rådfråga gällande mikrofonförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

rådfråga gällande mikrofonförstärkare

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag har en Rode Stereo Video Mic Pro Rycote som jag vill koppla till ett Audiophile USB 24/96 ljudkort. Ljudkortet har ingen mikrofoningång och jag behöver därför en mikrofonförstärkare. Jag var inne ett tag på att bygga mig en, men jag hittade aldrig något lämpligt schema och jag har tyvärr begränsad tid för den typen av projekt. Jag har sett alla möjliga typer av mikrofonförstärkare, jag antar att jag ska ha en där jag kan stänga av fantommatningen. På längre sikt har jag tänkt mig att skaffa en bättre stereomikrofon alternativt bygga mig två monomikrofoner. Så det får finnas med i tankarna. Budget upp till 1000-1500 kr. Vad ska jag skaffa? Jag köper även gärna begagnat.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: rådfråga gällande mikrofonförstärkare

Inlägg av stoffe »

Den jag hittat närmast med det jag letar efter är STAGELINE - MPA-202 - 2 CHANNEL PREAMPLIFIER
Men den har 12+v fantommatning, borde det inte vara 48+v när man väl har den typen av mikrofoner?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14870
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: rådfråga gällande mikrofonförstärkare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Många mikrofoner fungerar med 12V Fantomenmatning.
Eller så har förstärkaren en spänningaomvandlare internt för högre matning.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: rådfråga gällande mikrofonförstärkare

Inlägg av Pedalosaurus »

Tittar man på specarna för miken så verkar den ha egen preamp. Tror inte den behöver någon speciell förstärkare. Har du testat att köra den på line-ingång?
Tittar man på ljudkortet så har den ju både RCA-ingångar och tele-ingångar. Du behöver väl en kabel med minitele stereo hona till 2xRCA hane. Jag tror att det kommer att fungera med din mikrofon.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: rådfråga gällande mikrofonförstärkare

Inlägg av stoffe »

Aha ja jag ska testa att bygga en adapter att testa med till linjeingången på ljudkortet. Bra tips från båda! Tack så mycket

.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: rådfråga gällande mikrofonförstärkare

Inlägg av stoffe »

Jag testade att göra mig en kort stump sladd idag. Det funkade utmärkt att koppla direkt till line ingången. Det var lite låg inspelningsvolym kanske men fullt godtagbart. Jag får försöka skaffa mig en 2-3 meters sladd mellan mikrofon och ljudkort för att det ska bli praktiskt att använda.

En del andra problem uppkom som t ex att jag inte lyckades få medhörning i hörlurarna samtidigt som jag spelade in. Det var lite trixande men med senaste win 7 sp1 drivrutinen som jag installerade i win 10 så gick det i alla fall att spela in och spela upp ljud. Under Linux lyckades jag bara spela upp ljud med usb ljudkortet. Det är ett audiophile 24 96 usb.

.
Skriv svar