Elkvalite

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Elkvalite

Inlägg av Micke_s »

Kan lika bra vara att felet är den fiktiva kunden som inte vet hur en dator fungerar och är oförmögen att skilja på ett verkligt fel och bara "vad den tror är fel".


En dator består av rätt så många olika delar som måste fungera..
Mjukvara + massa hårdvarukomponenter.

Min gissning är att den fiktiva kunden glömt starta själva datorn och bara klickar på on/off knappen på skärmen.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Elkvalite

Inlägg av RadarEnt »

Vad är det som gör att du drar slutsatsen att felet ska vara elrelaterat?
Fundera lite på Icecaps's senaste inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5773
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Elkvalite

Inlägg av rvl »

Kanske skärmen ännu är ansluten till den gamla datorn, som är gömd nånstans under kabelhögen? :mrgreen:
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elkvalite

Inlägg av Mindmapper »

Det finns en rolig historia om en datoranvändare som inte får datorn att fungera. Ni har säkert hört den den är så simpelt dum så jag drar den inte.

Själv har jag råkat ut för ett problem som var relaterat på ett liknande sätt som den här frågeställningen verkar vara. Nu vet vi ganska lite om hur orginalfrågeställningen var. Vi har inte fått något exakt citat på denna.

Hur som helst så verkar det vara en slarvig installation med kabelhärvor. Förmodligen har många av er sett detta fenomen. Jag har själv hjälpt en kollega som hade detta problem. En härva av kablar som gjorde att sladdstället som datorn var ansluten via, tyngdes ner och blev dåligt ansluten till nätdelen. Det behövdes bara att man stötte till bordet som datorn hängde under för att det skulle glappa i anslutningen mellan sladdställ och kontakten i nätdelen.

Att trycka in kontakten ordentligt löste problemet. Åtminstone för stunden. Fortsätter kabelhärvan att tynga ner nätsladden till datorn kommer problemet snart tillbaka. Det finns fler än en anledning till att man inte ska ha sladdhärvor utan göra snygga installationer. T.ex i kabelhängrännor eller vad de heter.

En annan anledning kan vara att det kan vara dålig kontakt (glappar) någon annanstans i installationen. Svåra problem att beskriva, och inte så lätta att få grepp på om problemet inte finns när man kommer dit. Sladdhärvor och dåligt gjorda installationer brukar dock vara varningstecken. Värre då när man kommer till en snygg och välgjord installation att veta var man ska börja "nysta".
Smotany
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 december 2018, 21:30:26

Re: Elkvalite

Inlägg av Smotany »

Tusan också, det låter som jag dragit för stora växlar på kundens problem. Det låter ju trovärdigt att problemet är så "enkelt" som bla. mindmabber skriver. Men för svårt ändå får mig tydligen, Jag får sänka ribban och tänka enklare. Dock har jag ju lärt mig mer än jag nödvändigtvis behövde för detta problem.

Stort tack alla och god Jul
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Elkvalite

Inlägg av Pedalosaurus »

Den läraren är inte IT-tekniker kan jag ju säga :lol: ”ostabil dator” pga ”sladdhög”....
Jag har sett många sladdhögar i mina dagar men ingen som gjort en dator ”ostabil”
Ja jag säger då det.......
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elkvalite

Inlägg av Mindmapper »

Ofta kan enkla åtgärder ge stora förbättringar. Jag jobbar med industriell produktion. Ett av förbättringsområdena som finns där är t.ex. att lära personalen mer om givare. När man förstår givarnas funktion är det lättare att förstå hur viktigt det är att städa ordentligt och inte bara blåsa runt skräp med tryckluft. Slipdamm som t.ex. lägger sig på induktiva givare påverkar dessa. Annat damm och beläggningar på kapacitiva och optiska givare påverkar naturligtvis deras avkänningsegenskaper.

Ganska uppenbart om man tänker efter och en förklaring varför gårdagens skitiga industrier idag ser väldigt rena och fina ut. En skitig miljö påverkar både givare och glidytor i maskiner.

De industrier som utbildar personalen och synliggör problematiken kan minska stillestånden och öka produktionen ofta med relativt små medel. Fast ofta kan även mera kostnadskrävande ombyggnationer av maskiner och processer behövas.

Att dåligt förlagda kablar och övriga dåliga installationer ej får förekomma i dessa miljöer på grund av att de är uppenbara felkällor är självklart för de flesta. Hur många anläggningar man besökt som har bristande dokumentation är obegripligt när man förstår vad denna bristande dokumentation kostar i förlängda driftavbrott, eftersom felsökningen tar längre tid.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Elkvalite

Inlägg av Pedalosaurus »

Kontorsmiljöer är ju lite annorlunda.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elkvalite

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har spenderat hundratals timmar i onödan pga bristande dokumentation i kontorsmiljöer så det kostar precis lika mycket där. Dels i form av konsultarvode och dels utebliven produktion när personalen får sitta och fika halva dagen.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Elkvalite

Inlägg av Elman »

Praktiska exempel var 2skrivbord brevid varandra .

Första med sladdar rullade snyggt med buntband
Andra bordet kablar i trassel men i en kabel korg
Första skrivbordet fick höga magnetfält pga flera kablar det bildade spolar och metall stativ i skrivbordet

Bord nummer 2 knappt mätbara skillnader med elen inkopplad

Lösningen blev att lossa alla buntband se till att överblivna kabellängder korsade varandra istället för ligga paralella hopsnurrade i snygga buntar ,,.som i ett oordnat trassel helt enkelt.

Kablar ligger bättre i kors över varandra,och inte bildar magnetfält på samma sätt ,trassel med kablar binder damm i stället , båda blir arbetsmiljöproblem, men i kvalitén på elen påverkas mest av massa svarta laddare,nätdelar på alla dagens saker.
Den klassiska glödlampan och manuella skrivmaskinen hade sina fördelar:-)

Anledningen till magnetfälts mätningen var att husets elcentral fanns under golvet våningen under, men den påverkade minst.visade det sig ., i grunden var det ett klassiskt "tantproblem".. som blev leta farliga magnetfält...
Ibland måste man måste hitta något att skylla på när man mätt ljuset,temperaturen ,co2,,,radon ..mm..
Kommer inte ihåg om vi mätte även övertoner .
Gimbal
Inlägg: 7916
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Elkvalite

Inlägg av Gimbal »

Pedalosaurus skrev:Jag har sett många sladdhögar i mina dagar men ingen som gjort en dator ”ostabil”
Ja jag säger då det.......
Det har jag däremot råkat ut för.

Datorn var helt klart ostabil, petade man på den så vaggade den från sida till sida ett flertal gånger. Det visade sig att en kabel hade hamnat under den ena foten på towerlådan. En liten justering senare och datorn var återigen stabil.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Elkvalite

Inlägg av Pedalosaurus »

Gimbal: Just uttrycket ostabil är ju svävande. Det kan ju vara både bokstavligt och bildligt.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Elkvalite

Inlägg av Pedalosaurus »

MrFrenzy: Självklart ska det vara ordning på kablar! På Gymnasieskolan där jag var IT-tekniker innan jag gick in i väggen, satte vi kabelrännor på baksidan av skrivborden. Det fick överhuvudtaget inte ligga kablar på golvet. Sedan låg ju kablage blandat lite huller om buller men det vart ju inga störningar av det.
Jag raljerade lite över själva problemangreppet. Vad är det som händer med datorn? Man måste ju ställa en diagnos innan man ger behandling.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Elkvalite

Inlägg av RadarEnt »

Vad skulle svaret bli på den här fiktiva frågan?
Smotany
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 december 2018, 21:30:26

Re: Elkvalite

Inlägg av Smotany »

Detta var mitt svar med betyget B

En slarvig installation med kabelhögar är varken kul eller bra.
Intressant information i frågeställning är att datorn är ny och att den står på golvet. För det första bör man aldrig seriekoppla grenuttag, då ska man hellre koppla det via annat eluttag.
Kablarna under skrivbordet i detta fall kan säkert ha varit antingen sträckta,böjda, virade kring varandra, nedtyngda eller på annat sett slarvigt kopplade så att glappkontakt uppstår.
Nätkablen kopplad till datorn kan tex. ha blivit virat runt skrivbordet eller en stol och vid förflyttning kommer glappkantakt att uppstå.
Det kan tom. också vara så, att att man omedvetet sparkar på härvan med fötter.
Höj och sänkbara skrivbord på i kontorsmiljö är en klassiker för just denna typ av glappfel i elektronik.

För att åtgärda problemet gör jag en ominstallation av kablarna. Ser över grenuttag och kablar om det är CE-märkta, god kvalite och inte överdivet smutsiga av damm.
Jag passar även på att se till att eventuella nätverkskablar(ethernetkablar) inte dras parallellt med nätverkskablarna.
Magnetfälten(induktionen) som stömkablarna avger kan störa nätverkstrafiken om inte de är ordentlig skärmade.
Man bör även separera nätkablage från andra typer av signalkablar såsom tele-, antenn, och högtalarkablar.

Jag informerar även kunden att för att undvika framtida problem bör man tex flytta upp dator på skrivbordet.
Detta för att förhindra ansamling av damm och smuts som letar sig in i elektorniken som nätaggregat och CPU och försämrar dess prestanda.

Att trassliga kabelhögar skulle ge ifrån sig större elektromagnetiska fält och störa elektonisk utrustning är föga troligt.
För att ett större magnetiska fält ska uppträda krävs många lager av parallella strömkablar.
Så egentligen är det (iallafall ur denna synpunkt) bättre att ha kablarna i salig röra då strömkablars magnetfält i motgående riktningar minskar.

Chassit till en stationär dator är dessutom ofta av metal och är jordat. Att skulle penetrera störningsfrekvenser och försämra elektroniska komponenter i datorn verkar inte heller sannolikt.

Om vidare problem skulle uppstå med datorns prestanda skulle man se över och mäta elkvaliten.
Skriv svar