Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Jag har gjort ett kretskort i KiCad. Allt har fungerat bra tills nu på slutet då jag är klar med kortet och ska skriva ut Gerberfilerna för att sen kunna tillverka ett kort. Kommer alltså att etsa kortet själv därför måste jag kunna skriva ut på en overhead-film.

Jag ser alla filerna på skärmen!

När jag väljer utskrift så kommer dialogrutan upp som vanligt där jag kan välja t.ex. förhandsgranskning mm. Väljer jag att skriva ut blir det bara en tom sida. Likaså när jag förhandsgranskar blir det en tom ruta!

Jag kan däremot skriva ut schema filerna på vanligt sätt och även som pdf:er utan problem!

Ska tillägga det att det har fungerat på min gamla dator att skriva ut Gerberfilerna! Nu har jag en ny dator W10.

Det gamla programmet för KiCad var version 5.0.0. Det nuvarande är 5.0.1 så undrar om det kan ha skett några förändringar som jag inte är bekant med? Kan det vara en bugg i programmet? Eller vad tror ni som har erfarenhet av KiCad?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av kodar-holger »

Det är väl ändå inte gerberfilerna du skall skriva ut utan själva PCB-designen. Om du skall etsa själv vill säga.

Jag kör 5.0.1. Har inga liknande problem.

Är det den här dialogen du pratar om när du väljer print?
pcb-print.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av hummel »

Har inte haft det problemet. Jag testa dina filer på min dator om du vill.
Det går lika bra att skriva ut på vitt papper om du vill.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

kodar-holger skrev:Det är väl ändå inte gerberfilerna du skall skriva ut utan själva PCB-designen. Om du skall etsa själv vill säga.

Jag kör 5.0.1. Har inga liknande problem.

Är det den här dialogen du pratar om när du väljer print?
pcb-print.png

Ja, det är PCB-designen jag ska skriva ut! Det är den dialogrutan jag menar! Fast min ser lite annorlunda ut! Det står "Graphic layers" "1-32" en ruta för varje lager som går att bocka för. Jag har bockat för lager 1
Men det borde ju inte ha någon betydelse eftersom jag får upp skrivar menyn på samma sätt!?
Senast redigerad av opampen 16 januari 2019, 22:48:19, redigerad totalt 1 gång.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av kodar-holger »

Måste vara något med Windows 10 då för jag har provat kors och tvärs nu och det funkar smärtfritt hela tiden.

Om du kör plot till PDF istället, funkar det?
Om du kör plot till gerber och öppnar dessa i gerber-viewern, kan du printa därifrån?

Utskrift från schema-delen är ju mest linjer medan utskrift från PCB-delen i min värld mest är fyllda ytor. Så printer-drivern skulle kanske kunna ha något hyss för sig.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Det blir ingen skillnad när jag väljer pdf. Det är bara en blank yta!

Jag har en gammal skrivare. HP Laser jet 1015 skulle det kunna påverka? Jag har haft samma skrivare till min gamla dator och det har gått bra. Kan det var någon drivrutin med tanke på att datorn är ny och skrivaren gammal?

Men jag har skrivit ut från andra sammanhang i datorn, bildfiler som är lite svårare, pdf. mm. Det har gått bra, utan problem!

Kan det vara något fel på mitt KiCad som t.ex. en bugg i programmet?
Senast redigerad av opampen 21 januari 2019, 16:06:28, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Tack för tipset om skrivaren! Jag har installerat drivrutiner till skrivaren nu men det hjälpte tyvärr inte!

Jag har försökt på olika sätt att skriva ut PCB men utan resultat!
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Tror problemet ligger i själva programmet!
peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av peterosd »

Det enda (?) du behöver markera i dialogrutan (Print) under "Copper layers" är "F.Cu" eller "B.Cu" beroende på om du gjort ett ensidigt, två sidigt kort...Du behöver inte ha några "Technical layers" markerade för att skriva ut mönstret för egen tillverkning...

/Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Tack för ditt svar! Jag har en lagers med jord plan så då ska F.Cu och B.Cu vara förbockade! Jag har även prövat att bara ha en av dom och det gör ingen skillnad. Det som händer är att själva arbetsbladet, "Sheet", "File", "Title" kommer fram som vanligt men som en tom ruta alltså det ser ut som när man inte har lagt in något arbete i den! Det gäller både vid förhandsgranskning och även när jag skriver ut blir det tomt blad.

Om man klickar på rutan "Show/hide the Python scripting console" En ruta längst till höger i övre raden där det finns andra val som "Net list" F.Cu" mm. Ser ut som en liten skärm! Vad är det? Ordet default betyder väl "brist", " frånvaro", eller "uteblivande"?

Detta står i rutan när man klickar på den:

Py 0.9.8
Python 2.7.15 (default, Oct 11 2018, 12:09:51) [GCC 8.2.0 64 bit (AMD64)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
Startup script executed: C:\Users\AppData\Roaming\kicad\PyShell_pcbnew_startup.py

Type: <type 'dict'>

Value: {'shell': <wx.py.shell.Shell; proxy of <Swig Object of type 'wxStyledTextCtrl *' at 0x60fffc0> >, '__builtins__': <module '__builtin__' (built-in)>, '__package__': None, 'notebook': <wx._controls.Notebook; proxy of <Swig Object of type 'wxNotebook *' at 0x64717f0> >, '__name__': '__main__', '__doc__': None}
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av tecno »

Jag har en lagers med jord plan så då ska F.Cu och B.Cu vara förbockade!
Kör inte själv Kicad men du ska ju skriva ut ett lager i taget inte två lager!
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Har prövat med bara ett av alternativen förbockat! Ingen skillnad!
peterosd
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 september 2009, 13:48:34

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av peterosd »

Låter lite skumt... Kan du inte testa att installera den senaste versionen 5.0.2?
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med KiCad! Gerberfilerna går ej att skriva ut!?

Inlägg av opampen »

Javisst är det konstigt! Om jag installerar den senaste versionen .0.2 bör jag avinstallerar den nuvarande versionen .0.1?

Kör du 5.0.2?

Har du också den här rutan jag nämnde tidigare:

"Show/hide the Python scripting console" En ruta till höger i aktivitetsfältet övre raden där det finns andra val som "Net list" F.Cu" mm. Ser ut som en liten skärm!?
Den fans inte i version 5.0.0!

Är det lämpligt att jag sparar filerna från .0.1 eller är det bäst att radera allt och börja om från början? Jag har bara ett projekt i den!
Skriv svar