Kombinera analog och digital TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jstack
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2006, 16:01:57
Ort: "söder om Söder"

Kombinera analog och digital TV

Inlägg av jstack »

I vår brf har vi sedan begynnelsen (2000) ett coax-nät från ComHem. Genom detta nät distribueras främst
det så kallade "analoga basutbudet".
När jag själv tittar på schemalagd TV så använder jag notmalt en egen "Robert-antenn" (monterad på utsidan av ett fönster) och får således in en högkvalitativ (jämfört med ComHem) digital signal i min TV.
Jag kan i.o.f.s.också titta på basutbudet, men det kräver att jag fysiskt kopplar om antennkabeln från Robert till ComHem.
TV:n har ju bara en antenn-ingång. (En ganska krånglig operation beroende på möbleringen..)
Försök att med en "omvänd splitter" samtidigt koppla in både Robert och Comhem till TV:n innebär att jag stör ut ComHem-signalen kraftigt, både för mig själv och närmaste grannar...

Vad som behövs (tror jag..) är en "mixer" som kombinerar de bägge signalerna utan att skicka något "bakvägen".
Jag tror alltså inte att det räcker med någon rent "passiv" konstruktion, utan det måste sitta något aktivt i den.
Någon som kan ge råd?
/Johan S
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av SM7CZR »

Varför vill du inte använda det digitala basutbudet från ComHem då?
jstack
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2006, 16:01:57
Ort: "söder om Söder"

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av jstack »

ComHem TV Bas kostar 219 kr/mån + diverse startkostnader + att jag måste ha en "burk" till.
Inte intressant således...
/JS
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av grym »

har du kollat vilka frekensområden respektive inkommande har, krovkar dom kan du inte göra det genom att slå ihop det

skaffa en antenomkopplare
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av Bjaellerud »

En splitter är ofta gjord så att ingångarna, eller utgångarna är isolerade mot varandra.
Så det borde funka bra.
Men det finns enklare splitters med bara några motstånd, och då är signalen 6 dB på alla kontakter.
Den typ jag tänker på består av en lite dosa, c:a 50 mm diameter, avtagbart lock och man ser en transformator, (ferritkärna) och ett motstånd.
Detta är då en sk Wilkinsson Power divider, den har 3 dB dämpning, dvs hälften till varje utgång, plus en liten dämpning pga av kretsarna, kanske 0,5 dB. Slpittern jag tänker på har kabelanslutningar med skruvklämmor.
Mellan utgångarna, eller ingångarna om du använder den så, har man isolation på uppemot 30 dB, vilket borde räcka för att slippa problem.

Har du en splitter som specas för 6 dB dämpning är den förmodligen en enklare typ med några motstånd bara och då är alla tre anslutningar lika. Dvs det är 6 dB åt alla håll.
Den duger då inte i detta fall.

dvs 6 dB för två utgångar duger inte.
3 dB och två utgångar bör funka.

Tänk på att antennen och centralantennsignalen skall in på utgångarna, som du då använder som ingångar.
Tv till ingången eller i ditt fall utgången.

Roy
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av Johanb »

Om kanalerna krockar så finns det förstärkare som kan flytta dem frekvensmässigt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av Nerre »

Ja, jag tror att det är det som är det primära problemet, frekvenskrockar.

Att koppla ihop antennkabel från väggen med en extern antenn via en splitter innebär ju också att det faktiskt finns en liten risk att man "sänder ut" kanalerna från kabeln via antennen. Sätter man antennförstärkare mellan antenn och splitter så fungerar den som "backventil" för signalen så man slipper få ut den bakvägen. Och är det då frekvenskrockar så kanske man som sagt var man ha en förstärkare som transponerar kanalerna i frekvens.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av prototypen »

Visst finns det (växlande) koaxialrelän.

Protte
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av Nerre »

Om TVn har stöd för satellitmottagare så finns det väl switchar som kan styras av TVn? Den lägger ut en spänning på antenningången för att växla?

Används normalt för att växla mellan olika LNB och paraboler, men finns väl inget som hindrar att man använder det för att växla mellan en vanlig antenn och kabel?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av SM7CZR »

Rekommenderas inte att lägga ut någon spänning på ComHem-uttag!

En switch i en liten aluminiumbox (med rätta kontakter och kablar)
är väl en enkel lösning?
till-till.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av Nerre »

Men spänningen når inte uttaget, det går från TV till switch bara. Och switchen växlar mellan ComHem-uttag och antenn beroende på om den får spänning eller inte. Det är med andra ord ett relä som styrs av TVn, så för varje kanal på TV ställer man in om switchen ska få spänning eller inte. Så när man byter kanal så switchar den automagiskt.

Men som sagt var, första steget är att kolla om TVn kan lägga ut en sån signal.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kombinera analog och digital TV

Inlägg av ghu »

Det enklaste är väl att ta in de digitala gratiskanalerna från comhem.
Detta förutsätter att Tv :n klarar DVB-C.

Från comhems hemsida:

Fria digitala kanaler

Alla Com Hem-anslutna hushåll kan sedan januari 2010 ta emot ett antal fria digitala kanaler utan extra abonnemangskostnad. Allt som krävs för att se de fria digitala kanalerna är en godkänd digitalbox eller en tv med inbyggd digitalbox som är godkänd av Com Hem. Något programkort behövs inte.

Kanalerna som visas fritt är SVT1, SVT2, SVT24, barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4, TV6, Fox och Axcess. Kanalplatser hittar du i vår kanalplatslista.


Näst enklast är att använda en digitalbox för Boxer/comhem och koppla in i TV:n med HDMI.
Skriv svar