Ytmonterat?

Elektronikforumets tävlingar
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Ytmonterat?

Inlägg av victor_passe »

Vad får vara ytmonterat?
Får man ha allt inklusive µC ytmonterat?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ytmonterat?

Inlägg av Henry »

Går det att få tag på ELFA så skall det på ett sätt inte sätta något hinder för vilka kapseltyper komponenterna har som jag ser det så länge som de går att lödas med lödkolv kanske. Det kan ju kanske vara problem om man tex skaffar en BGA eller annan typ som måste lödas med speciell utrustning som inte är var mans egendom. Men jag är inte mod eller admin så detta är ingenting jag beslutar.
Senast redigerad av Henry 23 september 2009, 23:51:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Re: Ytmonterat?

Inlägg av speakman »

BGAer... :D

Nej, det står ju inget i reglerna men man kan ju tänka sig att det inte lär bli aktuellt att publicera i DMZ. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ytmonterat?

Inlägg av Henry »

Tja BGA = Ball Grid Array? :humm: Man får ju kanske tänka så att om man har utrustning och kan löda BGA eller kanske kan det ändå med vissa knep så kan ju då kanske inte alla göra designen för att de inte kan löda BGA?
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Ytmonterat?

Inlägg av Scorpiion »

Nej BGA känns liiite overkill.. :P men SSOP28 måste väl vara ok? Även ur DMZ perspektiv?
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Ytmonterat?

Inlägg av victor_passe »

Tänkte mest på µC och de andra komponenterna som det har länkats till som skulle ingå.
Kunde man ta en ekvivalent men ytmonterad?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Ytmonterat?

Inlägg av GeekJoan »

Tror inte att det blir några ytmonterade komponenter. Elfa kommer plocka ihop dessa startkit, så när ni fått eran kod för att hämta ut ett kit så finns dom där färdiga.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Ytmonterat?

Inlägg av Macce »

Men komponenterna som inte hör till grundkomponenterna får ju vara ytmonterade...
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Ytmonterat?

Inlägg av E85 »

Skönt Macce. Blev lite rädd där i några tiondels sekunder. Har ju redan börjat planera för ytmonterat... Skulle förövrigt precis starta en tråd med exakt samma rubrik. :)
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Ytmonterat?

Inlägg av victor_passe »

Okej, men om man nu inte blir någon av de 50 eller vill köpa en likadan ytmonterad µC, får man då det?
Eller får man böja benen på µCn med pinnar så den blir ytmonterad?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Ytmonterat?

Inlägg av Macce »

Grunddelarna är samma för alla, dvs du kan inte ändra µC:n till ytmonterad.
Däremot får du montera den hålmonterade som du vill på kortet...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ytmonterat?

Inlägg av sodjan »

Jag skulle tro att ju mer "avancerat" man gör/bygger sin pryl (d.v.s svårare
att bygga ihop för "vem som helst") så faller den i intresse från juryn och
i urvalsprocessen.
Scorpiion
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 januari 2008, 20:56:06
Ort: Umeå

Re: Ytmonterat?

Inlägg av Scorpiion »

Detta kräver bl.a. att konstruktionen är intressant för Datormagazins målgrupp och att det blir ekonomiskt möjligt för majoriteten av läsarna att bygga en egen version av vinnarbidraget.
Hm.. det ligger ju något i det som Sodjan säger.. Men alltså hur är det egentligen, ska det alltså skickas i lösa delar så läsarna löder ihop kiten? Eller ska det vara något mittimellan (tex en ytmonterad krets kan vara monterat från start och resten får lödas). Visst känns det roligare att löda ihop allt för en som mig och för många andra här på forumet men om vi pratar om Dator Magazinets läsare så tror jag inte att det är så många som har lödgrejer (lödkolv och lödtenn) hemma. Nog om det hade varit någon elektroniktidning som Allt om Elektronik men DMZs läsare är ju en mycket bredare publik...

Känns på något sätt lite konstigt om man skickar ut X antal kit (hur många läsare kan DMZ ha?) och sen är det bara 3% av kiten som blir använda pga brist på lödverktyg mm... Jämfört med att kanske 90% blir testade och Y% av dessa får mersmak för elektronik och vill bygga något själv eller modda kitet. Det är därför jag undrade om det eventuellt blir att det skickas ihopsatt? Läsaren får ju fortfarande en rolig elektronikpryl som den händige/intresserade kan mixtra och ändra med som den vill... (tex PIC/AVR en går ju att ta loss om sockel används)

EDIT: Kan ju också vara så att den/dom med lödverktyg kanske inte har tid att sätta ihop den så det inte blir av.. "Jag tar de till helgen.." Jämfört med att dom får en färdig pryl som kan användas direkt och som då kanske kallar tillbaks elektronikintresset igen... Och till helgen så påbörjas något eget projet.. :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Ytmonterat?

Inlägg av lgrfbs »

Jag råkade betätta om DMZ förra körning i forumdelen där tävlingen föddes så det är anledninge till att Datormagazinet blev inblandad i denna tävling är mitt "fel" och kommer av att de redan har gjort detta en gång och det blev mycket uppskattat bland läsarna. Förra gången var det ornat så att det följde med ett blankt kretskort med tidningen och man fick köpa ett komponet kit från ELFA via ett enda artikelnummer. Det kretskortet var till en "mätare" med 12LEDs och nerde delen gick att bryta av så fick man en seriell PIC programmerar av under medel kvalite men den fungerade till den kresten.

hur många läsare kan DMZ ha?
Endligt Datormagazin Läsarprofil så har de 23 700 ex - TS-upplaga 2007

Hur många som kommer att byggas kan man ju gissa men inte veta, DMZa mätaren byggdes av så många att ELFA fick slut på delar.

Ska också nog erkänna att jag glömde bort AOE och likande i disskutionen.

Edit:
Ändrade formulerningen i svaret om hur många läsarer DMZ har.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Ytmonterat?

Inlägg av Macce »

Datormagazin-grejen är en bonus ifall de är intresserade av det. Juryn bryr sig inte om huruvida grejen passar tidningens målgrupp. Det är som sagt en bonus, inget krav.

Ytmonterat sänker inte bedömningen i mina ögon.
Skriv svar