Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1157
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av rysshack.se »

Om jag har en last på en dc/dc omvandlare som vida överstiger dc/dc omvandlarens kapacitet, vad kommer att hända?

Antar att det beror på hur de är byggda, men någon som har gissning eller kommentarer på frågan?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av Nerre »

Till 99% sannolikhet kommer den att stänga ner. Jag har nog aldrig stött på en DC/DC-omvandlare som inte haft nån form av överströmsskydd.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av NULL »

eller så begränsar överströmsskyddet, så spänningen sjunker.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av mrfrenzy »

eller så brinner den upp.

Där har du alla tre alternativen.
Köper man från random kines kan valfritt av dessa gälla beroende på hur det är konstruerat och hur mycket dom snålat på konstruktionen.
Dom allra flesta kvalitetsagg stänger ner men några för specifik applikation strömbegränsar.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av Nerre »

NULL skrev:eller så begränsar överströmsskyddet, så spänningen sjunker.
Jag har inte stött på nån DC/DC-omvandlare som fungerar så. Anledningen är ju att det som matas oftast inte mår så bra av att få fel spänning under en längre tid.

Om du har en DC/DC-omvandlare på 5 V som matar en rPi så hjälper det väl inte att den ger 3,5 V vid överlast?

Alla jag har stött på stänger ner helt vid överström.

Det är möjligt att det finns ett fåtal modeller, men jag tvivlar. De använder ju nästan alltid standardkretsar för switchningen och dessa har nästan uteslutande inbyggt överströmsskydd som stänger ner (=switchfrekvens till 0) vid överlast.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av Henry »

Finns även den andra typen som går in i "hickup mode" där den stänger ned men går på igen för att se om det är överlast och stänger ned osv tills överlasten minskas till rätt nivå. Andra stänger som sagt ner sig helt som tex nätagg till datorer.

Fördel och nackdel med båda varianterna allt beroende på vad det skalla användas till.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av NULL »

Jag har inte stött på nån DC/DC-omvandlare som fungerar så.
Då får du fundera lite till.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av Nerre »

Jag behöver inte fundera på vad jag stött på och inte, det vet jag. Jag påstår inte att det inte finns, jag säger bara att det är ovanligt just eftersom det normalt inte är en önskvärd situation att ha en annan spänning ut.
opampen
Inlägg: 1778
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av opampen »

Seriöst konstruerade omvandlare ska stänga ned vid överbelastning och ska inte skadas eller överhettas. Men visst som tidigare sagts finns det en del billigt därute som kan vara dåligt konstruerat.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Överbelastad en dc/dc omvandlare vad händer?

Inlägg av xxargs »

sk. 'hick-mode' är väldigt vanlig beteende i konsumentprylar som TV, skärmar. etc.och brukar refereras till blinkande lysdiod eller 'tick' när de inträffar.

designen är ofta baserad på att switchkretsen matas av sin egen lindning i trafon med likriktardiod och resovoirkonding och är spänningen inte nog hög för att någon annan lindning i trafon drar för mycket ström (tex är kortsluten) och håller ned spänningen så slutar kretsen att switcha för att den helt helt enkelt inte får tillräcklig hög spänning och därmed effekt från sin drivlindning - den stannar och en bleeder-motstånd laddar upp matningens resovoirkonding till en viss startspänning och switcharen kickar igång en kort stund och då är det meningen att lindningarna skall hinna få upp spänningen tillräckligt så att matningen till kretsen fungerar igen, annars stannar den igen och gör ett nytt försök igen efter en kort stund.


på det sättet så reducerar man effektutvecklingen totalt mycket kraftigt in i utrustningen när den inte fungerar som den skall och inte onödigtvis får varma ledare och komponenter för att det ligger i konstant strömgräns som i förlängningen kan bli brandfara.
Skriv svar