Fråga om BT-sändare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Fråga om BT-sändare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man har enkla pryttlar som lås, garageöppnare, lampor och annat enkelt som kontrolleras av BT-sändare, kör man (i princip) alltid med någon sorts app i sin telefon för att styra.

Men om man nu tycker att en telefon med app är overkill och vill ha ett enkelt styrdon (Arduino + BT-sändare/mottagare) skulle man då kunna styra sin garageport, sänglampa eller jalusi skapligt enkelt eller är det massa information i kommunikationen mellan enheterna som måste läsas ut och inplementeras på något sätt?

Jag ställer frågan då BT är en alldeles vit fläck på min karta.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av Icecap »

Ska du göra det enkelt och effektivt anser jag att du ska använda denna typ av radio.

Det ska ganska säkert gå att koppla upp BT mot BT - men BT har ju som standard 10m räckvidd men dom med extended räckvidd har 100m.

Modulen ovan är vara ett exempel, jag använder Easy Radio ER400TRS-02.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av SeniorLemuren »

HUGGBÄVERN skrev:Om man har enkla pryttlar som lås, garageöppnare, lampor och annat enkelt som kontrolleras av BT-sändare, kör man (i princip) alltid med någon sorts app i sin telefon för att styra.

Men om man nu tycker att en telefon med app är overkill och vill ha ett enkelt styrdon (Arduino + BT-sändare/mottagare) skulle man då kunna styra sin garageport, sänglampa eller jalusi skapligt enkelt eller är det massa information i kommunikationen mellan enheterna som måste läsas ut och inplementeras på något sätt?

Jag ställer frågan då BT är en alldeles vit fläck på min karta.
Jag använder ju BT mellan min braskamin och en Androidlur. Det behövs ju ingen extrem lur, jag fick min av en kompis som köpt en ny. Den är ju bara avsedd för att kommunicera med kaminen så den behöver ju inte vara extrem. Det blev billigare och enklare än lösningen med Arduino som jag tänkte först.

Man behöver ju inte ens ha ett abonnemang om man bara vill använda den som kontrollenhet via BT. Jag har däremot ett abonnemang på den för att kunna skicka och ta emot SMS så att jag även kan styra braskaminen vart jag än befinner mig.

Appen har jag skrivit i MIT app inventor som man lär sig på en kväll om man är 70 plus och halvt senil som jag. :)

Edit: Kanske jag missuppfattade lite. Du har alltså utrustning som redan är förberedda för att ta emot BT. Då måste du ju först veta vad som skall sändas för kommandon till enheten. I mitt fall har jag ju en BT kopplad till en Arduino pro mini som tar hand om det hela vid braskaminen, så där bestämmer jag ju själv vad som skall sändas från appen. När du väl vet vad som skall sändas så är appen inte svår att tillverka själv om man vill ha den skräddarsydd.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av Hobbyisten »

Om du med BT menar Bluetooth så kanske du bör ta en titt på IR, det används ofta till typ de applikationer du efterfrågar Bävern och Arduino används lätt tillsammans med IR.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag funderar på saker som ska tids- eller villkorsstyras och där kommer en lur (telefon) inte att fungera. Likaså kan rymden mellan sändare och mottagande enhet vara fylld med ”mörk materia” så ljus av olika slag funkar inte heller.
Eftersom det jag tittar på är enheter som styrs via blåtand, vore en sändare av något slag som kan skicka samma slags tänd/lås upp/ rulla ner-signal absolut bäst.
Jag känner inte riktigt för att ge mig in i en värld där jag måste konstruera mekanik och elektronik som dessutom ska rymmas i mindre enheter.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av gkar »

Är det Blåtand, eller Blåtand Low Energy (BLE) du söker?
Det är två helt lika saker.

(Helt olika ur certifierningssynvinkel också dessutom...)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På fråga 1 svarar vi Ölandsbron .... och på fråga 2 .... Jag visste inte ens att det fanns två sorter.

Jag plockar en godtycklig artikel från AliX, vad kör man för BT här?
https://www.aliexpress.com/item/Biometr ... 39430.html
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av gkar »

Vi kan börja med...
Eftersom det är en produkt under RED så skall en DoC följa med.
Kanske finns där, eller begär den.
Det kan stå där. Men måste inte då det är samma standard de båda testas mot.

Idag är produkterna ofta sämre än dokumentationen, är dokumentation fel eller obefintlig...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av SeniorLemuren »

HUGGBÄVERN skrev:Jag funderar på saker som ska tids- eller villkorsstyras och där kommer en lur (telefon) inte att fungera.
Nu förstårjag nog inte riktigt vad du menar. Mobilen jag använder används endast till att styra braskaminen med och den står ju i direktkontakt hela tiden med den andra sidan. Ger jag ett kommando på mobilen så verkställs det direkt i andra änden. Kan du utveckla det där med tids och villkorsstyrning så kanske jag fattar varför det inte går.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av Klas-Kenny »

gkar skrev:Vi kan börja med...
Eftersom det är en produkt under RED så skall en DoC följa med.
Förutsatt att produkten är CE-märkt. Men finns ju ingen anledning att anta det, när man köper noname från kina.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SeniorLemuren skrev: Nu förstårjag nog inte riktigt vad du menar. Mobilen jag använder används endast till att styra braskaminen med och den står ju i direktkontakt hela tiden med den andra sidan. Ger jag ett kommando på mobilen så verkställs det direkt i andra änden. Kan du utveckla det där med tids och villkorsstyrning så kanske jag fattar varför det inte går.
Menar att jag kanske loggar ljusinsläpp, temperatur, rörelse ellernågot annat, samt bara under viss tid på dygnet och kanske jag ska ha aktivitet under så och så mångar timmar. Alltså jag måste på något sätt plocka in data från givare, klocka, timer och programmera låset/lampan/spjället efter detta. Det sker ingen ”människostyrd” kontroll, alltså ”nu vill jag tända lampan, låsa garagedörren och så trycker jag på GRÖNA KNAPPEN”.
Dessutom har jag ingen telefon med BT och tänker inte skaffa.

Frågan var OM man med t ex Arduino + blåtandsinterfejs kunde fixa det som man oftast behöver telefon till.
Kollar man Hackster och Instructables har man en telefon som styr Arduinon, men jag vil ha bort telefonen.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av gkar »

Klas-Kenny skrev:
gkar skrev:Vi kan börja med...
Eftersom det är en produkt under RED så skall en DoC följa med.
Förutsatt att produkten är CE-märkt. Men finns ju ingen anledning att anta det, när man köper noname från kina.
;-) Då kanske man inte skall göra det! ;-)
(Framförallt inte om den innehåller 230VAC eller batterier.)

Ok, Blackboxanaylsen gör du med en spectrumanalysator, kolla om den använder 79 eller 40 kanaler. 40 kanaler = BLE.
Men det är ju lättare om man har dokumentation, då slipper man mäta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga om BT-sändare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Låter som ännu en av mina fantastiska ideer jag är tvungen att dissa ... :)
Skriv svar