Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Jax!

Tack och välkommen till forumet, hoppas du kommer trivas!

Din kommentar är noterad men jag tar faktiskt inte den på så stort allvar för tillverkare specar med marginaler annars skulle specarna aldrig hålla.

Dessutom är 66uF mycket lätt att realisera ty kondingen är en dubbel 33uF+33uF.

MVH/Roger
PS
Fast jag har sett det "svetsats" hål i en GZ34's anodkropp när jag körde två 680uF i serie (250V vardera) som glättningskonding, detta hände vid mitt allra första Williamson-bygge där jag, om möjligt, fattade ännu mindre om elektronik :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu planerad hur jag skall bygga bobinen till min C-kärna modell Lundahl.

Bifogar skissen.

MVH/Roger
PS
Endera dag ska jag ta mig till ABI-Trä och köpa den här fane'ren som tyvärr blir lite dyr för jag måste köpa en hel skiva (1,5X280X3000mm) a' c.a 300 spänn fast om jag inte skall massproducera bobiner så kan man kanske ha den till nåt annat :D . Jag har sedan ingen bil så först trodde jag det skulle bli bökigt men fane'ren går att rulla ihop i en rimlig diameter, gissar runt 30cm så jag tar med mig en IKEA-påse och då löser det sig nog.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat tänka på disponeringen av alla komponenter.

Hade ju bestämt yttermåttet till 300X440 men när jag försökte nyttja mm-papper så blev det något för litet så jag fick fatt i en mycket gammal rulle med lite grövre papper på typ 0,5X500X500 som jag klippte ut en bit 300X440 av.

Detta var aningen struligt för pappret var starkt ihoprullat och jag hade ingen bordskant över varvid jag lite förstörde pappret (det sprack) när jag klippte det, dock förstördes tack och lov bara den delen jag ändå inte skulle ha.

När jag sedan började med att kladda dit min aningen feta ram (21mm) blev jag att tänka att vad sjuttsingen skall jag ha med ramen för?

Drar man av ramens dimensioner från mitt yttermått får man (300-2X21)X(440-2X21)=258X398 och detta samtidigt som mitt A3 millimeter-papper har en "cadbar" yta om 280X390.

Eftersom jag vill ta fram layout-ritningar både ovanifrån (kompplacering) och underifrån (lödstöd och ledningsdragning) så uppskattas millimeterpapper ty då är det inte så noga med linjal utan man kan "stega" sig fram.

Jag har bestämt mig för att anpassa min KWA till storleken hos millimeterpappret så ny dimension INNANFÖR ramen blir: 260X390, total extern dimension blir då 302X432 dvs bara aningen smalare än planerat.

Det var förresten tack vare att jag klippte upp det grova pappret och markerade ramen som jag insåg detta.

MVH/Roger
PS
En liten del av millimeterpappret längst upp till höger är reserverad för anteckningar och kan således inte direkt mm-utnyttjas men det är inget problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skissat lite mer.

Nyttjar alltså allt vad ett A3 kan "ge" och caddar den vägen.

Tyvärr råkade jag missa att frontmässigt skall centerstöden (CT) vara i linje med fronten men jag caddade i linje med A3, när jag upptäckte detta tvingades jag flytta CT samtidigt som glipan utgångstrafo-rör blivit lite väl stor (46mm) men har man gjort fel på mm-papper är det inte så lätt att göra rokad på alla mått så kanske jag ritar om alltihop, samtidigt gör det ju inte så mycket om det är en stor glipa för plasten smälter i alla fall inte (gäller min toroidala OPT om jag skall använda den vilket jag dock inte siktar på).

Annars verkar allt få plats även om jag var tveksam till pottarna för jag hade antecknat 40mm som safe diameter men det är ett extremt mått som tar hänsyn till om man vill försänka potten där naturligtvis lödöronen ingår, i själva verket är diametern 24mm netto och lödöronen kan man vrida in till nåt mer fördelaktigt när man monterar.

Jag tycker glipan blir lite för stor vilket också får till följd att drivrören hamnar väldigt långt bak, elektriskt spelar detta naturligtvis ingen roll men estetiskt kan det spela roll.

MVH/Roger
PS
Kul ändå att alla komponenter faktiskt får plats på ett A3, extra roligt är att då kan jag enkelt förvara min ritning i min Seawhite "Designer's Project File" som huserar mina andra A3-konstruktioner mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Istället för att lustmörda likriktaren genom att slänga på ett kondensatorpaket som ligger 50-60% än "tillåtet" maxvärde kan du ju dels skydda likriktaren mot förtida död och göra din krets ÄNNU bättre och inte bara good enough.
Snobblösningen kallas Pi-filter och innebär att du sätter ett lagom stort motstånd mellan kondensatorerna och kan då bättre filtrera likspänningen. Utgångssteget är ju, i sig, immunt mot störningar från matningen pga av stor CMRR, men ingångs- och drivsteg mår bättre av bra filtrerad matningsspänning.

Räknar lite snabbt och översiktligt att 200-250Ohm skulle vara ett skapligt bra värde. Och som sagt det räddar likriktaren, som säkert är tillverkad en tid när man inte kunde garantera säkra och förutsägbara produktionsprocesser, resulterande i komponenter med överkapacitet, och en trevligare matning av ingångssteget.

Hade du råd och plats kunde du tom sätta en drossel mellan kondenstorerna. Det hade varit ännu bättre.


Tillägger också att du lägger alldeles för mycket spänning över filterkondingarna. Efter likriktaren, där den tappat ca 30V har du fortfarande 450-460V över kondingarna och de är inte dimensionerade att köra mer än 85-90% av märkspänningen, alltså drygt 400V.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:.
Snobblösningen kallas Pi-filter och innebär att du sätter ett lagom stort motstånd mellan kondensatorerna och kan då bättre filtrera likspänningen. Utgångssteget är ju, i sig, immunt mot störningar från matningen pga av stor CMRR, men ingångs- och drivsteg mår bättre av bra filtrerad matningsspänning.
Problemet är att motstånd surplar spänning och jag har inte riktigt råd med det speciellt inte för att min nättrafo kommer att bli rejält överbelastad, dock inte effektmässigt utan strömmässigt vad beträffar HV-ström som är lite knappt dubbla dosen även om jag överdimensionerat lindningen så att den tål det men det är inte samma sak som att säga att spänningsnivån blir riktig.
Räknar lite snabbt och översiktligt att 200-250Ohm skulle vara ett skapligt bra värde. Och som sagt det räddar likriktaren, som säkert är tillverkad en tid när man inte kunde garantera säkra och förutsägbara produktionsprocesser, resulterande i komponenter med överkapacitet, och en trevligare matning av ingångssteget.
Jag har alltså inte råd att förlora 60V pga mina 300mA, det är oacceptabelt.
Hade du råd och plats kunde du tom sätta en drossel mellan kondenstorerna. Det hade varit ännu bättre.
Det enda sättet det blir bättre med spolar är map på rippel, i praktiken ödslar dom dock ännu mera spänning har jag trott mig förstå.
Tillägger också att du lägger alldeles för mycket spänning över filterkondingarna. Efter likriktaren, där den tappat ca 30V har du fortfarande 450-460V över kondingarna och de är inte dimensionerade att köra mer än 85-90% av märkspänningen, alltså drygt 400V.
Detta skiter jag högaktningsfullt i ;)

Tack för ett intressant inlägg!

MVH/Roger
PS
Målet är alltså så nära 450V@300mA man kan komma, Pi-filtret kan dock eventuellt ha ett maxima vad beträffar utspänningen vid min ström. Maxima behöver inte vara noll Ohm utan maxima kan vara vid nån resistans för då belastas inte röret lika mycket och jobbar därför bättre så ett Pi-filter är inte uteslutet samtidigt som jag använder det i alla min pA-steg för det är en MYCKET underskattat filtreringsmetod, DOCK funkar den bäst på små strömmar.

33uF vid 100Hz (FW) representerar en reaktans på 50 Ohm, för att få nån filtreringshjälp överhuvudtaget måste man då seriekoppla med 50 Ohm eller mer men nu har jag inga rippel-problem pga push-pull (nåväl, in drivsteget har jag det men där kan man pga dom små strömmarna enkelt filtrera bort rippel för seriemotståndet blir flera k).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Roger-mannen: Skit aldrig i något, varken högaktningsfullt eller föraktfullt, utan beakta råden. SEDAN gör du ditt val. Om det längs vägen skulle pysa ut mängder av blå elektrisk rök, kan du ha hjälp att gissa orsaken.
Att stå men en nättrafo som nästan ger lite för lite spänning är inte kul - jag vet, men man kan ju be$$$$$tälla en ny. :roll:

Ska du, jag vet inte vilket projekt som var ämnat så, ha den här i din "consumer line", måste du hålla dig inom gränsvärdena. Ska den däremot stå och glöda i din hylla och fulla ditt lyssningsrum med Emilie Ford, Aretha Frankling och Meshugga - KÖR PÅ!


Emilie Ford är mest känd för "Why do you wanna make those eyes for me for, when they don't mean what they say ..."
Meshugga är inget somhamnar i mina skivsamlingar dock och Aretha ... nja, inte min stil.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Jax »

Själv brukar jag använda en drossel på 10-30H mellan ingångs- och slutsteg. Effektivt för att hindra matningsspänningskopplad självsvängning. Man tappar inte så mycket DC som med en serieresistans.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jax skrev: Man tappar inte så mycket DC som med en serieresistans.
Är det sant det?

Jag har själv aldrig använt drosslar för jag gillar inte varken storleken eller hur mycket dom strålar men jag har för mig att om du vill ha säg 450V ut så måste du ha 450V in (RMS, alltså) och dimensioneringsmässigt har jag fått lära mig XL=10XRL och XC=RL/10, kan dock tänkas att jag har fel varför drosslar är betydligt bättre än jag tror.

MVH/Roger
PS
Ett kapacitivt filter ger ju istället Up ut som är mycket högre än RMS, med andra ord tappar man "mängder" med spänning om man nyttjar drossel (fast fint filtrerat blir det :) ). En oglättad helvågsdlikriktad DC-spänning har förresten samma RMS som en AC-spänning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror mig klurat ut en sak nu när Ni gjort mig orolig för att det kanske inte funkar med 66uF:

Urms per anod är max 500V (och oglättad helvågslikriktad spänning har samma rms-värde som inkommande AC) för 5V3.

Max filterkonding sägs vara 40uF.

Om vi nu backar lite och tittar på nåt så banalt som kondensatorformeln dvs

\(i=C\frac{du}{dt}\)

och ponerar sinusial spänning varvid man får

\(i=CwU_p\)

som max, dvs strömmen är proportionerlig mot amplituden (Up) så om strömmen är ett problem så gäller det ju bara att hålla nere spänningen VILKET är precis vad jag gör, därför kan man istället räkna med en max-konding på

\(C_{max}=\frac{500V*\sqrt{2}}{450V}*40uF=63uF\)

dvs safe :whoho:

MVH/Roger
PS
När det gäller HB's rekommendation för ett Pi-filter är jag ändå sugen på att nyttja 10 Ohm (som bara tappar 3V) för iom att jag nyttjar dubbelkondingar (33uF+33uF/450V) kan jag enkelt hålla isär de båda plus-polerna, dock tycker jag att man skall repektera dom spänningsangivelser som finns på kondingar för det finns ingen anledning, annat än akademiskt, att ifrågasätta dom.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Jax »

rogerk8 skrev:
Jax skrev: Man tappar inte så mycket DC som med en serieresistans.
Är det sant det?

Jag har själv aldrig använt drosslar för jag gillar inte varken storleken eller hur mycket dom strålar men jag har för mig att om du vill ha säg 450V ut så måste du ha 450V in (RMS, alltså) och dimensioneringsmässigt har jag fått lära mig XL=10XRL och XC=RL/10, kan dock tänkas att jag har fel varför drosslar är betydligt bättre än jag tror.

MVH/Roger
PS
Ett kapacitivt filter ger ju istället Up ut som är mycket högre än RMS, med andra ord tappar man "mängder" med spänning om man nyttjar drossel (fast fint filtrerat blir det :) ). En oglättad helvågsdlikriktad DC-spänning har förresten samma RMS som en AC-spänning.
Mja, alltså... jag menade inte att använda drosseln som reaktor som man gör om man matar den från likriktaren utan konding. Snarare har jag en lämpligt stor konding som likriktaren tål före drosseln. Slutrören matar jag från denna punkt. Efter drosseln kan man ha en rätt stor konding och därifrån matar jag ingångsrören. Aldrig haft problem med VLF-svängningar.

Du har rätt i att reaktorn i den varianten av filter strålar, i synnerhet med halvledare i likriktaren. Brukar fixa sig med en liten konding på typ 0,1uF mellan likriktare och reaktor till jord, eventuellt i serie med ett lågohmigt motstånd. Reaktorfilter ger c:a 0,9 av RMS medan som kanske bekant ger kondingfilter c:a 1,4 gånger RMS.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant diskussion det här!

Jag har alltid retat mig på att jag inte förstår mig på spolar överhuvudtaget fast på bussen idag tror jag mig ha kommit på en sak:

L+C medelvärdesbildar signalen, eller hur?

Och dom gör det för att AC-delen av den ofiltrerade helvågslikriktade signalen reduceras till nära noll, med min "rekommendation" så dämpas, pga reaktanskvoten, ripplet 100ggr dvs om AC är XVpp så blir ripplet ut X/100Vpp vilket bara innebär några Volt generellt.

MEN dämpningen sker kring medelvärdet av signalen så ut kommer 2/pi*Up som är medelvärdet av en helvågslikriktad signal vilket är nära Up/sqrt(2) som är RMS för en vanlig AC-signal och då blir utsignalen i delar av RMS 2/pi*sqrt(2) dvs 0,9 RMS som du mycket riktigt säger.

Jippi, jag fick ut det :)

Personligen tycker jag tricket för att komma på det här var att man förstod betydelsen av medelvärdet och att det "gigantiska ripplet" runt medelvärdet blev att filtreras bort så att bara medelvärdet blev kvar, man har ju liksom en DC-nivå i mitten och det är den man får ut.

Men som sagt, dimensionerar man inte trafon för det här så kan man inte i efterhand införa nån drossel.

Dessutom har jag redan köpt mina trafos, har ett helt stim och jag lägger inte en spänn till på flera.

MVH/Roger
PS
Känns som en stor hjälp till förbättring är "maxkondingen" innan drosseln, då blir det inte mycket rippel kvar (kallas också Pi-filter, eller hur HB?). Williamson nyttjade för övrigt drossel men det var i en tid då oljekondingar över typ 4uF knappt gick att få tag i.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kommit en bit i layoutplaneringen av min KWA.

Mitt millimeterpapper är spikat som körnmall men det blir tyvärr för många mått för att jag skall orka överföra det till min Paint-fil, dock vill jag att Ni skall förstå hur jag tänker och hur måtten grovt sett blir.

Här har Ni ritningen, slit den med hälsan :D

MVH/Roger
PS
Rött är alltså undertill och då menas speciellt mina något feta elektrolytkondingar på 33uF+33uF/450V, sen har viss kabeldragning också visualiserats där mitt rätt strikta trick när det gäller stereo-förstärkare med gemensam matning är att bara ha en enda jordpunkt vilket innebär att mitt AL-tejpade jordplan bara guardas i en enda punkt, driver man på med gemensam jord från nåt försteg så får man dock cirkulerande jordströmmar ändå men jag tror att min metod är hyfsat optimal för att göra det bästa av situationen samtidigt som galvaniskt skilda matningar för kanalerna naturligtvis hade varit bättre men nu går inte det, så vad tycker Ni om min approach?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Bara som en notering.

En anledning till att jag nu bytt spår är att jag fick nyligen svar från min kinesiska kontakt att han inte kunde hantera min MS Paint-fil utan ville ha nånting liknande AutoCad på min KPA för som han sa "för att mina ingenjörer inte skall göra fel".

Eftersom jag inte har AutoCad eller ens nåt liknande så har jag bestämt mig för att köra på med det här spåret istället.

Samtidigt gillade jag inte allt tjafs om säkerhet som dock med rätta kommer fram när man bygger av plåt.

Fast nån botten kommer det inte bli i den här förstärkaren heller :D

MVH/Roger
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av farskost »

Så om någon spiller ett glas vin när byte av vinylskiva sker och detta vin i en glad liten rännil letar sig in under förstärkaren som står på samma marmorbänk som skivspelaren och denna vinspillare hastigt och lustigt får för sig att lyfta på förstärkaren för att torka upp vinet innan det sugs in i den ärvda marmorskivan på mormors gamla fina finrumsskänk, så är det helt ok att denna person får en ordentlig stöt?

Att skippa botten är en sak, att skippa botten med ett stort leende när man vet att någon kan komma till skada är en helt annan sak, enligt mig.
Skriv svar