Ljudbygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jeffzon
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 december 2018, 10:26:50

Ljudbygge

Inlägg av Jeffzon »

Hej hej hoppas någon kan råda bot på min fundering.
Håller på lär mig bygga ljud och har stött på ett problem som jag inte har lyckats googla fram något svar på.

Håller på med en boombox och fick hem en tryckknapp som jag blev väldigt osäker på hur den ska kopplas ihop med systemet
Bifogar en bild på hur långt jag har kommit i hur jag tänkt koppla ihop det. Det jag funderar över är vars jag ska göra av "Common" tråden? Common för mig är jord/- men blev osäker på hur jag gör nu.

Ni får ursäkta mina enorma ritkunskaper men jag gjorde det så tydligt som möjligt bara så man ser hur jag har tänkt.
Tack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ljudbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Typ av tryckknapp? Ta reda på det och kolla upp om det finns datablad. Har du beställt från Electrokit bör du hitta info där.

De flesta tryckknappar med lysdioder har (oftast, i 107 fall av 99) omkopplarfunktionerna separerade från lysdioden. Annars är det att mäta upp omkopplaren. Vad som omkopplarens kontakter ska vara common/jord/noll bestämmer du medan LED-anslutningen måste stämma med didoes anod och katod.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ljudbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Innan du svarar: En (växlande omkopplare) är märkt på följande sätt:
knapp.jpg

C eller COM = Common
NC = Normally Closed
NO = Normally Open

+ = lysdiodens Anod (plusanslutning)
- = lysdiodens Katod (minusanslutning)

Notera att normalt har omkopplarens och diodens anslutningar inget med varandra att göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jeffzon
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 december 2018, 10:26:50

Re: Ljudbygge

Inlägg av Jeffzon »

Hej ursäkta sent svar! Men tack för svaren :)
Har laborerat här hemma och kopplat så det fungerar på ett sätt..
Har ingen bild men jag tar provar ta det i text så får vi se om du hänger med.
Har kopplat inkommande minus med minus på brytaren och sen vidare till gnd på ljudkortet.
Inkommande plus ihop med plus på brytaren (här har jag byglat NO ihop med plus) eftersom växlingen sker så som du har ritat med Common.

Sen efter den kopplingen så tar jag Common till plus på ljudkortet.
Problemet är att brytaren fungerar bara så länge den är nedtryckt. Jag trodde att det dessa momentan brytare jobbade som en pulsbrytare? Men jag kanske jag misstagit mig.
Eller blir man konstruera en hålkrets för att få det att fungera?
Kanske blir tvungen att köpa en vanlig icke momentan :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ljudbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

+ och - är enbart till lysdioden och har ingen del i omkopplingen. Och du måste ju ha förkopplingsmotstånd till lysdioden.

Och omkopplaren är momentan, enklare köpa en vippströmbrytare. Om den inte varit det skulle kopplat matningsspänningen s PLUS till C(ommon) på brytaren och N(ormally) O(open) skulle gå vidare till ljudkortets +. Minus direkt från matningen till ljudkortets minus eller GND.

Blanda alltså INTE ihop lysdiodens anslutningar + och - men omkopplarfunktionerna!
Skriv svar