Tandberg rullbandspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ecc83 »

Riktigt smart sätt att testa kondensatorer. Det som var så lurigt med den dåliga kondensator jag bytte ikväll var att den inte var kortsluten eller hade något direkt avbrott. Däremot märkte jag att den hade en helt annan resistans än en ny kondensator av samma värde då den var nog inte som den skulle. Man kanske får köpa en nyare multimeter som kan mäta kapacitans ändå, men tills dess kan man ju testa som shango066 :)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av SM7CZR »

ecc83
Kul att du lyckades med maskinen. Jag tycker naturligtvis du skall byta C117 till en elektrolyt med rätt mått och värde.
Om allt funkar OK behöver du inte byta fler, men du gör ju som du vill med din bandspelare... :)
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av hsd »

Prova med en extern högtalare
Kolla lödsidan på kortet, lång tid har gått så det kan vara dålig kontakt kolla eller löd om anslutningsstiften
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ecc83 »

Hmm. Nu visar det sig att samma fel uppenbarar sig så jag roade mig med att ta isär allt igen och undersöka och jag mätte spänningen som går in i slutsteget (punkt 18) och det visade sig att den ligger på 24 volt, alltså samma spänning som efter spänningsstabilisatorn? Där ska det ju vara 40 volt. Plockade bort kortet så att jag mäter direkt på likriktarbryggan och där har jag bara 33 volt. Växelspänningen ligger på 33 volt AC (även om jag tar loss allt så att sekundärsidan av transformatorn inte har någon last) och när jag mäter växelspänning på + sidan på bryggan när den är inkopplad har jag 8 volt AC och 33 volt DC

Det är en selenlikriktare och jag undrar om det är den som rykt? Skulle det kunna förklara att den är så lömsk? Har läst att dessa kan vara lite knepiga om de går sönder och att spänningen sjunker i takt med att temperaturen stiger.

Hur som helst borde jag ju ha mer än 40 volt ut om jag skickar 33 volt AC in i den (33x1,42=46,86)?

Visst borde jag kunna byta mot en kisellikrikare? Men om jag förstår saken rätt har varje diod i en selenbrygga ett högre spänningsfall på typ 1 volt så kanske blir det lite för hög spänning in på slutsteget. Tror ni att spänningsregleringen fixar det ändå eller kan man ta ett effektmotstånd på typ 50-100 ohm i serie?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av breflabb »

Likriktaren är inga problem att byta mot kisel som motsvarar ström och spänning tålighet.
Den lilla förlusten har ingen betydelse i detta sammanhang. Det har jag gjort själv
Däremot så kan det vara tveksamt om det är den. Du har en elektrolyt tror det står
1000µF precis på plus sidan av likriktaren som jag skulle byta i första hand.
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ecc83 »

Har kollat likriktaren och den är ok. Även C125 verkar ok.

När jag kopplar in spänningen till kortet lastas spänningen mellan punkt 17 och 18 ner till 28 volt och transistorerna 108,109 och 112 blir varma rätt fort. När jag bryter kopparbanan som leder mellan plussidan mellan C123 och R133 (jo jag skar av kopparbanan och får löda ihop den sen) visar spänningarna rätt värde. Lite drygt 40 volt mellan 17 och 18 och 24 volt vid punkt 6.

Transistorerna 108 och 109 är germaniumtransistorer (på min är det AD149) och det vete tusan hur man ska kunna avgöra om de är ok.

Har någon nått tips på vad det är som gör att det kan dra så mycket ström att den lastar ner spänningen på detta sätt eller något tips på hur jag ska hitta felet? Har kollat kondensatorerna med multimeter och jag ser ingen som är kortsluten i alla fall.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av breflabb »

Transistorerna 108,019 är slut trasistorer. Om dom går varma betyder det att dom kan vara hela
men att själva arbetspunkten ligger fel,det vill säga transistorerna 105,106,107 kan vara
trasiga,eller någon annan komponent i den kretsen. Du seger att elektrolyterna är hela,inte kortis
men ibland kan det vara lika skadligt om dom har tappat kapacitansen också.
Den går inte att mäta med vanlig multimeter, utan det skall vara en kapacitansmätare
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ecc83 »

Hmm

Efter en del mätningar har jag nu konstaterat att Q107 (En AC152 på schemat men i själva verket en AC128) verkar skum. Jag har lött loss Q105 för att utesluta denna. Mellan transistorns hölje och basen är det 25,8 ohm. Kylflänsen som Q107 sitter i sammanbinder Q105:s emitter och fler komponenter till minus så det betyder alltså att resistansen mellan bas och minus blir 25 ohm? Testade att mäta resistansen mellan höljet och B M E på Q106 och där finns ingen mätbar resistans. Jag gissar att det är denna som ställer till det så jag ska beställa en ny AC128 och se om det blir bättre. Ingen som har nån på lager? I annat fall köper jag dessa https://moodysounds.com/en/produkt/nos- ... 8-matched/ och byter båda två.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av breflabb »

När du mäter på halvledare (transistorer,dioder mm) så använd diod läge på instrumentet
Det blir mycket säkrare mätvärde. Sen skall man helst löda loss trissan. Germanium mäter
helt annorlunda än kisel,måste man komma ihåg. Men rent generellt så är gamla germanium
från 60-70 talet ganska trasiga så här dags
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ecc83 »

Igår kom den nya transistorn. Den har ingen mätbar resistans mellan något av benen och höljet. Den gamla mäter ca 1k mellan höljet och emitter och kolektor. Vidare 26 ohm mellan bas och höljet.

Bytte den och spänningarna blev alla inom toleransen. Mätte 10,2 volt på basen där det ska vara 11,6 men lite justering på potten så klev den upp till 11,6 och kolektorn mäter 11,75 och det ska vara 11,8. Inom toleransen tycker jag. Skruvade ihop den och nu låter den kanon. Med detta hoppas jag att denna tråd får ett slut :)

Tack för alla tips.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av Oskar »

Härligt! Jag har tidigare dremlat upp toppen på en av de trissor jag bytt ut, för att verifiera att orsaken till de lågohmiga förbindelserna mot höljet verkligen var "whiskers.
Kan ju du också göra, och visa resultatet på forumet 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en Tandberg 1221, som jag försökt skänka bort men inget har varit och hämtat den. Vill du ha är den din, men jag skickar inte.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av hsd »

1221x
Slutet på 60-talet, transistoriserad
Stereo, två spår
Inbygda högtalare
Crossfield magnetisering
Gick väl loss på tvåtusen när den var ny
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av ziw »

På 1960-talet byggde jag liknande slutsteg med OC26/AD149 som sluttransistorer. Tiden går....
Då hette Q106 och Q107 ASY26 och ASY28 och dom falerade ständigt.
I desperation bytte jag till kiseltransistorer, ställde in viloströmmen och förstärkaren funkar fortfarande.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tandberg rullbandspelare

Inlägg av okhan »

Angående dessa whiskers...
Eftersom de ibland kan vara knepigt och dyrt att hitta ersättare vill jag dela med mig av en reparationsmetod som fungerar.

1. Tvinna benen på transistorn. (C, B, E)
2. Ladda upp en kondensator (0.1 uf exempelvis) till 600-1000V.
3. Sätt kondensatorn mellan de tvinnade benen och höljet.
4. Transistorn funkar fint igen under många år.

Har provat detta med ett dussintal och ingen transistor har gått sönder och apparaterna fungerar fortfarande.
Skriv svar