Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Denna uppdatering började även på förra sidan

Bild
Nytt skruvstycke till BF-20 har satts på plats. Här justerar jag in det.

Bild
Fräser ordning plattan

Bild
Kollade till inbandplatsen och batterierna var rejält urladdade.

Bild


Bild

Bild

Bild
Avkoppling av högspänningen


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Gjort ordning så jag kan bygga på QBL-steget igen

Bild


Bild


Bild


Bild
Monterat anod-drosseln
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Jag och Peter for och tittade lite vad bävern lyckats med, de är imponerande djur!

Bild


Bild


Bild


Bild
Sedan tog vi en tur till inband för att ladda batterierna. Men det visade sig att när jag väl satte igång remote-laddningen under natten så hade det räckt att få batterierna fulla.

Bild


Bild
Tussa på sin vakt!

Bild
SM2XJP med skoter och pulka

Bild
Trött efter att ha sprungit bredvid skotern

Bild
Sätter genomföringskondingar på alla signaler som går från HF-däcket nere till styrelektroniken. Dessa är på 10nF.

Bild


Bild


Bild
Gick ut med Anna på skaren och kollade till lite grejor

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Hicco leker med Anna

Bild
Senast redigerad av sm2wmv 11 mars 2017, 11:19:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Fräst lite lådor. Behöver dock byta styrsystem på min fräs för det är instabilt. Jag har skaffat nytt så det är på G att installeras och kommer nog köra LinuxCNC.

Bild
Promenad

Bild


Bild
Modifierar hållarna för stegmotorerna lite till QBL-steget.

Bild


Bild

Bild
På plats, verkar passa.

Bild


Bild
Mer genomföringskondingar.

Bild


Bild


Bild
Börjat fixa till runt fönstren också.

Bild
Färdig 6x2 switch som skickades till Belgien.

Bild
Goda som tusan!

Bild
Orkar man inte springa så får man sitta med Husse istället på skotern :)

Bild
Skottat upp runt huset.

Bild
Chillar till Vaasaloppet.

Bild
Mysiga boplatsen nu :)

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Tussa dricker vatten.

Bild
Synen då man vaknar på morgonen.

Bild
SM2XJP var och hämtade ett släp jag införskaffat.

Bild
Rätt fint för 9500kr :) Dessutom nybesiktigat.
cadwal
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 januari 2016, 17:42:43

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av cadwal »

Vad är det där gröna i semlorna? Marsipan? Aldrig sett något dylikt här söderöver...

Ser fram emot en "byggtråd" :!:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det där gröna var marsipan ja, det var bara en liten bit av det. I övrigt var det en fullt normal och väldigt god semla.

Angående maskinhallen har jag nog bestämt vart den kommer att stå nu. Så här är planen...

Bild

Jag hade först tänkt att den skulle stå längst vägen vinkelrätt mot ladugården men då måste jag fylla upp rätt mycket då det lutar rejält mot diket. Möjligen kanske den kommer hamna närmare vägen och därmed lite kortare infart, det är inte bestämt än. Planen är att dra ut dagvattnet mot diket längst vägen som fort går iväg till en vägtrumma och leds över till andra sidan vägen. Sedan blir det väl en stenkista för gråvatten och jag har inte tänkt ha någon vattentoa i hallen utan det får bli en separett eller dylikt.

Jag hoppas klara mig med de pengarna jag lånat av banken och räknar med att i princip göra allt själv med hjälp av lite polare plus brorsan som ska vara här några veckor och hjälpa. Stomme har jag frågat Martissons om de kan göra en av limträ åt mig och sedan blir det PUR-sandwich element med plåt/plåt insida och utsida. Förhoppningsvis får vi låna hjullastaren av GTL en del i sommar och annars finns det en till i byn. Räknar med att kunna göra mesta jobbet med den sedan grävaren varit och gjort en del av förarbetet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Eller ska man dra maskinhallen närmare vägen och ha en framtida carport på sidan istället, så man inte behöver flytta bilarna så fort något ska in/ur maskinhallen? Men då behövs snörasskydd där iaf, men det är ju inte hela världen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av tecno »

maskinhallen närmare vägen och ha en framtida carport på sidan
Ett stort rungande JA på den frågeställningen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Oskar »

Det där slutstegsbygget är jätteroligt se växa fram! Stort tummen upp :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Jag föreslår en förbränningstoa. Det blir väl en matsked aska efter en sittning. Hemskt smidigt, och luktar inget alls. :)
Askan kan man strö i rabatten. :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Lite uppdatering på maskinhallsplanerna. Plattan har växt till 173m2. Den får 3.5m höga väggband så takhöjden innuti maskinhallen blir ca 3.4m och sedan blir den 2.4m innuti radiodelen. På den delen kör jag ramtakstolar och får ytterligare 30m2 övervåning. Bygget är 9.6x18m.

Bild
Framifrån, stor port 3.25m hög. Liten port och en dörr.

Bild
Framifrån utan takstolar ivägen

Bild
Bakifrån

Bild
Bakifrån utan takstolar

Bild
Radiodelen. Rummet uppe till höger blir radiorummet. Till vänster blir en fuskvägg med datorer, kablar mm gömt undan och rummet nedtill blir kök/vardagsrum/kontor typ och där kommer det även finnas trapp upp, förmodligen en spiraltrapp.

Bild
Tänkte köra med 500mm kantelement, isolera 300mm och ha 120mm betong som blir dubbelarmerad. Då har jag så jag kan göra en 7cm klack runt hela maskinhallen och kommer även göra en avdelning mot radiodelen också.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Limen »

I vilket program har du gjort ritningen till maskinhallen? Smidigt att jobbande för en lekman?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Fusion 360, gratis från autodesk för hobbybruk. Tycker det är helt OK, men jämför sig ju inte med att köra NX t.ex. Den har inbyggt CAM också om man vill fräsa grejor.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Spännande med maskinhallen!

Jag spånar en massa här kring hallen. Se det som att jag tänker högt; om något av det jag skriver är vettigt så är det en bonus så att säga. :)

Antar att du redan har en bra plan kring höjden på porten o.s.v., men lite funderingar:
Vilka olika prylar har olika höjder? Vilken höjd har t.ex. en fullstor lastbil idag?
Om hallen ändå ska ha en viss takhöjd, är det inte lika bra att porten får samma höjd? Jag är osäker på hur en sådan port fungerar men gissar att portens mekanism (om det är en sådan som rullas uppåt) kanske kan rullas upp ovanför limbalkarna för att porten ska kunna öppnas till full takhöjd. Eller är tanken att portens höjd automagiskt ska vara visst skydd mot att köra in saker som är så höga att de tar i taket? Då är det nog kanske bättre med en "bondfångare" (i form av t.ex. nåt skärmtak eller liknande, gärna med påkörd-detektor som typ blinkar lampor och tutar larm ifall den just blir påkörd).

Kommer någon vägg vara brandvägg eller liknande? Om inte så föreslår jag att ha trappen till övervåningen kombinerad med fuskväggen. På grund av snedtaket måste trappans öppning till bottenvåningen givetvis vara antingen från radiorummet eller verkstaden vilket kanske inte är så jättepraktiskt, men samtidigt så är det gissningsvis smidigaste sättet att faktiskt använda utrymmet under trappen på vettigt sätt. Om du fäster trappans sluttande sidobalkar mot väggarna på respektive sida men varken monterar isolering eller gips/plyfa på trapphussidan av väggarna (eller snarast åtminstone gör så på väggen in mot radiorummet) så finns det ändå utmärkta utrymmen att dra kablar mellan båda sidorna av trappan, trots att du samtidigt kan ha liksom "bakvägg" på varje trappsteg så att smuts från folks fötter/skor inte åker ner på prylarna bakom fuskväggen. Tyvärr leder detta till längre gångväg mellan båda sidorna på fuskväggen, men det är väl mest i installationsskedet detta har betydelse.

Fundera på vad du kommer att ha längs väggarna både i maskinhallen och köket. Att sätta dörren precis invid ytterväggen gör att du inte kan ha hyllor eller liknande varken i ena eller andra rummet. Här skulle i princip faktiskt en skjutdörr kunna vara vettigt. Beroende på hur lokalen kommer användas så kanske det är vettigt att ha ett rejält fönster mellan köket och maskinhallen, och/eller något fönster mellan radiorum och kök. Då går det att se mellan rummen utan att t.ex. lukt från maskinhallen når köket och buller från kök/maskinhall når radiorummet.

Du bör väl antagligen ha någon ytterdörr även vid köket, eller? Om inte annat av säkerhetsskäl så är det bra med två riktiga dörrar som utgång ifall något händer, men det verkar också mest praktiskt att ha så. Tänk på var du har eller kan komma att ha dörr på ladan i närheten så att det inte blir onödigt lång gångväg mellan dessa dörrar. Du kanske redan från början skulle montera en balkongdörr på övervåningen, dels förberett för just en balkong och dels som nödutgång. Ur utrymningssynpunkt så bör den nog inte sitta rakt ovanför en annan dörr eller fönster ifall någon annan lämnar dörr/fönster öppet vid t.ex. utrymning vid brand eller liknande.

Om du skulle vända på radiorummet och fuskväggen så skulle du kunna ha fönster mellan radiorum och verkstaden, men missa möjligheten till ett fönster utåt. Om du går på min idé att ha trappa ihop med utrymmet bakom fuskväggen så skulle det innebära att trappan mynnar ut invid gaveln, och då är det antagligen lättare att lägga till de få trappsteg som behövs från övervåningen till vinden ovanpå maskinhallen. Fast den vinden blir kanske ändå svår att nyttja med många snedbalkar överallt? I så fall kanske du skulle överväga att helt enkelt låta den vara öppen från undersidan och nyttja den för att t.ex. lagra halvlånga bitar av olika slags material? Eller så är det kanske en dålig idé med tanke på risken att få saker i huvudet.

Du har ju redan rejäl erfarenhet av att det aldrig kan finnas får många kabelkanaler, men tänk gärna på hur t.ex. starkström till vanlig belysning och uttag bör vara dragen redan när du ritar allt. För samtliga ställen där det blir mer än en enda lysrörsarmatur så skulle jag siktat på kontaktorstyrd trefasmatning till belysningen, om inte annat för att minska flimmer. Kontaktorerna ger ju en del buller när de slås av/på och många ger väl dessutom ett 50Hz-brum, så det kan kanske vara bra att försöka montera dem så långt från de delar där folk allmänt kommer vistas i stört utsträckning. Så fasligt dyr är inte 5x1,5mm2 FK fördragen i slang, typ. Med trefas och armaturerna nästlade mellan faserna (eller helst flera faser till varje armatur för armaturer med separata drivdon per rör, d.v.s. alla som är på typ mer än kanske 30W per rör) så blir flimmret rätt lågt även med gamla sortens armaturer. Om du kan få tag på gamla sorten med klassiska reaktorer så skulle jag nog valt såna till taket på maskinhallen, eftersom själva armaturerna då blir i princip underhållsfria. Kosta på säkerhetständare till alla dessa, så gör det inget om något enstaka rör ger sig eftersom glimtändaren då bryter så att det slutar blinka efter ett kort tag, och sen står det röret spänningslöst ända till du får tid att byta det.

Fundera också på vad som mer kan vara trevligt att ha inbyggt i väggarna. Tryckluft? Var bör kompressorn stå för att inte störa, kanske rent av i ladan? Centraldammsugare för spånsug till diverse maskiner? Glöm inte att dra nödstoppslinga och fundera på vilka uttag som ska vara kopplade över nödstopp och inte. Det kan kanske vara vettigt att dela upp elen och övriga installationer på olika delar med t.ex. en central och liknande på varje långsidesyttervägg på maskinhallen och kanske även en på kortsidan som eventuellt skulle kunna delas med resten av huset. Eftersom du ändå lär ha en rejäl flyttbar stege som kan stå av sig själv så kanske du lika gärna skulle ha dessa centraler så högt upp att de inte är i vägen för de hyllor som du kan nå utan stege. Eller så kan centralerna sitta på de platser som annars inte riktigt går att använda annat än som plats att gå förbi, t.ex. i trapphuset och liknande. (Kolla dock upp vad regler och praxis/standard säger här). Ja, allmänt så borde du väl ha en stege som kan dras runt på låsbara hjul (typ vikten av en person låser hjulen men de kräver manuell återställning för att rulla, för att den inte ska rulla undan om nån använder stegen och stödjer sig mot någon fast del av huset) för att nå saker på översta hyllorna när det är tre meter i tak.

Hur är "kvaliteten" på ladan? Skulle det vara rimligt att bygga maskinhallen som en slags utbyggnad av ladan? Problemen med det är förstås att utbyggnaden antingen måste vara i längdriktningen (vilket verkar kräva fyllnadsmassor) eller så behöver även taket på ladan göras om för att det inte ska samlas snö i skarven mellan nytt och gammalt. Ett problem är förstås också att eventuell sunkighet i en gammal lada riskerar att spridas, typ mögel och vad det nu kan vara i träet som kanske rent av är svårt/omöjligt att veta när den är just en fristående lada.

Hur stor betydelse har det att maskinhallen och ladan är nära varandra? En variant skulle kanske vara att bygga maskinhallen på andra sidan huset, placerad ungefär som ladan fast kortare. Det kanske riskerar att paja fin kvällssol vid huset eller liknande, men samtidigt skulle det kanske vara lättare att ansluta på husets befintliga avlopp så kan du ha vanlig klassisk toalett och liknande även i maskinhallen. Om du väljer en klassisk toalett så kan det nog vara en vettig idé att ha både en nere vid själva hallen och en på övervåningen, så kan den ena vara den som används när man står där smutsig av diverse mekande medan den andra kan liksom vara mer bostadsmässig så att säga.

Ytterligare en variant kunde kanske vara att ha maskinhallen på andra sidan av huset så att säga, men placerad i samma riktning som huset. Portarna ut mot "gårdsplanen" framför huset och ungefär liksom framför ladan. Då behöver hallen kanske inte skymma så mycket av kvällssolen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Man behöver lite utrymme för att sätta fast porten, därav 3.25m port och behövs ca 20cm takhöjd extra. Det kommer nog bli ca 3.45m takhöjd innuti hallen. Det går att få in en L70 i en 3.25 port men då får man nog inte ha någon saftblandare på den. Att jag valt 3.5m takhöjd är mest för att jag ska kunna ha en billyft i framtiden, om jag mot förmodan skulle skaffa en.

Jag har flyttat ingången till radiodelen så den dörren är alldeles intill den dörren in till fuskväggen. Därav så slösar jag inte bort en massa yta utan "förstör" ytan vid dörrarna ännu mer vilket inte gör något. Antingen sätter man trappen mellan dörren till radiorummet och fuskväggen, eller så sätter man den som jag lutar åt nu bredvid dörren in till själva "köket". Då har man iaf 2st väggar i princip helt obesudlade. Trappa är jag inne på att det blir en spiraltrapp, en vanlig tar för stor plats. Väggen mellan maskinhallen och radiodelen kommer vara någon form av brandvägg.

Angående dörr ut från köket så har jag inte tänkt det utan bara den in till maskinhallen. Man får ha så att nåt att fönstren där inne går att öppna så kan man ta sig ut den vägen. Men om man ändrar sig är det bara kapa hål i väggen och sätta in en dörr. Men jag vill helst inte ha något på sidorna för då behöver jag sätta dit snörasskydd och det slipper jag gärna.

Jag har inte helt bestämt hur jag sätter portarna, ska börja tänka på det. Men vill gärna ha möjlighet på någon av sidorna att ha materialställ, förmodligen sidan som på bilderna nu har den lilla dörren. Så kan hända jag skjuter portarna till vänster och får mer utrymme där. Samtidigt är det 13m långt och materialstället kan jag klara mig om det är 6m långt.

Eftersom väggarna blir av sandwichelement så kommer allt vara utanpåliggande, inget kommer dras i någon vägg. Jag kommer förmodligen sätta kabelstegar för distrubition av det mesta.

Jag har tänkt sätta en liten utbyggnad som ska ha kabelintag och där tänkte jag även ha plats för kompressorn. Jag har inte bestämt helt hur jag ska göra här, om jag vill ha jordvärmepumpen där också kanske.

Jag vill inte bygga ihop ladan och maskinhallen. Det finns delar av ladan som är helt OK och det andra behöver rätas upp lite men att sätta ihop dom vill jag inte. En del av ladan har jag framtida planer att bygga om till snickarverkstad. Men övriga delen av den kommer förbli förråd och vedförråd.

Vi har haft funderingar att ha den på andra sidan huset men vi kände det skulle förstöra känslan lite för mycket då det är precis vid vardagsrumsfönstret. Sedan står det en mast där också som eventuellt skulle behövt flyttas på plus det blir så långt att dra om kablaget från ladugården. Enda fördelen egentligen vore att kunna ha gemensamt avlopp.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lond »

sm2wmv skrev:Trappa är jag inne på att det blir en spiraltrapp, en vanlig tar för stor plats.
Vet inte riktigt vad reglerna säger nu om spiraltrappor, men när vi satte in en i föräldrarnas hus så skulle det finnas möjlighet att transportera bort en person på bår från båda våningsplanen (föräldrarnas hus: suterränghus med godkänd bredd på ytterdörr på båda våningsplanen :tumupp: ).

/// Marcus
Skriv svar