AWG förvirring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: AWG förvirring

Inlägg av Bjaellerud »

Och observera att AWG betyder American Lire Gauge, dvs amerikanskt trådmått.
Wire betyder således tråd, och är den flertrådig heter det stranded wire, dvs strands är de i linan ingående deltrådarna.
Detta av anledning av att man brukar kalla lina för wire.
Det finns dock ett svenskt nyord för lina: vajer.

Då är väl plåttjocklek, lika med hur många ggr den är valsad oxo.
Rör mäts i någon liknande förhistorisk måttenhet.
Av någon helt ofattbar anledning översatta till skonummer i Sverige. 5/8 blir 15 rör, eller man mäter ju rören invändigt,

Sen har vi BWG British Wire Gauge, nästan lika som AWG, men bara nästan.

Nå yta mät ju numera i antal fotbollsplaner, volym i olympiska simbassänger, så vi är på väg bakåt i historien..
Roy
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: AWG förvirring

Inlägg av danei »

Rör mäts utvändigt, men benämns med innermåt....

1” rör är ett rör som från början var 1” invändigt. Sedan blev materialet bättre så att godstjockleken blev tunnare. Men för att passa i kopplingar måste ju utsidan vara samma. Så et 1”rör har inget som är 1”. Numera heter den 25. Det finns inget som är 25någonting på det heller vad jag vet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AWG förvirring

Inlägg av TomasL »

Nja, det heter DN25, och är det koppar så är röret 28mm utvändigt.
Orsaken till att man mäter rören invändigt är rätt enkel, det heter egentligen NB Nominal Bore.
Och varför, jo det var enklare att tillverka ett rör förr i tiden med ett borr, och då brydde man sig inte så mycket hur stor ytterdiametern blev.
Numera mäter vi rör i både NB och yttermått.
Så tub-rör är 60.3, 76.1, 88.9, 114.32 mm ytterdiameter.
Vilket då motsvarar DN50, DN65, DN80, DN100
dvs 2", 2 1/2" 3" och 4"
Dock eenligt metrisk standard så blir ytterdimensionerna:
54mm, 70mm, 84mm och 104mm
så det är en jäkla röra.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: AWG förvirring

Inlägg av hsd »

Därför är det ett h-vete att hitta en passande koppling
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AWG förvirring

Inlägg av TomasL »

Nej, det är inga problem alls, eftersom man alltid använde Metriska mått, förutom i industrin där man svetsar tub, eller stora dimensioner.
kopplingar finns i dimensionerna 6, 8, 10, 12, 15, 18, 22, 38, 35, 42 och 54 mm och du använder troligen inte grövre än 28mm
Till de andra dimensionerna finns det inga kopplingar, utan det är svetsning/Lödning som gäller (med några få undantag)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: AWG förvirring

Inlägg av danei »

Vad är metriskt på rördelar? Tumgänga och dimmensioner som härstammar från rör med invändiga tummått men yttre gänga. Jag vet inte vilka rör du pratar om men klasdiska järnrör är inte särskilt metriska. Kopparrören är metriska och kompatibla mellen tillverkare. Men nu gpr man över till plast, och allt måste vara enligt samma system, det kommer att bli intressant när något ska ändras om några år...
Järnrören kommer att vara en dröm i gämförelse med det. En standard kan man ju inte ha.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AWG förvirring

Inlägg av TomasL »

Metrisk är de dimensionerna jag skrev i senaste inlägget.
PEX-rören följer ofta samma dimensionssystem, men avvikelser förekommer, ofta behövs ändå specialkopplingar till dessa.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: AWG förvirring

Inlägg av Bjaellerud »

Visst är det bra med en standard för saker och ting, mått etc, alla borde ha en. (standard)

Roy
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: AWG förvirring

Inlägg av fosfor »

Ok!
Men hur kommer det sig att man går efter tvärsnittsarea (mm², "kvadrat") och inte efter diameter?
Är det pga luftrummet som bildas när det är många ledare eller nåt sådant?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: AWG förvirring

Inlägg av Platis »

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: AWG förvirring

Inlägg av Klas-Kenny »

Och av den enkla anledningen att det är area som är intressant, generellt.

Area gäller *oavsett* form på ledaren, såväl ledare på ett kretskort, som fyrkantiga "bus bars", som mångledare med luft i, som enkelledare, som flera ledare parallellt.
Och resistansen per längdenhet är beroende av just arean, så blir enklare beräkningar.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: AWG förvirring

Inlägg av bearing »

ie skrev:Eftersom 4mm2-kabel är förhållandevis dyr jämfört med vanlig installationskabel (typ EKK), så tog jag en 5G2,5 jag hade på hyllan till mina två 100W-paneler. Jag parallellkopplade ledarna 2+2 och fick på så sätt 5mm2. Det ger mig ca 0,7V spänningsfall på 10m (tämligen försumbart). Med nya MPPT-regulatorn kan jag också välja att seriekoppla mina paneler och därmed halvera förlusten.
Jag tycker att det låter som en bra lösning. Borde funka även i det här fallet med 30A. Varje 2.5 klarar ju 16A i vanliga husinstallationer. Och eftersom att kablarna är korta i det här fallet, blir spänningsfallet helt försumbart.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: AWG förvirring

Inlägg av Andy »

Det finns bra tabeller i ”ElectroDroid” (APP) för kabelarea/ström/temp/längd mm.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: AWG förvirring

Inlägg av fosfor »

Ok, tackar!
Skriv svar