DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Magnus_K skrev:Ja precis. Det är såna mrfrenzy länkar till först.
Såna och göra elektroniken själv. Vad tror du HUGGBÄVERN, ror man (jag) det i land?
Han gnäller när det är kallare än 25 plus ....


Sådana här har inbyggda gränslägesbrytare. Två reläer och enklaste elektroniken (reläer) och du är där. Just den här 300mm har jag och leker med.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av GastonDeVille »

En tanke med ett vajersystem.
När porten ska öppnas med nån motor / winsch kan vajeränden vara fäst i den stora haspen / regeln över portarna och dras först upp / "låser upp" och fortsätter sedan med själva öppnandet av själva porten. Hur det går till när man stänger .. är en annan historia. :humm:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av E Kafeman »

Om man ska ha port-styrning med en vridande drivning så gör många en geometrisk miss genom att använda en arm och vridningen nära dörrposten.
Följden blir att dörren kommer gå väldigt ojämnt fort i ändlägena och blir ojämnt stark i vridrörelsen beroende på om dörren är nära stängd eller nära öppen.
Enklaste lösningen är att ha mellan-arm: https://www.autogate.eu/beninca-ben-swi ... -1292.html
Andra fördelar är att anordningen blir kompakt, sticker ut mindre än om bara en arm står för vridningen.
Nackdelen är att motorn kan få stora axelpåkänningar trots att man har slirkoppling för att skydda mekaniken.

Variant på enkel dörrmanövrering som kan bli riktigt kompakt är linstyrning som drivs av vändbar motor. Kraftkällan kan vara en billig borrmaskin och med liten axeln-diameter kan det fortfarande ge stor kraft i dörrstängningen. Även lösning för ändläges-låsning kan bli enkel med linsstyrning genom att linan i sina ändar fästes i låsanordning typ rörlig låskolv.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Många bra tips. Riktigt snyggt med inbyggd ändlägesbrytare också, som HUGGBÄVERN säger.

Jag funderade på det där med rörelsen som E Kafeman är inne på. Det måste i vissa lägen bli en fruktansvärd påfrestning i infästningarna i vissa lägen. Någon slags vinkelarm borde kanske monteras.
I det här läget skulle man vara duktig på Fusion360 och simuleringen...

Även om man moterar den "linjärt" med dörren så borde man väl kunna reglera hastigheten på motorn med PWM? Dvs man mappar upp en kurvan så dörren går som man vill?
Det kanske inte är så original men jag skulle i alla fall vilja att dörren går aningens långsammare dom sista 30-40cm, i både öppna och stäng.

@GastonDeVille: Klurar lite på vajer också. Hänger med på vad du säger om haspen men det blir lite för meckigt. Tror jag gör någon lösning med skruv in i en kona eller vad som. Något som kan ta lite glapp utan att sätta sig i alla fall.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av mrfrenzy »

På kommersiella dörrautomatiker är det snarare så att dom går extra fort sista fem graderna för att låset inte ska haka upp sig.
I dom allra flesta fall har man bara en vinkel och det räcker, men det finns några automater för extra tunga dörrar som har dubbelvinkel enligt nedan:
Skärmklipp 2018-11-18 21.35.38.png
Skärmklipp 2018-11-18 21.35.50.png
För att uppfylla reglerna i EN1154 utan dubbla rörelsevakter gäller följande:
*Max rörelsehastighet 27° /sekund
*Max vridmoment: 67 Nm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av prototypen »

Jag har en öppnare jag fått, om du kan ge dig till tåls kan jag leverera efter trettondagen.
En öppnare om det var med kedja eller vajer.
Är i Västergötland men kollar närmare i slutet på veckan.

Protte
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Hemskt snällt av dig prototypen, men tror testar ett par av dom här linjära ställdonen. Om dom är för klena så går det ju alltid ha till växthuset, eller något annat skoj.

Vill helst beställa från EU, eller i alla fall så jag får hem dom snart men man blir lite brydd när man läser en sån här annons -> https://www.ebay.co.uk/itm/Electric-330lbs-linearmotor-linear-actuator-12-24V-Multi-function-Industry-Using/400963947649?hash=item5d5b504c81:m:mriLb4ENkPpCiybn_62FAuA:rk:19:pf:0#shpCntId

Item Location: Jenec, Tjeckien
Seller info: Hui Zhan, Kina

Vågar man förutsätta att det är en Kines som har någon mellanhand i Tjeckien, eller fular dom sig bara så prylarna skickas ändå från Kina?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av mrfrenzy »

Om man lägger fen i varukorgen står det estimated delivery 5-21 december.
Alltså skickas dom först till tjeckien för förtullning och sedan vidare till Sverige.

Jag har fått några sådana paket och det går lite fortare än direktpost för tullen i östländerna är mycket snabbare än postnord.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Zkronk »

Hur lång linjärenhet behöver du?
Jag tittade lite på hur snabbt(långsamt) dom rör sig, och för t.ex. en 300 mm så tar det ca. 52 sekunder att färdas från 0 - 300 mm.
Kommer man hem med bilen och porten börjar öppnas är 1 minut ganska lång tid att vänta innan man kan köra in :humm:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av GastonDeVille »

Vad jag tänkte på med haspen, eftersom det ser ut som ladugårdsdörrar och ska funka i minus 20 och inte får kärva så såg jag en 3 x 10 tums "hasp" framför mig med ett par tum i glapp :lol:
Ingen risk att haspen trillar av när stormen trycker på.
Varför min tanke var inne på vajer var att det är väldigt enkla och robusta saker, inte så mycket som kan strula. En annan aspekt man inte ska förringa är is och snö på marken och mellan dörrbladet. :doh:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Noterade också det här Zhronk. Dom varierar en hel del i både moment och hastighet.
Var ute och mätte och klurade idag och jag gör en tvär-vänding. Blir till att skippa dom linjära ställdonen och övergå till den roterande modellen.
Jag har en variant som både skulle vara lätt att montera och göra sig utmärkt på just dessa portar men finns inget färdigt att köpa.
Ska som om jag kan ge mig på en skiss.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Fixar tyvärr inte att göra en simulering men det här blir ju i stil med en "vanlig" dörröppnare.
Är det något i stil med detta du har hemma prototypen?

Fästa två lager på väggbalken och en genomgående axel. I ena änden en ledad arm (precis som dom vanliga dörr-öppnarna) och i andra änden ett kuggrems-hjul.
Om man gör likadant på båda dörrarna och sen drar man kuggrem till en ganska kraftig DC-motor med dubbla kuggrems-hjul i mitten.

Det kluriga kommer när man ska få en dörr att öppnas lite innan den andra, samt stängas strax efter, pga dom går omlott.
porten.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av prototypen »

Du ska få en bild av min lösning med dörrar omlott och bild på min fådda öppnare.
Men jag är i Eskilstuna just nu men hemma på torsdag så först då....

Protte
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Skogen »

Det kluriga kommer när man ska få en dörr att öppnas lite innan den andra, samt stängas strax efter, pga dom går omlott.
Du kan ju ha en motor per dörr. Lätt att få den ena att öppna/stänga lite efter den andra och dessutom kan man ha mindre motorer.
Lär ju också behövas något klämskydd.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: DIY-lösningar för att öppna tex garagedörrar?

Inlägg av Magnus_K »

Ja, det måste nog bli dubbla motorer. Då har man ju också möjligheten att bara öppna en om man skulle vilja det.
Klämskydd får vara samma som överströms-skydd.
prototypen skrev:Du ska få en bild av min lösning med dörrar omlott och bild på min fådda öppnare.
Men jag är i Eskilstuna just nu men hemma på torsdag så först då....

Protte
Spännande! Det är ingen sån panik men så himla ivrig på att beställa så jag hinner få ihop det innan den värsta kylan.
Skriv svar