DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av E Kafeman »

Det finns många varianter på automatiska dörröppnare som inte alls behöver el.
Denna varianten går tillämpa även på dörrar:
Har en förenklad mini dörrversion av denna in till ett inhägnat trädgårdsland.
Kaniner och rådjuren har inte räknat ut hur den fungerar, vilket var syftet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Nja, det finns många lösningar där ute...

Sitter och funderar lite på vilken motortyp man borde välja om man vill varvtalsstyra, belastningsmäta och även tänka på plånboken.
Spontant känns det rätt väg med en nerväxlad DC-motor. Man borde då kunna PWM:a för varvtalet och mäta ström för att se hur mycket den belastas.
Storleken blir nog en gissningslek. Jag var nere och försökte lyfta en av portarna en aning på gångjärnen, men det var precis kört. Kanske inte säger så mycket men dom väger nog kring 100kg st.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Zkronk »

Det är väl då man ska överdimensionera motorstorleken? 8)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Hehe jooo, men tror plånboken sätter stopp där. Inte jättebilligt med elmotorer direkt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av E Kafeman »

Heron fick i uppdrag att konstruera automatiska dörröppnare till dörrar som vägde något ton per styck.

Luftmadrasspump och en trycktank och du vrider upp den tyngsta dörr på sekunden med hjälp av ackumulerad energi.
Den finns lyftkuddar som kan lyfta en bil mha trycket från bilens avgasrör, så trycket behöver inte vara högt för att vara starkt.
Det är dessutom lätt att dämpa rörelsehastigheten i ändlägena och förse systemet med överlast-ventiler så att inget vrids sönder när det kommer oväntade påfrestningar eller om det kommer en bil ivägen för dörr-rörelsen.
Av alla de olika dörrar/grindar mm som jag byggt så är det nog det som är det mest knepiga, att se till att den egna mekaniken tål påfrestningen men ändå utför jobbet väl.
Ett exempel är att en större dörr kan bli vindfång för en kastvind och då vill man ha mekanik som kan hålla emot utan att förhindra möjligheten att låta mekaniken släppa om det blir överkrafter i samband med öppning/stängning.
Återigen så är bilskroten en billig resurs på sådana delar. För din dörr t.ex. skulle jag nog titta använda styrväxeln till en Volvo 140 för överföring av kraften via en hjälparm.
Styrväxeln har redan fästen för sådana hjälparmar, som likaledes kan hämtas från samma Volvo. Fördelen med styrväxeln är att den har en mekaniskt tålig snäckväxel-funktion som tål att föra över kraften i bägge riktningarna men hållmomentet är stort, så det krävs inte mycket kraft att stå emot en kastvind vid redan öppnade dörrar. Kombinera detta med rätt armvinkalar, dvs nästan uträtad vinkel när dörren är i fullt öppen vinkel och det behövs då ingen låsning för att hålla dörren stilla även om det blåser.
Sedan har ju styrväxeln en utväxling och axel-anslutning som gör det lätt att koppla på många motor-alternativ. Börja med något simpelt, typ batteriborrmaskin för utvärdering och duger inte det så tar du startmotorn från samma Volvo.

>Inte jättebilligt med elmotorer direkt.
Ska man köpa nåt som glänser så kostar det. Duger begagnade delar och man är kompis med en bilskrot bör dessa delar på sin höjd kosta fika-pengar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle vara mest orolig för att råka klippa av katten på mitten, eller ett barn eller nåt annat man vill ha kvar..
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av E Kafeman »

Nej inte ska katten eller annat klyvas. Olika typer av kläm/tryck-skydd läggs alltid in. Det är dessutom så väldigt enkelt i dag att förse öppningsanordningen med dubblerade säkerhetsfunktioner.
Allt från att man känner motorströmmen, om den går trögare än normalt och att motorn alltid är hårt begränsad för den förväntade gångtiden för att stänga resp öppna en dörr.
Vid stängning har man alltid någon form av momentbegränsare/slirkoppling både mekaniskt och elektriskt genom strömövervakning. Det skyddar både mekaniken och det som evt blir utsatt för mekaniken.
Dörren i stängd form, det är aldrig mekaniken som låser dörren, det sköts med separat krets med låskolvar och liknande. Det är aldrig stängmekaniken som låser dörren med inbrottssäker kraft med evt katt emellan.
Elektroniken kan med fördel styras av t.ex. ESP8266 så kan denna larma över WiFi om någon parameter överskrids. Man vill ändå antagligen lägga styrningen över WiFi eller BT.
Automatiken, om något indikerar att stängning/öppnings-parametrar överskrids pga av att något kommit ivägen, får då inte stanna dörren förrens den reverserat någon sekund osv.
Klämlister, fotoceller, IR-röresedetektorer läggs till efter behov. IR-detektorer är enkal att installera, billigt och kan integreras med en ESP8266.

Jag har nästan alltid med motorns strömövervakning som viktig del av styrningen. För att få ett sådant system både känsligt och fungera korrekt måste man tänka på motorns stömkaraktäristik vid start/stopp och gång samt att dessa värden ofta påverkas av utetemperatur. I enklaste formen så filtreras strömavkänning för att undvika att spikar stör och första startströmmen kan dämpas bort mha dioder eller annan elektronik. Dessutom så brukar detta köras över fotokopplare för att undvika att motorströmmar påverkar logik och annan elektronik.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Anahka1975 »

Såg en automatisk dörr igår och kom och tänka på denna tråden.
Det var som ett servo-ok med 2 armar åt varsitt håll 180 grader mot varandra som satt under en motor och roterade 90 grader (ungefär) vid öppning/stängning.
Från änden av varje gick stag till konsoler på vardera dörrblad (i detta fall en vikport med 4 blad).
När "oket" roteras 90 grader trycker/drar stagen i konsolerna på dörrarna som i sin tur öppnas/stängs.

Går det att förstå? (tänk vanligt RC servo med linkage)
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av ie »

Med en stark motor borde man kunna lägga in lite fjädring i själva transmissionen. Tänk förtöjningsfjädrar för båtar. På så sätt blir mekaniken lite "mjukare".
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Ska man vara orolig för att klippa katten eller barnen på mitten så bör man nog hålla på med något annat. Självklart måste skydd användas, men jag orkar inte heller airbag-montera mina kissar eller barn.
Hade det varit en solid stålport med hydrauldrift så ja.

Idén med styrväxel från en gammal bil gillar jag verkligen . Det är egentligen samma koncept som jag funderat på men färdigt, och billigare.

Fjädrar är en jättebra idé för det mekaniska klämskyddet, men det är också lite halvklurigt att lösa det så det fungerar både för att öppna och stänga.
Nej, här är jag inte ute efter "Den ultimata öppnaren", utan en som duger för mina behov. Och då räcker ett enkelt klämskydd vid stängning gott.

Tror jag förstår hur du menar Anahka1975, men vet inte om det riktigt går att montera i min lada... låt mig fundera lite ...
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Nerre »

ie skrev:Med en stark motor borde man kunna lägga in lite fjädring i själva transmissionen. Tänk förtöjningsfjädrar för båtar. På så sätt blir mekaniken lite "mjukare".
Nja, det är väl snarare risk för "katapulteffekt" om det går lite trögt? D.v.s. det byggs upp energi i fjädern som sen löser ut och kan ge en rejäl smäll.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Säkerheten blir nog ström-mätning samt någon slags ljus-barriär. Får se vart det slutar.

Även kollat runt lite bland skrotar och vet om det blir speciellt mycket billigare med styrsnäcka jämfört med installationen som jag CAD:ade upp tidigare.
Det blir i så fall bara ett rör där jag svetsar själva armen själv och sen ett remhjul. Motor klurar jag fortfarande på. Kanske startmotorn där man meckar på ett litet remhjul på? Dom borde gå att få billigare på skroten än två nya och lite större DC-motorer.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av E Kafeman »

Vill rekommendera PIR sensor. Den är lättplacerad och detekterar om katten finns i närheten. Så länge den detekterar något så stoppas pågående rörelse.
Ljusbarriär övervakar där dörrarna är när de väl är stängda. men det är oftast en meter före som är intressant.

PIR-sensor är billigt och enkel att koppla ihop med en ESP8266. Exempel. De jag använt av denna modellen har alla fungerat bra. Somliga är byggda för 5 Volt men det är bara att löda bort dess spänningsregulator så kan PIR-sensorn drivas på 3,3 Volt, från ESP-kortet.
Den är okapslad men jag har t.ex. använt locket till 4Llters oljedunk. Borrar tre hål. Ett stort i mitten som linsen sticker ut genom och två mindre för trall-skruv. Löd in tre trådar från nätverkskabel och fixera med smältlim. Skruva upp korken i regeln mittemellan dörrarna.

Gamla Volvo-bilar finns inte längre på de större bilskrotarna och skulle de finnas har reservdelspriserna justerats som om de vore aktieinvesteringar.
En styrsnäcka med tillhörande lagom glappa styrleder bör knappast kosta mer än en 50-lapp.
Finns Benny i Pilbo kvar och har han skrotbilar kvar? Förklara ändamålet för honom, dvs det funkar med snäcka till valfri bilmodell, som ändå numera är osäljbar som reservdel.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Slog en signal till Benny och jovisst så håller han fortfarande på men inte så mycket mer med "gårdsröj".
Han sa direkt att dessa är generellt ganska eftertraktade och kunde svara på rak arm om det satt något liknande på någon annan bil. Men jag var mer än välkommen att komma förbi och krypa runt och demontera det jag vill ha. :wink:
Nej, med tanke på kylan så får jag nog lägga den idén åt sidan. Dock en väldigt bra förslag :tumupp:

Ska göra iordning en shoppinglista på hårdvara i väntan på att prototypen ska komma hem och visa upp vad han har.
Till en början kan jag försöka anpassa den startmotor jag har liggandes för att se hur mycket utväxling och varv jag behöver.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Deffenetevt (nån får haka upp sig på min avsiktliga stavning, men säg inget till mig) överkurs men ville slänga upp den här ändå. Var förbi jobbet häromdagen och fick med mig en lite chokladladdad adventskalender från en av leverantörerna - Actulux.
Så här ser den motoriserade öppningsmekaniken ut för våra brandluckor. "Botten" fästs tvärsöver luckan och "pinnen" som sticker upp sitter i locket via en ruller som glider i ett långt spår i locket (en plåt med ett fräst spår).
Den här ska kunna öppna en lucka på 120x240 cm med en rejäl hög blötsnö utan problem. Jag vill minnas att vi testade för lock + 75kg, en bra bit över 100 kg. Notera fjädrarna som hjälper till när luckan ska röra sig från ändlägena.
Image-01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar