Polaritet DC-adapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Polaritet DC-adapter

Inlägg av wodelar »

Hej. Jag har en klassisk ciggpluggadapter (DC-converter) som ska vara inställd på 6 DC.
Av produkten som den ska pluggas in i framgår inte om polariteten ska vara + eller -.
Leverantören hade inget svar heller.
Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av Icecap »

Tacksam på svar om vad?

Om du vill veta sankolikheten på hur enheten som ska matas med 6V är svaren liktydiga med vad du ger av information - vilket i detta fall är noll.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av Zkronk »

Säkrast är att skruva upp produkten och kolla hur det kopplat inuti.
Man ska aldrig anta något när det gäller elektronik.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av breflabb »

Vad är det för sorts kontakt som sitter på enheten. Är det är det en vanlig rund
DC plugg så är det 99,9 % mitten som är plus.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett tips är att koppla in grejen till justerbar strömbegränsning och ström-mätare.
Då ser man snabbt hur det ligger till och kan (vid eventuellt behov) skifta polaritet innan det går åt skogen.
Jag brukar använda labb-aggregatet.

Naturligtvis ska man inte elda på med 280A på en gång, utan man får ta det lite lugnt. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av Glenn »

breflabb skrev:Vad är det för sorts kontakt som sitter på enheten. Är det är det en vanlig rund
DC plugg så är det 99,9 % mitten som är plus.

Jag skulle säga att det mer är typ 80% att det är plus i mitten.. så det brukar vara dumt att chansa, man ser då och då att det är felvänt.

Kan man öppna prylen kan det vara bra att försöka hitta jord nånstans och kolla om den ena pinnen är ansluten dit.

Jimmys variant har jag också använt, men det funkar ju inte alltid, ibland kan man inte starta prylen innan den har ganska kraftigt med ström.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av Marta »

Finns där andra anslutningar med en tydlig signaljord? Mät då mellan denna och respektive pol i strömintaget. Idag är allting minusjordat, men det kan finnas magiska strömmatningar så inga garantier eller ansvar om det säger tjoff.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av TomasL »

Av produkten som den ska pluggas in i framgår inte om polariteten ska vara + eller -.
Leverantören hade inget svar heller.
Köp en annan produkt, med riktig dokumentation och riktiga leverantörer.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av breflabb »

Glenn: Senaste 10 åren har jag faktiskt inte råkat ut för det, så även Kineserna
har tydligen lärt sig att inte gå mot "strömmen" :lol:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av Hobbyisten »

Är inte sannolikheten stor att det finns skyddsdioder så att det bara är att prova ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ju vanligt tom erfaret folk på EF struntar i absolute maximum ratings, skydd för kretsar och användare av bekvämlighet; då kan vi nog förvänta oss detsamma från tillverkate för vilja 3 öre i komponentkostnad blir hundratusentals pengar när volymerna växer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av Glenn »

breflabb skrev:Glenn: Senaste 10 åren har jag faktiskt inte råkat ut för det, så även Kineserna
har tydligen lärt sig att inte gå mot "strömmen" :lol:
Jag hittade faktiskt nån hyfsat ny pryl i somras där jag fick klippa kabeln och kasta om polariteten på för att kunna ersätta väggvårtan.

Det händer ju, men visst, numera är det ju OFTAST "rätt".
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av bearing »

Jag har också varit med om att höljet är +. Så instämmer att det är lämpligt att mäta/öppna eller liknande för att ta reda på polariteten.

Jag skulle börjat med att använda multimetern i diodläge. Ofta sitter det en diod på ingången, alternativt inuti någon komponent på kretskort, som multimetern kan mäta ifall den kopplas bakvänt över matningen. Om multimetern sedan inte lyckas mäta en diod rättvänt över matningen, är det en bra indikation, dock inte helt säker. Men tillräckligt säker för att med en strömbegränsad spänningskälla testa att mata i indikerad riktning.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av robertr81 »

Kan man inte bara ohmmäta på en punkt man vet är jord samt båda stiften och se vilket man får utslag på?

Jag har flertalet apparater med minus i mitten. Gitarrpedal jag köpte sist från Boss har det
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Polaritet DC-adapter

Inlägg av bearing »

Robert, ja kanske. Om höljet till apparaten är metall är det väl vanligast att höljet är kopplat till negativ matning ("jordat"). Men om nu höljet på DC-pluggen har positiv matning, är det då inte mest praktiskt att koppla apparatens hölje till positiv matning också? Så går det att veta vilken polaritet DC-pluggen har baserat på en kontinuitetsmätning mellan apparatens hölje och DC-pluggen?
Skriv svar