Kraftaggregat 12Volt 20Amp (32 bilder)
Kraftaggregat 12Volt 20Amp (32 bilder)
Målsättningen med detta projekt har från början varit att det ska kosta 0kr.
Har samlat på mig lite delar under 16 års tid med detta projektet i åtanke.
Fick ett 36V 8A nätaggregat från telia när de skrotade sitt gamla system.
Rensade ut allt som jag inte kunde använda, vilket var det mesta.
Trafon kommer från en skrotad UPS
Färgen bort för bättre värme avledning för likriktarbrygga och kylfläns
2N3055 från diverse skrotade apparater
Har redan spräckt budgeten. Köpte termostater på Kjell...
Likriktarbryggorna på plats.
Montering av säkringshållare och fläkt med nätdel.
Fläkten kommer från en skrotad laserskrivare (24V 2W).
Nätdelen kommer från ett tidigare projekt - Kabeltv dekoder.
Styrning till effekttrissorna
Testkörning. Funkar bra. Började dock ryka från kablarna, så jag fick hänga på en fläkt.
Glädjemätare. Funkar inte riktigt som den ska. Uttaget är 20A. Testade att byta batteri men sak samma.
Styrningen på plats
Schemat på styrningen. Har fått koppla lite annorlunda. Har bara en sekundär lindning på trafon
Köra med mekaniska termostater var ingen hit! Termostaten slår på och av helt hysteriskt när kylflänsen kommer upp i temperatur.
Genererar grymma störningar på nätet. Löste problemet temporärt med att montera dit ett relä som förblir draget när termostaten slår till.
Fötterna kommer från LG tvättmaskin. Budgeten blev ordentligt överskriden. Muttrarna kostade 8kr/st!! Behövde 8st till fötterna.
Fläktgallret kommer från Kjell
Lite testkörning...
Nätaggregatet ska ersätta mitt befintliga aggregat. Fick detta aggregatet av min farbror som då jobbade på försvaret.
Ser kraftigt ut men lämnar bara 8A på 12 volten
Lite närmare bild
Måste ha en bättre temperatur styrning till aggregatet.
Använder en ntc-givare från en fläkt. Spisen fungerar bra som testobjekt
Väldigt känslig för störningar på nätet. Kan slå till 10 grader innan inställd temperatur när man vrider på ugns-vreden.
Tog avstörningsdelen från ett LG side-by-side skåp (Kyl/Frys) och smällde dit, sen var det inga problem
Fininställningar...
Inmontering
Montering av Ntc-givare
Har gjort lite ändringar i schemat så att det ska passa mina behov. Hysteresen har jag ställt in på 25grader. (Till 63grader - Från 38grader)
Panelinstrument för ström och spänning
Shuntmotstånd
Har samlat på mig lite delar under 16 års tid med detta projektet i åtanke.
Fick ett 36V 8A nätaggregat från telia när de skrotade sitt gamla system.
Rensade ut allt som jag inte kunde använda, vilket var det mesta.
Trafon kommer från en skrotad UPS
Färgen bort för bättre värme avledning för likriktarbrygga och kylfläns
2N3055 från diverse skrotade apparater
Har redan spräckt budgeten. Köpte termostater på Kjell...
Likriktarbryggorna på plats.
Montering av säkringshållare och fläkt med nätdel.
Fläkten kommer från en skrotad laserskrivare (24V 2W).
Nätdelen kommer från ett tidigare projekt - Kabeltv dekoder.
Styrning till effekttrissorna
Testkörning. Funkar bra. Började dock ryka från kablarna, så jag fick hänga på en fläkt.
Glädjemätare. Funkar inte riktigt som den ska. Uttaget är 20A. Testade att byta batteri men sak samma.
Styrningen på plats
Schemat på styrningen. Har fått koppla lite annorlunda. Har bara en sekundär lindning på trafon
Köra med mekaniska termostater var ingen hit! Termostaten slår på och av helt hysteriskt när kylflänsen kommer upp i temperatur.
Genererar grymma störningar på nätet. Löste problemet temporärt med att montera dit ett relä som förblir draget när termostaten slår till.
Fötterna kommer från LG tvättmaskin. Budgeten blev ordentligt överskriden. Muttrarna kostade 8kr/st!! Behövde 8st till fötterna.
Fläktgallret kommer från Kjell
Lite testkörning...
Nätaggregatet ska ersätta mitt befintliga aggregat. Fick detta aggregatet av min farbror som då jobbade på försvaret.
Ser kraftigt ut men lämnar bara 8A på 12 volten
Lite närmare bild
Måste ha en bättre temperatur styrning till aggregatet.
Använder en ntc-givare från en fläkt. Spisen fungerar bra som testobjekt
Väldigt känslig för störningar på nätet. Kan slå till 10 grader innan inställd temperatur när man vrider på ugns-vreden.
Tog avstörningsdelen från ett LG side-by-side skåp (Kyl/Frys) och smällde dit, sen var det inga problem
Fininställningar...
Inmontering
Montering av Ntc-givare
Har gjort lite ändringar i schemat så att det ska passa mina behov. Hysteresen har jag ställt in på 25grader. (Till 63grader - Från 38grader)
Panelinstrument för ström och spänning
Shuntmotstånd
snyggt bygge... inte snutet ur näsan att bygga ett 30A@12V aggegat utan budget...
Byggde ett 40A@12V aggregat av en ACE RAW DEAL 620W nyligen, lite dyrare onekligen och inte helt problemfritt det heller.... Var tvungen att lägga rätt mycket last på 5VDC linanan och sätta LC-filter på 12V för att hålla ner ripplet och de blir rätt varma även dessa aggregat när man lastar dem tungt under längre tider....
Byggde ett 40A@12V aggregat av en ACE RAW DEAL 620W nyligen, lite dyrare onekligen och inte helt problemfritt det heller.... Var tvungen att lägga rätt mycket last på 5VDC linanan och sätta LC-filter på 12V för att hålla ner ripplet och de blir rätt varma även dessa aggregat när man lastar dem tungt under längre tider....
- Electricguy
- Inlägg: 12304
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Snyggt!
"Glädjemätare. Funkar inte riktigt som den ska. Uttaget är 20A. Testade att byta batteri men sak samma. "
20A DC? Visar tångmätaren RMS eller är det nån fuskvisning? Det är ju inte direkt sinusformade strömmar som går in i likriktaren... En vanlig likriktarkoppling belastar transformatorn med c:a 1.5 till 2 gånger utströmmen. Så c:a 30-40A RMS vid 20A ut verkar rimligt.
Förresten, var det switchat aggregatet som satt i från början?
"Glädjemätare. Funkar inte riktigt som den ska. Uttaget är 20A. Testade att byta batteri men sak samma. "
20A DC? Visar tångmätaren RMS eller är det nån fuskvisning? Det är ju inte direkt sinusformade strömmar som går in i likriktaren... En vanlig likriktarkoppling belastar transformatorn med c:a 1.5 till 2 gånger utströmmen. Så c:a 30-40A RMS vid 20A ut verkar rimligt.
Förresten, var det switchat aggregatet som satt i från början?
@cosmox: Använder bilslutsteg till subwoofern i hemmabio anläggningen.
@kimmen: Intressant. 1.5 till 2 gånger utströmmen. Då fungerar tångmätaren trots allt. Man lär sig ngt nytt varje dag
Nej det var inget switchat aggregat. Tyvärr tog jag ingen bild innan jag rensade den.
@probe: Jag har en förlusteffekt på 95Watt vid 20Amp. Det blir snabbt rejält varmt och kräver effektiv kylning.
@kimmen: Intressant. 1.5 till 2 gånger utströmmen. Då fungerar tångmätaren trots allt. Man lär sig ngt nytt varje dag
Nej det var inget switchat aggregat. Tyvärr tog jag ingen bild innan jag rensade den.
@probe: Jag har en förlusteffekt på 95Watt vid 20Amp. Det blir snabbt rejält varmt och kräver effektiv kylning.
Om det enbart är 12V du vill ha ut vid denna höga ström så hade nog MOSFET trissor varit att föredra då dessa har en väldigt låg inre resistans som då skapar ett väldigt lågt spänningsfall spänningsfall vid höga strömmar. Körde en gång en DC motor med 26V och då drog den 42A med en ordentlig belastning, spänningen var dock säkert mindre vid denna ström. Använde en MOSFET i TO-220 kapsel och den lilla kylflänsen den satt på blev bara lite ljummen vid denna ström så det var runt 1 - 2W i förlusteffekt från denna enskilda trissa.
Jag blev riktigt besviken när jag insåg det där minns jag... Med likriktare får man bara ut c:a 6A ur en 10A-transformator. Speciellt tråkigt med tanke på vad transformatorer kostar på ELFA. Tur att man kan hitta användbara transformatorer i skrotad utrustning och stereoapparater. OH-projektorer har rätt användbara 24V-transformatorer på c:a 250VA t.ex. Eller 600VA för 100kr på Labbelektroniks utförsäljning
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Finns många anledningar att jag inte använder pc-nätagg.
1. Kostar pengar
2. En fläkt som går konstant.
3. Får ej bygga själv
4. Om 4A är min belastning skulle slutsteget aldrig gå igång. Viloströmmen ligger på ca 1-2A.
Hade givetvis kunnat lägga in en extra last så att aggregatet alltid drar 4A (Blir mkt ekonomiskt? ).
5. Högt rippel. Switchade nätaggregat ska man undvika i ljudanläggningar.
1. Kostar pengar
2. En fläkt som går konstant.
3. Får ej bygga själv
4. Om 4A är min belastning skulle slutsteget aldrig gå igång. Viloströmmen ligger på ca 1-2A.
Hade givetvis kunnat lägga in en extra last så att aggregatet alltid drar 4A (Blir mkt ekonomiskt? ).
5. Högt rippel. Switchade nätaggregat ska man undvika i ljudanläggningar.
95 W i förlusteffekt... *ler* Men burken är stor nog att kunna ta det... Ja, hållet också med punkt 5 i förrförra inlägget.. CLC med rejäla värden gick det åt för att nå ner till en rippelnivå på under 50mV vid hård last. Problemet är att mH som tål 50A är stora och rätt dyra saker.... OS-CON kondingarna är inte heller helt gratis och till råga på allt fick jag sätta 100mOhm i serie med första OS-CON för att hålla rippelströmmen innom vad datablade tycker är oki...
Jag tror att bästa aggregatet hade varit ett switchad//linjäraggregat som hålller 14V på mellanseget ut ifrån switchade delen och sedan linjärreglera ner till 12V och därmed äta upp störningarna effektivt med serieregleringen. Oki är fortfarande 100W i förlusteffekt... *s* för ett 50A aggegat....
Jag hade ett 200A 12-14V primärswitchat aggregat som jag dumt nog skänke bort bara för att det inte orkade starta med automatsäkringar... *suck*
Jag tror att bästa aggregatet hade varit ett switchad//linjäraggregat som hålller 14V på mellanseget ut ifrån switchade delen och sedan linjärreglera ner till 12V och därmed äta upp störningarna effektivt med serieregleringen. Oki är fortfarande 100W i förlusteffekt... *s* för ett 50A aggegat....
Jag hade ett 200A 12-14V primärswitchat aggregat som jag dumt nog skänke bort bara för att det inte orkade starta med automatsäkringar... *suck*