Kraftaggregat 12Volt 20Amp (32 bilder)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Kraftaggregat 12Volt 20Amp (32 bilder)

Inlägg av Danny »

Målsättningen med detta projekt har från början varit att det ska kosta 0kr.
Har samlat på mig lite delar under 16 års tid med detta projektet i åtanke.


Bild
Fick ett 36V 8A nätaggregat från telia när de skrotade sitt gamla system.
Rensade ut allt som jag inte kunde använda, vilket var det mesta.

Bild
Trafon kommer från en skrotad UPS

Bild
Färgen bort för bättre värme avledning för likriktarbrygga och kylfläns

Bild
2N3055 från diverse skrotade apparater

Bild
Har redan spräckt budgeten. Köpte termostater på Kjell...

Bild
Likriktarbryggorna på plats.

Bild
Montering av säkringshållare och fläkt med nätdel.
Fläkten kommer från en skrotad laserskrivare (24V 2W).
Nätdelen kommer från ett tidigare projekt - Kabeltv dekoder.

Bild
Styrning till effekttrissorna

Bild

Bild
Testkörning. Funkar bra. Började dock ryka från kablarna, så jag fick hänga på en fläkt.

Bild
Glädjemätare. Funkar inte riktigt som den ska. Uttaget är 20A. Testade att byta batteri men sak samma.

Bild

Bild

Bild
Styrningen på plats

Bild
Schemat på styrningen. Har fått koppla lite annorlunda. Har bara en sekundär lindning på trafon

Bild
Köra med mekaniska termostater var ingen hit! Termostaten slår på och av helt hysteriskt när kylflänsen kommer upp i temperatur.
Genererar grymma störningar på nätet. Löste problemet temporärt med att montera dit ett relä som förblir draget när termostaten slår till.
Fötterna kommer från LG tvättmaskin. Budgeten blev ordentligt överskriden. Muttrarna kostade 8kr/st!! Behövde 8st till fötterna.

Bild
Fläktgallret kommer från Kjell

Bild
Lite testkörning...

Bild
Nätaggregatet ska ersätta mitt befintliga aggregat. Fick detta aggregatet av min farbror som då jobbade på försvaret.
Ser kraftigt ut men lämnar bara 8A på 12 volten

Bild
Lite närmare bild

Bild
Måste ha en bättre temperatur styrning till aggregatet.
Använder en ntc-givare från en fläkt. Spisen fungerar bra som testobjekt

Bild
Väldigt känslig för störningar på nätet. Kan slå till 10 grader innan inställd temperatur när man vrider på ugns-vreden.
Tog avstörningsdelen från ett LG side-by-side skåp (Kyl/Frys) och smällde dit, sen var det inga problem

Bild
Fininställningar...

Bild
Inmontering

Bild
Montering av Ntc-givare

Bild
Har gjort lite ändringar i schemat så att det ska passa mina behov. Hysteresen har jag ställt in på 25grader. (Till 63grader - Från 38grader)

Bild
Panelinstrument för ström och spänning

Bild
Shuntmotstånd

Bild

Bild

Bild

Bild
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

snyggt bygge... inte snutet ur näsan att bygga ett 30A@12V aggegat utan budget...

Byggde ett 40A@12V aggregat av en ACE RAW DEAL 620W nyligen, lite dyrare onekligen och inte helt problemfritt det heller.... Var tvungen att lägga rätt mycket last på 5VDC linanan och sätta LC-filter på 12V för att hålla ner ripplet och de blir rätt varma även dessa aggregat när man lastar dem tungt under längre tider....
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

AVUNDSJUK!!!! snyggt bygge!!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Vackert projekt!
Synd att du spräckte budgeten. :wink:

Ska du använda det till bil slutsteg?
Fattade inte riktigt.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Snyggt! :)

"Glädjemätare. Funkar inte riktigt som den ska. Uttaget är 20A. Testade att byta batteri men sak samma. "

20A DC? Visar tångmätaren RMS eller är det nån fuskvisning? Det är ju inte direkt sinusformade strömmar som går in i likriktaren... En vanlig likriktarkoppling belastar transformatorn med c:a 1.5 till 2 gånger utströmmen. Så c:a 30-40A RMS vid 20A ut verkar rimligt.

Förresten, var det switchat aggregatet som satt i från början?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Härligt brutalt bygge. Ser riktigt industriellt ut.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

@cosmox: Använder bilslutsteg till subwoofern i hemmabio anläggningen.

@kimmen: Intressant. 1.5 till 2 gånger utströmmen. Då fungerar tångmätaren trots allt. Man lär sig ngt nytt varje dag :)
Nej det var inget switchat aggregat. Tyvärr tog jag ingen bild innan jag rensade den.

@probe: Jag har en förlusteffekt på 95Watt vid 20Amp. Det blir snabbt rejält varmt och kräver effektiv kylning.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om det enbart är 12V du vill ha ut vid denna höga ström så hade nog MOSFET trissor varit att föredra då dessa har en väldigt låg inre resistans som då skapar ett väldigt lågt spänningsfall spänningsfall vid höga strömmar. Körde en gång en DC motor med 26V och då drog den 42A med en ordentlig belastning, spänningen var dock säkert mindre vid denna ström. Använde en MOSFET i TO-220 kapsel och den lilla kylflänsen den satt på blev bara lite ljummen vid denna ström så det var runt 1 - 2W i förlusteffekt från denna enskilda trissa.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Jag blev riktigt besviken när jag insåg det där minns jag... Med likriktare får man bara ut c:a 6A ur en 10A-transformator. Speciellt tråkigt med tanke på vad transformatorer kostar på ELFA. Tur att man kan hitta användbara transformatorer i skrotad utrustning och stereoapparater. OH-projektorer har rätt användbara 24V-transformatorer på c:a 250VA t.ex. Eller 600VA för 100kr på Labbelektroniks utförsäljning 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :tumupp: :)

Bra bilder och precis lagom många. :D
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Riktigt nice! :tumupp:

En sak jag tänkte på, varför inte använda pc-nätagg?

Inte gratis, men i allmänhet.

Till exempel ett 650W nätagg från dustin:

DC utmatning +12V1 min 4A - max 80A
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Inlägg av Danny »

Finns många anledningar att jag inte använder pc-nätagg.

1. Kostar pengar :)

2. En fläkt som går konstant.

3. Får ej bygga själv

4. Om 4A är min belastning skulle slutsteget aldrig gå igång. Viloströmmen ligger på ca 1-2A.
Hade givetvis kunnat lägga in en extra last så att aggregatet alltid drar 4A (Blir mkt ekonomiskt? :roll: ).

5. Högt rippel. Switchade nätaggregat ska man undvika i ljudanläggningar.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Jag håller inte med om nr 5 generellt, ser illa ut för bilslutsteget i så fall då det innehåller ett switchande nätaggregat. :) Det går att få mycket bra prestanda från ett switchat aggregat. Men PC-aggregat ska man nog akta sig för :)
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

95 W i förlusteffekt... *ler* Men burken är stor nog att kunna ta det... Ja, hållet också med punkt 5 i förrförra inlägget.. CLC med rejäla värden gick det åt för att nå ner till en rippelnivå på under 50mV vid hård last. Problemet är att mH som tål 50A är stora och rätt dyra saker.... OS-CON kondingarna är inte heller helt gratis och till råga på allt fick jag sätta 100mOhm i serie med första OS-CON för att hålla rippelströmmen innom vad datablade tycker är oki...

Jag tror att bästa aggregatet hade varit ett switchad//linjäraggregat som hålller 14V på mellanseget ut ifrån switchade delen och sedan linjärreglera ner till 12V och därmed äta upp störningarna effektivt med serieregleringen. Oki är fortfarande 100W i förlusteffekt... *s* för ett 50A aggegat....

Jag hade ett 200A 12-14V primärswitchat aggregat som jag dumt nog skänke bort bara för att det inte orkade starta med automatsäkringar... *suck*
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

1mH? Vad var switchfrekvensen då? 1uH räcker för att ge en dämpning på c:a 30dB vid 100kHz med 20mΩ ESR på utgångssidan av extraspolen.
Skriv svar