Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MartinABC123
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 januari 2019, 12:08:45

Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av MartinABC123 »

Hej!

Jag ska köpa en (dold) ljudinspelare och vill inte att den ska kunna upptäckas av en buggdetektor. Har något tips på sådan? Har hittat flera bra ljudinspelare på prylstaden.se men är osäker på om de kan upptäckas av buggdetektor eller inte.

Jag är inte alls tekniskt/elektroniskt kunnig så anpassa gärna svaren :)

//Martin
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av Icecap »

Då är frågan ju: vad är en "buggdetektor"??

Det kan vara en metalldetektor vilket då ger utslag på elektroniken men mest på batterierna till elektroniken.
Det kan vara en radiovägsdetektor - och då räcker det med en välskärmad MP3-inspelare/diktafon.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av FormerMazda »

Först och främst måste du förstå frågan är lite suspekt..

Men sen skulle jag nog säga att det funkar som med allt annat:
Det finns inga lås en duktig låssmed inte kan öppna.
Det finns inga larm som stoppar en duktig inbrottstjuv.
Det finns inga försvar som inte kan slås av ett bättre vapen.

Alltså hänger ju ditt behov på vem du försöker bugga. Är det säpo kanske kravet är högre än om det är förskolan.
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av robertk »

Bygg en sån här, den fungerade ju bra för Ryssarna under många år utan att bli upptäckt av Amerikanarna på deras Ambassad i Moskva!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Great_Seal_Bug


Kanske radio-delen av lösningen är lite svårbygd/svårhanterad :)

//Robert
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av E Kafeman »

Det är svårt att dölja en elektronisk krets så att den inte kan detekteras av annan elektronik om denna elektronik besitter samma teknik eller reagerar på valfri metall.
Är det bug för inspelning av ljud finns många kända exempel på där man utnyttjar oerfarenhet och okunskap hos den man vill bugga.
En klassiker är där motparten upptäcker att man har en mobiltelefon på sej. Denne nöjer sej inte med att man stänger av mobilen utan även batteriet ska plockas ut och placeras på bordet, synligt jämte mobilen, innan man påbörjar samtalet.
I del av batteriet är då en mp3-inspelare dold och batteriet ligger mitt på bordet, ljudmässigt lämpligt för ljud-inspelning.
Det är annars ett vanligt problem med att inspelaren inte placeras så att ljudinspelningen ger tydligt ljud. Varianter finns med MP3-spelare i cigarett-tändare. penna, USB-minne, glasögon, men sådan är allt för välkänt bland de som någon gång bläddrat i en Hobbex-katalog.
Gammal rysk variant var med FM-radio med inbyggd bug med egenskap att sila bort FM-radions ljud. Den som ville försvåra avlyssning satte hög volym på FM-radion i tron att det maskerade det som sas.
Annan gammal rysk variant var att leda ljudet man ville avlyssna genom långa plaströr, till plats där ingen sökte efter aktiv elektronik.
Västliga tjuvavlyssnare har varianter på detta. Ofta relativt dyra special-byggen som kräver tillverknings-teknik bortanför vad som finns tillgängligt att shoppa på internet.

Om den som ska avlyssnas har kända säkerhetsbrister vad gäller detekteringsmetoder, så kan man avlyssna denna relativt enkelt.
Exempelvis om motparten behöver hjälp med detektering, sälj en bug-detektor till dom, med inbyggd MP3-spelare.
MartinABC123
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 januari 2019, 12:08:45

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av MartinABC123 »

Tack för svaren!

Det handlar om att dokumentera brottsliga handlingar i en relation (tillåten inspelning om inspelaren själv är med).

Motparten bedömer jag har hög teknikkompetens och jag tror att en gömd mobiltelefon hittats av hen tidigare. Misstänker att hen regelbundet "sveper" mer eller mindre avancerat.

Jag tolkar svaren som att det blir ganska svårt att ta upp dolda ljudfiler via någon enklare typ av dold inspelare utan att motparten kan upptäcka det vid kontrollsvepning.


//Martin
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av FormerMazda »

Hur sveper motparten?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av säter »

Icecap skrev:Då är frågan ju: vad är en "buggdetektor"??
Det vore ju bra att få svar på detta.
MartinABC123
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 januari 2019, 12:08:45

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av MartinABC123 »

Vet inte hur hen sveper.

"Buggdetektor" heter det på prylstaden.se vilket är min enda informationskälla om dylika ting. Som jag skrev inledningsvis är jag ingen eltekniker... :) Jag menar alltså "någon slags apparat" som kan upptäcka en dold inspelare maskerad till t ex penna, usb, grenkontakt m m
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av E Kafeman »

Det finns ett antal varianter av bugg-detektorer och mer avancerade kan ställas om mellan olika moder.
De allra enklaste söker bärvåg. Hobbex-nivå och leksak.
Den vanligaste buggdetektorn lägger ut egen svepande bärvåg och lyssnar på evt. fasskift.
De detekterar det mesta i elektronikväg, även lågenergi-prylar typ normalt armbandsur.
Nackdelen är att räckvidden är relativt kort till det man ska detektera alternativt att det tar lång tid att svepa.
Varianter lägger ut energirika pulser både RF och akustiskt och lyssnar på ekot, ungefär som en bärvågs-radar.
Sådan kan då detektera hurvida Läkerol-ask i plåt med utskuren resonans-antenn fungerar som mikrofon/sändare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av mrfrenzy »

MartinABC123 skrev:Tack för svaren!

Det handlar om att dokumentera brottsliga handlingar i en relation (tillåten inspelning om inspelaren själv är med).
Jag har fått önskemål från några kunder om liknande uppdrag och försökt vara behjälplig men kan bara konstatera att det slutar alltid med att relationen avslutas med mer eller mindre tråkigheter.
Rekommendationen är alltså att avsluta och gå vidare direkt istället för att fortsätta utsätta sig för eländet.

(Ovanstående gäller både privata och affärsrelationer).
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ljudinspelare som inte upptäcks av buggdetektor?

Inlägg av larky »

Ett alternativ kanske kan vara ett USB-minne med ljudinspelning, om det skulle vara en normal pryl som skulle smälta in i miljön, antingen ansluten till dator eller liggande lös, typ
https://spycentre.com/collections/audio ... o-recorder
Skriv svar