Miniprojekt, Enkel Snusugn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
loterus7
Inlägg: 60
Blev medlem: 13 december 2006, 21:32:34
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Hehe skoj att en till har lyckats :) Köpte du finmalet eller grov? tänkte slänga in en ny order på finmalet denna gång då jag tyckte det grova var lite väl grovt.

Förövrigt så tog min kakburk med snus slut i förrgår så det har räckt ett bra tag när man har köpt nån portions dosa lite då och då
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Hej loterus7

Provat både fimalet och grov men fördrar det grova, sista påsen finmald blandade jag med det grova.
Ja det var en bra idea med kylväska, den tackar jag för :)
Köpte mina senaste snussatser på http://www.ratobak.nu/index.php det är samma tobak exakt men dom har ett rabattsystem som gör det lite billigare i längden.
Ja, nu lär det bli en 10 lakan över till fräsgrejor :D
Pite
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 januari 2008, 21:07:45
Ort: Luleå

Tja

Inlägg av Pite »

Tjena!

Hittade denna tråd helt av en slump när jag satt och googlade och blev sjukt motiverad att bygga mig en egen "ugn". Tänkte dock fråga er erfarna ugns byggare och alla er andra om ni har något tips på vart man kan köpa en billig kylbox till ugnen. Har letat och letat men kan inte finna någon. Dom enda jag hittar är av den "nyare" modellen med kylfläkt etc, känns lite onödigt dyrt. Skulle gärna ha fått tag i en för runt en hundring. Några tips?

En annan fråga, hur har ni gjort med "dosor"? Har beordrat alla mina polare att spara sina tomma portions dosor (då dom går lätt att diska). Nån som har nått annat tips?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Välkommen till forumet Pite

Köpte kylboxen på OBS (coop forum) extrapris, fick den för en hundring eller det var 110:-

Det är ju inte säsong för kylboxar så det kanske är läge att fråga om dom finns på lagret.

Snuset får mogna i små frysboxar av plast:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21103320
och sen använder jag en tom (diskad) dosa som jag fyller.
Pite
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 januari 2008, 21:07:45
Ort: Luleå

Inlägg av Pite »

Tack för välkomnandet och det mycket snabba svaret pcmper!

Ska åka en runda imorgon och kolla på bland annat Coop som du föreslog. Bra tips det där med frysboxarna, blir nog att köra på sånna för mig med.

Tack igen!
Pite
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 januari 2008, 21:07:45
Ort: Luleå

Inlägg av Pite »

Hallå igen.

Har nu byggt ihop min ugn! Hittade en box på coop, likadan som din pcmper. Har dock lite problem med värmen. Med 25w lampan hamnar jag runt 44 grader, och med 40w hamnar jag på ca 55 grader (mätt ganska högt upp i lådan). Vad kör du för watt på din lampa, och vilken temp kör du för bästa resultat?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

det finns ju kylboxar som går på 12 volt som man också kan få värme ur. hur varmt blir det i en sån?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Om du är vä'ldigt noga med tempen så sätt i en 75 - 100 watt lampa och regelera med en dimmer. Annars så är det bättre med den högre tempen 40 Watt och 55 grader.
Användarvisningsbild
Dobbermann
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2008, 19:34:18
Ort: Tierp

Morsning!

Inlägg av Dobbermann »

Googlade oxå i detta ämne å fick upp er pojkar=)

Har byggt ugn i kartong med spegelisolering å frigolit (funkar klockers)
Användarvisningsbild
Dobbermann
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2008, 19:34:18
Ort: Tierp

Inlägg av Dobbermann »

8)
fin idè med kylväskan dock!
cred
Pite
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 januari 2008, 21:07:45
Ort: Luleå

Inlägg av Pite »

Tja igen!

Har nu gjort färdigt min första "sats" och det blev inte riktigt lyckat tyvärr. Tror dock jag kan ha funnit boven i det hela. Råkade av en händelse sätta termometern i "skuggan" av snuslådan och där visade det sig att tempen bara var 36 grader, medans det i ljuset från lampan är 51. Bör jag byta till en starkare lampa för att få högre "skugg temperatur"? Ska jag kanske till och med mäta i snuslådan?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Det var ju lite synd Pite :( men om du ser lite tidigare i tråden så ser du att jag har satt in en fläkt också i locket, den är till just för att få en jämn värme i hela boxen.
Prova gärna sen vidare med små satser så blir det inte att kasta så mycket, mina expriment har jag kört på 125 gram tobak, en halv påse alltså.
Pite
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 januari 2008, 21:07:45
Ort: Luleå

Inlägg av Pite »

Ok, tack för tipset. Jag ska kämpa vidare :).
Användarvisningsbild
Dobbermann
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 januari 2008, 19:34:18
Ort: Tierp

Inlägg av Dobbermann »

TjoffS!
Jag är oxå klar med min första sats!
Blev helt ok... funderar dock på att blanda grov/finkornigt till nästa beställning... Blev aningen mycket bergamott i denna, men ska snusas upp med nöje!

Bakningen var nog perfekt, men hur fan ska jag veta det?
känns som det märks om det blir kass..
greben
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 januari 2008, 19:08:46
Ort: Anderstorp

Inlägg av greben »

Hej hallo allihopa!

tänkte höra om ni kanske hade några tips till själva ungbygget!?
Har börjat och det ser väl inte så ljust ut! =P
Skriv svar