MadModders hobbyrumsprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

MadModders hobbyrumsprojekt

Inlägg av MadModder »

Det här lär bli ett långdraget projekt med sporadiska uppdateringar om jag känner mig själv rätt... :lol:

Jag har övertagit en trevlig förrådslokal i källaren här. Belysning, eluttag, elelement, korkmatta, fönster, friskluftsventil, samt en dörr med riktigt lås.
Idag har jag monterat ner lite gammalt skrot som satt på väggarna, i form av fula hyllor, och en bänk för hantlar, och en hel del spik och skruv som fungerade som krokar.
Sedan dammsög jag, och skurade ordentligt med såpa. Sen tätade jag fönstret och ventilen. Och till sist byggde jag ihop Niklas-hyllan som jag hade delar till liggandes överallt. Kul att den kom till användning till sist. :mrgreen:

Ikea-hylla av modell Niklas. Det hänger en blå handduk för fönstret för tillfället.
Hyllplanen är bara uppslängda utan någon större planering. Kommer säkerligen flyttas om.
secret_underground_lair_01.jpg

Väggen mitt emot dörren. Väggen till höger (utanför bild) sitter elementet på.
secret_underground_lair_02.jpg

Jag tänkte ställa arbetsbänken längs väggen på bild två.
Har funderat på något slags utsug som kopplas till ventilen, då jag bl.a tänkte hålla på med illaluktande aktiviteter här. (Nej, brummar gör jag på toaletten. Det finns förresten en sådan runt hörnet i källaren, så jag behöver inte gå så långt...)
19"-skåpet som står i köket just nu kommer flyttas ner hit. Exakt var har jag inte bestämt än.
Naturligtvis ska ett av mina fina fynd få komma till användning här inne. Den där väsnas lite för mycket för att stå någonstans i lägenheten. 3 fina kVA. :)
Förutom servern ska troligtvis också en labbdator finnas. Dels för att man måste kunna titta in på EF om lusten plötsligt faller på... :wink:
Fick också en idé om ett minikylskåp. Måste ju ha kall cola. 8)

Ja just det. Såklart måste jag dra nätverkskabel hit också. Annars går det ju inte.

[edit]
Kom på att eftersom elrummet med alla elmätare ligger bara några meter bort, lär det bli ett elmätarvläsningsprojekt senare... :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cestar
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 juli 2006, 11:00:03
Ort: Enköping

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Cestar »

Frässsss. Du ska ju ha fräsen där inne... :tumupp:
Grattis till skrubben (Mad secret lair)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av blueint »

Apropå illaluktande aktiviteter. Har funderat på om man borde fixa någon form av enklare dragskåp för test av magisk komponentrök, limning osv.. ?, borde gå att ordna med lite plexiglas. Har man ändå fixat lödröksutsug är tröskeln mycket mindre ;)

Något annat jag kommer att tänka på är förstås stöldrisk. Ordna ordentligt lås och larm.

Vad gick IKEAs Niklas hylla på?

Ang UPSn så kanske det kan vara störande med fläktar även i arbetsrummet..

Är det lov att få tillgång till elmätarna?

Colakyl.. Peltier? :vissla:
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av DjAlbert »

Åhh! :D Ett sånt där projekt som kan få lite olika inriktningar.. Det gillar jag.

Grattis till ett fint kryp-in. Jag kommer på massor med saker du kan ha där inne.
Ett förslag har du ju själv kommit med, rackskåp, ett annat bra var fräs-hörna.
Tv? För att följa OS t.ex.. Eller för att testa allehanda video-relaterade projekt med. Kylskåp som tar ett par liter,
så du får plats med t.ex ets-vätska som blir över, eller batterier.. Och Cola då förstås.

Du kan ju även stoppa in allehanda verktyg och prylar som kan behövas för att pyssla med elektronikprojekt i en
lagomt stor väska så du kan ta med dem " ut på fält"
Iaf jag blir så frustrerad när jag måste leta upp alla verktyd bland alla prylar på bordet när jag måste ha med dom någon stans, t.ex
för att koppla nått i nån maskin, eller för att byta det där reläet i lådan ute i garaget , där alla mejslar är minst 4 storlekar för stora, och vassaste kniven är halv o duger att skära smör med.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av mrfrenzy »

Ja, det är störande med fläktar i arbetsrummet. Jag ska fixa tempstyrning till min UPS alternativt bygga ett ljudisolerat skåp med ventilation.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Dragskåp... ja varför inte. Får se. Ett litet isf. Plexi har jag så det räcker och blir över.
UPS:en ska få bo i rackskåpet. Jag har isolering som jag ( i flera år) tänkt montera i.

Hyllan minns jag inte alls vad jag givit för. Jag köpte det mesta när jag bodde hemma, och kompletterade med fler raka hyllplan när jag flyttade för drygt 10 år sen.
Ingen bra hylla att ha hemma egentligen. Väldigt ranglig trots krysstag bak, och allt blir så in i h-e dammigt i öppna hyllor... Ska dra fast den i väggen. :)

Verktygsväska har jag. En sån svart typ atachéväska från clas ohlson. Den ligger här bredvid på golvet, öppen, och så full med verktyg så den varken går att stänga eller lyfta...

Alla har väl rätt att kolla sin elmätare? :humm:
Sen att jag är allsmäktig beslutsfattare med stora träklubban (plus allt annat, utom sekreterare) i föreningen gör ju inte saken sämre. Man måste ju utnyttja sin position lite. :badgrin:
Nä, ska sanningen fram så hade jag fått genom min vilja ändå. Jag är ju så jävla trevlig så det finns ingen som skulle vilja säga emot. :wink:
Hur många i en BRF har fyra förråd? :D
fjodorr
Inlägg: 163
Blev medlem: 26 april 2005, 10:41:57
Ort: Stockholm

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av fjodorr »

Hur stort är rummet och vad har du för hyra? Tänkte själv försöka förhandla mig till en lokal i min BRF, så skulle vara intressant att få veta.

Sen hittade jag detta dragskåp åt dig på blocket http://www.blocket.se/stockholm/Dragska ... ?ca=11&w=1 Kanske skulle passa?
Stefan37
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 februari 2010, 20:54:32

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av Stefan37 »

Lycka till! =)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av blueint »

Man vet aldrig vilka gifter som frodats i gamla dragskåp.. :vissla:
Dessutom ser det lite stort ut. Tänkte att man skulle bygga en minivariant i plexiglas runt 50 cm brett eller liknande. Som ett akvarium ung. Iofs kanske reflow ugn mm bör passa där.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av v-g »

Finns inget som heter för stort dragskåp annat än om man saknar utrymme ;)

Nu vill ve se rummet FULLT med diverse bra att ha!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Rummet är 283x305cm, och det kostar mig inget alls. ;)
Dragskåp har ingen hög prioritet, och det på blocket är alldeles för stort för det här rummet.

Jag har nu gått runt och måttat upp alla kabelvägar.

I prioriteringsordning:
1. Skrubb - Serverskåp i förråd = 35m
2. Skrubb - Bredbandsuttag = 10m
3. Skrubb - Datorbord = 14m
4. Serverskåp - Arbetsbänk uttag #1 = 5m
5. Skrubb - Kök = 6m
6. Förråd - Garage = 25m
7. Skrubb - TV-bänk = 8m
8. Serverskåp - Arbetsbänk uttag #2 = 5m
----------------------
Summa = 108m

Rullen jag köpte är på 100m. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Hålet in i lägenheten där "bredbandet" kommer in är inte tillräckligt stort för en kabel till. Fram med borrhammaren sen. :madmodder:
I kategorin praktiska framsteg är en punkt avklarad. Att ställa ner UPS:en och koppla in den i vägguttaget. Tung så in i norden.
Men nu står den där och surrar, och väntar på att något kul ska kopplas in... :mrgreen:
UPS.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av jojje »

Skulle det inte vara smutt med en sån häringa?
Som du kanske har sett, så har jag en sån hängande på väggen i hobbyrummet, men jag använder den väääääldans sällan.
Den är:
(L) 2000 mm
(D) 360 mm
(H) 190 mm

Pris: 2000:- ?

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av MadModder »

Hmm... hur högt är benet/stativet, 20cm?

Idag har jag dragit CAT6 från förrådet och upp genom väggen där ytterdörren sitter.

Och har man ingen kabeltrumshållare, ja då får man göra en egen. :D
kabeltrumma.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Hobbyrumsprojektet

Inlägg av jojje »

330mm, men jag skruvade bort det å hängde det direkt på Elfa-konsolerna.
Skriv svar