Relä-koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Relä-koppling

Inlägg av keal »

Jag har en signal från en signal generator ~2-3V (sinus eller fyrkants våg) som jag vill skicka in på två olika kablar med en frekvens av 200Hz. Alltså att lägga signalen från signal generatorn på kabel 1 5ms byta över till kabel 2 5ms osv hoppa mellan dessa två kablar med 200Hz intervall. Jag tror jag behöver en relä lösning, men det kan vara att andra lösningar är mer optimerade?
Skulle någon som vet bättre kunna föreslå hur det skulle kunna lösas, och om möjligt skicka en handskiss på lösningen som man skulle kunna testa på en kopplingsdäck eller liknande. Eller om det finns en färdig lösning någonstans som man kan köpa?

Tack på förhand,
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Relä-koppling

Inlägg av Icecap »

Ett relä som växlar med 200Hz är definitivt inte mekaniskt!

Tar du två halvledarreläer kan du kanske få till det - men de ska ju styras så att de växlar mellan sig.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Relä-koppling

Inlägg av Platis »

Nån typ av analog switch-IC borde väl funka bra! :)
Typ 4016, 4066
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd74hc4016.pdf
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Re: Relä-koppling

Inlägg av keal »

Tack för förslaget, för en novis elektronik person som jag har du möjligen ett förslag på hur jag skulle kunna koppla ihop det? Antar att det måste dit några motstånd och kondingar också?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Relä-koppling

Inlägg av Icecap »

Du kan börja med att beskriva vilka strömmar och spänningar som det rör sig om.
En 4066/4051 eller liknande är ypperliga till detta - om spänningsnivåerna är inom vissa gränser och att deras interna motstånd är utan större betydelse.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Relä-koppling

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De behöver en 2-fasoscillator som öppnar en kanal men stänger den andra och växlar var 200 ms. Till det behöver du bara en 40106 vilken innehåller sex inerterare. Till oscillatorn använder du en och för att få två signaler som styr switchen tar du hjälp av några av de andra inverterarna.
Googla på "Cmos 40106 oscillator".

Och switchen används så här. Istället för tryckknapparna använder du oscillatorn 40106 och så kopplar du ihop ingångarna till switchen givetvis.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Relä-koppling

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och så här kan en oscillator med inverterare för andra fasen, se ut:

Bild
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Re: Relä-koppling

Inlägg av keal »

Tack Huggbäver för schemat. Det jag inte riktigt kan följa är var kopplar jag in min in signal (Signal generatorns signal)? Och hur ställer jag in hur länge den ska skicka på ena eller andra ut sida?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Relä-koppling

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Q-slash går till Control A och bara Q går till Control B.
Input 1 och 2 kopplar du ihop och Output 1 blir din ena pulsade utgång och Output 2 blir den andra.
Skriv svar