Pelarborrmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Pelarborrmaskin

Inlägg av sp4m »

Tänkte bara kort berätta lite om mitt senaste projekt om någon kanske är intresserad.

Jag skall ge mig på att börja tillverka egna mönsterkort hade jag tänkt, och ett steg i detta är ju naturligtvis att kunna borra korten i laminatet. Jag har alltid velat ha en pelarborrmaskin så en sådan var jag naturligtvis tvungen att skaffa. Dock har denna för låg varvshastighet för att borra små hål i mönsterkortslaminat. Därför behövde jag även en dremel-kopia av något slag. Jag hade ingen lust att lägga pengar på en riktigt dremel när jag köpt en pelarborr, och jag hade ingen lust att köpa ett stativ till denna då jag ansåg pelarborrmaskinen vara ett utmärkt stativ. Kort sagt bygde jag altså en adapter som gör att den ledade axeln från min dremel-kopia går att montera på pelarborren. Jag tror att bilderna talar för sig själva men fråga gärna om något är oklart.

Det jag införskaffade var:
Pelarborrmaskin för bänk 350 W (695kr på Jula)
Multiverktyg Cotech (349kr på Clas Ohlsson)
Den ena delen av ett gångjärn
Ett vinkeljärn
Skruv + plåtbit + buntband + eltejp

Såhär ser borrmaskinen ut med adaptern monterad.
Bild

Adaptern sitter altså i pelarborrens chuck, men för att den inte skall rotera så hålls den även still av en plåtbit som man skruvar fast med en vingmutter på baksidan. Det tar ungefär lika lång tid att sätta på adaptern som att byta borr i maskinen.
Bild

Bild

Bild

Resultat
Bild

Bild


Jag är nöjd med resultatet för att vara första kortet jag borrar. Jag var inte jättenoggran när jag borrade, jag hade säkert kunna träffa ännu bättre. Jag använde Kjell&co's Hårdmetallborr 0,8mm (40355) och 1,0mm (40356) som båda fungerade utmärkt. Jag körde dremeln på ca 20-25 000 varv.

Många hade nog ansett att det var bättre att köpa en riktig dremel + stativ för ungefär samma pengar, men jag har ju faktiskt en jättebra pelarborrmaskin nu också!


Hoppas någon får lite idéer och har nytta av mina bilder.
Mvh Albin
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av Mizzarrogh »

Då kan jag kontra med att jag också skulle valt denna lösning framför en "riktig" dremmel... :tumupp: Iden med gångjärnet var ju riktigt smart.
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av sp4m »

Vilket snabbt svar! :) Jag funderade länge i järnaffären innan jag kom på att man kunde använda ett gångjärn. Jag ville göra det så lätt för mig som möjligt och få en riktigt stabil lösning. Jag hade tänkt använda slangklämmor eller dyl för att hålla fast axelhandtaget men det fungerar bra med buntband.

Tack för feedbacken!
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av Fritzell »

Vill till att du inte råkar trycka på borrmaskinen av misstag när den där är i :D. Annars ser det bra ut, smart idé :tumupp:.

Vad kan du säga om pelarborren i övrigt? Kar kikat på den och liknande men många har delade uppfattningar om dessa "billigare".
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av orvar-e »

Haha vilken lösning. :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av MicaelKarlsson »

Kul lösning, det där borde man testa! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av Bonehead »

Smart lösning, tänker nog efter-apa den där :)
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av Fräsen »

Fyndig lösning!

Jag undrar om "drummeln" från CO är återkopplad på något vis, dvs. reglerar den för tappad fart eller är displayen bara något för ögat? (fattar att det inte är displayen som reglerar :D )
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av sp4m »

Kul att alla är så possitiva! Hade varit jättekul om någon gjorde sin egen variant av denna.
Fritzell skrev:Vill till att du inte råkar trycka på borrmaskinen av misstag när den där är i :D. Annars ser det bra ut, smart idé :tumupp:.

Vad kan du säga om pelarborren i övrigt? Kar kikat på den och liknande men många har delade uppfattningar om dessa "billigare".
Haha. :) Nä, det är ingen större risk att jag trycker igång pelarborren eftersom start och stopknapp sitter under en liten plastlucka. Plastluckan ser ut som en nödstopp. :P

Jag har inte använt pelarborren så mycket men jag är mycket nöjd för det priset. Den är mycket robust i de allra flesta delar av mekaniken och den borrar bra. :) Man kan reglera varvshastighet genom att flytta en rem som överför kraft mellan motor och chuck. Tror det finns tre olika hastigheter. Chucken rör sig ca 5-7 cm tror jag så man kan borra hyffsat djupa hål. Den låter lite roligt, lite skärande ljud från motorn, men den fungerar utmärkt. Plastdetaljerna känns billiga men gjutna delar är riktigt fina.

Fräsen skrev:Jag undrar om "drummeln" från CO är återkopplad på något vis, dvs. reglerar den för tappad fart eller är displayen bara något för ögat? (fattar att det inte är displayen som reglerar :D )
Ja du, det har jag inte funderat på. Att borra 1,6mm mönsterkort i 25000varv med 1mm borr är inget som bromsar hastigheten speciellt mycket :) Å ena sidan är det ju en enkel maskin som säkert inte är så avancerad, men det är ju heller inga konstigheter att reglera på tex. en pulsad signal från motorn som det ju brukar finnas på fläktar och dyl.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av squiz3r »

Fritzell skrev:Vad kan du säga om pelarborren i övrigt? Kar kikat på den och liknande men många har delade uppfattningar om dessa "billigare".
Det är en sån pelarborr fast modell äldre som jag använder till alla mina projekt :). Den är lite klen om man ska borra i hårdare material, speciellt om man använder större borr, och den låter inte som om den är frisk! Men annars fungerar den bra. Vissa detaljer känns som sagt inte som kvalité, men den har hållit de åren jag har haft den.
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av sp4m »

Jag har inte borrat större än 6mm men jag blev förvånad över hur stark den var när jag borrade hålen i gångjärnet. Det känns som en riktigt stark metall men den borrade igenom det som smör. Men förutom hålen i min adapter och några större hål i mönsterkortet så har jag inte använt den alls.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av tecno »

Kul projekt, härligt med friska idéer

Tips, byt ut ett av 'armarna' till pinolen så att den kommer långt ner så blir det hela mycket enklare/lättare att borra
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: Pelarborrmaskin

Inlägg av sp4m »

Bra idé! Jag har faktiskt funderingar på att styra en av armarna med en servomotor så att man kan borra med en fotpedal eller dyl. :) Alltid bra att ha båda händerna fria, även om jag klarar mig bra med en hand.
Skriv svar