Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av GFEF »

En 230[V] till USB-kraftaggregat orsakade brand i en villa.
Enligt försäkrings bolagets utredning saknades en komponent i USB-kraftaggregat

https://www.dn.se/ekonomi/kjell-och-com ... illabrand/
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av opampen »

Det var antagligen ett billigt kines aggregat! Tyvärr är konkurrensen stenhård och priserna pressas. "Svensson" tycker det är bra och köper utan att veta vad dom får! Jag bygger helst mina egna aggregat iallafall om det är krav på ren och stabil utspänning! Till t.ex. en förstärkare eller liknande!
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av limpan4all »

Helt jävla ofattbart att Kjell & co drabbas av detta.
Såvitt jag minns så är det den som sätter en produkt på marknaden som är produktansvariga och ingen anna.
Det var INTE kjell & Co som var importören, så hur kan dom fällas?

OM domen håller, så blir vi och alla andra som använder t.ex på ELFA eller Farnell inköpta OEM-kraftaggregat obegränsat ansvariga även för brister hos kraftaggregatet!!!!

Det är inte någon utveckling som jag tycker är särskillt bra och hållbar.

Vad är nästa steg, blir vi som producenter obegränsat ansvariga för alla andra felaktiga komponenter som vi använder i våra produkter?

Produktansvarighetsförsäkringskostnaden kommer att stiga till astronomiska belopp om detta håller i nästa instans.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av 4kTRB »

Vilken komponent hade räddat Kjell?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av Tekko »

Troligen ganska stor risk att kjell slår igen sin verksamhet då efter dom på dylikt belopp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av TomasL »

Varför det? motsvarar 18 timmars försäljning
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av rikkitikkitavi »

Man får läsa hur domen är skriven. Går inte att förstå bakgrunden till domslutet utifrån en artikel i DN i synnerhet där journalistena eller vad de miffona på DN skall kallas skriver.

Importören har ansvaret för att CE märka laddaren. Inte Kjell. Men frågan är om Kjell har ett ansvar? De har ju helt llart ett produktansvar att säkerställa att det som säljs är säkert. De kommer såklart få kräva importören på pengarna, och importören kommer få problem


Jag undrar om Kjell har kollat laddaren från importören i sitt testlabb, men de inser nog att de måste ta stickprov på allt de köper in, även via en importör.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av lillahuset »

Äh, växelpengar för Kjell.
Dessutom kommer de troligen att förfölja importören tills de är kvitt eller importören stängt butiken.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av xxargs »

Tycker ändå att de svenska gubbdagisarna gör ett rätt bra jobb på att sila bort det värsta kinaskrotet som ändå flyter runt på marknaden, sedan förstår jag att det kan slinka mellan exemplar som kanske inte borde ha kommit igenom, ingen är 100% - speciellt inte med trycket av skit som de får på sina dörrar från olika hoppfulla leverantörer... - eller att tillverkaren har plötsligt ändrat innehållet på eget bevåg för att tjäna lite extra utanför bokföringen efter att produkten godkänts och beställts i tillräckligt stort antal...

'bait and switch' är inget ovanligt och har använts sig av även på (innan dess) respektabla tillverkare av bl.a SSD-enheter där man kör med högkvalitativa minnen tills det dykt upp i toppskiktet för prisklassen i testerna i tillräckligt många respekterade test-forum och sedan degraderat flashminnet med halva busshastigheten med annan typ av billigare flash helt plötsligt utan att ändra på produktnamnet...

lite tråkigt och mycket riskabelt om man gör samma sak på strömförsörjning när produkten har gått igenom testerna och första stora orden rullat in...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av lillahuset »

En av mina kunder anlitade ett företag i Eskilstuna för att ytmontera relativt avancerade kort.
Det funkade bra något år för att sedan bli lite "postnord-lotteri". De flesta korten fungerade som de skulle men rätt många var det fel på.
Vi tänkte att det var väl någon klåpare som hade laddat fel komponentvärde i något magasin. Bättre upp, det var rätt många positioner som hade varierande komponentvärden.
Det kändes som om man hade tagit det man sopade upp från golvet när man städade och laddat några magasin med.

Eskilstuna hävdade bestämt total oskuld. Produktionen flyttade till Polen där det funkade betydligt bättre. Ett par år.
Senaste jag hörde så monterade kineserna på egenproducerade kort med komponenter de själva köpte in. Felfritt och mycket billigare. Vi får se om de konkurrerar ut oss med en egen kopia av instrumentet. 8)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av Nerre »

limpan4all skrev:Helt jävla ofattbart att Kjell & co drabbas av detta.
Såvitt jag minns så är det den som sätter en produkt på marknaden som är produktansvariga och ingen anna.
Det var INTE kjell & Co som var importören, så hur kan dom fällas?
Konsumenten har inte ingått nåt avtal med tillverkaren, de har bara ingått ett avtal med butiken.

Butiken får sen stämma sin leverantör eller tillverkaren.

Jag tycker ju att det faktiskt är bra att butikerna har ett ansvar, annars skulle de ju kunna sälja vilken skit som helst och händer nåt skyller de bara på den kinesiska tillverkaren. Nu har de ett ansvar att se till att produkterna som de säljer är säkra.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av rikkitikkitavi »

Butiken har ett ansvar enligt KKL
.fine ,kunden får en ny laddare....
Det är inte.det domen handlar om.


Det är kundens försäkringsbolag som stämt K&C för att retaget inte uppfyllt sitt ansvar och sålt en produkt som orsakt skada hos kunden och fått ersättning av försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget menar och vann för sin linje att K&C brustit på ett sätt som är skadeståndsgrundande.

De kan aldrig skylla på den kinesiske tillverkaren, vid direktimport är det Kjell som är ansvarig. Annar kan de ju inte sätta CE på.

Det som är intressant är OM någon omkommit, hade ansvaret varit lika tydligt då?
Hur långt måste en återförsäljare kontrollera att produkterna är säkra om de är CE märkta?

Idag finns ju ingen obligatorisk oberoende provning av apparater.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av adent »

Tekko skrev:Troligen ganska stor risk att kjell slår igen sin verksamhet då efter dom på dylikt belopp.
Det är bra att rimlighetskolla saker lite :)

Enligt kjell.com har de 104 butiker. Det brukar jobba minst två personer i en butik samtidigt, men vi säger en och en halv.
104*1.5 = 156 personer.

Vi antar att de tjänar 18000 före skatt (lågt räknat hoppas jag?), med arbetsgivaravgifter blir det kanske 27000.

27000*156 = 4212000 kr. Alltså Löneutbetalningar för en månad på Kjell är 4,2 Mkr.

3M är nog trist för dem, men ingen katastrof på nått sätt.

Eller en googling (som visar att jag var off by 5x men kanske främst på felaktig gissning av antalet anställda):

Nyckeltal 2017-12
Anställda: 678
Omsättning (TKR): 1 429 051
Resultat efter finansnetto (TKR): 72 442
Årets resultat (TKR): 25 795
Summa tillgångar (TKR): 604 716
Löner till styrelse & VD (TKR): 361
Löner till övriga anställda (TKR): 254 454
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av limpan4all »

rikkitikkitavi: Detta är just problemet. För just denna produkt så är INTE kjell & campany AB importören DVS kjell & company AB har INTE satt denna "produkt på marknaden" dvs Kjell & company AB är inte ansvarig för CE märkningen osv. Dessutom så förefaller det som om just detta exemplar saknade en komponent som normalt sitter i produkten, dvs dålig avsyning hos tillverkaren och inget CE relaterat fel.

Vem får och skall betala i ett sådant fall för skador som produkten har skapat.

Tillverkaren borde det vara eller deras försäkringsbolag men då dessa är kineser så torde den vägen vara stängd.
Importören eller dess försäkringsbolag?
Försäljaren eller deras försäkringsbolag?
Konsumenten eller dess försäkringsbolag?

Dvs vem skall stå för kostnaden och varför just dom???

I vissa avseenden så tycker jag att konsumenten och deras försäkringsbolag skall stå kostnaden för skada på egendomen för man måste sluta någonstans.
Tillverkaren som inte avsynat produkten är också självklart ansvarig och borde betala, men inte mellanleden i detta fall.

Varför: Jo främst för att det driver upp risken för alla som inte konstruerar ALLT från början utan köper in färdiga produkter och integrerar dessa i sina egna produkter. Jag har aldrig plockat upp nätaggregat från någon av ELFA's underleverantörer och provkört dom i ett antal timmar med varierande last för att säkerställa att dom inte börjar att brinna pga ett komponentfel eller en saknad komponent. Jag anser inte heller att jag skall behöva göra det. Om denna dom vinner laga kraft så måste jag göra det för att skydda mig och det driver upp kostnaden på produkter jag säljer. Det torde också driva upp försäkringspremierna för alla produktansvarsförsäkringar. Det är detta som denna sak handlar om.

Att de inblandade har råd har inget med saken att göra, riskerna som denna dom för med sig för alla oss andra är däremot ett gigantiskt problem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kjell & Company döms att betala över 3 miljoner kronor

Inlägg av mrfrenzy »

Konsumenten har köpt från Kjell & Co
Eftersom försäkringsbolaget träder i konsumentens ställe så kan dom kräva ersättning från Kjell men ingen annan.
Konsumenten har ju inget avtal med tillverkaren eller importören så därmed finns inga rättigheter eller skyldigheter däremellan.

När nu Kjell fått en dom och har tydliga bevis på att skadan orsakades av den felaktiga produkten behöver dom bara visa det för importören dom köpt produkten av.
Deras jurister kommer granska det och se att deras produkt orsakat skadan. Eftersom Kjell garanterat skulle vinna i en rättegång betalar importören ut summan till Kjell direkt för att slippa en domstolsprocess.

Sedan är det importören som får kontakta tillverkaren i nästa steg och kräva ersättning från dom. Här finns ju en risk att det tar stopp om tillverkaren är en oseriös kines. Däremot om det är ett stort bolag typ Foxconn betalar dom förmodligen.
Beroende på hur importörens försäkringsvillkor ser ut finns en möjlighet att deras försäkringsbolag ersätter kostnaden annars får importören ta den förlusten.

Så länge du köper dina nätagg osv från en seriös grossist typ Elfa eller Digikey behöver du inte oroa dig för att sälja dom vidare eller lägga energi på att testa säkerheten. Det är importörens ansvar.
Skriv svar