Mitt allra första inlägg här på forumet gjorde jag 2007 och det handlade om att göra en EKG-mätare. Det var faktiskt anledningen till att jag hittade forumet och registerade mig. Det blev aldrig av och det placerades i hyllan "projekt som jag får göra nån gång i framtiden då jag får tid".
Här om dagen fick jag plötsligt för mig att nu ska jag börja lite smått. Utan att ha allt för mycket tid så googlade jag fram första bästa projekt (Homemade electrocardiograph) som verkade vettigt och kopierade bara av ritningen. Tänkte först koppla på breadboard, men tröttnade snabbt (det blev för grötigt - jag gillar inte breadboards), så jag ritade snabbt ett kretskort istället och trots gamla laminat med dålig lack lyckades jag tredje gången få ett användbart kretskort, när jag väl slipat bort alla kortslutningar.
Detta lilla experiment är bara början - detta är den analoga delen som förstärker upp en differentiell signal och skickar vidare in till ljudkortet på datorn. Ingen isolation, inget filter. Rakt in. Tanken är att jag senare ska göra en liten AVR-baserad grafisk EKG-mätare, där jag även kan 'tanka ner' kurvor till PC via UART. Det ska givetvis även vara helt galvaniskt isolerat.
Men nu är det alltså ljudkortet rakt in som gäller och det fungerar utmärkt.
Här kommer lite bilder, schema och en graf

På kurvan kan man utläsa de viktigaste delarna i ett EKG:

(Se EKG-Sidan för mer detaljer)
Om / när projektet utvecklar sig och blir lite större så kommer det att få en egen tråd.