Det är något som legat på min TODO-lista ganska länge, främst för att kunna ge mig på komponenter som är mer eller mindre omöjliga att handlöda (BGA etc).
För ett tag sen såg jag en söt ugn på Pixmania och slog till. Den är på ~10 liter och är märkt med 1200W maxeffekt (drar ~1100W enligt min mätning).
Sitter två värmelement i taket och två i botten som jag tänker styra med 2st SSR. Någon form av fläkt för snabb nerkylning ska nog dit också...
Det första jag gjorde när jag fick hem ugnen var att tejpa fast ett termoelement på ett överblivet mönsterkort och logga temperaturen för att se vad ugnen klarar av.

Drog på full effekt tills temperaturen var 250 grader, stängde av och öppnade luckan. Resultatet ses nedan:

Det saknas ordentlig skala på X-axeln, men det är 60s mellan varje markering. Krävdes alltså ~180s för att gå från 50 till 250 grader. Enligt vad jag läst om temperaturprofiler så bör det gå att få till något som ligger någorlunda inom gränsvärdena.
Nästa steg var att fixa en kontroller, funderade på att köpa en färdig från Silicon Horizon men kom fram till att det blir bättre och roligare att göra en egen.
Valde komponenter mest baserat på vad jag hade hemma + vad som finns på Elfa, och fick fram en design rätt kvickt.
Features:
- Dubbla ingångar för tempgivare.
- Fyra transistorutgångar för SSR, fläkt och liknande.
- Två GPIO / Analoga ingångar.
- Stand-alone funktion med LCD+knappar och buzzer.
- USB-anslutning för att ladda firmware, profiler och loggar.

Började koda nu i helgen och då stötte jag på en del problem. Jag hade nämligen tänkt använda FT232-chipet för att programmera Mega48:an. Det finns patchar till avrdude som kan använda FT232BM i "bitbang"-läge, dessvärre visade det sig att de var både långsammare och buggigare än jag kunde tänka mig. Till slut fick jag en variant att fungera någorlunda stabilt under Linux, men det tar nästan en halvtimme att ladda och verifiera 2500 byte

Har iaf fått igång lite SPI på kortet och snackat med displayen och MAX6675:

... to be continued ...