Gasreglage elfyrhjuling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nakcam
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 april 2009, 14:38:52
Ort: Umeå

Gasreglage elfyrhjuling

Inlägg av nakcam »

Hej! Skulle behöva lite hjälp med att modifiera gasresponsen på en el fyrhjuling som jag köpt åt min son. Har märkt att gasen är mer åt allt eller inget hållet och därav gör den något svårkörd, speciellt på de högre nivåerna (den går att begränsa i tre nivåer). Jag har mätat signalen som kommer från gasreglaget (3 trådar) och fått följande bild.

Det verkar vara gnd +3.5v samt signal.
Mäter jag mellan gnd och signal får jag 0.88v vid 0% gas och den stiger helt linjärt upp till ca 3.45v (so far, so good).
Mäter jag mellan +3.5 till signal får jag en omvänd signal som går mot 0.

Här kommer problemet, tillverkaren har säkert tagit ett generiskt gasreglage som inte är anpassat mot styrboxen för hjulen reagerar först på gas vid ca 2.5v vilket då är ca 80% på handtaget.
Jag skulle vilja ändra (mappa om) signalen från 0.88v -> 3,5v till 2.4v ->3.5v för att få bättre upplösning. Hur gör jag detta lättast? sitter och funderar på någon "voltage devider" om en sådan krets skulle kunna hjälpa?

Det ska sägas att jag har testat att ohm mäta reglaget men det vekar vara någon form av kretskort i handtaget då jag får flera Mega ohm hur jag än mäter.
Sitter även på en hög esp32 kort som har analog ut men de klarar bara 3v, kan jag få upp detta till 3.5v på något enkelt sätt?

Tack!


Edit: felslag i rubrik rättat för sökbarhet - hcb
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Gasreglage el fyrhjuling

Inlägg av Icecap »

För mig låter det som om att du behöver en op-amp för att förstärka signalen - samt att lägga in ett offset i det.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Gasreglage el fyrhjuling

Inlägg av farskost »

Mät motståndet i gasreglaget bortkopplat från styrboxen, värdet mellan där 0v och3,5V är anslutet är det intressanta. Efter det så beräknar du ett motstånd för att skapa en spänningsdelning mellan detta motstånd och ett motstånd du monterar mellan gasreglaget och styrboxen, på sidan med 0v. Dimensionera sännongsdelninge till att dela ner 3,5 till runt 2,0-2,2 V.

Kort, ett motstånd borde räcka för att lösa detta.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gasreglage el fyrhjuling

Inlägg av Marta »

Det är inget motstånd. Är det som på vanliga kinesiska tvåhjulscooters så sitter där en liten IC med hallgivare och en magnet i handtaget. En liten trebent sak brukar det vara.

En enkel spänningsdelare kanske kan lösa det, förutsatt att ingången inte drar för mecket ström och att utgången tåler en aning last. Ett motstånd mellan +3.5V och styrboxens ingång, ett mellan styrboxens ingång och handtagets utgång.

Släpper motståndet mot handtaget = full gas. Inget provisoriskt.

Börja med t.ex. 3.3k mot +3.5V och 2.2k mot handtagets utgång.

Med reservation för vad handtaget kan driva och boxens ingångsström blir det då ungefär 2V vid noll pådrag. En marginal där bör finnas så den säkert står stilla utan pådrag.

Allt sagt helt utan ansvar för vad som kan hända.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Gasreglage el fyrhjuling

Inlägg av Icecap »

Det är tydligen bara jag som läser att styrsignalen från handtaget börjar för tidigt och bara ger "utslag" på sista delen vilket ger problem med styrningen.

Är det jag som har missuppfattat?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Gasreglage elfyrhjuling

Inlägg av MadModder »

Mäter man över en hallgivare får man några megaOhm åt alla håll.
Utsignalen från en typisk hallgivare (en analog linjär modell) ligger på ca 2,5V utan magnetpåverkan, och ändras ca 2,5mV/G (beroende på modell)
I ett typiskt Kina-handtag sitter en böjd neodymiummagnet på den lösa handtagsdelen, och hallgivaren sitter limmad på den fasta delen ca 1mm ovanför.
Utspänningen varierar ungefär 0,5V upp och ner.
Drivspänningen brukar dock vara 5V. Är givaren halvtrasig kanske den belastar för hårt.

Men jag har aldrig sett en hallgivare som har ett sånt stort sving på utsignalen som 0-3,4V. :humm:
Kanske är en med alldeles för stor känslighet mot vad boxen vill ha.

Det brukar gå att öppna upp där givaren sitter. Jag bytte i ett handtag till en e-scooter, och den här: funkade klockrent till den boxen i alla fall.
Den givaren ligger runt 2,5V i utsignal vid 50% gas, men kräver minst 4,5V matning.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Gasreglage elfyrhjuling

Inlägg av GalFisk »

Här finner du en opamp-krets med spänningsoffset:
https://electronics.stackexchange.com/q ... et-voltage
Skriv svar