RF sändare i Arduino väldigt varierande längd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: RF sändare i Arduino väldigt varierande längd

Inlägg av E Kafeman »

Följ länken jag gav som förklarar hur det fungerar.
Radion ska du ge både jordplan och antenn enligt samma beskrivning.
Metaforer kan vara lättare att förstå. Detta är bara på ytligt och förenklat förklarat. Verkligheten är bra mycket mer komplicerad, när vi inser vikten av att ta hänsyn till hopprepets reaktiva egenskaper , varför impedansmatchning är viktigt och sådant.

Vi kan fortsätta med en annan metafor, en gammaldags FM bilantenn. Det är oftast en kvartsvåg för 100 MHz. Den behöver ett jordplan för att fungera. Där utnyttjar man bilens plåt. I antennfoten sitter oftast några grova taggbrickor för att ge kort och förlustfri förbindelser till bilplåten. Du kan göra på liknande sätt. Finns ingen bil finns kanske något annat att nyttja som jord.
För den klassiska GP-antennen skapas jordplanet via trådar med lämplig storlek antal och vinkling.
På bilden i förra inlägget så är PCB-jordplanet motvikten till en antenn för 2.4GHz. Där är kvartsvågen bara 30 mm lång så kretskortets yta är tillräckligt för att utgöra jordplan där man då ser till att det finns ett koppar-lager i kretskortet som utgör stabilt och sammanhängande jordplan.

Hur du borde göra vet jag inte. Man tager vad man haver är min filosofi. Vill man göra en bra och rundstrålande antenn för 433 MHz är ett tips en tom ölburk ca 16 cm hög. Den har lagom längd.
Som jordplan kan man ta en annan ölburk, antingen uppklippt eller så stoppar man in sin elektronik i burken och låter bara en kort antenntråd gå genom ett hål och förbinda till nästa burk med några mm distans mellan burkarna vilket då blir mer typ dipol-antenn. Ölburkar kan ge väldigt effektiva antenner och dess bredd gör att antennen blir mer bredbandig än vad en tunn tråd medger. Isolera mellan burkarna med ett ölglas-underlägg, kan väl vara tema-mässigt korrekt.

Om man nu inte har ölburkar omkring sej så är bakplåtar ofta använda som bra jordplan. Hushållsfolie, kakburkar mm, allt går. Korsade spikband var det någon i forumet som byggde jordplan för 433 MHz med av GP-stil.
Om du vill bygga antenn och jord själv utan att köpa färdig lösning, så studera några sidor på internet där folk vet vad de talar om. Det finns mängder med dålig info och en mindre mängd bra info. Länken jag gav dej och dess övriga sidor är nog de mest lätt-smälta och ändå hygglig korrekta sidorna som går hitta på internet i detta ämnet.

Breadboard är inte något som man ens ska försöka använda för radio-frekventa ändamål om man vill ha bra funktion. Duger varken till jord eller antenn.
Senast redigerad av E Kafeman 11 januari 2019, 01:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: RF sändare i Arduino väldigt varierande längd

Inlägg av Biker »

På 400 och uppåt borde det funka?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: RF sändare i Arduino väldigt varierande längd

Inlägg av E Kafeman »

Allt beror på vad man vill åstadkomma. Nybörjare brukar få problem redan vid 50Hz med oskärmade ledningar och jordloopar pga av reaktiva förluster i ledaramaterialet och tillhörande kablage.
Digtala kretsar brukar få bekymmer över 10 MHz på veroboard. Dålig timing, rippel och dippande spänningsmatning är typiska problem, utöver EMI-problemen.
Vet man väldigt väl vad man håller på med så kan man klara sej med enklare breadboard för delar av signalerna men 400 MHz, nej det går inte alls om designen är något där inte mesta RF-signalerna ska gå bort i förluster och störningar på villovägar över hela veroboardet. Chansen att man bygger oscillatorer av förstärkare och vise versa är uppenbar och inget man bygger driftsäker radio med goda prestanda på.

Möjligt alternativ som används ibland är att man använder koppartejp för låga transmissionsledarförluster i kombination med veroboard som kan ges en sida med jordplan mha mer koppartejp. Då kan man bygga hyggligt stabilt upp till någon GHz om veroboard-materialet är riktig FR4 och inte något fenol-aktigt. Man kan då kombinera lågfrekventa kretsar på veroboardet med högfrekventa radio-kretsar som förlitar sej på breda koppartejper för stabilitet.
För spänningsplan lägger man ett lager vanlig hushålls-tejp som isolation mellan koppar tejperna på undersidan. Det ger hygglig kapacitiv koppling.
Har byggt någon TV-LNA och filter på detta viset för länge sedan och sedan stoppat in det hela i en sardin-burk vilket i sej ger ett hygglig stabilt jordplan för TV-frekvenser.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: RF sändare i Arduino väldigt varierande längd

Inlägg av Biker »

Ha men du är proffsdesign men det borde funka för han va?

Enklast så
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: RF sändare i Arduino väldigt varierande längd

Inlägg av Icecap »

Att man som proff inte använder veroboard för sånt beror på att det inte fungerar.

Och då lär det inte fungera för en glad amatör utan djupt kunnande i saken heller.
Swehunter
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 augusti 2016, 18:18:26

RF sändare i Arduino väldigt varierande längd

Inlägg av Swehunter »

Jag använder samma sändare till ett projekt för att indikera träff på stålplåtar vid långhållsskytte. För att få lång (~12m) räckvidd och stabil överföring använder jag en 17,2mm blanktråd som antenn samt Radioheads libliotek för överföringen.

http://www.airspayce.com/mikem/arduino/ ... d-1.40.zip

Med vänlig hälsning Stefan

Mitt projekt http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=233311


Sent from my iPad using Tapatalk
basekson
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 juli 2012, 14:50:21

Re: RF sändare i Arduino väldigt varierande längd

Inlägg av basekson »

Det visade sig efter mycket om och men att det var IRremote bibliotekt som ställde till det för mig och gjorde signalen svag och otillförlitlig.
Jag använder en IR-fjärrkontroll (Apple-TV fjärr) för att trigga en RF-sändning för att tända/släcka i olika rum beroende vilken kombination jag trycker på Volym upp/ner.

Det visade sig att funktionen irrecv.enableIRIn(); som startar lyssning efter IR kommandon gjorde att signalerna blev svaga och otillförlitliga.
Byggde därför en irrecv.disableIRIn(); och triggade den precis innan jag skickade ut RF-singalen till sändarna, det visade sig göra RF-signalen 100% tillförlitlig, utan att ens använda extern antenn.

Så om någon får hjälp att detta i framtiden så använder jag IRremote-biblioteket och ändrade följande filer:

IRremote.h

Kod: Markera allt

class IRrecv
{
	public:
		IRrecv (int recvpin) ;
		IRrecv (int recvpin, int blinkpin);

		void  blink13    (int blinkflag) ;
		int   decode     (decode_results *results) ;
		void  enableIRIn ( ) ;
		void  disableIRIn ( ); // <--- LÄGG TILL.
		bool  isIdle     ( ) ;
		void  resume     ( ) ;
...

irRecv.cpp

Kod: Markera allt

//Lägg till funktionen i dokumentet.

void IRrecv::disableIRIn() {
	cli();
	TIMER_DISABLE_INTR;
	sei();
}
Skriv svar