Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspunkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspunkt

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Jag har klurat fram och tillbaka på att få ett bra/vettigt upplägg för lite hem-automation.
Personligen har jag kanske inte varit så hemskt mycket för det här, men som relativt nyligen ensamstående så behöver jag hjälp för att hålla koll på en del saker - då får man ta till teknik.
Det finns mycket att läsa där ute och det ena är bättre än det andra.

Tänkte kolla med er som kan sånt här om nedan bild representerar ett bra upplägg för att ge en god start.

I skrift så tänker jag så här:
  • * Jag har ett nuvarande trådat och trådlöst nätverk. Till detta ska det inom kort kopplas en NAS för diverse backup men också hantera databas för diverse loggning
    * Utomhus tänkte jag mig en kommunikationsenhet som sitter direkt trådat med "hem-nätverket".
    * Utomhusenheten kommunicerar med alla omgivande enheter med MQTT och beroende på avstånd så görs den direkta kommunikationen med antingen en ESP VROOM 32 eller en CC1310 modul, för att sen gå vidare till en RPi som samlar och för in alla data till det lokala nätverket.
    * Samtliga sensorer pratar MQTT men antingen över 433 MHz (CC1310) eller WiFi (ESP8266) beroende på delvis avstånd och delvis pga diverse andra anledningar, tex matningtyp.
    * Väl hemma så kan är allt åtkomligt via dator eller telefon på hemnätverk, men borta så går det komma åt via VPN.
Det finns säkert 1000 olika lösningar på sånt här, och jag kan ingen. Bilden nedan representerar en önskan. I stort sett inget är testat och jag är generellt ganska dålig på datorer/nätverk.
Ser det väldigt "tillkrånglat" ut? Vad skulle ni gjort annorlunda?

EDIT: Ändrade protokolltyp för 433MHz-enheterna. Dom kan givetvis inte snacka MQTT...
automation.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av Icecap »

Nu vet jag ju inte vad du vill styra - men för mig är automatisationen att man kan lägga in scheman och få huset att styra sig själva - såklart med möjlighet att justera vid situationer som uppstår.
* Utomhusbelysningen tänds när det behövs (ljussensor) och på rätt tidpunkt (hemkomst från jobbet).
* Motorvärmen tänds när det behövs (mån-fre) och det är kallt nog.
* Mysbelysningen i fönster styrs med timer & solnergängstider.
* PID-sensorer styr vissa belysningar (t.ex. köket vid slasken, trappan, hallen osv.)
* Temperaturmätning inom och utanför huset - inkl. loggning.
* Gärna elektronisk dörrlås så att man med en knapp kan låsa alla ytterdörrar och släcka allt ljus.
+ lite annat smålull...
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av Pen »

Jag tror smaken är som baken - delad - om du frågar oss automationsnördar både vad det ska vara till för och hur man implementerar det. Börja gärna med den första frågan, för det påverkar resten.

Mitt första tips när jag ser din skiss på kommunikation är att du bör göra en motsvarande skiss till på kraft. Samma två frågeställningar - kraven först och sedan implementationen. T.ex. frågan om entrelåset måste fungera vid kraftbortfall eller om du kan tänka dig att bära mekanisk nyckel med dig. Med många sensorer - är det ok att byta lokalt batteri regelbundet på alla, hur upptäcker du att det behöver bytas eller är det bättre med lokal väggvårta och behöver sensorn fungera vid kraftavbrott?

Personligen tycker jag att RPi som du valt för central punkt för det mesta av programmeringen/programvaran är en bra ansats. Hög stödhöjd och ändå relativt låg energiförbrukning så att det är billigt att mata med batteribackup (inte tunga dyra UPS med underhållsbehov).

Ett annat tips är att fundera mer i allmänhet hur huset ska fungera när något går sönder (eller du klumpar dig och sabbar det där programmet som skulle låsa upp entredörren för att återgå till exemplet). Du behöver kanske tänka igenom en "limpmode" för olika scenarion. Men det beror ju på hur långt du driver automationen.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av Pen »

Om jag fattar det rätt så tänker du dig en NAS som främst ska serva din automation - stämmer det? Eller är det en mer allmän NAS för bilder och filmer mm?

Om du bara ska ha en NAS till automation, varför inte bara hänga en USB sticka eller två på din RPi? Är det tillförlitlighet du är ute efter eller storlek på disk (det senare känns svårt att motivera för automation)?

Min egen erfarenhet är att RPi mycket opålitlig vid strömavbrott men en mycket säker "dator" om man ALDRIG bryter kraften. Om man inte behöver batteribackup av andra skäl så är detta ett. En hyfsat aktuell imagekopia alltid i reserv ovanpå det så kännas det rätt ok. Givet att man gör så, så tror jag att man får rätt bra datasäkerhet med en databas replikerad på två USB minnen.
Senast redigerad av Pen 11 november 2018, 09:54:23, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av danielr112 »

Har kanske missat något men du skriver mosquito eller tasmota? Tasmota har du väl oftast på sonoff prylar eller ja esp8266 prylar rent generellt. Mosquito är servern på din paj?

Hemma kör jag Homecenter2 för basen av min Zvawe struktur. den styr stora delar men sedan har jag självklart TICK stacken för grafning och visualisering av alla mätare.
Jag kör med Node Red för hantering av all data som kommer in via diverse inputs och sedan skickar ut dem igen där HC2´s funktionalitet inte räcker till.

Node Red är enligt mig bra och enkelt om man som jag gillar att skriva viss kod. HC2 Går också koda i men den är mera stängd.

Jag kör en mix av enheter
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av Magnus_K »

Tack för svar!

@Icecap: Det är också vad jag kallar automation. Det här som håller på att byggas är väl kanske starten till en "riktig" automation.
Då jag vet att det kommer bli jättesvårt för mig att genomföra så måste jag först till med dom viktigaste rena övervakningsfunktionerna, det är mitt första delmål. Dessa funktioner behövs ju sen också för styrning av diverse prylar.

@Pen: I nuläget vill jag bara bygga upp en någorlunda vettig stomme. Jag har i nuläget 3 saker jag vill övervaka och samtliga kommer ha matning från det fasta elnätet. Ingen av dessa är heller kritiska och kommer kräva batteri-backup eller annat.
Mest troligen så ligger du(ni) på en lite annan nivå. Något elektroniskt lås eller fuktighetsmätare i krukorna kommer det inte bli, i alla fall inte på väldigt länge. Just nu vill jag bara ta hjälp av tekniken för att hjälpa mig/varna om tex salt-tabletterna i avhärdaren går under en viss nivå. Dvs inget kritiskt om det skulle bli strömavbrott, närhet till matning från elnätet, och det viktigaste, en mindre sak för mig ha i huvudet att "komma ihåg" då det mesta känns lite rörigt.
NAS:en är tänkt att användas som backup till min dator, som komplement till ett moln. Jag vill ha en fast plats på nätverk där jag sparar allt från bilder till bokföring. Då den ändå kommer användas till och också den enda "dator" som står på 24/7 i hushållet så kanske denna också kan innehålla någon slags databas för långtidsloggning med mera.

@danielr112: Ska kika igenom ditt svar mer innan jag svarar. Det är inte du som missat något utan jag som inte ritkigt vet skillnad på mjukvarorna och vad som kan användas till vad. Det enda jag vet är att jag inte vill vara beroende av något "moln" eller liknande, utan går fibern ner så ska allt fungera lokalt. Återkommer!
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av danielr112 »

Jag kör också allt lokalt här och det är ett måste anser jag. HC2 går att styra från cloud och utifrån som alla mina andra tjänster men det är helt fristående och snurrar. För att inte bli helt blind har jag flera system så dör ett kommer fortsfarande huset fungera behjälpligt.

Några mindre av mina delar kan hittas via min ena sida här: http://diytechandrepairs.nu/

Värsta med hematuomatisering är att det är en enda jäkla djungel i början! :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av Hobbyisten »

Kommer följa denna tråden med stort intresse :tumupp:
Jag är också intresserad av hemautomation, men mina tankar är helt oklara i vad jag vill åstadkomma egentligen, röststyrning via google home är ETT alternativ. Viktigast för TS är väl att inte koppla alltför vitala/nödvändiga funktioner till systemet ifall nåt pajar.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av danielr112 »

Finns riktigt bra kort idag med allt från 1 till 16 relän/SSR kopplade till Arduino/Ethernet alt ESP kort om man nu vill köra den vägen med.

Annars är Sonoff enkla med tasmota på som en bas för just styrning av lampor och annat. Framförallt billigare än zwave men kräver såklart mer jobb.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av Berrabongo »

Kolla på Hassio ( Home Assitant) https://www.home-assistant.io/hassio/ Mycket aktiv community.
Open source mjukvara med massor av plugins https://community.home-assistant.io/tag ... repository
Funkar utmärkt på en hallonpaj. Kan vara lite jobbigt att komma igång, men när man kommit
över tröskeln flyter det på bra.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av Dwight »

Vet inte om du har sett det här projektet tidigare, men jag sitter själv och tittar på det och tycker det verkar intressant. Kanske inte ett "professionellt" system men hög DIY-faktor och verkar finnas en hyfsat stor community. Upphovsmannen är svensk.

https://www.mysensors.org


Tror det hela började här

https://www.byggahus.se/forum/threads/b ... on.218947/

Här är en projekttråd från Byggahus.se med en annan medlem som har baserat sin hemautomation på det.

https://www.byggahus.se/forum/threads/a ... rg.262039/

Om inte annat så tycker jag det är roligt att läsa deras projekttrådar :drool:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av Magnus_K »

Jättetack för alla tips än så länge!
Har inte lyckats jobba mig igenom alla länkar än, men en fråga kom upp som jag kanske kan ställa här för att stilla skallen lite.
Oftast (och även jag i det här fallet) vill kunna komma åt "huvudenheten" både genom telefon och dator. Vad är vanligast då? Låter man i regel huvudenheten agera webserver och det är genom en sida här man övervakar och gör inställningar?
Eller är det vanligast att grovarbetet utförs av en app/mjukvara på själva enheten och enbart hämtar efterfrågad data från huvudenheten?
Går det förstå vad jag frågar efter?
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Rookie på hem-automation, div. frågor för bra utgångspun

Inlägg av ToPNoTCH »

Dwight skrev: Upphovsmannen är svensk.
Inte nog med det han är EF medlem (HEK).
Berrabongo skrev:Kolla på Hassio ( Home Assitant) https://www.home-assistant.io/hassio/ Mycket aktiv community.
Som dessutom har bra stöd för MySensors
https://www.home-assistant.io/component ... /mysensors

Och allt annat upptänkligt
Magnus_K skrev: Oftast (och även jag i det här fallet) vill kunna komma åt "huvudenheten" både genom telefon och dator. Vad är vanligast då? Låter man i regel huvudenheten agera webserver och det är genom en sida här man övervakar och gör inställningar?
Eller är det vanligast att grovarbetet utförs av en app/mjukvara på själva enheten och enbart hämtar efterfrågad data från huvudenheten?
Jag skulle nog säga att det första är det vanligaste. Din skiss är hyggligt "normal" om man även lägger databasen i det du benämnt "Huvudenhet".

Själv har jag valt att ha alla mina WIFI sensorer att meddela sig med MQTT och de som går på radio (433MHz) går till en gateway som gör om det till MQTT.
Anledningen är att jag vill kunna "agera" på sensordata med automationer men samtidigt långtidslagra data.

Genom att låta Home Assistant prenumerera på datat löser jag det första kravet och långtidslagring har jag löst genom att låta en Node Red prenumerera på samma topic och skriva ner varje mätpunkt i en RRDB där även grafer skapas.
Jag valt att presentera även långtidsdata i Home Assistants gränssnitt så cirkeln är sluten och allt möts på samma ställe.
HA.png

Det här kan låta otroligt komplext, men det är inte det. Vi talar om max 15 minuter för att få till det om man bortser från installation av HA & Node Red.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar