min elcykel

Inlägg av övrigt »

Trevligt med kommentarer! Svarar gärna på frågor om den.

Draget från lägre hastigheter är riktigt bra. Spec om man trampar samtidigt som man ger full "gas" så är man väldigt snabbt uppe i dess topphastighet runt 35km/h, samma som hjulet frirullar upp i. Motorn är PMSM och vinkelhastigheten utfrån boxen har ett max så fortare än så kan man inte få någon draghjälp. Det märks också tydligt bland andra cyklister att min fördel ligger spec i uppförsbackar och motvind. I motsatta förhållanden kan det gå fortare av att låta bli gasen helt.

Här i skåne när snön nu smällt och cykelvägarna därför blivit snorhala av allt rullgrus spinner den loss lite väl lätt faktiskt. Har fått lite läskiga sladdar flera gånger vid korsningar där det ligger som spår av grus. Hade motorn varit starkare än denna hade jag tveklöst haft den i bakhjulet. Bara ekrarna hade pallat då...

Borde försöka fixa en film på hur den går. Tills dess kan jag nämna att den går en aning ryckit på låga varv. Jag gissar att den inte PWMar alls utan reglerar vridet med "attacken" mot fasvinkeln. Ser man på andra cyklar på youtube så hör man ofta hundar som börjar skälla omkring, som jag antar beror på att de hör PWMfrekvensen. Jag har försökt att få hundar att reagera med min, men helt utan resultat. Så antingen ingen regelrätt PWM, eller så ligger den mäkta högt. Men som sagt, rycket vid låga hastigheter leder en till att tro att den bara kommuterar med ett byte per magnet, så att säga.

Processorn jobbar som så, att ett avbrott sätter pinnen som går till MOSFET-drivern hög/låg. Main programmet är bara en loop som med högst prio läser av spänningen först och sen strömmen och reglerar pulskvoten till avbrottet. Pulskvoten är den som går till boost convertern. Jag märkte att det var lite klurigt att få till en fin jämn ström här, då batteriet börjar suga i sig massa ström bara man kommer liite över dess polspänning. Lite justering av uppdateringstiderna i kombination med rätt bleeder-motstånd gav dock ngt som nu funkar hyffsat.
Skriv svar