Miniprojekt, Enkel Snusugn

Berätta om dina pågående projekt.
Pite
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 januari 2008, 21:07:45
Ort: Luleå

Inlägg av Pite »

Tänkte bara fråga er som lyckats.. När ni blandar i påsen med vitt pulver, efter dom 5 dagarna i ugnen, uppstår det då för er en typ dålig lukt från snusblandningen. När jag provade såg allt ut och luktade som det skulle tills att jag blandade i påsen med natriumkarbonat, då spreds en väldigt konstig lukt från snusmassan.. Nu verkar denna lukt "sitta i", verkar inte alls rätt... Några tips?
Användarvisningsbild
IN270
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 september 2007, 00:43:42
Ort: Järfälla

Inlägg av IN270 »

Fiffigt och roligt projekt! :)

Man kanske skulle börja igen! :wink:

Jag tycker att en typ 12V kyl/värmebox till bilen borde vara bra. Annars så skulle jag bygga nåt med vattenbad/dubbelbottnat. Detta för jämnare värmetillförsel. Kanske går det att modda en glassmaskinen med doppvärmare? Moddad vattenkokare?

Classe har dimmer för typ 39kr!
Användarvisningsbild
Dobbermann
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2008, 19:34:18
Ort: Tierp

Inlägg av Dobbermann »

Grejen e ju att man inte behöver över-Kenta allting..
Känns som om värmen inte behöver vara varken exakt eller ´
fördelad via fläkt...

Natriumkarbonatet e ju ett salt som sätter styrkan i snuset, om de luktar
sumpmark elr dylikt har nog katten funnit din olåsta snusugn=)

Ja ska bara ha i mer glycerol denna gång, å mindre vatten i smaksättningsblandningen...
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Inlägg: 570
Blev medlem: 21 oktober 2007, 12:02:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Denna tråd är alldeles för "dyrbar" för att låta den försvinna
i "tråd träsket".

Jag skall i slutet av denna månad börja på min egen ugn.

Pite:
Löste dig sig nånsin med den illaluktande snus massan?
Fick du reda på vad som var fel?
Nyfiken på om katten verkligen slagit i en skvätt av
misses hemmabryggda amoniak lösning eller ej.
ajo
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2006, 14:05:12

Inlägg av ajo »

Hej. Är precis klar med mitt bak. Tog också och byggde mig ugn fast av en enklare variant. Tog en tom 10l färgburk, 25w glödlampa, ugnstermometer & mängder av handukar o dyl som isolering. På morgonen dagen efter start så låg tempen på 80grader så jag var tvungen att ta bort lite isolering. Sedan dess har den legat på 55-65 grader konstant. Dock så luktade det bäver när även jag tillsatte karbonaten, men det kanske lägger sig när degen har svalnat? Ska prova baket imön när den har gottat sig i kylen ett dygn.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Kapar tråden lite eftersom det ligger utanför projekt (skulle eg. skrivas i övrigt) :)

Det gäller ju att göra sitt snus med lite finess, jag lägger pottaskan (karbonaten)i en finmaskig sil och siktar ner potaskan jämnt och sakta samtidigt som vispen går, då luktar det bara lite och pottaskan blir jämt fördelad i snusmassan, vilket självklart är viktigt.
Om man sen utför det hela, som jag, i en matberedare placerad under spisfläkten så blir det helt luktfritt :D
Det går utmärkt att smaka på snuset direkt efter så anar man (med lite vana) hur slutresulatet blir.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Tjo!
Tänkte slänga ihop en ugn jag med.
Vad tror ni om att ha en omrörare i snuset under "svettningen"?
Har en lågväxlad motor som gör några rpm/min.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Jag rör om i snusmassan 1 ggr/dygn, så det blir inte fel med en omrörare, kanske lite overkill.
ajo
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2006, 14:05:12

Inlägg av ajo »

Snusade upp en dosa hembakt idag på jobbet. Dock så satt smaken av pottaskan i rejält. Ska det vara såhär eller var det nått som gick fel? Misstänker att snusen borde ha kallnat innan karbonaten tillsattes? Känns som om jag mest behöver smaksätta snusen nu för att dölja pottaske lukten, inte för att krydda den. Hade i 1 påse karbonat. För övrigt så var det bra kräma i den och bra kramvänlig konsistens :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

För att bedömma om något gått snett så behövs det fler detaljerade uppgifter, som var du köpt snussaterna och hur många gram pottaska och gram råtobak som du använt etc.
Men något är nog fel.
ajo
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2006, 14:05:12

Inlägg av ajo »

Inhandlade snussatsen på tillbudet. Köpte den grova och körde halva satsen.
Så 250g tobak, 4dl vatten, 40-45g koksalt, svettning 5 dygn 55-65 grader (varav första ~10 timmarna 50->80 grader), 20g natriumkarbonat & halva flaskan propylenglykol (2-3msk). Allt är mixat noga med elvisp.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Hur gör ni?
Har ni lock på snusburken som ni har i ugnen?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Allt är rätt ajo så långt, så då kommer frågan som också Cano ställer :!:

Det skall vara lock på, jag har mina satser i en melitta kaffebryggarekanna med alu-folie tättslutande (med gummiband) över öppningen.

Hur får du plats med allt, lampa och snussatsburk i en 10 liters målarpyts ajo :?:
För du har väl inte bara lagt i snusmassan i målarpytsen ihopa med lampan, för då blir det fel :?:
:!:
Färgen på den färdiga snuset skall vara så gott som svart, annars är det fel i svettningen, det är viktigt att det är jämn temp i hela massan, det är därför jag kör med fläkt.
ajo
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 december 2006, 14:05:12

Inlägg av ajo »

Jo, jag följde http://www.tilbudet.nu/snusbruk.htm som svar på Cano's fråga. Färgburken är ny så det är inte fråga om rester eller liknande som lämnat smak. Jo, 10l är i minsta laget men det fick plats. Ska ta med en 20l till nästa sats ev bygga en seriös. Som kärl tog jag en fruktskål i genomskinligt glas ca 10cm hög ~20cm diameter som jag klädde i alufolie och ställde på botten. Dock ej gummiband men hyffsat tät. Locket är omoddat och öppet lite på glänt så att lampsladden & stektermometer-sladden får plats (dock isolering ovanpå). Lampan hänger precis i kanten innanför tätt imot locket. Tempen togs jag längt ned i burken. Trodde inte det var så noga med en såpass låg värmekälla. Färgen var svart när den var klar, såg ut som helt vanlig snus & luktade tobak. Kan inte komma på något annat. Har en sats till att köra och har funderat på att blanda den i denna utan karbonatet för att "rädda" den, men vet inte om det är nån bra idé... Tror inte det var nått mer, jo.. missade 1 dag att röra om. /ajo

[edit]

Skickade till tillbudet och frågade. Dom menade på att det var den ojämna värmen och det verkar stämma bra. Körde 125g mycket nogrannare samt siktade ner karbonaten. Snuset blev klart igår och det luktade/smakade inte ens i närheten av vad förra gjorde. Så ni som fått liknande resultat, tänk på att inte köra på för hög värme & ha termometern i massan. Det är ju där man ska mäta. Skulle värmen skena iväg så kan man dra av dagar på svettningen, men med ökad risk för misslyckat resultat endå pga högre värme.
Skriv svar