Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Teknikern »

4kTRB skrev:En vana blir det nog inte. Räcker väl med att man missar det en gång. Har man kört två bitar i pressen och hört verkstadschefens predikningar om grundregler så tar det ett tag innan det händer på nytt.
Beror väl på hur rôten i huvet man är, jag har under mina 45 år med olika maskiner hittills aldrig kvaddat eller skickat ett verktyg i omloppsbana, jag har för vana att ägna mig åt det jag håller på med och inte stå och drömma om vem jag skulle vilja betäcka i nattens mörker. 8)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Förvisso bara hårdvarumässigt (ganska) klart ännu, men det var ett miniprojekt i sig. :)

Köpte en liten 0,96" TFT-display. Provkörde mot Arduino, enkelt men klumpigt.
Svårt dock att hitta en processor med hyggligt med minne, i "enkel" kapsel.. Enda jag hittade i lådorna med hyggligt med minne var en PIC16F1947, i TQFP64..

Nåja, blev lite pilligt att löda men det gick. :D
Notera även avkoppling på varje matning...
20181222_152513.jpg
Får i alla fall kontakt med processorn ifrån debuggern, så så långt inga fatala fel. Får väl se vad som händer när jag börjar skriva lite mjukvara..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

klas-kenny: det kanske är en synvilla, men det ser ut som att resten av pinnarna kortsluts mot kopparbanorna ?

När jag gjort liknande saker har jag lagt kretsen på "ovansidan" av verokortet, sen kan man dra virtrådar genom hålen och löda fast i öarna på undersidan
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, det är helt korrekt.
Men enbart generella I/O. Konfigurerar man dem bara likadant är det inga problem. :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Fixade ICSP-anslutning på min TGY-9X sändare, så jag kan uppdatera FW:en enklare och editera inställningarna på datorn istället i menyn.

Bild

Dold bakom batteriluckan:
Bild

Uppgraderade från original FW till er9x.

/// Marcus
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Lekte med gamla batterier från UPS satte på hum.. tvångsladdning eftersom de var lite trötta efter minst tio år och några år i träda. Trots hög laddspänning gick det rätt trögt så jag lät de ligga och gosa till sig. Kom upp i knappt 100 mA. Sen glömde jag av batterierna så de låg och jäste ett tag och av en händelse gick jag in i rummet och kände nån sorts "elektronisk doft" - det var spänningsaggregatet som gått varm och batterierna var duktigt varma också. Inte så att jag brände mig men inte långt ifrån :vissla:
Man ska inte underskatta små batterier.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GalFisk »

Jag håller på med att få Arduino att prata med en gammal LCD-skärm från en Olivetti M-10, samma hårdvara som TRS-80 modell 100.

Skärmen kräver +5V och -5V. Den är dock inte särskilt kräsen på -5V, så jag försökte mata den med en 555- baserad laddningspump som gav runt -4V. Tyvärr kollapsade spänningen när jag försökte använda den, men jag löste det med ett litiumbatteri på 4.2V istället.

Tack vare servicemanualen för modell 100 och ett utmärkt datablad för IC:na i skärmen, har jag fått Arduinon att prata skärmens språk och visa lite data i en ruta. Varje chip sköter 1/10 av skärmytan, och visar 8 bitar på 8 svartvita pixlar.

Tyvärr har Arduino lite för lite I/O för att styra allt (1 pinne för lite på Uno), men jag har tre skiftregister i min logiklåda som kan användas. Jag har redan gjort ett miniprojekt där jag kopplat dessa i serie och flyttat data igenom dem.

Jag vet inte hur långt jag vill ta det, men det vore kanske kul att spara en teckensnittstabell i EEPROM och få Arduino att emulera en HD44780, som man sen kan prata med via LCD-biblioteket från en annan Arduino. Kanske inte praktiskt, jämfört med att bara köpa en skärm, men helt säkert lärorikt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

GastonDeVille: "Jag har hört" att en liten ctek-kopia från typ Biltema inkopplad på ett suspekt bilbatteri kan få ett helt bilbatteri att bli märkbart ljummet. Typ en cell död, laddaren tror att batteriet bara har dålig laddning och vräker in mer och mer ström i det. :)

GalFisk: Kul projekt! Om du har resten av skalet inklusive tangentbordet så borde du också koppla in tangentbordet och typ köra en Raspberry Pi eller liknande inne i den :)
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GalFisk »

MiaM, tyvärr har jag inget annat kvar.
Jag har äntligen fått det grundläggande att fungera med skiftregistren, jag kan nolla skärmen och skriva instruktioner och pixeldata. Imorron blir det att skriva rutiner och funktioner för att göra nyttiga saker. Sen blir det att göra det hela objektorienterat, för det kunde jag inget om förrän jag såg en turorial i måndags (verkar inte svårt dock, och dessutom praktiskt). Men jag ville lösa de grundläggande buggarna först.

Lärdomar:
LED är bra för debugging, både fasta på viktiga pinnar och en flyttbar.
Min Pro Micro (klon från Sparkfun) är feltryckt. Det står 0 på pinne 1 och omvänt, och det som står är den mest logiska följden. Gjorde så instruktionen LCD ON blev fel och inget hände, länge.
Reset på LCDn tömmer inte skärmbufferten. Den gör faktiskt nästan inget, bara stänger av visningen av bilden och sätter adressräknaren till "uppåt". Alla andra räknare, flaggor och register förblir orörda. Praktiskt? Kanske. Men retsamt när jag antog mer skulle hända och undrade vad det var för fel.
Om man programmerat mycket med ett felaktigt antagande om hur man kopplat, är det lättare att koppla om än skriva om.
Off-by-one är lätt att göra även i hårdvara, med 30 ledare på ett kopplingsdäck.
Kopplar man därmed en Arduino-utgång till en TTL-utgång och samtidigt driver en låg och en hög, syns det på att debug-LEDen dimmar.
Chipsen bryr sig inte nämnvärt om denna misshandel.
Ibland är det lättare att skriva om allt från början, även om det leder till att man skriver ungefär det samma kod igen.
Det är något särskilt tillfredsställande med att koppla upp något och samtidigt koda för det man kopplar.

Uppdatering: nu funkar det. Men skärmen har så snäv betraktningsvinkel att den i praktiken inte är användbar till något. 30° enligt datorns servicemanual.
Men det gör inget, för jag har lärt mig en massa av projektet som jag kommer att ha nytta av framöver. Nästa projekt blir nog att lära mig stegmotorer, också mest för att det är bra-att-ha-kunskap. Sen kanske interrupts, och lite om hur MCUn fungerar på lägre nivå. Har några gamla PIC som skulle vara kul att lära sig programmera också.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lödde ihop en enkel hybridhörlursförstärkare idag. Letar en lämplig väggvårta till 24V-matningen och så ska bias ställas in på röret som ett 6N1 från Korg.
Kortet kommer från Peter Millett och komponenterna är de famösa komponenterna från Mouser.
IMG_6770.JPG
IMG_6771.JPG
IMG_6772.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Snyggt! Tycker det är så kul och udda det där "röret". :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det där röret ska ju egentligen synas eftersom det blågröna ljuset är lite magiskt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av l2t »

Byter ut lite ytmonterade led:s som någon annan inte riktigt hade lyckats med.
20190209_205019.jpg
20190209_205054.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Danny »

Är det instrumentkluster till bil?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av l2t »

Danny: Nej det är instrument till en motorcykel.
Skriv svar