Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
slo
Inlägg: 103
Blev medlem: 7 januari 2009, 10:57:35
Ort: Åbo, Finland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av slo »

En slips till nyårsfirandet: https://1drv.ms/v/s!Al7gB-cKjnTGgqYAwsIMhQtw5P38Fw

och fått igång "Ambilight" klonen på tvn, 172 och en Arduino Nano med https://github.com/dmadison/Adalight-FastLED
Samt https://hyperion-project.org/ på en rPI 3 med LibreElec och Kodi

https://1drv.ms/v/s!Al7gB-cKjnTGgqYLphOrADgL1A58SA
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

En "Man tager vad man haver" USB->RS232-omvandlare. :)

Ett gammalt kort med en FTDI-krets (ska även husera en PIC-processor och en radiosändare som jag lödde bort så att de inte ställer till med något), klippte ut en del av ett annat gammalt kort med plats för en MAX232, och så en bit stiftlist att peta in i en seriekabel och lite sladdar till att få ihop det hela. :D

Smidigt nog hade jag dragit ut UART-pinnarna till små debugkontakter, på båda kort. :P
20180104_214408.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Micke_s »

Ett arduino library för LC Technology 74HC164 LED display
https://github.com/mikaelsundin/lc_technology_lcd2x4/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

En halv radiorigg (typ) börjar framträda :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

Underbart! Förstärkaren och filtren, köpta på eBay?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

Verkar finnas ett samband med dehär
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1#p1358441
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är fan impenerad av er gubbs och båjjs som håller på med HF. Inget jag ens under vapenhot skulle ens fundera över - lite som äta lever ...

Jag har på annat håll skrivit om den usla relämodulen från AliX, men här är den grunka som jag testar med. Jag tog fram några kort i Arduinostorlek utan allt krimskrams, bara regulator, kristall och Atmega samt utgångarna. Missade hålstorlekarna dock och får inte i några stiftlister. :doh:
SoundDuino.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Huvet på spiken där rvl!
Allt är hemma designat, håller på med ett modul bygge för att testa fram en bra lösning för ett hemmabygge.
Tanken är att jag skall rita ihop allt på ett kort så jag kan få en mer kompakt lösning.
Började rita på detta 2014 strax efter jag tog mitt amatörradio cert, så det går inte alldeles för fort :lol:
Tänkte göra en tråd någon gång, men i den här takten lär det ta ett tag :)

SB :lol:
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mankan »

Kom igen nu, berätta mer. Jag ser en AD9850/1-modul och något jag gissar är en SBL-1-mixer.

edit: Zoomade in och ser att det var inte en AD9850/1 utan kanske en PSU-modul. Såg nu också att du gjort ett eget SI5351-kort.
Senast redigerad av mankan 8 januari 2018, 18:02:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

Ja det var intressant det där! Jag tyckte att korten såg snarlika ut de förstärkarmoduler/kort man kan köpa färdiga på eBay. Är det egendesignade saker är det naturligtvis än mer intressant, återkom gärna med en tråd om projektet!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av hcb »

Jag håller med! Berätta mer, melkutt!
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Ha, skoj att det uppskattas :)
Lovar att ordna en tråd inom närtid, behöver sammanställa lite bilder och scheman först.

mankan
Yes, det stämmer med SBL-1 och SI5351 :tumupp:
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mankan »

Har byggt en JBOT dvs en liten linjär förstärkare för HF. Den hoppade igång direkt men prestandan är inte där den borde vara. Felsökning pågår.
build_board2_small.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag fick tag i en yamaha rx-v640rds hemmabioförstärkare genom jobbet, vilken är en rätt så trevlig pjäs. Dock är den lite gammal och har således en inbyggd växel för kompositvideo, vilket inte är så behändigt i dagens läge. Så jag tänkte väl att det inte borde vara så krångligt att bygga om den lite för att styra en extren HDMI-växel, eller vad man nu vill.
Så jag lyfte av skalet och tittade runt lite. Alla växelkort och annat är kopplade till ett bakplan som är förvånansvärt bra uppmärkt med vad pinnar är till, så jag började mäta och skriva ner lite.
Jag kom fram till att det som styr växelkorten är en 3-bit binär databuss med inverterade nivåer.

Som lite omväxling från Arduinos och mikroprocessorer över lag så valde jag att bygga detta med diskreta kretsar, när det ändå inte är mer avancerat.

En bra början är ju att vända tillbaka alla nivåer så det blir lättare att koppla allt framledes. Sedan ska allt avkodas..

Det blev helt enkelt en 7404 NOT-gate, som sedan matar in signalerna i en 74145 som är en 4-bit binär till decimalavkodare, där jag jordade den sista datapinnen för att den skulle ta bara tre bitar. Det blir ju då oordning bland värdena, men det spelar ingen roll.

Här är en snabb prototyp på labbplatta för att se att det fungerar, vilket det också gjorde.
Bild


Jag beslutade mig för att jag aldrig kommer att köra någon kompositvideo genom förstärkaren något mer, så jag strippade ner växelkortet för att använda mig av RCA-uttagen för styrsignaler, då de redan sitter på rätt ställe och är korrekt uppmärkta.
Bild

Här glömde jag bort att ta bilder under bygget, men jag snickrade ihop kretsen på veroboard, och satte optokopplare på utgångarna för att kunna styra lite av varje. Den optokopplare som sitter ensamt triggar när förstärkaren startar.
Bild

Botten på kortet. Inte så snyggt, men fungerar bra.
Bild

Och här är kortet monterat i förstärkaren. Bakplanet trycks dit ovanpå alla kort.
Bild
Senast redigerad av Electricguy 14 januari 2018, 01:08:10, redigerad totalt 1 gång.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

Snyggt. Något att tänka på när man bygger med TTL är att oanvända ingångar bör dras till Vcc och inte till GND om man kan välja. Detta beror på att Iil är ganska stor medan Iih är nära nog noll. Så konstruktionen som helhet drar mer ström ju mer nollor in man har.

Edit: Rättat vilka strömmar det gäller.
Senast redigerad av kodar-holger 14 januari 2018, 07:43:16, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar